A Generali Biztosító 1200 fős reprezentatív kutatása szerint a magyarországi autósok 28,9 százalékának a gépjárművében okoztak már komoly sérülést a hazai utakon lévő kátyúk legalább egy alkalommal. A budapesti autósok helyzete tűnik a legrosszabbnak, hiszen az ő esetükben 40 százalékos ugyanez az arány, míg vidéken alig több mint 25 százalék.
A Generalinak az idei évben több mint 6,6 milliárdos casco kifizetése volt, melyből a társaság számításai szerint nagyságrendileg 3% körüli, vagyis megközelítőleg 200 millió forint volt az az összeg, amit kátyúkárok miatt kellett kifizetni.
Öreg autó könnyebben sérül
A károk illetve balesetek súlyosságában szerepet játszik az autópark állapota is. A KSH legfrissebb adatai szerint a hazai utakon futó járművek sajnálatos módon egyre öregebbek. 2008-ban még 10,4 év volt a magyarországi gépjárművek átlagéletkora, ugyanez a szám jelenleg már 12 év körüli. Mindez azért is jelent problémát, mert az idősebb gépjárművek sok esetben rosszabbul reagálnak az úthibákra, kátyúkra, mint a pár éves, és számtalan, a menetstabilitást elősegítő eszközzel felszerelt újabb autók.
Jól szemlélteti a problémát az is, hogy a Magyar Közút Zrt. az általa kezelt 30 ezer kilométeres úthálózaton 2012 november közepéig közel 78 ezer tonna kátyúzó anyagot használt fel több mint 800 ezer négyzetméternyi úthiba megszüntetésére, a munkálatokra 6,5 milliárd forintot fordítva. Ennek ellenére 100 ezernél is több betömetlen kátyú lehet az országban a becslések alapján.
Leggyakoribb kátyúkárok: defekt, motorleállás, de ki is törhet a kerék
A kátyúk leggyakrabban háromféle sérülést okozhatnak az autókban. Az első esetben leáll a motor, de az autó nem sérül meg. Ennek az az oka, hogy nagyon „ugrat” a gépjármű, és a modernebb autókban ilyenkor az üzemanyag ellátást megszakító rendszer aktivizálódik, ezt a problémát pedig sok esetben csak szervizben tudják megoldani. A második eset a defekt. Ha csak egy kerék lesz defektes, akkor a legbiztonságosabb megoldás a pótkerék, amivel szintén érdemes óvatosan vezetni, és a lehető leghamarabb szervizbe vinni az autónkat, ahol az összes kerékrögzítő csavart alaposan meghúzzák. Amennyiben viszont több kerék kap defektet, szinte biztosan autómentésre lesz szükségünk. A legsúlyosabb, és szerencsére legritkább kátyúbalesetnek számít, amikor megsérül a futómű, és kitörik az autó kereke.
Kihez forduljunk, ha megtörténik a baj?
A kátyúkárt főszabály szerint – ha nincs cascónk vagy kátyúkár kiegészítőnk - az adott út tulajdonosának kell bejelentenünk, lehetőleg minél hamarabb, de mindenképpen öt napon belül. Az sem mindegy, hogy milyen jellegű útszakaszon következett be a baleset: országutakkal kapcsolatban a Magyar Közút Zrt.-hez kell fordulni, a települések útjait érintő problémákkal pedig az adott önkormányzatot kell keresnünk. Amennyiben Budapest fő- és tömegközlekedési útjain történt a kátyúkár, a BKK-Közút Zrt. az illetékes, míg a többi, ide nem sorolható úton, - pl. a mellékutcákban - az adott kerület. Amennyiben rendelkezünk biztosítással, úgy a bejelentést a biztosítónknál kell megtenni. Ha rendelkezünk biztosítással, a kárrendezés hatékonyságát nagyban növeli, ha pontosan dokumentáltuk a történteket.
Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!
Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!
2024. április 22. 15:30
LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!
Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas
szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol
nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk
egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek
között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is
tartalmaz.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!
-
Csillapodnak a kedélyek: Izrael hallgat, Irán sem kíván újabb megtorlást
16 perce
-
Eltitkol valamit a Netflix, kamatcsökkentés helyett kamatemelés jöhet
körülbelül 1 órája
-
Kihúz-e minket a csávából Nagy Márton új elképzelése?
