2014-ben vezethetik be az e-útdíjat: kinek kell fizetni majd és mennyit?

2012. február 06., 15:23
Cimkék
NGM
, autópálya
, NFM
, matrica
, e-útdíj

A Széll Kálmán-tervben meghatározottnál egy évvel később, 2014-ben vezethetik be Magyarországon az e-útdíjat, melynek lényege, hogy használat arányában kell majd fizetni az autósoknak. Pontosabban a személygépjárművek vezetői eleinte még választhatnának.

Az nem titok, hogy a használatarányos fizetést lehetővé tévő e-útdíjat be akarja vezetni a kormányzat az átalánydíj fizetésének megfelelő matricás rendszer helyett - a Széll Kálmán Terv szerint már 2013-tól elérhető lenne az új rendszer. Nem így lesz.

Kiknek kellene fizetnie?

Az Index birtokába került, a fejlesztési tárcánál készült kormányzati előterjesztés szerint 2014-től a most D2, D3 illetve D4 díjkategóriába tartozó járművek két év múlva már e-útdíjat fizethetnek. A D1-es kategóriába tartozó személyautók és motorok (a 3,5 tonnánál nem nehezebb járművek) tulajdonosainak a tárca szerint lehetővé kéne tenni a "távlati önkéntes csatlakozás lehetőségét". Az előterjesztés szerint, aki például csak nyaraláskor használja az autópályát személyautójával, vagy az agglomerációból autópályán keresztül jut be egyszerűen a fővárosba, az fizethetne a megtett kilométerek alapján. 



A rendszer kiépítése 50 milliárdba kerülne az NFM szerint, de már az első évben 110 milliárdot hozna be az államnak, mely 13 év alatt 400 milliárd forint felé is duzzadhat. Az e-útdíjat kezdetben főleg gyorsforgalmi utakon szednék.

Az uniós árplafon felének felelne meg a bevezetendő útdíj, ami a legnehezebb, most D4-esnek nevezett díjkategóriában kilométerenként 20 forintot jelentene. Az Index kalkulációja szerint a kamionosok terhe így nagyjából háromszorosára nőhet, a matricás rendszerben 3375 forintos díj helyett majd  10 000-et fizethetnek a legfelsőbb árkategóriába tartozók.

Az előterjesztés azonban sok dologban nem foglal pontosan állást. Így nem tudni, hogy pontosan hogyan is vezetnék be az útdíjat és milyen ütemezéssel. Az biztos, hogy legkevesebb 6 év kell a rendszer teljes felállításához.

A személyautók a sztrádán sem fizetnek majd?

Az NFM felveti annak lehetőségét, hogy a 60kW motorteljesítmény alatti autóknak nem kellene fizetnie - még a sztrádákon sem. A környezetvédelem ilyesfajta támogatása mellett ugyanakkor a tervezet egyetlen felvázolt alternatívájában sem számol azzal, hogy a városi elkerülő utak ingyenesek maradjanak, vagyis ezekért is fizetni kellene, akárcsak az M0-ás használatáért. Ez viszont ellentmond a nemzetközi sztenderdeknek, általában a használatarányos útdíj-rendszert használó országokban az elkerülők ingyenesek.

Az NFM gyors megtérüléssel számol, mint azt jeleztük, a rendszer fenntartása szerintük évi 22 milliárdot emésztene fel.

Matolcsy-Fellegi párharc: Némethné győzött

Valószínű, hogy az útdíjból származó bevételeket az állam visszaforgatná a közutak fenntartásába, azok fejlesztésére költené. Az Index szerint az e-útdíj koncepciója épp ezen a ponton akadt el, mert Matolcsy György és Fellegi Tamás nem tudott abban megegyezni, mi legyen a bevételek sorsa. A nemzetgazdasági tárca vezetője azt szerette volna a bevételek az államkincstárat gazdagították volna. Az Index szerint Németh Lászlóné érkezésével az NFM lobbiereje alaposan megnőtt, ezért végül az ő akaratuk fog érvényesülni.

A tervezet szerint kockázatosak a szűk határidők, más EU-tagoknál is sokáig tartottak a közbeszerzési eljárások, ez pedig lassíthatja a beruházást.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Nagyot tud még rúgni az Iszlám Állam, meglepődtek az irakiak

Nagyot tud még rúgni az Iszlám Állam, meglepődtek az irakiak

Az iraki hadsereg erős amerikai támogatással megkezdte Falludzsa városának ostromát, de kedden reggel a fanatikus védők erős ellentámadást indítottuk. Ezt végül sikerült visszaverni, de csak komoly áldozatok árán. A felszabadítók közben azon is tanakodnak, hogy kímélhetnék meg a civil lakosságot.

További cikkek

Utánajártunk

Napi kommentár - videó

Privátbankár Árkosár

Ajánlatunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX26521.19-2.1%
    DAX9823.5-4.28%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • május 23
    május 24
    MNB - Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos kincstárjegy aukció, D160831, 40 mrd Ft
    Külkereskedelmi egyenleg - március
    Ipari termelés (év/év) - március
    ING - 2016 Q1
    Nokia - 2016 Q1
    Walt Disney - 2016 Q2
    május 25
    KSH: Kiskereskedelem (március, részletes adatok)
    OMV - 2016 Q1
    Deutsche Post - 2016 Q1
    E.ON - 2016 Q1
    Metro - 2016 Q2
    május 26
    ÁKK - államkötvény aukciók (3, 5 és 10 év)
    KSH: Munkaerőpiaci adatok (munkanélküliség, foglalkoztatottság, február-április)
    Raiffeisen - 2016 Q1
    Ipari termelés (év/év) - március
    BoE kamatdöntő ülése
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    május 27
    Fogyasztó árindex (év/év, végleges) - április
    GDP - 2016 Q1
    GDP - 2016 Q1

Szavazás

Ön szerint Magyarországnak nagyobb szerepet kell vállalnia a terrorizmus elleni harcban?