Hirdetés
Hirdetés

2014-ben vezethetik be az e-útdíjat: kinek kell fizetni majd és mennyit?

2012. február 06., 15:23
Cimkék
NGM
, autópálya
, NFM
, matrica
, e-útdíj

A Széll Kálmán-tervben meghatározottnál egy évvel később, 2014-ben vezethetik be Magyarországon az e-útdíjat, melynek lényege, hogy használat arányában kell majd fizetni az autósoknak. Pontosabban a személygépjárművek vezetői eleinte még választhatnának.

Hirdetés

Az nem titok, hogy a használatarányos fizetést lehetővé tévő e-útdíjat be akarja vezetni a kormányzat az átalánydíj fizetésének megfelelő matricás rendszer helyett - a Széll Kálmán Terv szerint már 2013-tól elérhető lenne az új rendszer. Nem így lesz.

Kiknek kellene fizetnie?

Az Index birtokába került, a fejlesztési tárcánál készült kormányzati előterjesztés szerint 2014-től a most D2, D3 illetve D4 díjkategóriába tartozó járművek két év múlva már e-útdíjat fizethetnek. A D1-es kategóriába tartozó személyautók és motorok (a 3,5 tonnánál nem nehezebb járművek) tulajdonosainak a tárca szerint lehetővé kéne tenni a "távlati önkéntes csatlakozás lehetőségét". Az előterjesztés szerint, aki például csak nyaraláskor használja az autópályát személyautójával, vagy az agglomerációból autópályán keresztül jut be egyszerűen a fővárosba, az fizethetne a megtett kilométerek alapján. 



A rendszer kiépítése 50 milliárdba kerülne az NFM szerint, de már az első évben 110 milliárdot hozna be az államnak, mely 13 év alatt 400 milliárd forint felé is duzzadhat. Az e-útdíjat kezdetben főleg gyorsforgalmi utakon szednék.

Az uniós árplafon felének felelne meg a bevezetendő útdíj, ami a legnehezebb, most D4-esnek nevezett díjkategóriában kilométerenként 20 forintot jelentene. Az Index kalkulációja szerint a kamionosok terhe így nagyjából háromszorosára nőhet, a matricás rendszerben 3375 forintos díj helyett majd  10 000-et fizethetnek a legfelsőbb árkategóriába tartozók.

Az előterjesztés azonban sok dologban nem foglal pontosan állást. Így nem tudni, hogy pontosan hogyan is vezetnék be az útdíjat és milyen ütemezéssel. Az biztos, hogy legkevesebb 6 év kell a rendszer teljes felállításához.

A személyautók a sztrádán sem fizetnek majd?

Az NFM felveti annak lehetőségét, hogy a 60kW motorteljesítmény alatti autóknak nem kellene fizetnie - még a sztrádákon sem. A környezetvédelem ilyesfajta támogatása mellett ugyanakkor a tervezet egyetlen felvázolt alternatívájában sem számol azzal, hogy a városi elkerülő utak ingyenesek maradjanak, vagyis ezekért is fizetni kellene, akárcsak az M0-ás használatáért. Ez viszont ellentmond a nemzetközi sztenderdeknek, általában a használatarányos útdíj-rendszert használó országokban az elkerülők ingyenesek.

Az NFM gyors megtérüléssel számol, mint azt jeleztük, a rendszer fenntartása szerintük évi 22 milliárdot emésztene fel.

Matolcsy-Fellegi párharc: Némethné győzött

Valószínű, hogy az útdíjból származó bevételeket az állam visszaforgatná a közutak fenntartásába, azok fejlesztésére költené. Az Index szerint az e-útdíj koncepciója épp ezen a ponton akadt el, mert Matolcsy György és Fellegi Tamás nem tudott abban megegyezni, mi legyen a bevételek sorsa. A nemzetgazdasági tárca vezetője azt szerette volna a bevételek az államkincstárat gazdagították volna. Az Index szerint Németh Lászlóné érkezésével az NFM lobbiereje alaposan megnőtt, ezért végül az ő akaratuk fog érvényesülni.

A tervezet szerint kockázatosak a szűk határidők, más EU-tagoknál is sokáig tartottak a közbeszerzési eljárások, ez pedig lassíthatja a beruházást.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 0 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!

Címlapon

Májusban indítja az OTP az elszámolási pereket Európában

Májusban indítja az OTP az elszámolási pereket Európában

Május elején kell beadnia az első keresetlevelet az OTP-nek az Európai Jogok Európai Bíróságán, amelyben a devizahiteles elszámolási törvény nyomán megszületett bírósági ítéletet támadja. A nyár közepéig az OTP Bankcsoport több pert is indít.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Privátbankár Árkosár

Hirdetés

A nap kommentárja

Hirdetés

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Facebook

Heti várható események, adatok

  • április 20
    április 21
    09:00 Keresetek, 2015. január–február (második becslés)
    11:30 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció
    14:00 MNB Monetáris Tanács kamatdöntő ülése

    11:00 ZEW német üzleti hangulatindex
    11:00 ZEW euróövezeti hangulatindex
    április 22
    11:30 államkötvény csereaukció
    01:50 Kereskedelmi mérleg
    11:00 ZEW svájci üzleti hangulatindex
    16:00 Fogyasztói bizalmi index
    16:00 Folyamatban lévő lakáseladások
    április 23
    16:00 NGM: tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének márciusi helyzetéről (részletes adat)
    08:00 Feldolgozóipari BMI
    08:00 Feldolgozóipari BMI
    09:30 Feldolgozóipari BMI
    10:00 Feldolgozóipari BMI
    14:30 Munkanélküli-segélyt kérők száma
    15:45 Feldolgozóipari BMI
    16:00 Új lakásértékesítések száma
    április 24
    09:00 Kiskereskedelem, 2015. február (második becslés)
    Az euróövezeti országok pénzügyminisztereinek találkozója
    IFO hangulatindex
    14:30 Tartós fogyasztási cikkek havi rendelésállománya

Szavazás

Magyarország 150 katonát küld az Iszlám Állam nevű terrorszervezet ellen Irakba. Ön egyetért ezzel?