2 órája
-
Az FBI szerint a kínai hackerek az amerikai infrastruktúra megtámadására készülnek
2 órája
-
Orbán Viktor: „A szólásszabadság Nyugat-Európában rossz bőrben van”
3 órája
-
Putyintól elfordulnak a régi szövetségesek
4 órája
-
Ukrajna kezdhet bízni az amerikai segítségben?
5 órája
-
Magyarország egyik leggazdagabb embere árulja Andrássy úti ingatlanát
-
A Magyar Péterrel konfliktusba keveredett újságíró is távozik a hvg.hu-tól
-
Orbán Viktor az alaptörvény módosítása nélkül is eléri, amit akar?
-
Nagyot zuhant a forint, ennyibe kerül az euró
-
Cáfol a Nemzeti Kommunikációs Hivatal
-
Jönnek a kórházak revizorai, a betegeket is ellenőrzik
-
A nap cseréje
- Elég a turistákból: hatalmas tüntetés készül a magyarok kedvenc üdülőhelyén 2024. április 14. 11:33
- Törölgetheti a homlokát, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró 2024. április 15. 07:59
- Kit vesz maga mellé Magyar Péter: Chikán Attilát, Járai Zsigmondot, Jaksity Györgyöt, esetleg Pottyondi Edinát? - A hét videója 2024. április 12. 18:53
- Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója 2024. április 17. 11:18
- Itt az áttörés: Románia csapatokat küldhet a szomszédba 2024. április 3. 13:15
- A nap képe: ki nem találja, kivel trécselt Orbán Viktor az EU-csúcson 2024. március 21. 17:05
- Egyre többen menekülnek veszettül Orbán Viktor fontos szövetségese elől 2024. március 31. 17:17
- A nap képe: megtaláltuk Simicska Lajos luxusautóját 2024. március 31. 09:38
- Japán 2027-re várja Tajvan lerohanását 2024. február 27. 15:02
- Most jó Oroszországban pszichológusnak lenni? 2024. február 22. 15:01
- Utoléri -e Európa Oroszországot lőszergyártásban ASAP, azaz „sürgősen”? 2024. március 18. 19:03
- A „csehszlovákok” Ukrajnába mennek - beérnék a németeket 2024. március 7. 15:01
Eltitkol valamit a Netflix, kamatcsökkentés helyett kamatemelés jöhet
-
Hiányoznak az uniós pénzek az építőiparban és a megszorítások is ártanak2024. április 12. 14:07
-
Már látni, mikor jöhet új világ a kamatcsökkentésnél2024. március 26. 17:17
-
Már látni, hol lesz az alapkamat év végére?2024. február 27. 17:43
-
MBH Bank: a magas infláció miatt az inaktívak visszatértek a munkaerőpiacra2024. január 26. 15:45
-
Kár volt nagyon örülni: drágulhat az élelmiszer a boltokban2024. január 12. 14:41
-
Itt egy jóslat: nagyon mélyre zuhan itthon az infláció2024. január 12. 13:25
-
Megint megéri új vagy felújított lakásba ölni a pénzt2024. január 9. 13:07
-
Csak most került az italpiacra - már nyert is egy rangos nemzetközi versenyen
09:09
-
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő
08:08
-
A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába
08:08
-
Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!
08:08
-
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick
07:07
-
Itt az áttörés: Románia csapatokat küldhet a szomszédba
2024. április 3. 13:15
-
A nap képe: ki nem találja, kivel trécselt Orbán Viktor az EU-csúcson
2024. március 21. 17:05
-
Egyre többen menekülnek veszettül Orbán Viktor fontos szövetségese elől
2024. március 31. 17:17
-
A nap képe: megtaláltuk Simicska Lajos luxusautóját
2024. március 31. 09:38
-
A szenvedést látván Finnország is meggondolta magát
2024. március 22. 10:41
-
Sokkal nagyobb bajban van Izrael az iráni rakéták miatt, mint elsőre látszik
2024. április 19. 05:37
-
Izrael rossz hírre ébredt
2024. április 19. 08:25
-
Putyintól elfordulnak a régi szövetségesek
2024. április 19. 09:31
-
Mini drónokat észleltek egy román légitámaszpont közelében
2024. április 18. 13:35
-
Medvékre támadtak szlovák politikusok
2024. április 18. 18:55