1p
Az áfa mellett több olyan adó is emelkedett január elsejével, ami a boltok polcaira kerülő termékek drágulásához vezetett. Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint a kereskedőknek nincs lehetőségük lenyelni az áremelkedést, emellett az árcímkék rohamtempóban történő átírása még a kisebb boltokban is gondot okoz.

2012. január 1-től változik több adó, nőnek egyes vállalkozási költségek, emiatt a beszállítók és a kereskedők áremelésekre is kényszerülnek. A január 2-i boltnyitáskor már az új árakat kérik a kereskedők azoknál a termékeknél, ahol árat kellett emelniük, az árcímkék átírását pedig folyamatosan végzik. Ez időigényes feladat még egy kis üzletben is (hiába kisebb a bolt, kevesebb az alkalmazott is). Így előfordulhat, hogy a polcon még a régi ár van, a pénztárgépben pedig már az új.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség azt javasolja a kereskedőknek: helyezzenek el az üzletek bejáratánál tájékoztató feliratot, hívják fel a vásárlók figyelmét arra, hogy az árak átcímkézése miatt a polci ár átmenetileg eltérhet az új ártól. Természetesen a vásárló kérdésére meg kell tudni mondani az új árat, ennek módjáról köteles a kereskedő valamilyen módon gondoskodni.

Az elmúlt években az ellenőrző hatóságok az adóemelések miatt szélesebb körű áremeléseknél elfogadták a vásárlók érdekében a nyitva tartás mellett folyó árcímkézést.

Nyugtaadás, számlaadás, pénztárgépátállítás

Nem csak az áfaemelésre fizetünk ráA különböző előrejelzések (kormány, bankok, kutatók) 4-5% közötti inflációt vetítenek előre 2012-re, ebből a különböző adóváltozások együttes hatása 3% körüli, ennek felét az áfa jelenti.

 

Az áfaváltozás mellett számolni kell a népegészségügyi termékadó szélesítésével, az új környezetvédelmi termékdíj tételekkel, a jövedéki adó korábbi emelésének áthúzódó hatásával.

 

A fogyasztói árakat az adóváltozások mellett egy sor további költség is befolyásolja. Mérlegelni kell az árvetésekben egyebek mellett az alapanyagok árainak, a termelők költségeinek, a kereskedők saját költségeinek (szállítás, bér, üzemeltetés), a jegybanki alapkamat, a vállalkozói hitelterhek, a forint árfolyamának (az import alapanyagok és a külföldről behozott termékek árainak) változásait is.

Nyugtát természetesen minden vásárlás után kötelező adni, azon pedig kizárólag a valós fogyasztói ár szerepelhet. A nyugtán ugyanakkor nem kötelező az áfa-kulcs, vagy az adó részletezése, elégséges az általános forgalmi adót is tartalmazó teljes fogyasztói ár feltüntetése. Számlaadásnál (ahol  a nyugtával szemben részletesen fel kell tüntetni az általános forgalmi adót), az új árakat és adótartalmat kell szerepeltetni.

A pénztárgépeket át kell állítani, ennek végső határideje 2012. február 29., amit csak erre feljogosított szerviz végezhet el. A pénztárgép, ha  január 1-től még nem alkalmas az átállítás hiányában a megfelelő bizonylat adására, ott kézzel kell a nyugtát, vagy a számlát kiállítani - figyelmeztet az OKSZ.

Lenyelik vagy nem nyelik le?

A kereskedők józan üzletpolitikai célja a fogyasztói áremelések hatásainak tompítása, hiszen a vásárló a drágaságot nem kedveli és könnyen kifordul vásárlás nélkül a magas árakat felvonultató üzletből. Az elmúlt években - 2007-től 2010-ig - a kereskedők értékesítése az eladott árumennyiséget tekintve (az infláció, az áremelkedések nélkül számítva) összesen több mint 10%-kal csökkent, ami alaposan megtépázta pénzügyi kereteiket, így jelenleg sem a beszállítóknak, sem a kereskedőknek nincs tartalékuk az adó- és a költségemelkedések lenyelésére - véli az OKSZ. 2011-ben ugyan a válság ellenére már nem csökkent, de nem is nőtt a fogyasztás.

2012 a szövetség értékelése szerint nehéz esztendőnek ígérkezik a vállalkozók világában, a kereskedelem kilátásai pedig a nemzetgazdaság helyzetétől függnek. A kereskedők ennek ellenére most is megkísérlik egyes cikkeknél késleltetni, vagy legalább kisebb mértékben visszafogni a fogyasztói árak emelését. A legkézenfekvőbb megoldás olcsóbb beszerzési lehetőséget keresni (a legnagyobb költség a kereskedelemben a polcra tett termék beszerzési ára).

A legalapvetőbb cikkeknél kisebb mértékű lesz az átlagosnál az áremelések mértéke, hiszen ezekre a legérzékenyebb a vásárló. A pékáruk és a tejtermékek 18%-os általános forgalmi adókulcsa nem változik - persze ezek ára is változhat, ha például a beszállítók költségemelkedéseik miatt drágábban szállítanak a kereskedőknek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG