2014-ben vezethetik be az e-útdíjat: kinek kell fizetni majd és mennyit?

2012. február 06., 15:23
Cimkék
NGM
, autópálya
, NFM
, matrica
, e-útdíj

A Széll Kálmán-tervben meghatározottnál egy évvel később, 2014-ben vezethetik be Magyarországon az e-útdíjat, melynek lényege, hogy használat arányában kell majd fizetni az autósoknak. Pontosabban a személygépjárművek vezetői eleinte még választhatnának.

Az nem titok, hogy a használatarányos fizetést lehetővé tévő e-útdíjat be akarja vezetni a kormányzat az átalánydíj fizetésének megfelelő matricás rendszer helyett - a Széll Kálmán Terv szerint már 2013-tól elérhető lenne az új rendszer. Nem így lesz.

Kiknek kellene fizetnie?

Az Index birtokába került, a fejlesztési tárcánál készült kormányzati előterjesztés szerint 2014-től a most D2, D3 illetve D4 díjkategóriába tartozó járművek két év múlva már e-útdíjat fizethetnek. A D1-es kategóriába tartozó személyautók és motorok (a 3,5 tonnánál nem nehezebb járművek) tulajdonosainak a tárca szerint lehetővé kéne tenni a "távlati önkéntes csatlakozás lehetőségét". Az előterjesztés szerint, aki például csak nyaraláskor használja az autópályát személyautójával, vagy az agglomerációból autópályán keresztül jut be egyszerűen a fővárosba, az fizethetne a megtett kilométerek alapján. 



A rendszer kiépítése 50 milliárdba kerülne az NFM szerint, de már az első évben 110 milliárdot hozna be az államnak, mely 13 év alatt 400 milliárd forint felé is duzzadhat. Az e-útdíjat kezdetben főleg gyorsforgalmi utakon szednék.

Az uniós árplafon felének felelne meg a bevezetendő útdíj, ami a legnehezebb, most D4-esnek nevezett díjkategóriában kilométerenként 20 forintot jelentene. Az Index kalkulációja szerint a kamionosok terhe így nagyjából háromszorosára nőhet, a matricás rendszerben 3375 forintos díj helyett majd  10 000-et fizethetnek a legfelsőbb árkategóriába tartozók.

Az előterjesztés azonban sok dologban nem foglal pontosan állást. Így nem tudni, hogy pontosan hogyan is vezetnék be az útdíjat és milyen ütemezéssel. Az biztos, hogy legkevesebb 6 év kell a rendszer teljes felállításához.

A személyautók a sztrádán sem fizetnek majd?

Az NFM felveti annak lehetőségét, hogy a 60kW motorteljesítmény alatti autóknak nem kellene fizetnie - még a sztrádákon sem. A környezetvédelem ilyesfajta támogatása mellett ugyanakkor a tervezet egyetlen felvázolt alternatívájában sem számol azzal, hogy a városi elkerülő utak ingyenesek maradjanak, vagyis ezekért is fizetni kellene, akárcsak az M0-ás használatáért. Ez viszont ellentmond a nemzetközi sztenderdeknek, általában a használatarányos útdíj-rendszert használó országokban az elkerülők ingyenesek.

Az NFM gyors megtérüléssel számol, mint azt jeleztük, a rendszer fenntartása szerintük évi 22 milliárdot emésztene fel.

Matolcsy-Fellegi párharc: Némethné győzött

Valószínű, hogy az útdíjból származó bevételeket az állam visszaforgatná a közutak fenntartásába, azok fejlesztésére költené. Az Index szerint az e-útdíj koncepciója épp ezen a ponton akadt el, mert Matolcsy György és Fellegi Tamás nem tudott abban megegyezni, mi legyen a bevételek sorsa. A nemzetgazdasági tárca vezetője azt szerette volna a bevételek az államkincstárat gazdagították volna. Az Index szerint Németh Lászlóné érkezésével az NFM lobbiereje alaposan megnőtt, ezért végül az ő akaratuk fog érvényesülni.

A tervezet szerint kockázatosak a szűk határidők, más EU-tagoknál is sokáig tartottak a közbeszerzési eljárások, ez pedig lassíthatja a beruházást.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Nemrég kizártnak tűnt, mára realitás – szélsőjobbos korszak jön Európában?

Nemrég kizártnak tűnt, mára realitás – szélsőjobbos korszak jön Európában?

Megzavarodott hagyományos pártok, előretörő Nemzeti Front: egy év múlva Franciaország új elnököt választ. Jövőre átveheti a hatalmat Marine Le Pen, amely nemcsak Franciaország, hanem egész Európa számára is egy új korszakot jelentene.

További cikkek

Utánajártunk

Napi kommentár - videó

Privátbankár Árkosár

Ajánlatunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX26167.59-0.28%
    DAX9823.5-0.29%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • május 2
    Richter - 2016 Q1
    Feldolgozóipari BMI (végleges) - április
    Feldolgozóipari BMI (végleges) - április
    Feldolgozóipari BMI - április
    AIG - 2016 Q1
    május 3
    KSH: Külkereskedelmi termékforgalom (második becslés) - február
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 40 mrdFt
    Magyar Telekom - 2016 Q1
    Lufthansa - 2016 Q1
    BMW - 2016 Q1
    Commerzbank - 2016 Q1
    BNP Paribas - 2016 Q1
    Pfizer- 2016 Q1
    Fidelity - 2016 Q1
    május 4
    KSH: Kiskereskedelem (első becslés) - március
    Szolgáltatóipari BMI (végleges) - április
    Szolgáltatóipari BMI (végleges) - április
    Kiskereskedelmi forgalom (év/év) - március
    Siemens - 2016 Q2
    Air France KLM - 2016 Q1
    Shell - 2016 Q1
    Tesla - 2016 Q1
    május 5
    KSH: Lakásépítések, építési engedélyek - I. negyedév
    Bloomberg fogyasztói elégedettség - május
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét, április)
    Alibaba - 2016 Q4
    GoPro - 2016 Q1
    Merck - 2016 Q1
    május 6
    KSH: Ipar (első becslés) - március;
    Külkereskedelmi termékforgalom (első becslés) - március
    MNB: Nemzetközi tartalékok (előzetes/végleges) - április/március
    MOL - 2016 Q1
    Arcelormittal - 2016 Q1
    Munkanélküliségi ráta - április
    Tisztított munkanélküliségi ráta - április
    Átlagos órabérek - április

Szavazás

Újra kinyithatnak a nagyobb üzletek is vasárnap - ön vásárol a hét utolsó napján?