Hirdetés
Hirdetés

Mindenki új autóra kötne casco-t, de ha csak öreg kocsink van...

Nagy László Nándor, 2015. április 08., 15:08

Hét év alatt közel 40 százalékkal csökkent a casco-biztosítások átlagdíja, amely okán az UNION Biztosító szerint már öregebb autóra is érdemes biztosítást kötni.

A MABISZ statisztikái szerint míg 2007-ben a casco biztosítások átlagdíja meghaladta a 121 ezer forintot, addig ez az összeg 2014 végére 77 470 forintra csökkent. A 36 százalékos díjcsökkenésnek köszönhetően ma már nem csupán a néhány éves autókra érdemes cascót kötni: tavaly az UNION Biztosítónál kötött casco szerződések 58 százalékát legalább 7 esztendős autóra kötötték, míg ugyanez az érték a válság előtt a 7 százalékot sem érte el.

Más kérdés, hogy a casco-szerződések száma ugyanezen időszak alatt 4,2 százalékkal, 812 ezerre esett. (Tavaly ugyanakkor nőtt az állomány, hiszen 2013 végén 800 ezer casco-szerződés volt a piacon, ám a bővülés aligha az öreg szegmensben következett be, inkább a lassan meginduló új autó értékesítés húzta meg a piacot.)

Hirdetés

Miért is van ez?

Az élet nagy tanítómester: ha nem telik új kocsira, használd a régit - vélhetően ez az oka annak, hogy az öregebb kocsikra kötünk casco-t. Emellett pedig nem hallgatható el, hogy a beidegződés is szerepet játszik: a most öreg autót tulajdonlók számára kézenfekvő volt, hogy új kocsijukhoz cascot kötnek. Sokan ezt fixen bekalkulálják a fenntartási költségekbe (főleg, akiknek már térített a biztosító), mások pedig - legyünk őszinték - elfelejtették átgondolni, hogy kell-e casco (teljes körű casco) biztosítás öregecskedő kocsijukra. Ezért öregszik tehát inkább a casco-állomány.

A fenti adat természetesen összhangban van azzal a ténnyel, hogy a hazai autópark a válságnak köszönhetően gyorsan korosodni kezdett. Ez köszön vissza a casco-adatokban is: míg 2007-ben a 3 éves vagy annál fiatalabb autók tették ki az új állomány 72 százalékát, 2014-ben csak minden hatodik szerződés érintette ezt a csoportot.

„Érdemes leszámolni azzal a korábbi sztereotípiával, hogy a casco a fiatal, néhány éves autóknak szóló biztosítás – magyarázza Maják Viktor, az UNION Biztosító kommunikációs igazgatója. – Ha a kárgyakoriságok alakulását vizsgáljuk, kiderül, hogy még a 6-8 éves autók esetében is átlagnál magasabb a károk előfordulása, amelyekre immár kedvező díj mellett lehet casco biztosítást kötni.”

A biztosító statisztikái szerint a legnagyobb kárgyakorisága a 2-5 éves autóknak van: itt közel 40 százalékkal nagyobb az esélye a káreseménynek, mint a teljes személyautó-állomány esetében.

 

 

Érdekesség ugyanakkor, hogy az új és az egyéves autók adatai is jóval kedvezőbbek az átlagosnál, ez persze azzal magyarázható, hogy az új autóra az üzemben tartója jobban vigyáz, mint arra, amelyet már egy ideje használ. A 8 évnél idősebb autók kedvezőbb kárgyakoriságát a biztosító azzal magyarázza, hogy ezeket a járműveket már ritkábban használják a tulajdonosok – bár ez a tétel is sem biztos, hogy igaz, hiszen más összevetések után az öregedő gépjárműparkot is aktívan használja az erre kényszerülő lakosság. Érdekesség, hogy még az öreg autóknál sem a csak bizonyos kockázatokra fizető rész-cascót, hanem a klasszikus védelmi szintet képviselő teljes körű casco termékeket választják 90 százalékban az autósok.

Ebben persze szerepet játszhat az, hogy a korlátozott szolgáltatást nyújtó konstrukciókkal kapcsolatban kevés az infó, hogy végül is mire terjed ki a fedezet.

A casco károk mintegy 40-40 százaléka törés- és üvegkár. A többi kárt jórészt az elemi károk és a lopás-rablás okozta események teszik ki. Bár ez utóbbi károk gyakorisága a töréskárokénál alacsonyabb, de például lopás esetén a kárkifizetés összege általában jóval magasabb. Míg a töréskároknál átlagosan 400-500 ezer forint a kárösszeg, lopásnál ennek könnyen a 3-4-szerese is lehet – ez persze az autó tipusa, felszereltsége és életkora alapján jelentősen eltérhet.

Az üvegkároknál a szélvédő csere átlagos költsége valamivel 100 ezer forint felett alakul. Ha az eredeti gyári szélvédőt ragasztással javítani tudják, a művelet 10-12 ezer forint körül megúszható – ez esetben az UNION önrészt nélküli térítést vállal.

 

 

 

 

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Budapesti munkások, katonák és tanulók – kik voltak az 1956-os forradalom áldozatai?

Budapesti munkások, katonák és tanulók – kik voltak az 1956-os forradalom áldozatai?

Az 1956-os forradalom és szabadságharc áldozatainak emlékét az a dokumentum is őrzi, amely a Központi Statisztikai Hivatalban már 1957-ben elkészült, a rendszerváltásig azonban titkosítva volt. Az 1956-os események áldozatairól készített összeállítás ma már szabadon hozzáférhető.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hirdetés

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX39132.62+0.09%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • október 16
    Fogyasztói árindex (év/év) - szeptember
    Netflix - 2017 Q3
    október 17
    KSH: Építőipar - augusztus
    MNB: Havi fizetési mérleg -- augusztus
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 15 mrdFt
    ZEW index - október
    ZEW index - október
    Fogyasztói árindex (végleges) - szeptember
    Morgan Stanley - 2017 Q3
    Goldman Sachs - 2017 Q3
    IBM - 2017 Q3
    október 18
    Munkanélküli segélykérelmek számának változása - szeptember
    ILO munkanélküliségi ráta - augusztus
    Fed Bézs Könyv
    eBay - 2017 Q3
    American Express - 2017 Q3
    október 19
    KSH: Keresetek - január–augusztus
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének 2017. szeptember végi helyzetéről
    GDP (év/év) - 2017 Q3
    GDP (negyedév/negyedév) - 2017 Q3
    SAP - 2017 Q3
    Philadelphiai Fed index - október
    Friss és tartós munkanélküli-segélykérelmek alakulása
    PayPal - 2017 Q3
    Philip Morris International - 2017 Q3
    Verizon Communications - 2017 Q3
    október 20
    Daimler - 2017 Q3
    General Electric - 2017 Q3

Szavazás

Ön szerint létezik globális felmelegedés?