1p
Márciusban a fogyasztói árak 2,2%-kal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. Mind a háztartási energiáért, mind a ruházkodási és a tartós fogyasztási cikkekért kevesebbet kellett fizetni, mint egy éve. Legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak.

Márciusban a fogyasztói árak 2,2%-kal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban - közölte a KSH, vagyis az infláció mértéke az elemzők által várt mértéknél is alacsonyabb volt, a pénzromlás üteme lassabb, 2006 áprilisában (akkor 2,3% volt).



Olcsóbb csokitojást hozott a nyuszi

Megfizetünk a nudliért
Februárban és márciusban a pénztárcánknak kedveztek a hipermarketek a Privátbankár Árkosár felmérése szerint, április elején azonban ismét drágább lett a nagybevásárlás. Aki a krumplit és a lisztet szereti, jól nem járhat.
Részletek >>>

1 hónap alatt – 2013. februárhoz viszonyítva – a fogyasztói árak átlagosan 0,3%-kal emelkedtek. Az élelmiszerek ára kismértékben nőtt (0,1%) egy hónap alatt. Ezen belül az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség és gyümölcs) 2%-kal, a párizsi, kolbász 1,1%-kal drágult. Csökkent azonban a csokoládé, kakaó (4,5%), a tojás (3,1%), a liszt (1,3%) és a cukor (0,8%) ára.
Az idényáras élelmiszerek nélkül számítva, az élelmiszerek ára átlagosan 0,1%-kal csökkent.

Olcsóbb volt az energia és az üzemanyag, mint egy hónapja

A legnagyobb mértékben a ruházkodási cikkek árai emelkedtek, 0,8%-kal, az ilyenkor szokásos szezonális változásoknak megfelelően. Az átlagot meghaladó mértékben drágultak a szolgáltatások (0,6%), míg a szeszes italok, dohányáruk áremelkedése az átlaggal megegyező volt (0,3%). Az egyéb cikkek (ide tartoznak: lakás-, háztartás- és testápolási cikkek, gyógyszerek, járműüzemanyagok, valamint kulturális cikkek) körében kisebb mértékű árnövekedés volt megfigyelhető (0,1%), ezen belül a járműüzemanyagokért 0,2%-kal kellett kevesebbet fizetni. A háztartási energiáért és a tartós fogyasztási cikkekért 0,2-0,2%-kal kellett kevesebb fizetni, mint egy hónappal ezelőtt.

Drágább lett a kocsmába járás

Az EU 27 tagországában 2013. februárban a fogyasztói árak – az előzetes harmonizált adatok szerint – átlagosan 2,0%-kal voltak magasabbak, mint 2012. februárban. A legkisebb áremelkedést Görögországban (0,1%) és Portugáliában (0,2%), a legnagyobbat Romániában (4,8%) és Észtországban (4,0%) mérték.

12 hónap alatt, 2012. márciushoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 3,4%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentősen nőtt a liszt (14,7%), az idényáras élelmiszerek (11,7%), a sertészsiradék (11,1%), a száraztészta (8,7%) és az étolaj (6,2%) ára. Árcsökkenés következett be többek között a tojás (8,0%), a cukor (6,9%), a csokoládé, kakaó (5,8%) és a tej (3,2%) esetében. Az átlagosnál nagyobb mértékben, 11,7%-kal emelkedett a szeszes italok, dohányáruk ára is.

Átlag felett drágult a szemétszállítás

A szolgáltatások esetében szintén átlag feletti volt az árnövekedés (3,8%), ezen belül a szemétszállítás 7,6, a helyi tömegközlekedés 5,4%-kal drágult - a rezsicsökkentés következő fordulójában amúgy a szemétszállítás díját vihetik lejjebb.

Közel 12%-kal olcsóbb a távfűtés

Az egyéb cikkek árai átlag alatt növekedtek (1,5%). Árcsökkenés volt megfigyelhető a ruházkodási cikkek (0,4%), a tartós fogyasztási cikkek (2,2%) és a háztartási energia (8,1%) esetében. Ez utóbbin belül a vezetékes gázért és az elektromos energiáért egyaránt 10%-kal kellett kevesebbet fizetni, míg a távfűtés ára 11,7%-kal csökkent 2012. márciushoz képest.

A mostani adat mindenképpen meglepetés, a pénzromlás üteme bőven a jegybanki 3 százalékos szint alatt van, ehhez szükség volt a kormányzati intézkedésekre, elsősorban a rezsicsökkentésre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG