1p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szeptemberben a fogyasztói árak 6,6%-kal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. Egy hónap alatt jelentősen emelkedett az üzemanyagok és a dohányáruk ára, miközben árcsökkenés következett be a tartós fogyasztási cikkek és a szolgáltatások körében.

Európa-csúcs

A rendelkezésre álló adatok alapján a magyarországi infláció a legmagasabb az Unióban, az augusztusi adatok alapján még a "második helyezett" Ciprus is 1,5 százalékpontra van tőlünk. A huszonhetek harmonizált adatai szerint a fogyasztói árak augusztusban 2,7%-kal voltak magasabbak, mint egy évvel ezelőtt (ezzel szemben a múlt havi magyar adat 6% volt).

A MÚLT HÓNAPHOZ KÉPEST



Drágább a hús, és a szezonváltás miatt a ruházkodás is


 

Budai Gyula jött, látott, evett
Az elemzők csúcsra járó inflációs várakozásaira némileg rácáfolva a Privátbankár Árkosár-felmérésében októberben kismértékű árcsökkenésről árulkodnak az adatok. A hipermarketek versenyében a Tesco belehúzott, megszerezte a második helyet az Interspartól - talán az előző havi masszív áremelkedést kompenzálják az áruházak, talán Budai Gyula jelenléte nyomta le az árakat. Tovább >>>

1 hónap alatt – 2012. augusztushoz viszonyítva – a fogyasztói árak 0,4%-kal emelkedtek. Ezen belül az élelmiszerek ára 0,6%-kal nőtt. Áremelkedés következett be a liszt (9,4%), a sertéshús (3,5%), a baromfihús (2,5%), a tojás (2,3%), a sajt (1,9%), a szalámi, szárazkolbász, sonka (1,7%) és az étolaj (1,2%) esetében.

Árcsökkenés volt megfigyelhető a csokoládé, kakaó (2,6%) és az idényáras élelmiszerek, azaz a burgonya, friss zöldség, gyümölcs (0,6%) esetében.

A főcsoportok közül a ruházkodási cikkek árai emelkedtek a legnagyobb mértékben, 1,4%-kal, a szezonváltás következtében. Az átlagot meghaladó mértékben emelkedett a szeszes italok, dohányáruk (1,3%), illetve az egyéb cikkek (1,1%) ára is. Ez utóbbin belül a járműüzemanyagok ára 2,8%-kal nőtt. Árcsökkenés volt megfigyelhető a háztartási energia (0,5%), a tartós fogyasztási cikkek (0,2%) és a szolgáltatások körében (0,1%) - ez utóbbi két mutató nem is meglepő, a fogyasztás nagyon gyenge ugyanis.

ÉVES ÖSSZEVETÉS




A fogyasztói árak alakulása idén nem hogy a 3%-os célt nem közelítette meg, de végig 5% felett volt, az év végén az emelkedő trend egyértelmű. Az MNB monetáris tanácsának állásfoglalása szerint az egyszeri költségsokkok (élelmiszerár, üzemanyagár) hatása jövőre kifut és csökkenhet a pénzromlás üteme - a 3% cél elérése a monetáris kondíciók lazításával azonban kitolódott, az év elején várt 2013 első negyedév helyett most már valószínűbb, hogy 2014 elején érhetjük el a célszintet.

 

Nyugdíjas kosár
Még a maginfláció szintje is messze elmarad a célszinttől, szeptemberben 5,3% volt, az adószűrt adat is 4,1%. A nyugdíjasok kosarára számolt fogyasztói árindex szeptemberben nem haladta meg a teljes lakosság fogyasztási kosarára számolt 6,6%-ot.



Átlagon felül emelkedtek az élelmiszerárak

12 hónap alatt, 2011. szeptemberhez viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 7,5%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentősen nőtt a tojás (33,8%), a sertészsiradék (24,3%), az idényáras élelmiszerek (22,2%), a csokoládé, kakaó (17,1%), és a sertéshús (13,0%) ára. Az átlagosnál nagyobb mértékben, 15,6%-kal emelkedett a szeszes italok, dohányáruk ára. Szintén átlag felett, 8,6%-kal nőtt az egyéb cikkek ára, ezen belül a járműüzemanyagok 15,7%-kal drágultak. A háztartási energia átlag alatti 5,6%-os áremelkedésén belül a palackos gáz 8,9%-kal, a vezetékes gáz 7,4%-kal drágult. A szolgáltatások esetében 4,5%-os volt az áremelkedés mértéke, ezen belül a szemétszállítás 7,9%-kal, a csatornadíj 5,2%-kal drágult. A ruházkodási cikkek szintén átlag alatt drágultak (2,5%), míg a tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,0%-kal kellett kevesebbet fizetni, 2011. szeptemberhez képest.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
Vásárló Észrevette? Szép csendben tovább kúszik felfelé a családi nagybevásárlás ára
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. április 10. 05:44
Idén szinte minden hónapban drágább lett egy kicsit a nagybevásárlás, nincs ez másképp áprilisban sem - megint feljebb kúsztak az árak az előző hónaphoz képest. Tavaly ilyenkor viszont még drágábban vásárolhattunk, így a bázishatás továbbra is kitart: éves szinten árcsökkenésről számolhatunk be, és pár hónapig ez így is marad még. Míg azonban 2 évvel ezelőtt még a 30 ezer forintos kosárérték is brutálisan drágának tűnt, most a 35 ezer is realitás. Itt a Privátbankár legfrissebb Árkosár-felmérése.
Vásárló Vége lett a marakodásnak, visszatértek a kiebrudalt termékek a carrefouros polcokra
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 12:51
Róka fogta csuka, csuka fogta róka helyzetbe kerültek a kiskereskedők és a legismertebb élelmiszer- és italmárkák tulajdonosai azzal, hogy a felek médiapartnerekké is váltak.
Vásárló Új frontot nyitott a Temu
Buksza blog | 2024. április 8. 11:51
A Temu csak másfél éve jelent meg a Kínán kívüli online piacon, ám máris csavar egyet azon a stratégián, hogy nagyon alacsony áraival elszívja a vevőket versenytársaitól.
Vásárló Megbukott a kísérlet a boltok pénztárainál
Buksza blog | 2024. április 8. 08:55
Az áruházláncok folyamatosan keresik a módját annak, hogy összekapcsolják a várlást és a mobilfizetési lehetőségeket, ám úgy tűnik göröngyös útra léptek kísérleteikkel.
Vásárló Hogyan befolyásolja a máj egészsége az epe működését?
Márkázott tartalom | 2024. április 5. 19:01
Az emberi test egy meglehetősen komplex felépítésű rendszer, melynek a működését még máig sem sikerült a tudósoknak teljes egészében megfejtenie. Az azonban már világos, hogy szinte minden mindennel összefügg, és ha egy szerv működése rendellenessé válik, az akár a teljes szervezetre, fizikai és mentális állapota is kihathat.
Vásárló Mit jelent valójában a szeretet, és hogyan függ össze az önzetlenséggel?
Márkázott tartalom | 2024. április 5. 10:17
Tetszik vagy sem, voltaképpen az egész életünk egy olyan út, amin folyamatosan fejlődünk, részben az eleve bennünk lévő vonásokból kiindulva, másrészt az életünk ránk gyakorolt hatásai által.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG