7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mára egyértelművé vált, hogy egyes internetszolgáltatók inkább a saját bevételeiket növelnék ahelyett, hogy az áfacsökkentés értelmében az ügyfelek számláin faragnának. A kormány most viszont jelezte: nem érdeklik a szerződési feltételek és a hatályos jogszabályok, elfogadhatatlan, hogy valaki a rezsidémon szolgája marad.

Egyre több felháborodott ügyfél tapasztalja, hogy a kormány nagy csinnadrattával közölt győzelme a rezsidémon felett, azaz az internetes áfa 27 százalékról 18 százalékra történő csökkentése egyes esetekben nagyon szép parasztvakítás, mivel bizonyos internetes szolgáltatók különböző hivatkozási alappal nemhogy a január elsejétől hatályos jogszabály szerinti mértékkel csökkentették, hanem egyenesen növelték a netes szolgáltatásaik árát.

Először talán a Reflektor újságírója akadt ki januárban, amikor megkapta a UPC-től az örömteli hírt, miszerint csökkent a havidíja Deutsch Tamásék hatékony munkájának köszönhetően, majd rögtön utána egy másik levélben a szolgáltató közölte, hogy egy kicsit azért megemelik a díjat - nagyjából vissza az áfacsökkentés előtti árra.

Aztán a 444.hu is közölt egy olvasói levelet számlával: Petike nem volt boldog, hogy a Vértesnet nevű szolgáltatója (mottó: “Ki ott is segíthet, ahol a multi semmit nem tehet!”) szintén annyit emelt, hogy maradt az ár a 2017 előtti szinten. A Vértesnet ezt azzal magyarázta, hogy az ügyfél korábban belegyezett abba, hogy a sávszélesség 20 százalékos növeléséért cserébe marad az áfacsökkentés előtti ár.

Trükközés, ügyeskedés tehát most is van, ami inkább a szolgáltató bevételeit növeli, és nem az ügyfél pénztárcájában hagy több pénzt, pedig a kormány szándéka határozottan ez volt, amikor elkezdték nyomni kampányt. Körbekérdeztünk ezért a nagyobb szolgáltatóknál, hogy mégis mi a helyzet, ki hogyan érvényesíti a jogszabályban foglaltakat, és ahogy tudtuk összehasonlítottuk a tavalyi és az idei árakat:

DIGI

"A törvényben előírtaknak megfelelően természetesen a DIGI az előzetes tájékoztatást megtette, majd 2017 január 1-től minden érintett ügyfelénél csökkentette az internet szolgáltatás áfáját 18%-ra. Az első számlákat 2017 januárban kapták kézhez az ügyfeleink. A hűségidőszak alatt lévő ügyfeleinkre ugyan úgy érvényesítettük a netes áfacsökkentést, mint a nem hűségben lévőkre, valamint a bruttó árak számlázásakor a rendszerünkben az ügyfelek számára kedvezőbb kerekítéseket alkalmaztuk" - írta a szolgáltató válaszában, illetve mellékelt egy összefoglaló táblázatot is:

Forrás: DIGI

UPC

"Általánosságban elmondhatjuk, hogy a 2016 decemberihez képest átlagosan 6%-kal csökkentek az új ügyfeleknek szóló 24 hónapos határozott idejű előfizetésre érvényes havidíjak, az önálló, csomagkedvezmény nélküli internet szolgáltatás esetén. Meglátásunk szerint ez a csökkenés teljes egészében a ÁFA változás hatásának köszönhető. UPC Magyarország Kft. a hatályos jogszabályoknak megfelelően végrehajtotta a lakossági internet szolgáltatás áfa tartalmának 2017. január 1-től érvényes csökkentését, erről előzetesen valamennyi, internet szolgáltatást igénybe vevő ügyfelét részletesen, írásban tájékoztatta" - kaptuk a választ, de a UPC azt is jelezte, hogy bizony valóban úgy alakítják a havidíjakat, ahogy azt éppen a helyzetük megkívánja:

"A szolgáltatások havidíjának változása viszont az áfa csökkenéstől nagymértékben független, azt különböző tényezők indokolhatják, és a módosítás értelemszerűen nem csak az internet szolgáltatás díjára lehet kihatással. ügyfeleink jelentős része esetében a havi előfizetési díjak összegére más tényezők is hatással vannak, hiszen díjcsomagjuk nem csak internet szolgáltatást, hanem egyéb – például kábeltelevízió, vagy telefon szolgáltatást is tartalmaz. Azon ügyfelek esetében, akik nem rendelkeznek elkötelezettséggel (hűségszerződéssel), a UPC rendszeresen, éves gyakorisággal felülvizsgálja a nyújtott kedvezmények mértékét, és azt a listaárhoz viszonyítva a vonatkozó jogszabályoknak és az ügyféllel előzetesen megismertetett feltételek mentén szükség esetén változtatja"

Arra is van tehát magyarázat, ha egyáltalán nem lát az ügyfél semmit az áfacsökkentés hatásából:

"Egyes ügyfelek esetében előfordulhatott, hogy az internet szolgáltatánst határozatlan idejű szerződéssel igénybe vevő ügyfél havidíjának éves módosításáról való tájékoztatás időben éppen az áfacsökkentésről való tájékoztatást követte, ezért ők az áfacsökkentés hatását a számla ellenértékében csak kisebb mértékben, vagy egyáltalán nem érzékelték."

