Hirdetés

Gondold át ezeket is, mielőtt kiválasztod a legjobb befektetésed

A Föld populációjának folyamatos növekedése egyértelmű, de nagyon komoly következménnyel jár: egyre nagyobb a nyersanyagok iránti igény. Ahogy a fejlődő országok többet és többet fogyasztanak, úgy van szükség még több vízre, élelemre, megművelhető földre és energiára, így logikus, ha arra gondolunk: a lakosság növekedése jelentős tényezővé válik a kimerülő energiaforrások árazásában. A Világbank jelentése szerint az élelmiszerigény mintegy 50 százalékkal nő 2030-ra, ez pedig kétség kívül komoly kihívást jelent az élelmiszer-előállításban, főleg úgy, hogy az urbanizáció és az iparosodás javára jelentős nagyságú termőföldet áldoztunk be - vélik a Fidelity elemzői.

Kiváló példa erre a robbanásszerű népességnövekedés és az iparosodás kombinációja, Kína, amely becslések szerint 13 millió hektár bevethető földet veszített el 1952 óta (2011-ben a földművelésre alkalmas terület mértéke 111 millió hektár volt).

Több szájat kell etetni, de kevesebb a megművelhető föld.
Több szájat kell etetni, de kevesebb a megművelhető föld.

Egyértelműen nő az igény a mezőgazdasági terményekre, hiszen egyre több éhes szájat kell etetni egyre kevesebb termőföldből (1. ábra). Ha ehhez még azt is hozzávesszük, hogy az állatállomány is rászorul a gabonára, láthatjuk, hogy a növekvő húsigény többszörös hatással van gabonatermelésre.

Az ENSZ számításai szerint a következő negyven évben 70 százalékkal kell nőnie a gabonatermelésnek, ha ki akarjuk szolgálni az egyre növekvő igényeket, ám mivel a fejődő országok termőterületei nem bizonyulnak hatékonynak, jelentősebb terményhozamot csak trágyázással, gazdagabb termésű magokkal, és a mezőgazdasági eszközök modernizálásával lehet elérni, így az ilyen eszközökre és megoldásokra hatalmas lehet a kereslet.

A Fejlődő Fogyasztó

Minden fogyasztói piacra nagy hatással lesz, ha a fejlődő piaci fogyasztások megnövekednek. Elsősorban az alapvető élelmiszerek piacának jelent rengeteg pénzt, ha a fejlődő országok lakosai felzárkóznak fogyasztásban a fejlett államokhoz. A fejlett piacok a Föld teljes lakosságának 14 százalékát teszik ki, ők 2041 dollárt költenek fejenként a ciklikus fogyasztói termékekre. Ugyanez a fejlődő gazdaságokban, amely 86 százalék, mindössze 207 dollár fejenként. Minden termékgyártó, az ennivalótól a háztartási eszközökig, jól jár majd a fejlődő államokkal megnövelt piaci penetrációval.

A feltörekvő középosztály növekedése jelentős hajtóereje lesz az olyan termékek forgalmának is, mint a mobiltelefonok, gépjárművek, elektronikus eszközök vagy a divatáruk. Az autóval rendelkezők száma még mindig töredéke a fejlett országok arányaival (Kínában 1000 emberből 220, az Egyesült Államokban 804 lakos rendelkezik autóval).

Regionális fogyasztói költés - jönnek fel a fejlődő piacok.
Regionális fogyasztói költés - jönnek fel a fejlődő piacok.

Az egészségügy is jelentős bővülésnek nézhet elébe, ahogy egyre többet költhetnek gyógyszerekre a fejlődő államok polgárai. A 2010-es 6 billió dollárról 10 billió dollárra nőhetnek az erre szánt kiadások 2020-ra, ebből pedig (15,2 százalékos összetett éves növekedési ráta mellett) “mindössze” két billió dollárért lesz felelős a fejlett piac. Az Egyesült Államok a globális egészségügyi kiadások 40 százalékát adja, 2010-ben 5335 dollár volt az egy főre jutó összeg. Az Egyesült Államok nélkül ez mindössze 596 dollár. A Fidelity szakérői szerint szinte biztos, hogy idővel más gazdaságok is beérik az Egyesült Államok egy főre jutó költését: több fejlődő országban az egészségügyi kiadások gyorsabban nőnek, mint a GDP. A McKinsey egyik tanulmánya szerint, ha ez marad az ütem, a mostani 240 milliárd dolláros piac 480 milliárdra duplázódik 2018-ig.

Változó életmód és viselkedés

A lakosság gyarapodásának, vagyonosodásának, városiasodásának és öregedésének széleskörű következményei lesznek az életmódra, táplálkozásra, jólétre és a szabadidő eltöltésére. Az egyik ilyen kiemelt szegmens az internethasználat, amely gyorsan vált a mindennapok és a munka nélkülözhetetlen részévé. Egyre nagyobb százalékban érik el a világhálót a fejlődő országok felhasználói is, akik közül többen kizárólag az okostelefonjaikon keresztül szörfözhetnek a weben.

Kína becsült netes penetrációja kevesebb mint a fele (39%) az USA-hoz hasonló, fejlett államokban lévő 90 százalék körüli aránynak. Egy terület viszont jelentősen át fog alakulni, ez pedig a vásárlási szokások: egyre többen és többen szerzik be a számukra szükséges árukat online.

A növekvő bevételek arra is lehetőséget adnak a fejlődő országok fogyasztóinak, hogy az egészségesebb, kalóriában alacsony zöldség- és gabonaalapú étrendet elfelejtve egy magas szénhidráttartalmú, húsokban, cukrokban és tejtermékekben gazdagabb étrendet alakítsanak ki. Ez kombinálva az urbanizációval, a fizikai munkára kevésbé alapozó munkákkal és a tömegközlekedéssel együtt egy egészségtelenebb életmódhoz vezetnek. Megjelennek így ezekben a kultúrákban olyan betegségek, amelyek eddig ismeretlenek voltak: elhízás, cukorbetegség, szívelégtelenségek, stroke és rák. Sajnos ez az oka annak, hogy az egészségügyi vállalkozások jelentős növekedési potenciállal számolhatnak ezen országok esetében.

A cukorbetegség az egész világot fenyegeti.
A cukorbetegség az egész világot fenyegeti.

Életkorhoz köthető költés

Majdhogynem megháromszorozódott az idősek száma 1950 óta - és szinte biztos, hogy 2050-ig újra triplázunk. Bár az emberek valóban hosszabb életet élnek a korábbiakhoz képest, egyelőre elkerülhetetlen az emberi test romlása, így az egészségügyi árucikkek (például gyógyszerek, ortopéd eszközök, látásjavító termékek) és szolgáltatások (magánkórházak és gondozó szolgáltatások) iránti igény is egyre nő. Ez a nagyon erős demográfiai trend kivétel nélkül minden országot érint, de leginkább a fejlett államokat érinti. A lenti ábra azt mutatja, hogyan oszlanak el az egészségügyi költségek egy élet alatt az Egyesült Államokban. Egyértelmű, ahogy több és több ember kerül az idősebb kategóriába, úgy nő az egészségügyre szánt összeg is.

Hatvan év feletti lakosok száma régiónként.
Hatvan év feletti lakosok száma régiónként.

Ennek eredményeként az egészségügyi vállalatok innen is jelentős növekedésre számíthatnak a Fidelity elemzői szerint. Vegyünk egy példát: a hallókészüléket gyártó cég egyre több megrendeléssel számolhat, ahogy egyre több lesz idős, de a meghosszabbodott élettartam miatt az elhasználódott eszközöket is pótolnia kell. Ehhez hasonló módon, a mozgást segítő eszközök gyártói nagyobb igényre számíthatnak a csípő- és térdjavító eszközök piacán.

Ahogy egyre idősödünk, úgy költünk egyre többet egészségünkre.
Ahogy egyre idősödünk, úgy költünk egyre többet egészségünkre.

Az egyre nagyobb függőség kihívásokat támaszt a fejlődő országok elé. A munkaképes aktív lakosság csökkenése munkaerő-kiesést jelent, de a nyugdíjkiadások növelése és az egészségügyi ellátás szükségessége a kormányokra is komoly terhet ró. Ezek a növekvő költségek komoly lyukakat üthetnek az állami költségvetésen és növelhetik az államadósságot. A generikus gyógyszergyártók, gyógyszertárak és biztosítók számíthatnak arra, hogy nem csak a lakosság növekedése és az időskor jelenti majd az egyetlen növekedési tényezőt, hanem a kormányzati oldal is megpróbálja majd ezt a közegészségügyben felmerülő kiadásnövekedést kezelni.

Az idősebbek egyre inkább válnak szociálisan kiszolgáltatottá.
Az idősebbek egyre inkább válnak szociálisan kiszolgáltatottá.