Ezért nincs négynapos matrica: nagyot kaszált az autópálya-kezelő

2012. augusztus 09., 09:17

A négynapos matrica megszüntetése és az úthasználati díjak emelkedése miatt az idén jelentősen nőttek az Állami Autópálya Kezelő bevételei.

Autópályán indulnak el a nyaralók

A Magyar Hírlap csütörtöki száma szerint a gyorsforgalmi utakon a nyári hónapokban közlekedik a legtöbb jármű, ami az értékesítési adatokban is megmutatkozik. Az ÁAK illetékesének közlése szerint május óta hónapról hónapra nő a forgalom. Míg májusban 1,15 millió e-matricát értékesített az ÁAK, júniusban már közel 1,3 milliót, júliusban pedig az előzetes adatok szerint 1,6 milliót.

A nyaralások és szabadságok beindulásával a legtöbb matricát - 2,3 milliót - a személyautóval közlekedők váltották, s ebben a kategóriában 2011-hez képest több mint ötven százalékkal nőtt a havi jogosultságok vásárlása is. A tehergépjárművek esetében nem volt változás a nyári hónapokban az előző évhez képest.

Két négynapos helyett heti vagy havi matricát veszünk

Ugyanakkor tavalyhoz képest mintegy húsz százalékkal kevesebb matricát - 4,9 helyett négymilliót - értékesített az ÁAK május és július között. Ez leginkább abból adódik, hogy az idén már nem vásárolható négynapos autópálya-matrica, amely a forgalom döntő részét tette ki. Így aki egy-két hétre vagy annál is hosszabb szabadságra megy, két négynapos helyett hetit (amely tíz napig érvényes), illetve havi matricát vásárol.

15 százalékkal ugrott a bevétel

Az ÁAK értékesítésből származó bevételei ennek ellenére nem csökkentek, mivel 2011-hez viszonyítva emelkedtek az úthasználati díjak, és megszűnt a kedvezményes áron vásárolható négynapos matrica. Tavaly az első hat hónapban 26,54 milliárd forint volt az ÁAK illetve az Útpénztár bevétele az eladott matricákból, 2012 ugyanazon időszakában pedig 30,65 milliárd. Ebből adódóan az idei díjbevétel a lap szerint meghaladja majd a tavalyi 46 milliárd forintot.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Lehet, hogy Szaúd-Arábia nem is olyan gazdag ország? Mindjárt kiderül a valóság

Lehet, hogy Szaúd-Arábia nem is olyan gazdag ország? Mindjárt kiderül a valóság

A kőolaj utáni világra történő felkészülés egyik kulcsmozzanata Szaúd-Arábiában az állami olajvállalat egy kis részének privatizálása lesz - ha azonban tényleg durván elszámolták a társaság értékét, az komoly kérdések elé állíthatja a világ egyik leggazdagabb országát. A tervezett vagyonalapból biztosítanák a túlélést - de mi lesz, ha az a vagyonalap nem is lesz olyan vastag?

További cikkek

Utánajártunk

Napi kommentár - videó

Privátbankár Árkosár

Ajánlatunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX32886.03-1.97%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • február 27
    Fogyasztói bizalmi index
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói bizalom
    Függőben lévő lakásértékesítések
    február 28
    Mol (2016 Q4)
    Termelői árindex
    MNB kamatdöntés
    Kiskereskedelmi forgalom
    Ipari termelés
    Fogyasztói árindex
    GDP
    Chicagói BMI
    március 1
    Beszerzési menedzser index
    Bézs könyv
    Munkanélküliségi ráta
    Feldolgozóipari BMI
    Fogyasztói árindex
    Jelzáloghitel igénylések
    március 2
    Munkanélküliségi ráta
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    március 3
    OTP (2016 Q4)
    Kiskereskedelmi forgalom
    Külkereskedelmi mérleg
    Szolgáltatóipari BMI
    Szolgáltatóipari BMI
    Kiskereskedelmi forgalom

Szavazás

5 százalékra csökkentenék a hal- és vadhús áfáját. Ha ezek a termékek olcsóbbak lennének, többet venne belőlük?