2014-ben vezethetik be az e-útdíjat: kinek kell fizetni majd és mennyit?

2012. február 06., 15:23
Cimkék
NGM
, autópálya
, NFM
, matrica
, e-útdíj

A Széll Kálmán-tervben meghatározottnál egy évvel később, 2014-ben vezethetik be Magyarországon az e-útdíjat, melynek lényege, hogy használat arányában kell majd fizetni az autósoknak. Pontosabban a személygépjárművek vezetői eleinte még választhatnának.

Az nem titok, hogy a használatarányos fizetést lehetővé tévő e-útdíjat be akarja vezetni a kormányzat az átalánydíj fizetésének megfelelő matricás rendszer helyett - a Széll Kálmán Terv szerint már 2013-tól elérhető lenne az új rendszer. Nem így lesz.

Kiknek kellene fizetnie?

Az Index birtokába került, a fejlesztési tárcánál készült kormányzati előterjesztés szerint 2014-től a most D2, D3 illetve D4 díjkategóriába tartozó járművek két év múlva már e-útdíjat fizethetnek. A D1-es kategóriába tartozó személyautók és motorok (a 3,5 tonnánál nem nehezebb járművek) tulajdonosainak a tárca szerint lehetővé kéne tenni a "távlati önkéntes csatlakozás lehetőségét". Az előterjesztés szerint, aki például csak nyaraláskor használja az autópályát személyautójával, vagy az agglomerációból autópályán keresztül jut be egyszerűen a fővárosba, az fizethetne a megtett kilométerek alapján. 



A rendszer kiépítése 50 milliárdba kerülne az NFM szerint, de már az első évben 110 milliárdot hozna be az államnak, mely 13 év alatt 400 milliárd forint felé is duzzadhat. Az e-útdíjat kezdetben főleg gyorsforgalmi utakon szednék.

Az uniós árplafon felének felelne meg a bevezetendő útdíj, ami a legnehezebb, most D4-esnek nevezett díjkategóriában kilométerenként 20 forintot jelentene. Az Index kalkulációja szerint a kamionosok terhe így nagyjából háromszorosára nőhet, a matricás rendszerben 3375 forintos díj helyett majd  10 000-et fizethetnek a legfelsőbb árkategóriába tartozók.

Az előterjesztés azonban sok dologban nem foglal pontosan állást. Így nem tudni, hogy pontosan hogyan is vezetnék be az útdíjat és milyen ütemezéssel. Az biztos, hogy legkevesebb 6 év kell a rendszer teljes felállításához.

A személyautók a sztrádán sem fizetnek majd?

Az NFM felveti annak lehetőségét, hogy a 60kW motorteljesítmény alatti autóknak nem kellene fizetnie - még a sztrádákon sem. A környezetvédelem ilyesfajta támogatása mellett ugyanakkor a tervezet egyetlen felvázolt alternatívájában sem számol azzal, hogy a városi elkerülő utak ingyenesek maradjanak, vagyis ezekért is fizetni kellene, akárcsak az M0-ás használatáért. Ez viszont ellentmond a nemzetközi sztenderdeknek, általában a használatarányos útdíj-rendszert használó országokban az elkerülők ingyenesek.

Az NFM gyors megtérüléssel számol, mint azt jeleztük, a rendszer fenntartása szerintük évi 22 milliárdot emésztene fel.

Matolcsy-Fellegi párharc: Némethné győzött

Valószínű, hogy az útdíjból származó bevételeket az állam visszaforgatná a közutak fenntartásába, azok fejlesztésére költené. Az Index szerint az e-útdíj koncepciója épp ezen a ponton akadt el, mert Matolcsy György és Fellegi Tamás nem tudott abban megegyezni, mi legyen a bevételek sorsa. A nemzetgazdasági tárca vezetője azt szerette volna a bevételek az államkincstárat gazdagították volna. Az Index szerint Németh Lászlóné érkezésével az NFM lobbiereje alaposan megnőtt, ezért végül az ő akaratuk fog érvényesülni.

A tervezet szerint kockázatosak a szűk határidők, más EU-tagoknál is sokáig tartottak a közbeszerzési eljárások, ez pedig lassíthatja a beruházást.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Nagyot kaszált, aki a Groupamától vett OTP-t

Nagyot kaszált, aki a Groupamától vett OTP-t

Tegnap napközben szépen magához tért az OTP, hiába adott el a Groupama olcsón egy jó nagy pakkot. A tőle vásárló intézményekre szép nap virradt, a forgalom alapján zsebre is tehették a csinos profit egy részét. A papír ma is emelkedik, a forint közben gyengélkedik, a lengyel zloty viszont erős.

További cikkek

Utánajártunk

Napi kommentár - videó

Privátbankár Árkosár

Ajánlatunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX32220.48+0.29%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • március 20
    KSH: Keresetek (január)
    KSH: Kereskedelmi szálláshelyek forgalma (január)
    Termelői árindex (év/év)
    Chicagói Fed index
    március 21
    KSH: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének február végi helyzetéről
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    Folyó fizetési mérleg (milliárd dollár)
    Nike (2017 Q3)
    BMW (2017 Q3)
    március 22
    Import és export (év/év)
    Euróövezet folyó fizetési mérleg (milliárd euró)
    Jelzáloghitel igénylések
    Használtlakás értékesítések (hó/hó)
    március 23
    KSH: Kiskereskedelem (január)
    MNB: Negyedéves fizetési mérleg és külfölddel szembeni állományok
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    Újlakás értékesítések és építések
    Fogyasztói bizalom (előzetes)
    március 24
    Feldolgozóipari BMI
    Szolgáltatóipari és feldolgozóipari BMI (előzetes)
    Szolgáltatóipari és feldolgozóipari BMI (előzetes)
    Feldolgozóipari BMI

Szavazás

5 százalékra csökkentenék a hal- és vadhús áfáját. Ha ezek a termékek olcsóbbak lennének, többet venne belőlük?