Hirdetés

Akkumulátorok, amelyek megváltoztatják a világot

Áttekintés

Az újratölthető akkumulátorok iránti egyre nagyobb keresletet három dolog hajtja:

1. Egyre olcsóbb árak

2. Környezetvédelmi szabályozások

3. Egyre több energiát termelünk megújuló energiaforrásokból

 

Két jelentős iparág emelkedik ki, amely hasznot húzhat az energiatárolók fejlődésén: az autóipar és a közműszolgáltatók.

 

Hol kereshet ezzel pénzt a befektető?

1. A lítium iránti kereslet világszerte egyre nő

2. Az autóipar globálisan átalakul

3. Az elektrokémiával és nagy értékű akkumulátor-összetevőkkel foglalkozó fejlesztők rengeteg lehetőséget találnak majd.

Ezek hajtják az újratölthető akkumulátorok terjedését

Évek óta töltjük mobiljainak és laptopunkat újratölthető akkumulátorokkal, ám a nagyobb eszközök töltése már problémát jelentett. Ugyan a technológia már rég megvan hozzá, a gazdaságosság nem állt éppen a fejlődés mellé, így ezekben az esetekben sokkal olcsóbb volt a szénhidrogénen – tehát fosszilis energiahordozókon – alapuló megoldásokra támaszkodni.

Azonban a korábbi években az árkülönbség csökkenése látszódott három olyan hatás miatt, amelyek végül az akkumulátorok széleskörű elterjedéséhez vezetnek:

1. Egyre olcsóbbak: ahogy az az első ábrán is látszik, az elemek költségei 5 évente 50 százalékkal csökkentek a gyártás fejlődése miatt. A megnövekedett termelés további áresést hozhat.

2. Környezettudatosság és szabályozás: az elmúlt évtizedekben a földgáz- és kőolajkitermelés ráirányította a társadalom figyelmét a környezetszennyezésre, amely már a legfelsőbb politika szintjére is eljutott több országban. Ez a megújuló energiaforrások támogatását eredményezte.

3. Növekvő termelés a megújulókból: a megújuló energiaforrásokból származó energia egyre nagyobb részét adja a világ teljes energiafogyasztásának, ebben – meglepő módon – éppen Kína vezet. A nap- és a szélenergia-készletek azonban csak időszakosak, és nem biztos, hogy rendelkezésre állnak akkor, amikor a legnagyobb szükség lenne rájuk. Egyértelmű, hogy ezt a problémát egy akkumulátorral könnyen át lehet hidalni.

E három jellemző miatt növekszik bizonyos iparágakban az igény a villamosításra, ezek közül is kettő emelkedik ki: a gépjárműipar az elektromos autókkal, és közműszolgáltatók, amelyek az egyre nagyobb és hatékonyabb energiatárolásra törekednek.

 

Autógyártás

Önmagukban a különféle autóipari szektorok villamosítása is az egyik legnagyobb lökést jelenti az akkumulátorhasználatnak a következő években. A Berenberg Bank tizennégyszeres növekedést jelez az elektromos autók piacán: míg 2014-ben 300 000 darabot értékesítettek, 2020-ra ez 4 millióra nőhet. Ha azt feltételezzük, hogy 35 000 dollár egy ilyen autó, az 140 milliárd dolláros bevételt és 4 százalékos piaci részesedést jelent. A Berenberg Bank azt is feltételezi, hogy hibrid- és elektromos buszok piaca is megháromszorozódik 2020-ra, 60 milliárd dollárra dagadva.

A csökkenő árak mellett a károsanyag-kibocsátási szabályok szigorodása és a egyre nagyobb, egy töltéssel megtehető távok is segítik a piac növekedését. A vásárlók számára fontos kérdés, hogy mennyit tudnak utazni töltésenként, de az újabb és újabb modellek már nagyobb távokat tesznek meg, ráadásul a töltőállomások száma is rohamosan nő.

 

Közművek

Ahogy egyre több energiatermelő vállalat fordul a megújuló energiaforrásokhoz, amelyek nem minden esetben állnak rendelkezésre, (nap-, és szélenergia), az áramtermelés egyre kiszámíthatatlanabbá válik. Ennek eredményeképp közműszolgáltatók keresik a megoldásokat ahhoz, hogy folyamatossá tehessék az áramszolgáltatást. Ahogy az az első rajzon látszik, az akkumulátorok megfelelőek lehetnek erre a feladatra. Ugyan életképes technikai és gazdasági megoldás egyelőre még nincs, de több villamosmű is kísérletezik akkumulátorokkal.

Egyelőre kevésbé elterjedt a lakossági és kereskedelmi szektorban a szolár+tároló modell, ahol a napenergiát eltárolják, majd később felhasználják, vagy eladják a szolgáltatónak. Ám ahogy ezek az eszközök egyre olcsóbbak lesznek, úgy lesz egyre elterjedtebb ez a modell. Németországban már most versenyre kel a hagyományos energiaszolgáltató hálózattal, a következő években pedig szintén felkapottá válhat ott, ahol magasak az energiaárak, mint például Ausztrália, Olaszország, az Egyesült Királyság, vagy az Egyesült Államok.

A Berenberger Bank szerint a villamos energia iránti igény 2016 és 2020 között évente megduplázódik és 14 milliárd dolláros piaccá növi ki magát.

 

Lehetőségek a befektetésre

A Fidelity elemzői szerint az akkumulátorok elterjedése egy fontos, hosszú távú trend, amely több szektorra is hatással lesz az elkövetkezendő években.

Fémek és bányászat – a lítium az új benzin?

A lítium a legkönnyebb szilárd elem, ám mégis kétszer akkora az energiasűrűsége, mint a második legjobb alternatívának. Ezekből adódóan nagyszerű alkotóeleme lehet megannyi energiatárolási megoldásnak.

Látható a negyedik ábrán, hogy az elektromos autók növekvő száma messze a legnagyobb igényt jelenti a lítiumbányászat számára a következő években. Ennek oka, hogy a villanyautók, mint a Teslák, erősen lítiumfüggő akkumulátorral működnek. Például a Model S egy 63 kilogrammos lítiumot használ elemként, ami elegendő 10 000 mobiltelefonhoz is.

 

Az elektromos autók elterjedéséből kiindulva a Goldman Sachs szerint a lítium piaca megháromszorozódik 2025-re, ami 470 000 megatonna kitermelését jelenti. Érdemes lehet tehát a vezető bányászati cégeket – mint az Albermarle – követni. Ugyanakkor a Fidelity szakértői úgy vélik, hogy a „lítium, mint következő benzin” erősen túlzó kijelentés, bár tagadhatatlan, hogy az igény egyre növekszik. A fém ára jól bírja a nagy árváltozásokat is, mivel ez az egyik legbőségesebb elem a Földön. Jelentős spot ügyletek nem történnek, egyre inkább hosszú távra szóló kereskedés történik.

Tesla – érték az elemekben, de nem a cégben

Elon Musk cége, a Tesla az elektromos autók élharcosa a világon. A cég az első számú globális gyártóvá nőtte ki magát. A legújabb autója, a Model 3 óriási hírverés közepette érkezett meg márciusban, a szakértők imádták, az előrendelések pedig az egekbe szöktek 400 000 darabbal még úgy is, hogy előreláthatólag 2017 végén ülhetnek a megrendelők a volán mögé.

 

A Tesla komoly szereplője lesz tehát az akkumulátorpiacnak a jövőben is, azt azonban nem mondhatnánk, hogy kifejezetten jó vétel a cég a papírja, a jelenlegi áron legalábbis biztos nem. Ugyan a Fidelity-nél nem kérdőjelezik meg az innováció és technológia területén elért fejlődést, azonban a cég nagyon túlárazott, a papír árfolyama pedig nem tükrözi a cég valódi gazdasági helyzetét. A Tesla eddig igencsak veszteséges, ráadásul a termékek időben történő szállításával is vannak gondok (a Model 3 is inkább 2018 elején jöhet, mint 2017-ben), ráadásul a komolyabb autógyártók, mint az Audi vagy a BMW is hamarosan bemutatják saját elektromos autóikat.

Akkumulátorgyártás – katódok és értékes komponensek a középpontban

Jelenleg az elektromos autókba szánt katódok gyártó és más értékes összetevőket készítő cégekben lehet nagy növekedési potenciál a Fidelity szerint. Igaz, nehéz kifogni az igazán jó lehetőséget, mivel ezek a gyártók többnyire mást is előállítanak, ami semlegesítheti az akkumulátorgyártásra hagyatkozó növekedést.

A katódok adják az töltők költségeinek 40 százalékát, felelnek a kapacitásért, időtartamért és biztonságért, tehát a legtöbb érték ezekben van. Mivel az elektrokémiai fejlesztések sokba kerülnek, és az eredményeket szabadalmaztatják a cégek, ezért árelőnyük van a piacon. Az LG chemical és a Samsung SDI két jelentős vállalat, amelyek akkumulátorok fejlesztésével foglalkoznak, ráadásul az elemzők szerint hamarosan a kínai piacra is szállíthatnak villanyautókba szánt akkumulátort.

Ha más értékes komponensek után nézünk, mindenképp érdemes figyelnünk az invertereket, azaz a feszültség átalakítókat, amelyekben szintén komoly növekedési potenciál van főleg a helyhez kötött tárolók, a napelemek és a félvezetők miatt. Az egyik piacvezető cég, amely jól helyezkedik az elektromos és önvezető autók irányába is, az Infineon Technologies.

Ez lesz a jövő?

Összefoglalva tehát elmondható, hogy az újratölthető akkumulátorok iránti igényt a csökkenő árak, a környezetvédelmi szabályok és a megújulókból származó egyre nagyobb energiarészesedés hajtják. Ezen tényezők miatt kapott új erőre a villamosítás, leginkább az autóiparban, ahol az elektromos autóknak egyre nagyobb a piacuk, és a közműszolgáltatóknál, ahol az energiatárolásra való igény fog növekedni.

Ha befektetési lehetőségeket keresünk ezen a területen, nem szabad feltétel nélkül elfogadnunk, hogy a lítium az „új üzemanyag”. Ám az igaz, hogy az elkövetkezendő években erősen megnőhet az igény a fém iránt, ami mindenképp jót tesz a legnagyobb beszállítóknak. A járműiparban az elektromos autók jelentik az egyik forradalmi pontot, ebben a Tesla mindenképp komoly szerepet vállalt, de jelenlegi részvényárak alapján a cég túlértékelt. Ha az akkumulátorok piacára tekintünk, a legígéretesebb fogások nagy értékű komponenseknél találhatók, mint például a katódok vagy az inverterek gyártóinál.

„A gyorsan csökkenő árak és a szabályozások miatt egyre gazdaságosabbá válnak az akkumulátoros megoldások, kifejezetten az autóiparban és a közműszolgáltatóknál. A technológiai változás rengeteg befektetési lehetőséget kínál, ugyanakkor nagyon sok olyan területet is, amelyet messz el kell kerülni” - Richard Tennant, portfóliókezelő