3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nyár, kánikula, futball, sör. Bár a korábbi években inkább nőtt a sör átlagos fogyasztói ára, eléggé gyakori az ingadozás. Az utóbbi egy évben szerényen mérséklődött az ár, ezt azonban tavaly év elején komoly emelkedés előzte meg. A mindenkori kormányok sajnos előszeretettel oldják meg anyagi gondjaikat adóemelésekkel.

Amelyik kormány emeli a sör árát, annak mennie kell – mondta állítólag Svejk, a derék katona a híres regényben. Ha ez így lenne, akkor sokkal gyakrabban váltogatnák egymást a kormányok, mert bár a sör nem hatósági áras, adótartalma magas. Valahol 40 százalék körül lehet, még az adó is adózik, mert a jövedéki adóra rárakják a áfát. (Bár még mindig jóval alacsonyabb, mint a cigarettáé.)

A mindenkori kormányok pedig előszeretettel emelik a luxuscikkek, köztük a sör adóját, ha pénzzavarba kerülnek – márpedig szinte folyamatosan pénzzavarban vannak. A 2013-as év elején például volt egy tíz százalékos jövedékiadó-emelés, ennek tulajdonítják, hogy abban az évben vissza is esett a fogyasztás. Az ezt követő áremelkedés jól megfigyelhető a grafikonon is.

A Magyar Sörgyártók Szövetsége már régóta győzködi a közvéleményt, hogy a jövedéki adó emelése a fogyasztás visszaesésén keresztül nem vagy alig növeli az adóbevételeket, így nincsen sok értelme. „Az elmúlt 5 év tapasztalatai alapján egyértelműen kimutatható, amikor nem növekedett a jövedéki adó, akkor a sörforgalom és az adóbevétel is növekedett. Ugyanakkor, amikor a jövedéki adó szintje növekedett, a forgalom csökkent, így az adóbevétel csak kis mértékben tudott növekedni” – írja a szervezet éves jelentésében. Márpedig a csökkenő sörfogyasztás miatt munkahelyek szűnhetnek meg.

Most azonban némi javulás látható a képben, a KSH adatai szerint ugyanis az utóbbi egy évben nem nőtt a palackos világos és minőségi sörök ára. Sőt, átlagosan két, illetve hat forinttal csökkent is májustól májusig, ez 1,0 és 2,6 százalékot jelent. Az éves visszatekintő inflációs ráta is alacsony volt, nulla körüli az utóbbi időben, ami főleg a rezsicsökkentésnek volt köszönhető.

Söralátét: Stop az adószörnyetegnek! Az Ön sörének majdnem felét ez az állat issza meg!

De nem csak annak, hiszen az élelmiszerárak is csökkentek 1,5 százalékkal, ezen belül például a „kenyér és cereáliák” (gabonafélék) ára 3,4 százalékkal. Világpiaci árpaárakat ugyan nem találtunk, de a búza nemzetközi tőzsde ára egy év alatt (július 3-ig) 13 százalékkal esett a Stooq.com alapján. A grafikonon az is látszik, hogy a sör átlagos fogyasztói ára eléggé hullámzik, éven belül is fel-le ingadozik, amiben vélhetően az alapanyagáraknak és az adóváltozásoknak lehet a legnagyobb szerepe.

Az árcsökkenés ugyanakkor egy statisztikai átlag, nem biztos, hogy mindenütt érezni, nagy lehet a szórás. A Privátbankár rendszeres árkosár-felmérése, amelyet nagy üzletláncok fiókjaiban végzünk, májusban egyenesen 6,5 százalékos, júniusban 5,0 százalékos áremelkedést regisztrált - igaz, júliusban 0,1 százalékos csökkenést mértünk. (A legutóbbi árkosár-felmérés itt olvasható. A sörök űrtartalmának változásával itt foglalkoztunk.)

(Fotó: Fortepan, 1982-ből)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG