3p
Nagyon sokat drágult a cigaretta. Ez persze nem meglepetés, hiszen tavaly rengeteg szó esett erről, de nem árt megnézni a tényeket, esetleg egy kicsit hosszabb távon is megfigyelni az árakat. Négy év alatt 60-70 százalékkal, csak az idén 15-17 százalékkal nőttek az árak – 18 év alatt pedig hét-nyolcszorosukra mentek fel.

A KSH háromféle cigaretta árát tartja nyilván adatbázisában, a Multifiltert, a Sopianae-t és a Symphonia nevűeket. Ezek fajtától függően februárban újabb 15-17 százalékkal kerültek többe, mint december végén. A 2010 eleji állapothoz képest pedig 59-73 százalékos volt a drágulás februárig. Hosszú távon vizsgálva, egészen a rendelkezésre álló KSH-adatsor kezdetétől, 1996-tól, pedig durván hétszeresükre-nyolcszorosukra mentek fel az árak. (A pontos szorzók 6,6-8,3.)

Annak fényében tűnik ez különösen soknak, hogy eközben az infláció számításaink szerint „csak” 220 százalék volt, vagyis most valamivel több, mint háromszorosába kerülnek az átlagfogyasztó költései, mint 18 évvel ezelőtt. A cigaretta tehát az infláció közel háromszorosával drágult. Napi 15-20 szál cigarettát elszívni, ami egy közepesen erős dohányos adagja, nagyjából 22-30 ezer forintba kerül havonta, a nettó minimálbér mintegy harmadába, a fizikai dolgozók nettó átlagbérének negyedébe-ötödébe.

Akár adakozhatnál is önként

Amiben nyilván oroszlánrésze volt az adóemeléseknek, amivel szinte minden kormány szívesen él. (Egyébként az EU-s tendenciák is ebbe az irányba mutattak, az EU-is erre ösztönzi tagjait.) A cigaretta kiskereskedelmi árából egy szakértő korábbi előadása szerint 2003-ban még csak 47,5 százalék volt a jövedéki adó, 2009-ben már 57,9.

Egy tavaly októberi MTI-hír szerint pedig már 60 százalék, ami még nem is tartalmazza a világrekorder 27 százalékos ÁFA hatását. Ha azt is beleszámoljuk, akkor 80 (!) százalék volt a cigaretta bolti árának adótartalma ősszel. Tehát veszel cigit egy ezresért, és ebből 800 forint megy az államnak. Majdnem olyan, mintha az Adósságcsökkentő Alapba adakozna valaki önkéntesen.

Kevesebben dohányoznak

Ezzel nem szeretnénk azt mondani, hogy támogatjuk a dohányzást vagy alacsonyabb árakat tartanánk kívánatosnak. Aki nem tud vagy nem akar leszokni, annak most egyre rosszabb. Akinek viszont sikerül abbahagyni, annak sokkal jobb lesz. Reméljük, az utóbbiak egyre többen lesznek.

„2013-ban a felnőtt magyar lakosság 19 százaléka naponta, két százaléka alkalmanként dohányzik, míg 57 százalékuk nemdohányzó. A 2012-es felmérés eredményeihez viszonyítva, a dohányzók aránya 29 százalékról 21 százalékra, míg a naponta rágyújtók aránya 28 százalékról 19 százalékra csökkent” - írja az Országos Egészségfejlesztési Intézet a Dohányzás Fókuszpont oldalon.

Itt az idő leszokni

Az adatok pontossága azonban kérdéses, mivel „egyrészt a felmérésben részvevők száma viszonylag alacsony volt, másrészt a minta demográfiai összetételét tekintve jelentősen eltért a 2012-es felmérés mintájától” – teszik hozzá. De ha csak ennek a fele igaz, az is sok ezer korai halált és rengeteg betegséget, egészségügyi kiadást előzhet meg az országban. Logikus, hogy sokaknál most telt be a pohár, és tavaly látták elérkezettnek az időt a leszokásra. (Más források szerint a feketepiac is hatalmas ütemben bővült tavaly.)

További adalék, hogy egyes adatok szerint az emelések ellenére is a legolcsóbbak közé tartozik a hazai cigaretta Európában. Ám a bérek terén is az utolsók között kullogunk.

(A szerző kilenc éve, két hónapja és 16 napja nem gyújtott rá.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG