1p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Ez volt a negyedik olyan év, amikor a Money League rangsor első hat helyén nem történt változás, a hat legnagyobb klub – a Real Madrid, a Barcelona, a Manchester United, a Bayern München, az Arsenal és a Chelsea – bevétel szempontjából ugyanazt a sorrendet foglalta el. A húsz legnagyobb futballklub bevételei három százalékkal növekedtek, miközben az európai gazdaság növekedési üteme csak ennek fele volt.
(Fotó: fcbarcelona.com)

A világ húsz legnagyobb bevételt generáló futballklubja az európai gazdasági válság ellenére is három százalékos bevételnövekedést könyvelhetett el a 2010/2011-es szezonban – írja a Deloitte üzleti tanácsadó cég „Football Money League" nevű felmérése. A klubok kétszer akkora növekedést produkáltak, mint az általuk képviselt országok gazdaságai, ez utóbbiak ugyanis az IMF adatai szerint 2010-ben mindössze 1,7 százalékkal, 2011-ben pedig csupán 1,3 százalékkal bővültek. A bevétel-növekedés üteme egyébként a 2009/2010-es idényben tapasztalt nyolc százalékról esett vissza az említett háromra.

A népes és hűséges szurkolótábornak köszönhetik

A rangsorban szereplő húsz klub összesített bevétele a 2010/2011-es szezonban meghaladta a 4,4 milliárd eurót, ez az összeg pedig több mint egynegyede az európai futballpiac teljes bevételének. A húsz klub közül kilenc ért el kétszámjegyű növekedést az idény során. A klubok továbbra is népes és hűséges szurkolótáborral rendelkeznek, a televíziós közvetítések sok nézőt vonzanak, a futball a támogatók számára is jó befektetési lehetőséget jelent, a klubok ezért többé-kevésbé ellen tudnak állni a gazdasági válság hatásainak – írja a tanulmány.


Zsinórban ez a negyedik olyan év, amikor a Money League rangsor első hat helyén nem történt változás, a hat legnagyobb klub – a Real Madrid, a Barcelona, a Manchester United, a Bayern München, az Arsenal és a Chelsea – ez idő alatt mindvégig ugyanazt a pozíciót foglalta el (lásd táblázatunkat). A Real Madrid már csak egy évre van attól, hogy beállítsa a Manchester United rekordját – az első nyolc Money League-rangsorban ugyanis folyamatosan a manchesteriek végeztek az első helyen.

A United lemerad, a Barcelona viszont feljöhet

(Fotó: fcbarcelona.com)

Ott van azonban a nyomukban a nagy riválisuk, a Barcelona is, a katalán csapat bevétele a 2010/2011-es idényben 13 százalékkal emelkedett, így első alkalommal haladta meg a 450 millió eurót. Mivel a Manchester United a 2011/2012-es szezonban nem jutott be a Bajnokok Ligája egyenes kieséses szakaszába, a United és spanyol ellenlábasai közötti szakadék minden bizonnyal a 100 millió eurót is meg fogja haladni.

A Barcelona és a Qatar Foundation közötti mezszponzori szerződés a 2011/2012-es idényben tovább fogja növelni a klub bevételeit. A Real Madrid mindenesetre joggal bízhat abban, hogy jövőre is a Money League rangsor élén fog végezni. A két klub pályán mutatott játéka persze – különösen az idei Bajnokok Ligája sorozatban – nagyban befolyásolhatja a végeredményt.

A Liverpoolt többen is nagyon üldözik

A Money League rangsort alkotó 20 élcsapatot ismételten az öt legnagyobb európai bajnokság adja, hatan közülük az angol Premier League-ben játszanak. Öt további Premier League-ben szereplő klub (az Aston Villa, a Newcastle United, az Everton, a West Ham United és a Sunderland) éppen csak lemaradt a 2010/2011-es idény bevételei alapján elkészített 20-as listáról.

A Liverpool a 2003/2004-es szezon óta most először nem indult a Bajnokok Ligájában, ennek megfelelően idén is egy helyet visszacsúszott a rangsorban, így a 9. helyen zárt. A kereskedelmi bevételek markáns növekedése, illetve a Warrior Sports sportszergyártóval kötött, a 2012/2013-as idénytől érvényes új hatéves megállapodás ellenére a Liverpoolnak újra ki kell jutnia az európai kupaporondra, ha meg akarja őrizni a helyét a Money League rangsor első tíz helyezettje között. Ezt igyekszik megakadályozni a két másik, a Premier League-ben szereplő csapat, a Tottenham Hotspur (11.) és a Manchester City (12.), hogy a többi üldözőt ne is említsük.

A stadionépítés jót tehet a bevételeknek

(Fotó: fcbarcelona.com)

Alan Switzer, a Deloitte Sport Üzletági Csoportjának egyik igazgatója úgy vélekedik, hogy a Spursnek ezentúl akár bérelt helye is lehet a Money League rangsorának első tíz helyezettje között, hiszen nemrégiben jóváhagyták a klub új stadionjának építési tervét, és a csapat a pályán is egyre jobban teljesít. Egy másik észak-londoni klub, az Arsenal kiváló példa arra, hogy egy jól kivitelezett stadionfejlesztés révén mekkora növekedés érhető el a jegyeladásokból származó bevétel terén.

A Tottenham sikerrel mutatkozott be a Bajnokok Ligájában, hiszen a negyeddöntőig jutott – ez is közrejátszott abban, hogy a klub a 10. helyet szerezte meg az idei Money League rangsorban. Túlszárnyalta azonban az idei év legnagyobb nyertese, a Schalke 04 gárdája, amely hat helyet előrelépve kiszorította a top 10-ből az olasz óriásklubot, a Juventust. A Schalke ezt az előrelépést a tavalyi Bajnokok Ligája-menetelésének köszönhette, hiszen az előző idényben meg sem álltak egészen az elődöntőig. A csapat azonban a csalódást keltő 14. helyen végzett a 2010/2011-es Bundesliga-idényben, így nem tudta kiharcolni a 2011/2012-es Bajnokok Ligájában való indulás jogát, emiatt pedig jövőre minden bizonnyal újra visszaesés fog következni a bevételeiben.

Igencsak fontossá váltak a pénzügyek a fociban

Jelentős bevétel-növekedése ellenére a Manchester City egy helyet visszacsúszott a Money League rangsorban. Switzer ezt így magyarázta: "A klub komoly befektetések árán elérte, hogy a 2011/2012-es szezonban a Bajnokok Ligájában szerepelhessen. Ha hozzávesszük, hogy a klub egy példátlannak számító tízéves szponzorációs megállapodást kötött az Etihaddal, akkor mindhárom bevételi forrása tekintetében számottevő növekedés várható. Ennek köszönhetően a City jövőre akár az első tízbe is bekerülhet a Money League rangsorban.

Paul Rawnsley, a Deloitte üzletági csoportjának egyik igazgatója úgy vélekedik az UEFA által a pénzügyi fair play jegyében kialakított fedezeti szabályról, hogy manapság Európa futballjában a pénzügyi fenntarthatóságnak nagyobb jelentősége van, mint az elmúlt 20 évben bármikor. Az egyik legfőbb cél a bevételek és a kiadások közötti egyensúly javítása.

Az UEFA fedezeti szabálya, amelyet először 2013-ban kell majd alkalmazni, tovább segítheti ezt a folyamatot. Az előírás egyre több klubtulajdonost ösztönöz arra, hogy a hosszú távú fejlődést tartsa szem előtt, és ennek megfelelően szervezze meg a bevételszerzéssel, a létesítmények fejlesztésével, a tehetségek nevelésével és a költségcsökkentéssel kapcsolatos tevékenységeiket.

Helyezés (előző évi helyezés)    Klub    2010/2011-es bevétel (millió GBP)    2010/2011-es bevétel (millió EUR)
(2009/2010-es bevétel)
1 (1)    Real Madrid    433    479,5 (438,6)
2 (2)    FC Barcelona    407    450,7 (398,1)
3 (3)    Manchester United    331,4    367 (349,8)
4 (4)    Bayern München    290,3    321,4 (323)
5 (5)    Arsenal    226,8    251,1 (274,1)
6 (6)    Chelsea    225,6    249,8 (255,9)
7 (7)    AC Milan    212,3    235,1 (244)
8 (9)    Internazionale    190,9    211,4 (224,8)
9 (8)    Liverpool     183,6    203,3 (225,3)
10 (16)    Schalke 04    182,8    202,4 (139,8)
11 (12)    Tottenham Hotspur    163,5    181 (146,3)
12 (11)    Manchester City    153,2    169,6 (152,8)
13 (10)    Juventus    139    153,9 (205)
14 (15)    Olympique de Marseille     135,8    150,4 (141,1)
15 (18)    AS Roma    129,6    143,5 (122,7)
16 (nincs adat)    Borussia Dortmund    125,1    138,5 (105,2)
17 (14)    Olympique Lyonnais    119,9    132,8 (146,1)
18 (13)    Hamburger SV    116,3    128,8 (146,2)
19 (nincs adat)    Valencia    105,5    116,8 (99,3)
20 (nincs adat)    Napoli    103,8    114,9 (91,6)
Helyezés (előző évi helyezés)    Klub    2010/2011-es bevétel (millió GBP)    2010/2011-es bevétel (millió EUR)
(2009/2010-es bevétel)
1 (1)    Real Madrid    433    479,5 (438,6)
2 (2)    FC Barcelona    407    450,7 (398,1)
3 (3)    Manchester United    331,4    367 (349,8)
4 (4)    Bayern München    290,3    321,4 (323)
5 (5)    Arsenal    226,8    251,1 (274,1)
6 (6)    Chelsea    225,6    249,8 (255,9)
7 (7)    AC Milan    212,3    235,1 (244)
8 (9)    Internazionale    190,9    211,4 (224,8)
9 (8)    Liverpool     183,6    203,3 (225,3)
10 (16)    Schalke 04    182,8    202,4 (139,8)
11 (12)    Tottenham Hotspur    163,5    181 (146,3)
12 (11)    Manchester City    153,2    169,6 (152,8)
13 (10)    Juventus    139    153,9 (205)
14 (15)    Olympique de Marseille     135,8    150,4 (141,1)
15 (18)    AS Roma    129,6    143,5 (122,7)
16 (nincs adat)    Borussia Dortmund    125,1    138,5 (105,2)
17 (14)    Olympique Lyonnais    119,9    132,8 (146,1)
18 (13)    Hamburger SV    116,3    128,8 (146,2)
19 (nincs adat)    Valencia    105,5    116,8 (99,3)
20 (nincs adat)    Napoli    103,8    114,9 (91,6)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG