3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A pénzügyi rezsicsökkentésnek nevezett intézkedések visszafogták ugyan a pénzügyi szolgáltatások áremelkedését, de az árak még mindig 60 százalékkal vannak az öt évvel ezelőtti szint felett. Majdnem ilyen ütemesen mentek fel a postai szolgáltatások árai, amelyeket az állam határoz meg, és az adóztatott telefonálás az átlag felett drágult.

A tavalyi szédítő emelkedés után idén olcsóbbak lettek, majd stagnáltak a pénzügyi szolgáltatások, amelyeket főleg az drágíthatott meg, hogy a pénzintézetek ott próbálták behozni a veszteségeket, ahol tudták. A februárban havi 150 ezer forintig ingyenessé tett készpénz-felvétel és más intézkedések – például a bankokra kiszabott MNB-büntetések – nem maradtak hatástalanok.

Amint az ábrán a narancs színű vonal mutatja, idén először visszaesett a pénzügyi szolgáltatások árszínvonala, majd stagnált vagy minimális mértékben emelkedett. Ezzel együtt is 60,6 százalékkal magasabb ezen szolgáltatások árszínvonala, mint 2009 végén.

Annak ellenére, hogy teljesen az államon múlik, a postai szolgáltatásokat sem sikerült kordában tartani, ezek átlagosan 45,7 százalékkal magasabbak, mint voltak 2009 végén. Igaz, sokan már csak hivataloktól, vállalatoktól, bankoktól kapnak leveleket, főleg számlákat, a levélírás, képeslapküldés, csomagfeladás már az idősebb generációkban sem mindenhol dívik, az internet kiszorította. A sárga és fehér csekkek költségeivel az ügyfél nem találkozik, bár valahol az is el van rejtve a számlák végösszegében, az árképzésben.

 

A postai szolgáltatások egyébként mindössze 0,08 százalékát tették ki legutóbb a fogyasztói kosárnak, vagyis egy ezrelékét sem tették ki az átlagfogyasztó kiadásainak. A pénzügyi szolgáltatások költségeinél ez már 1,7 százalékos, közel húszszoros érték.

 

Ennél is sokkal nagyobb a súlya a fogyasztói kiadások között a telefonálásnak, amelyet rezsicsökkentés helyett különadóval terhelnek. Majdnem pontosan négy százalék, azaz minden huszonötödik forintunkat eltelefonáljuk, ha a KSH becslése helyes.

A telefonadó 2012 nyári bevezetése óra, bő két év alatt mintegy öt százalékkal mentek fel a telefonálás fogyasztói költségei, ebből két százalék azonnal, 2012 júniusa és júliusa között jelentkezett. A különadót a szolgáltatók tehát bizony nagyon úgy tűnik, simán ráterhelték a fogyasztókra.

Az említett öt százalékos drágulás valamivel infláció feletti érték, bár nagyon kiugrónak nem nevezhető. A telefontarifák drágulásának vélhetően gátat szab egyrészt a szolgáltatók versenye, másrészt az internetes telefonálás (Skype, Viber és sok más voip-szolgáltatás) rohamos terjedése.

Csak érdekességképpen mellé tettünk még egy adatsort a telefonkészülékek árváltozásáról. Ebben a szegmensben is volt központi árnövelő tényező, az importcikkeket drágító forintgyengülés és a 27 százalékra emelt „világbajnok áfa”. Ám a technikai fejlődés, a nagy világcégek árversenye, a szabad piac fontos árcsökkentő tényezők.

Olyannyira, hogy a statisztika szerint ma alig több mint felébe kerülnek a készülékek az öt évvel ezelőttinek – vagy pedig ugyanazért a pénzért sokkal jobb készülékeket lehet vásárolni. Lehetséges, hogy sok más területen is egyszerűen hagyni kéne a piaci viszonyokat érvényesülni?

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG