2014-ben vezethetik be az e-útdíjat: kinek kell fizetni majd és mennyit?

2012. február 06., 15:23
Cimkék
NGM
, autópálya
, NFM
, matrica
, e-útdíj

A Széll Kálmán-tervben meghatározottnál egy évvel később, 2014-ben vezethetik be Magyarországon az e-útdíjat, melynek lényege, hogy használat arányában kell majd fizetni az autósoknak. Pontosabban a személygépjárművek vezetői eleinte még választhatnának.

Az nem titok, hogy a használatarányos fizetést lehetővé tévő e-útdíjat be akarja vezetni a kormányzat az átalánydíj fizetésének megfelelő matricás rendszer helyett - a Széll Kálmán Terv szerint már 2013-tól elérhető lenne az új rendszer. Nem így lesz.

Kiknek kellene fizetnie?

Az Index birtokába került, a fejlesztési tárcánál készült kormányzati előterjesztés szerint 2014-től a most D2, D3 illetve D4 díjkategóriába tartozó járművek két év múlva már e-útdíjat fizethetnek. A D1-es kategóriába tartozó személyautók és motorok (a 3,5 tonnánál nem nehezebb járművek) tulajdonosainak a tárca szerint lehetővé kéne tenni a "távlati önkéntes csatlakozás lehetőségét". Az előterjesztés szerint, aki például csak nyaraláskor használja az autópályát személyautójával, vagy az agglomerációból autópályán keresztül jut be egyszerűen a fővárosba, az fizethetne a megtett kilométerek alapján. 



A rendszer kiépítése 50 milliárdba kerülne az NFM szerint, de már az első évben 110 milliárdot hozna be az államnak, mely 13 év alatt 400 milliárd forint felé is duzzadhat. Az e-útdíjat kezdetben főleg gyorsforgalmi utakon szednék.

Az uniós árplafon felének felelne meg a bevezetendő útdíj, ami a legnehezebb, most D4-esnek nevezett díjkategóriában kilométerenként 20 forintot jelentene. Az Index kalkulációja szerint a kamionosok terhe így nagyjából háromszorosára nőhet, a matricás rendszerben 3375 forintos díj helyett majd  10 000-et fizethetnek a legfelsőbb árkategóriába tartozók.

Az előterjesztés azonban sok dologban nem foglal pontosan állást. Így nem tudni, hogy pontosan hogyan is vezetnék be az útdíjat és milyen ütemezéssel. Az biztos, hogy legkevesebb 6 év kell a rendszer teljes felállításához.

A személyautók a sztrádán sem fizetnek majd?

Az NFM felveti annak lehetőségét, hogy a 60kW motorteljesítmény alatti autóknak nem kellene fizetnie - még a sztrádákon sem. A környezetvédelem ilyesfajta támogatása mellett ugyanakkor a tervezet egyetlen felvázolt alternatívájában sem számol azzal, hogy a városi elkerülő utak ingyenesek maradjanak, vagyis ezekért is fizetni kellene, akárcsak az M0-ás használatáért. Ez viszont ellentmond a nemzetközi sztenderdeknek, általában a használatarányos útdíj-rendszert használó országokban az elkerülők ingyenesek.

Az NFM gyors megtérüléssel számol, mint azt jeleztük, a rendszer fenntartása szerintük évi 22 milliárdot emésztene fel.

Matolcsy-Fellegi párharc: Némethné győzött

Valószínű, hogy az útdíjból származó bevételeket az állam visszaforgatná a közutak fenntartásába, azok fejlesztésére költené. Az Index szerint az e-útdíj koncepciója épp ezen a ponton akadt el, mert Matolcsy György és Fellegi Tamás nem tudott abban megegyezni, mi legyen a bevételek sorsa. A nemzetgazdasági tárca vezetője azt szerette volna a bevételek az államkincstárat gazdagították volna. Az Index szerint Németh Lászlóné érkezésével az NFM lobbiereje alaposan megnőtt, ezért végül az ő akaratuk fog érvényesülni.

A tervezet szerint kockázatosak a szűk határidők, más EU-tagoknál is sokáig tartottak a közbeszerzési eljárások, ez pedig lassíthatja a beruházást.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Elszoktunk a hideg telektől: elszálltak az energiaárak

Elszoktunk a hideg telektől: elszálltak az energiaárak

Az európai árampiacon 2008 óta nem látott magasságba emelkedtek az árak, miután az idei hideg tél mindenkit váratlanul ért. Régebben gyakran előfordultak ilyen telek, de Európa elszokott ettől az utóbbi 1-2 évtizedben, így az energiaszektort is felkészületlenül érte a zord idő és a nagy kereslet.

További cikkek

Utánajártunk

Napi kommentár - videó

Privátbankár Árkosár

Ajánlatunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX33083.55+0.41%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • január 16
    KSH: Építőipar - 2016. november
    KSH: Kereskedelmi szálláshelyek forgalma - 2016. november;
    MNB: Havi fizetési mérleg - 2016. november
    január 17
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 30 mrdFt
    ZEW index - január
    ZEW index - január
    Morgan Stanley - 2016 Q4
    január 18
    Bézs könyv
    Fogyasztói árindex (év/év, végleges) - december
    Fogyasztói árindex (végleges) - december
    Maginfláció (év/év) - december
    Fogyasztói árindex (év/év) - december
    Goldman Sachs - 2016 Q4
    Netflix - 2016 Q4
    január 19
    Európai Központi Bank kamatdöntő ülése
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    Philadelphiai Fed index - december
    IBM - 2016 Q4
    American Express - 2016 Q4
    január 20
    KSH: KSH: Keresetek - 2016. január–november
    GDP (év/év) - 2016 Q4
    GDP /negyedév/negyedév) - 2016 Q4
    General Electric - 2016 Q4

Szavazás

Újabb élelmiszerek áfája csökkent - Ön már érzi a pénztárcáján?