Hirdetés

Ők járnak jól az elöregedő, romló szemű társadalommal

A Fidelity elemzői korábban bemutatták, miért érdemes figyelembe venni a befektetéseink során a társadalmi és a demográfiai folyamatokat. Most azt is megmutatják, hogyan profitálhat az ebből fakadó strukturális növekedésen két konkrét vállalkozás, és miért érdemes számításba vennünk korábban leírt folyamatokat.

1. példa: Essilor International

Vállalat: Az Essilor 36 százalékos részesedésével a világ vezető korrekciós lencsegyártója. Nevükhöz fűződik a Varilux, a világ első progresszív lencséje, amely a messzelátóságot (idős korban jelentkező látásprobléma, közeli elemekre nem képes a szem fókuszálni) orvosolja. A világon minden második varifokális lencsét az Essilor gyártja.

Növekedés hajtóereje: négy faktor okozhatja a lencsékre való igény jelentős növekedését. Alapvetően már a népesség növekedése is azt jelenti, hogy egyre több ember lesz, akinek látásjavításra lesz szüksége. Az idősödés pedig nem merül ki abban, hogy lencsére van szükség: az idősek hajlamosak gyakrabban lencsét cserélni. A szélesedő középosztály a fejlett országokban jelent növekvő piacot, az egész nap számítógép előtt ülő életmód pedig csak tovább növeli az igényt a látáskorrekcióra.

Ipari kilátások: az Essilor becslései alapján a most élő hétmilliárdos populáció 60 százalékának van szüksége a jobb látásra. Ez a szám 2030-ra a várható 8,3 milliárd ember 72 százalékára lesz igaz (6 milliárd ember) az öregedés és az életmódváltás miatt. Mindössze 51 százalék használ jelenleg látásjavító lencsét, ez az arány azonban várhatóan 63 százalék lesz a bevételek és az egészségügyi tudatosság növekedése miatt. Ez lefordítva 3,4 százalékos éves növekedési rátát jelent a cég  fő piacán 2012 és 2030 között.

Bevételek: már most látszódnak a strukturális növekedés jelei az Essilor folyamatosan növekvő bevételein, amelyeket messze elkerül a gazdasági válság és az azt követő recesszió. A feltörekvő piacok a bevétel 26 százalékát adják (a 2014-es adatokhoz képest ez 2009-ben csak 15 százalék volt), ennek ellenére még mindig alacsony a penetráció és van potenciál a növekedésben. Indiában például tizedannyi optikus működik, mint Franciaországban, a cég pedig évente 150 millió eurót költ kutatásra és fejlesztésre, ezzel az összeggel pedig szinte biztos, hogy a fejlesztések élén járhatnak az iparban. Pozitívan meglepte a piacot, hogy a cég képes volt fenntartani a növekedést, és ezzel a befektetők is nagyon jól jártak.

2. példa Maruti Suzuki

Vállalat: A japán gépjárműgyártó Suzuki leányvállalata India legnagyobb gyára. Az 50 százalék körül piaci részesedéssel jelentős szereplője az ország piacának: 1400 kereskedéssel és 3000 szervizállomással az egyik legnagyobb elosztóhálózattal rendelkezik.

Növekedés hajtóereje: India a világ második legtöbb lakossal rendelkező országa több mint 1,2 milliárd emberrel, az elkövetkezendő két évtizedben pedig várhatóan meghaladja Kína lakosságát is. Indiát a fiatal lakosság, a gyorsan növekvő gazdasága és a szélesedő középosztálya teszi vonzóvá. Az egy főre jutó GDP jelentősen növekedett, a 2010-es 450 dollárról 2015-re 1600-ra ugrott. Ahogy a bevételek nőnek, úgy költenek egyre többet a nem alapvető árucikkekre az országban, úgy mint divatra, vagy elektronikai eszközökre.

Ipari kilátások: nagyon alacsony a személygépjárművek penetrációja, mindössze 18 embernek van kocsija az 1000-ből. Ez az arány az Egyesült Államokban 800 az ezerhez, ami azt jelenti, hogy hatalmas bővülésre számíthatunk az autóeladásoknál. Az értékesítések 90 százalékban történik első vásárlóknak, a Maruti Suzuki pedig vezető a belépő kategóriás autók gyártásában.

Bevételek: az elmúlt évtizedben stabil bevételnövekedést tudhatott magáénak a Maruti Suzuki. A nettó árbevétel a 2006-os 120 034 rúpiáról (adózás utáni profit 11 891 rúpia) 486 055 rúpiára ugrott 2015-ben (adózás utáni profit 37 112 rúpia). A befektetők igen jól jártak a cég papírjaival, a részvények értéke megötszöröződött az elmúlt évtizedben.

Az árfolyamok frissítése: