5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

KKV
Az autógyárak dübörögnek Magyarországon, a gépjármű-kereskedők már nem ennyire sikeresek. Több mint 12 ezer gépjármű-kereskedő működik hazánkban, amiből éves szintén közel 500 ellen indul felszámolási eljárás, áll a Bisnode nemzetközi cégminősítő jelentésében. Ez az elmúlt 12 hónapra vonatkozóan közel 4 százalékos bedőlési arányt jelent, ami magasabb, mint az országos 2,75 százalékos fizetésképtelenségi arány, azonban korábban sokkal rosszabb volt a helyzet.

A gépjármű-kereskedelem a válság által leginkább érintett iparágak közé tartozik, és a szektor bedőlési aránya évek óta jóval a magyar átlag felett van. Elkezdődni látszik azonban egy mérsékelt javulás, mivel a magyarországi átlaghoz képest a fizetésképtelenségi eljárások tekintetében évről évre egyre jobban áll a gépjármű-kereskedelem, azonban bedőlési indexe így is 1,11 százalékponttal meghaladja az országos Bisnode Bedőlési Indexet (a csődök és felszámolások cégszámhoz viszonyított arányát). 2010-ben a magyar átlag és a szektor közötti különbség hatalmas – közel 3 százalékpont – volt, mivel az iparág bedőlési aránya 5,87 százalékra rúgott, míg a magyar átlag csupán 3,20 százalék volt.
Gépjármű-kereskedelem bedőlési aránya
az országos Bisnode Bedőlési Indexhez /BBI/ viszonyítva (2009-napjainkig)

Hiába a mérsékelt javulás

A piacon az új autók eladási adatai nem kecsegtetnek a szektor gyors beindulásával. A legfrissebb, májusi gépjárműpiaci adatok vizsgálata alapján megállapítható, hogy az előző év azonos hónapjához képest visszaesett az új gépjármű-kereskedelem egésze.

A JATO Dynamics gépjárműipari adatszolgáltató adatai szerint májusban összesen 5883 új személygépkocsit, valamint 1217 kishaszon-gépjárműt helyeztek forgalomba. Az autók esetében az egy évvel korábbihoz képest mindössze 2 százalékos növekedés, a kishaszon-gépjárművek esetében pedig 11 százalékos visszaesés következett be. A forgalomba helyezett új gépkocsik többsége céges (75 százalék), míg a magán-eladások csak a piac 25 százalékát teszik ki. A használtautó piac ennél jóval nagyobb és javuló tendenciát mutat, mivel évente nagyjából félmillió autó cserél gazdát Magyarországon. Ez a szám ráadásul még növekszik is, mivel az okmányirodák adatai szerint a használt autók vásárlásának trendje pozitív Magyarországon. A válság éveiben jellemzően 420 ezer autót adtak el, 2014-ben már csaknem 492 ezer jármű cserélt gazdát, az első negyedéves adatok alapján pedig az idén több mint 530 ezer átírás várható.

Végelszámolások alakulása a gépjármű-kereskedelemben (2009-napjainkig)

Pozitív trendre utal az is, hogy az elmúlt években önszántából jóval kevesebb, az ágazatban működő cég választotta a cégbezárást, azaz a végelszámolást, mint korábban. 2013 óta a korábbi évekkel ellentétben alig történt végelszámolás a szektorban, 2013-ban és 2014-ben pedig 2011-hez képest tizedére csökkent a végelszámolások száma. Az eddigi számok alapján arra lehet következtetni, hogy 2015-ben is hasonlóan alacsony szinten marad a végelszámolások mennyisége a szektorban. Az iparágra jellemző, hogy azok, akik eddig talpon maradtak és tudják fizetni számláikat, az elmúlt években stabilizálódtak, kitartanak, és csak kevesek döntenek a cégbezárás mellett.

Az iparágban azonban új cég alapítására is egyre kevesebben vállalkoznak. Míg 2011-ben például egy év alatt több mint 1400 új vállalkozás alakult a szektorban, addig tavaly alig 1100. Mivel a teljes magyar gazdaságra jellemző az egyre kevesebb új cég és a csökkenő cégszám, így feltehetően a jövőben sem várható cégalapítási bumm az iparágban.

Hány napot kell várni a pénzre?

A gépjármű-kereskedelmi iparágban a számlák 69 százalékát fizetik ki időben, ami gyakorlatilag azonos az országos átlaggal. A fizetési késedelmek tekintetében szintén a magyar átlag körül teljesít az iparág, és késedelem esetén az elmúlt évben átlagosan 16 napot csúsztak a cégek a fizetéssel. A gépjármű-kereskedő szektorra jellemző fizetési határidők azonban alacsonyabbak, azaz a szállítók gyorsabb számlafizetést várnak az iparág szereplőitől, ami az iparággal szemben még mindig fennálló bizalmatlanságra utal.

Keleti József, a Bisnode csoport Country Managere rávilágított, hogy egy cég fizetőképességének vizsgálatakor érdemes megvizsgálni azt is, hogyan fizeti számláit egy vállalat más cégeknek, és ezt az információt is figyelembe kell venni a szerződéses feltételek kialakításakor. Arra is felhívta a figyelmet, hogy amennyiben egy vevő rizikósnak minősül és emiatt nem jön létre az üzlet, ajánlatos a potenciális vevő kockázatosságának változását figyelemmel kísérni, és amennyiben a cég helyzete stabilizálódik, érdemes vele újra felvenni a kapcsolatot.

Az átlagnál rosszabb a helyzet

Összességében elmondható, hogy a gépjármű-kereskedelmi szektor helyzete valamelyest javult az elmúlt években, azonban a szállítók még mindig bizalmatlanul állnak az iparág szereplőihez, mely bedőlési aránya – a különbség csökkenésének ellenére – évek óta jóval az országos átlag felett van. Egyre kevesebb cég választja a megszűnést, és szerencsére a felszámolások száma is csökkent, azaz a szektor stabilizálódni látszik, ami a növekvő használtautó keresletnek is köszönhető. Ennek ellenére itt az országos átlagnál rosszabbak a számok, ezért gépjármű-kereskedelemmel foglalkozó megrendelő esetén továbbra is alapos cégminősítést javasol a Bisnode.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
KKV Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
  Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
KKV Vigye sikerre vállalkozását, alkalmazzon business mentort!
Natív tartalom | 2023. június 8. 10:01
A business mentor nem varázsló, ám mégis rendkívül fontos szerepet játszhat több, a hazai kkv-szektort rendkívüli mértékben érintő konfliktushelyzet kezelésében. Közreműködésével a vállalatok tulajdonosai és vezetői olyan külső támogatást kaphatnak, amely segíti őket a tudatosabb vállalatvezetésben és előmozdítja üzleti és személyes fejlődésüket. A Budapesti Gazdasági Egyetem rendhagyó szakirányú továbbképzéséről annak vezetőjével és egyik hallgatójával beszélgettünk.
KKV A K&H szerint az uniós pályázatok körüli zűrzavar nem ártott
Privátbankár.hu | 2023. május 24. 14:14
Az uniós pályázatok körüli bizonytalanság csak kismértékben vetette vissza a cégek bizakodását, mintegy felük továbbra is reálisnak tartja, hogy ilyen forráshoz juthat - közölte a K&H magyarországi mikro, kis- és középvállalkozások (kkv) bizalmi indexe első negyedévi eredménye alapján.
KKV Megnyitják a pénzcsapot a magyar cégeknek: milliárdokat érő bejelentést tett egy bank
Privátbankár.hu | 2023. május 10. 17:14
Jelentős beruházási hitelkeretről állapodott meg az UniCredit.
KKV Jó szakemberből gyenge vállalkozó lesz? – interjú
Natív tartalom | 2023. április 4. 12:02
Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyvének megjelenése kapcsán készült interjúnk második részében beszélgetünk a vállalkozók 90 százalékáról, a magukat halálra hajszoló emberekről, és arról is, mit tanácsol a bölcs varázsló a gonosz sárkány legyőzéséhez.
KKV Jövőkép nélkül csak szenvedés lesz, nem sikercég – interjú
Natív tartalom | 2023. március 22. 10:07
Ami tíz évvel ezelőtt még működött a magyar cégek számára, az tíz év múlva egyáltalán nem lesz elegendő, avagy hamarosan megérkezik az üzleti regény arról, hogy miért kulcsfontosságú a hazai vállalkozók számára egy jól megformált jövőkép. Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM cégvezetőjével és a Cégépítők alapítójával beszélgettünk Jövőkép című könyve megjelenése előtt.
KKV Csak a bizonytalanság biztos a kisvállalkozásoknál
Privátbankár.hu | 2023. február 3. 16:24
A kormány új hitelprogramról döntött a Baross Gábor újraiparosítási program keretében. Az elszálló kamatok mellett ez komoly segítséget jelenthet a kisvállalkozások számára, amelyek helyzete meglehetősen bizonytalan lett az utóbbi időben. Az ATV Start vendégeként Perlusz László, a VOSZ főtitkára és kollégánk, Király Béla beszélt a hazai vállalkozások helyzetéről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG