2014-ben vezethetik be az e-útdíjat: kinek kell fizetni majd és mennyit?

2012. február 06., 15:23
Cimkék
NGM
, autópálya
, NFM
, matrica
, e-útdíj

A Széll Kálmán-tervben meghatározottnál egy évvel később, 2014-ben vezethetik be Magyarországon az e-útdíjat, melynek lényege, hogy használat arányában kell majd fizetni az autósoknak. Pontosabban a személygépjárművek vezetői eleinte még választhatnának.

Az nem titok, hogy a használatarányos fizetést lehetővé tévő e-útdíjat be akarja vezetni a kormányzat az átalánydíj fizetésének megfelelő matricás rendszer helyett - a Széll Kálmán Terv szerint már 2013-tól elérhető lenne az új rendszer. Nem így lesz.

Kiknek kellene fizetnie?

Az Index birtokába került, a fejlesztési tárcánál készült kormányzati előterjesztés szerint 2014-től a most D2, D3 illetve D4 díjkategóriába tartozó járművek két év múlva már e-útdíjat fizethetnek. A D1-es kategóriába tartozó személyautók és motorok (a 3,5 tonnánál nem nehezebb járművek) tulajdonosainak a tárca szerint lehetővé kéne tenni a "távlati önkéntes csatlakozás lehetőségét". Az előterjesztés szerint, aki például csak nyaraláskor használja az autópályát személyautójával, vagy az agglomerációból autópályán keresztül jut be egyszerűen a fővárosba, az fizethetne a megtett kilométerek alapján. 



A rendszer kiépítése 50 milliárdba kerülne az NFM szerint, de már az első évben 110 milliárdot hozna be az államnak, mely 13 év alatt 400 milliárd forint felé is duzzadhat. Az e-útdíjat kezdetben főleg gyorsforgalmi utakon szednék.

Az uniós árplafon felének felelne meg a bevezetendő útdíj, ami a legnehezebb, most D4-esnek nevezett díjkategóriában kilométerenként 20 forintot jelentene. Az Index kalkulációja szerint a kamionosok terhe így nagyjából háromszorosára nőhet, a matricás rendszerben 3375 forintos díj helyett majd  10 000-et fizethetnek a legfelsőbb árkategóriába tartozók.

Az előterjesztés azonban sok dologban nem foglal pontosan állást. Így nem tudni, hogy pontosan hogyan is vezetnék be az útdíjat és milyen ütemezéssel. Az biztos, hogy legkevesebb 6 év kell a rendszer teljes felállításához.

A személyautók a sztrádán sem fizetnek majd?

Az NFM felveti annak lehetőségét, hogy a 60kW motorteljesítmény alatti autóknak nem kellene fizetnie - még a sztrádákon sem. A környezetvédelem ilyesfajta támogatása mellett ugyanakkor a tervezet egyetlen felvázolt alternatívájában sem számol azzal, hogy a városi elkerülő utak ingyenesek maradjanak, vagyis ezekért is fizetni kellene, akárcsak az M0-ás használatáért. Ez viszont ellentmond a nemzetközi sztenderdeknek, általában a használatarányos útdíj-rendszert használó országokban az elkerülők ingyenesek.

Az NFM gyors megtérüléssel számol, mint azt jeleztük, a rendszer fenntartása szerintük évi 22 milliárdot emésztene fel.

Matolcsy-Fellegi párharc: Némethné győzött

Valószínű, hogy az útdíjból származó bevételeket az állam visszaforgatná a közutak fenntartásába, azok fejlesztésére költené. Az Index szerint az e-útdíj koncepciója épp ezen a ponton akadt el, mert Matolcsy György és Fellegi Tamás nem tudott abban megegyezni, mi legyen a bevételek sorsa. A nemzetgazdasági tárca vezetője azt szerette volna a bevételek az államkincstárat gazdagították volna. Az Index szerint Németh Lászlóné érkezésével az NFM lobbiereje alaposan megnőtt, ezért végül az ő akaratuk fog érvényesülni.

A tervezet szerint kockázatosak a szűk határidők, más EU-tagoknál is sokáig tartottak a közbeszerzési eljárások, ez pedig lassíthatja a beruházást.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 0 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!

Címlapon

Hogyan bújhatnak vissza a görögök az IMF szárnyai alá?

Hogyan bújhatnak vissza a görögök az IMF szárnyai alá?

Görögország gyakorlatilag csődbe ment kedden, miután elmulasztotta visszafizetni az 1,6 milliárd eurós tartozását a Nemzetközi Valutaalapnak. Két választási lehetősége van az országnak ebben a helyzetben: vagy folytatja az ellenállást, és kidobja az IMF, vagy együttműködik és újra fizetőképes lesz. Az utóbbi esetet vizsgáltuk meg.

További cikkek

Utánajártunk

A nap kommentárja

Privátbankár Árkosár

Ajánlatunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX21873.78-0.6%
    DAX11056-0.39%
    EUR/HUF315.2+0.01%
    EUR/USD1.1103+0.14%
    Arany1167.3+0.07%

Heti várható események, adatok

  • június 29
    11:00 Fogyasztói bizalom - június - végleges
    14:00 Fogyasztói árindex - június - év/év
    június 30
    KSH: Ipari termelői árak - május
    MNB: Pénzügyi számlák - I. negyedév; A hitelintézetek összevont mérlege - május
    A háztartási és a nem pénzügyi vállalati kamatlábak - május
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 30 mrdFt
    03:45 HSBC Beszerzői Menedzser Index
    09:55 Munkanélküliségi ráta - június
    11:00 Fogyasztói árindex - június - év/év
    11:00 Munkanélküliségi ráta - május
    10:30 GDP - Q1 -végleges
    15:00 S&P/Case-Shiller házárindex - április
    15:45 Chicagói beszerezési menedzser index - június
    16:00 Conference Board fogyasztói bizalmi index - június
    július 1
    ÁKK: 2024/B államkötvény csereaukció, 2017/A - 25 mrdFt, 2017/B - 25 mrdFt
    09:55 Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - végleges -június
    14:15 ADP foglalkoztatottság változása (ezer/hó) - június
    16:00 Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - június
    ISM feldolgozóipari index - június
    július 2
    KSH: A kormányzati szektor egyenlege -- I. negyedév
    14:30 Munkanélkülisegély-kérelmek
    14:30 Munkanélküliségi ráta
    15:45 ISM New York index
    július 3
    KSH: Kiskereskedelem (első becslés) -- május
    Külkereskedelmi termékforgalom (második becslés) -- április
    9:55 Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - június

Szavazás

Ön szerint engedélyezni kellene Magyarországon az azonos neműek házasságát?