Magyar Telekom

A Telekom az egyszerűség kedvéért összehasonlító oldalt hozott létre ügyfeleinek, hogy megnézhessék az árak alakulását, amely itt érhető el. Mint írták, azokban a csomagokban is érvényesíti az áfacsökkentés hatását, amelyekben csak részelemként szerepel az internet-szolgáltatás. Ezek esetében a díjakat 2017-től megbontja a Telekom, és az egyes szolgáltatásokat külön tünteti fel a számlákon.

Invitel

Az Invitel sajtóosztálya is jelezte: ők szintén eleget tesznek a törvényi szabályozásnak. 2017. január 1-jétől a korábbi 27%-ról 18%-ra csökkentette az internet szolgáltatás áfa tartalmát a számlázásban, továbbá az internetszolgáltatást tartalmazó díjcsomagok havi díján túl 2017. január 1-jétől az alapcsomagra mutató kedvezmények és az alapcsomaghoz kapcsolódó kiegészítő szolgáltatások esetében is érvényesítettéka 18%-ra történő áfacsökkentést. Az ügyfelek a számlákon és a kísérőleveleken túl az Invitel online felületén is megnézhetik a változásokat ezen linken a „Szolgáltatásaim” menüpont alatt az „Internet Áfa”-ra kattintva.

Nem tetszik Orbánéknak

Azzal kapcsolatban, hogy egyes szolgáltatók ilyen-olyan fejlesztésekre és más indokokra fogva egyszerűen csak megemelték a szolgáltatás árát az áfacsökkentés előtti, vagy annál nagyobb mértékre, megkérdeztük a Digitális Jóléti Program titkárságát (DJP) is, amelynek feje Deutsch Tamás miniszterelnöki biztos.

A DJP válaszában elmondta: a kormány szándéka,

"hogy az adócsökkentés árcsökkentő hatása maradéktalanul érvényesüljön, az áfacsökkentésnek köszönhetően minden egyes forint megtakarítás a polgárok zsebében maradjon."

Mint írják, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), mint a szabályozás betartatásáért felelős hatóság, már decemberben megkezdte az ellenőrzéseket a 20 legnagyobb szolgáltatónál, amelyeknél azt vizsgálták, vajon maradéktalanul betartják-e az tájékoztatási kötelezettséget, de ránéztek a díjemelési stratégiákra is, és hát mit ad Isten:

"egyértelmű, hogy egyes szolgáltatók az ügyfeleik szűk körét érintően az áfa-csökkentéssel párhuzamosan egyéb díjemelést hajtottak végre, vagy a korábbi kedvezményeket csökkentették, éppen vagy megközelítőleg annyival, amennyi az ügyfelek áfacsökkentésből fakadó megtakarítása lenne."

A kormány pedig - úgy hírlik - eléggé meg is haragudott a szolgáltatókra. Még akkor is elfogadhatatlannak tartják az áremelést, ha ezt a szolgáltató a jogszabályokra és a szerződési feltételekre hivatkozva teszi ezt.

Árulás után jön a bosszú

Pedig az elején (ha már az adóztatás elborult ötletét elsöpörte a népharag) úgy tűnt, mindenki azt akarja, hogy netnagyhatalom legyen az ország: "A Kormány és a szolgáltatók között teljes egyetértés volt abban, hogy az áfacsökkentés jelentős mértékben hozzájárulhat az internet előfizetések számának növekedéséhez, ezért a szolgáltatók a jogszabályi előírásokon túlmenőleg önként is vállalták, hogy az adócsökkentés árcsökkentő hatását maradéktalanul érvényesítik a fogyasztói árakban. Egyes szolgáltatóknak az adócsökkentés árcsökkentő hatását megközelítő, vagy azzal megegyező mértékű díjemelése ellentétes az áfacsökkentés szellemiségével és a Kormány és az iparági szereplők között létrejött megállapodással" - fakadt ki lapunknak a DJP.

A kormány viszont nem teketóriázik, amint lehet, jön a retorzió:

"A Kormány az NMHH vizsgálatát követően pedig, az NMHH teljes jelentésének birtokában, természetesen meg fogja tenni a szükséges intézkedéseket azokkal a szolgáltatókkal szemben, akik rosszhiszeműen, vagy jogellenesen jártak el az ügyben."

A vizsgálat eredményeivel és a várható szankciókkal kapcsolatban érdeklődünk az NMHH-nál.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG