6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kgfb piacon legalább 20 százalékos díjemelésre lenne szükség ahhoz, hogy az üzletág vesztetései eltűnjenek – állítja Csikós Dániel.

Privátbankár: Milyen helyzetben várja a kgfb-piac az idei „kampányt”?

Csikós Dániel: Ha egy szóval akarom jellemezni, akkor drámaiban. Az elmúlt évben – a számításaink alapján – talán egy-két társaságnál nem került a veszteséget valószínűsítő 100 százalék fölé a kgfb-biztosítások viszontbiztosításokkal együtt számított kombinált, károkat és költségeket tartalmazó arányszáma (Combined ratio), vagyis egy komolyan veszteséges piac készül most az újabb „kampányra”. Szektorszinten már 2012-ben is 100 százalék felett volt a mutató, ez azonban becsléseink szerint 120 százalék fölé emelkedhetett az elmúlt időszakban. Tudomásul kell venni, hogy 2011. után az autósok immár többet használják a gépkocsijaikat, emelkedik a kárgyakoriság, ráadásul nőnek a károkra kifizetett költségek is. Teljesen érthető, ha már a szektor felügyeletét ellátó Magyar Nemzeti Bank is rendszerkockázatot lát a kgfb-piacon megtalálható alacsony díjakban, hiszen az üzletági veszteséget a biztosítóknak más területekről kell finanszírozniuk.

PB: Az sem vidítja fel önt, hogy a Mabisz statisztikáiban júniusban 7 százalékos díjbevétel- és 7,8 százalékos állománydíj-növekedés szerepel?

Cs.D.: A szám önmagában semmi örömre nem ad okot: egyrészt a forgalomba kerülő új járművek miatt növekedhetett a díj, sokan az alacsony díj miatt immár éves fizetést választanak – további kedvezményekért. Ráadásul a másik – ennél jelentősebb - tételt pedig a flottabiztosítások díjának erőteljes korrekciója okozta. A korábban sokszor akaratlanul beszedett kárérzékeny portfólió okán a biztosítók menekülni kezdtek az alacsony díjaktól, amire csak ráerősített az a nemzetközi biztosítói gyakorlat, amelyben a kártérítés összegét megosztják a tehergépjármű és – az eddig „fillérekért” biztosított -  pótkocsik, vontatmányok között. Bár némi díjkorrekció elindult már a lakossági szférában is, de fentiek leszámolása után jelentős díjemelkedés még nincs a piacon.

PB: Mi várható akkor október végén?

Cs.D.: Ha a piacon végre az ésszerűség kerül előtérbe, akkor lényegében nyomtalanul, de legalábbbis a kampányra jellemző díjcsökkentés nélkül múlik el a mostani kampány. Még azt is el tudom képzelni, hogy egyes biztosítók egyáltalán nem hirdetnek direkt a kampány kapcsán új díjakat.

PB: Mire alapozza ezt a vélekedést?

Cs.D.: Meg kell nézni a kampányban érintett portfóliót: a 4 millió autósból jó, ha 5 százalék, 200-250 ezer autós vált majd. Ennyi kocsira érdemes új üzletpolitikát hozni? Ráadásul ezek az autósok egész bizonyosan régi kocsival járnak, hiszen az aki 2010. után vásárolt új vagy használt kocsit, annak már a tulajdonszerzés napja a biztosítási évfordulója. A fentiekből következően idősebb autókról van szó, ráadásul az átlagnál jobban felülreprezentált körükben a legmagasabb, B10-es kategóriában lévő vezető.

PB: A fenti paraméterekből kettő akár még jó is lehet...

Cs.D.: Igen, de nem szabad elfelejteni, hogy a B10-es vezető alapesetben a már egyébként is nyomott piacon minimum 50 százalékos díjkedvezményben részesül az induló, A0-s szerződéssel bíróhoz képest. Önmagában persze jobb a kárstatisztikája, de azért az akár 6-7 ezer forintos éves díj mellett még ez az ügyfél is fajlagosan sokba van a biztosítónak. A másik dolog, amit nem árt figyelembe venni, hogy ez az ügyfélkör volt az, amelyet az elmúlt évek kifejezetten díjérzékennyé tettek az évről-évre egymás alá licitáló versenyben. A statisztikáink szerint 80 százalékuk már váltott biztosítót a kampányban, vagyis épp az hiányzik, a lojalitásuk, amely alapja lehetne az üzleti kedvezményeknek. A keresztértékesítés is jórészt lehetetlen nekik, hiszen például casco-t az idős gépkocsira szinte bizonyosan nem kötnek. Hogy saját adatról beszéljek: a tavalyi „kampány” során megszerzett ügyfeleinknek alig 5 százalékának tudtunk a kgfb mellé cascót is értékesíteni. Ennél lényegesen magasabb a keresztértékesítés lehetősége az évközi váltók között – már csak azért is, mert aki lecseréli autóját, jellemzően nem matuzsálembe ül. Míg a piacon a gépkocsik átlagos éllettartama (a válság okán) 13,1 évre nőtt, az év végi váltók között 15 évet meghaladja.

PB: A szegmens-politika sem vezet eredményre? A tavalyi kampány során sokan erre szavaztak – nem igazán volt épp ezért abszolút győztese a kampánynak...

Cs.D.: Ilyen díjak mellett már nem nagyon lehet találni olyan szegmenst, ahol érdemes próbálkozni. Ráadásul a környező országokhoz képest a magyar kgfb-piac amúgy is túlszofisztikált, azaz ahol lehetett már eddig is adtak kedvezményeket a biztosítók. Csak egy példa: Szlovákiában – ahol szintén ott a Genertel – annyira nem cizellált a piac, hogy van biztosító, aki az országot egyetlen kárközösségként tekinti, a többség pedig megelégszik a Pozsony-vidék felosztással. Ezzel szemben nálunk – kis túlzással – már nem településekre, hanem utcaszámokra bontva eltérő díjakat lehet kalkulálni. Persze, lehet találni olyan csoportot, amelynek kárgyakorisága valamiért az átlagnál jóval jobb, de tényleg érdemes mondjuk 200 autóra külön kedvezményt kidolgozni úgy, hogy korántsem biztos, hogy a megcélzott ügyfélkör ezért „bejön”?

PB: Rendben, meggyőzőek a vélemények. Mit gondol, milyen reményekkel és milyen mértékben lehet a kgfb-díjakhoz nyúlni?

Cs.D.: Reménykedem, hogy a mostani kampányban nem lesz kamikáze-árazás valamelyik versenytársunknál, mert alsó hangon legalább 20 százalékos díjszínt-növekedésre volna szükség. Ez csak a százalék mértékét tekintve „hatalmas”, ha úgy mutatjuk ki, hogy a 11 ezer forintos átlagdíjú biztosítás 13200 forintra nőne, ez már nem olyan ijesztő. Ugyanakkor nincsenek illuzióim, hogy sokan ezt is hihetetlen drágításnak tartják majd, miközben az átlagdíj Szlovákiában a magyarországi 38-40 euróhoz képest 100 euró fölött van. Ha pedig a fogadókészség csekély, bizony lépni is csak óvatosan lehet. Ez azt jelenti, hogy sokkal tovább tart majd ezt az alacsony díjszínvonalú piacot újraépíteni, mint amilyen gyorsan leépítettük a díjakat. Ráadásul – mondom – a 20 százalékos átlagdíjszint-növekedés csak ahhoz kell, hogy a kgfb-piac legalább ne termeljen veszteséget a biztosítóknak, a biztosítók tulajdonosainak. Vagyis, ha most csak néhány százalékos átlag díjszint bővülést sikerülne realizálni, az még mindig csak szépségtapasz lenne. Ez pedig magával hozhatja azt a félő helyzetet, hogy egyes biztosítók – ha a díjhoz érdemben nem tudnak nyúlni – a szolgáltatások színvonalának csökkenésével reagálhatnak a tarthatatlan helyzetre. Ennek elkerülése viszont mindenkinek – biztosítóknak, felügyeletnek és persze az autósoknak is – egyaránt célja kell, hogy legyen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Biztosítás Nem fagyott szét a nyaralód? Ekkora károkat okoztak az ónos esők
Privátbankár.hu | 2017. február 4. 09:34
Az elmúlt napokban az ónos esők jelentős károkat okoztak az országban, a károk bejelentése, felmérése még mindig zajlik – közölték a biztosítók. A nyaralókban keletkezett fagyási károk nagy része valószínűleg még csak ezután fog kibukni.
Biztosítás Kivéreztetett munkanélküliek országa vagyunk - pedig lenne megoldás
Nagy László Nándor | 2015. április 29. 10:35
A munkavállalók döntő része volt már munkanélküli, ötödük már háromszor volt álláskereső. Miután komoly tartalékokkal nem rendelkeznek, ezért a korábbi megtakarítások felélése után nőnek a fizetési késedelmek a hiteleknél, a rezsinél. Ilyen helyzetben meglehetősen nagy gond, hogy a megkérdezettek 82 százaléka nem is hallott a jövedelempótló biztosításokról.
Biztosítás Meddig fúj a viharos szél? Mi lesz május elsején?
Privátbankár.hu | 2015. április 29. 08:48
A viharos szél miatt tizennégy megyére és a fővárosra továbbra is elsőfokú figyelmeztetést adott ki a meteorológiai szolgálat. A másodfokú riasztásokat viszont már mindenhol visszavonták. Az ország nagy részén szerdán is erős, viharos széllökésekre kell számítani.
Biztosítás Ezekre figyeljen, és a nyaralóját legközelebb is épségben találja
Privátbankár.hu | 2015. április 28. 18:40
Számos veszély fenyegeti a nyaralónkat, amelyekre érdemes felkészülni, ha nem akarunk csúnyán meglepődni a szabadságunk kezdetén. Az ingatlanokkal kapcsolatos visszatérő hibák nagyon könnyen betörők kezére adhatják a menedéket, de nem csak tőlük kell félni. Az időjárás is okozhat kellemetlen perceket, ha nem látogatjuk és tartjuk karban a nyaralót. Éppen ezért még mindig jól jöhet a lakásbiztosítás.
Biztosítás A fél országra figyelmeztetést adtak ki: jön a szélvihar
Privátbankár.hu | 2015. április 28. 07:27
A viharos szél miatt négy megyére másodfokú, hét megyére és a fővárosra elsőfokú figyelmeztetést adott ki a meteorológiai szolgálat. Emellett több megyében a várható sok eső miatt is figyelmeztetés van érvényben.
Biztosítás Ezért nem mindegy, hol javítják meg az autót - változás jöhet a kötelezőnél
Privátbankár.hu | 2015. április 24. 07:39
Módosítaná a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról (kgfb) szóló törvényt a Magyar Autóklub.
Biztosítás A Lombard Lízingnek május elejéig kell fizetnie az ügyfeleknek
Privátbankár.hu | 2015. április 23. 16:40
Május elejéig kell visszafizetnie a Lombard Lízing Zrt.-nek az érintett ügyfelek felé azt az összesen 380 millió forintot, amelyet a beépített casco-biztosításnál árfolyam-különbözetként jogtalanul szedett be tőlük.
Biztosítás Aggódik a magyar az autójáért, de sokkal drágább lett biztosítani
Privátbankár.hu | 2015. április 22. 14:18
Megugrottak a kgfb-díjak az első negyedévben: átlagosan 25 100 forint volt a személygépkocsikra kötött kgfb-szerződések éves díja. Ez az érték az évközi díjhirdetés két évvel ezelőtti bevezetéséhez képest 26 százalékkal magasabb. Tavaly ilyenkor ez az eltérés még mindössze 5 százalék volt.
Biztosítás Eddig két turista nem tudott elutazni a botrány miatt
Privátbankár.hu | 2015. április 21. 07:41
A Kun-Mediátornak az Union Biztosítóval van szerződése, de csak utazási tevékenységre. Eddig ezzel kapcsolatban csupán két kárbejelentés érkezett.
Biztosítás Iszonyatos profitgyárra bukkant a régióban az egyik biztosító
Nagy László Nándor | 2015. április 14. 16:55
Nyereségének közel kétharmadát már a régiós leányvállalataitól szerzi a Vienna Insurance Gruop. Az osztrák biztosítócsoport nyeresége 46 százalékkal ugrott tavaly.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG