1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Márciusban is tovább tartott az élelmiszerárak töretlen emelkedése: immár negyedik hónapja egyre többe kerül a Privátbankár mintakosara a hipermarketek átlagárai alapján. 40 forint alatt már akciósan sem nagyon lehet tojást találni - így valóban nem lesz olcsó mulatság a húsvéti lakoma.

Ahogy 2007. februárja óta minden hónapban, ezúttal is nyakunkba vettük három hipermarket-lánc egy-egy egységét. Március 8-án vizsgáltuk meg, hogyan alakult 30 termékből álló élelmiszerkosarunk átlagára.

Utoljára 2011. novemberében mérséklődtek havi szinten az árak, azóta folyamatosan magasabb a számla végösszege hónapról hónapra. Ahhoz, hogy éves összehasonlításban árcsökkenést találjunk, még régebbre kell visszamennünk: utoljára 2010 júniusában, több mint másfél éve fordult elő, hogy kevesebbet kellett fizetnünk, mint egy évvel korábban.

Márciusban mind havi, mind éves viszonyításban emelkedtek az árak az összes vizsgált áruházban, így természetesen az átlagár is feljebb kerül, tovább növelve a történelmi csúcsot. Kosarunkat ezúttal 16 765 forintért tölthettük volna meg, ami 310 forinttal, 1,9 százalékkal több, mint februárban, és 620 forinttal, 3,8 százalékkal haladja meg a 2011, márciusi értéket.

Habár az Auchan mind havi, mind éves szinten a legnagyobb mértékben emelte árait a három konkurens között, még így is meg tudta őrizni első helyét az árversenyben 16 581 forintos kosárértékkel. A Cora csak 1 százalékkal volt drágább, mint egy hónapja, a Tesco pedig az éves áremelésben mutatkozott a legszerényebbnek 1,8 százalékkal. A brit lánc hiába emelt visszafogottan árain, így is elsőként lépte át a 17 ezres (rém)álomhatárt, és bár közelebb került az élen álló Auchanhoz (502 forint, 2,94 százalék a különbség), ismét a harmadik helyen végzett.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Mivel tovább szűkült a rés a legolcsóbb és a legdrágább áruház között, igazán csak úgy tudnánk spórolni, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják. Így ugyan megúszhatnánk 15 430 forintból is a bevásárlást, de továbbra is igaz: ehhez tripla utazgatás és idő, vagy tripla létszámú bevásárlócsapat kell, ezt pedig kevés család engedheti meg magának.

Az egyes termékeket vizsgálva havi szinten az alma vezeti az áremelkedést 36,1 százalékkal, de a rizs és a csoki is 11 százalékkal drágább lett, mint februárban. Ez utóbbi termékek éves összehasonlításban is sokat drágultak: a 36,6, a csoki közel 30 százalékkal drágább, mint egy hónapja. A chips (ami a legutóbbi árkörképünk során leírtaknak megfelelően egyre zsugorodik) közel 50 százalékkal drágább, mint egy éve. A kóla - szintén chipsadó által sújtott termékként 17,4 százalékkal drágább, mint egy éve. 10 százaléknál nagyobb mértékben drágult a whisky és a sajt, a tojás 44,5 százalékos drágulásáról pedig a későbbiekben külön is megemlékezünk.

Az élet pozitív - illetve ezesetben negatív - oldalát nézve 10 százalékos vagy azt meghaladó árcsökkenésről havi összehasonlításban a krumpli (-18%), a margarin és a liszt (-10%) esetében számolhatunk be. Egy éves távlatban 61 százalékot esett a krumpli átlagára, 16 százalékot a liszté, 20 százalékot a májasé, a sör és az ásványvíz pedig bő 10 százalékkal lett olcsóbb.

Havi legolcsóbbak

A KSH kedden közli gyorsjelentését az infláció februári alakulásáról.

Gondban van az, aki olcsón akar tojást enni: a legalább M-es méretű termékek közül a 10-es kiszerelésben kínált legolcsóbbat az Auchanban találtuk, 399 forint volt a Koronás tojás (egyenesen Szerencsről). A Corában 429 forint volt egy doboz Szijártó, a Tescóban viszont 439 forint volt a legolcsóbb 10 darabos, igaz, ez L-es méretű és mélyalmos tartásból származó tojás volt.

A rántottához tavasszal újhagyma dukál, egy csomó a Corában csak 149 forint volt. A Tesco 189-ért kínálta ugyanezt, az Auchanban csak 219-ért találtunk újhagymát.

Franciakrémest viszont az Auchan adott a legolcsóbban, az akciós 4-es kiszerelésben (bár inkább nevében volt francia, mivel nem a megszokott karamellás tetejű változatnak tűnt) egy darabért 74 forintot kértek. A Tesco süteményes pultjában 140, a Corában 149 forintért találtunk a süteményből.

Nagyot placcsan a tojás-ügy

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Már nem csak a híradásokból értesülhetünk a tojás árának drasztikus emelkedéséről: a piacokon, boltokban is szembesülhetünk azzal, hogy 40 forint alatt már nem igazán találunk tojást, legfeljebb ha a legnagyobb, 30 darabos kiszerelést választjuk, és megelégszünk az S-es méretű termékkel - ami azonban csalóka lehet, tekintve, hogy a receptekben a szükséges tojásszámot rendszerint az M-es méretűre értik, és értelemszerűen a rántotta is kevésnek bizonyulhat, ha kevesebb alapanyaggal állunk neki a sütésnek.

 

 

A drasztikus áremelkedés hátterében elsősorban a tojótyúkketrecek kötelező cseréje áll: a 3-as kód a tojásokon korábban azt jelentette, egy adott méretű ketrecben üldögélt 4-5 állat, gyakorlatilag mozdulatlanságra kárhoztatva. 2012-től az Európai Unió már nem engedélyezi ezt az - egyébként legolcsóbb - tartási módot, csak új, állatbarát ketrecben lehet tyúkokat tartani.

A tojásokra rápecsételt kódsorról, a tojássárga és tojáshéj színének jelentőségéről, a méret és a minőség kapcsolatáról, tojásos tényekről és tévhitekről korábbi cikkünkből mindent is megtudhat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG