5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

A múlt hónaphoz képest nem kell sokkal többet fizetnünk a hipermarketekben, tavaly ilyenkor viszont még jóval kevesebből is megúszhattuk a nagybevásárlást. A krumpli, a tej és a tészta ára nagyot ugrott, de legalább a liszt sokkal olcsóbb, mint tavaly. Lehet, hogy ezért számít 7 százalékos inflációra a lakosság?

Október 7-én sokéves szokásunknak megfelelően újra végigjártuk három hipermarket-lánc egy-egy áruházát. Azt vizsgáltuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára az előző hónaphoz illetve tavaly októberi felmérésünkhöz képest.

Egy múlt héten közölt kutatás szerint a magyar lakosság körében ugyan javult a fogyasztói bizalom, de az inflációs várakozások nem változtak érdemben az előző negyedévhez képest. A válaszadók átlagosan 7 százalékos növekedést várnak a következő 12 hónapban. Ez a szám igencsak magasnak tűnik a rezsicsökkentés fényében, hiszen az infláció az idei évre a legpesszimistább várakozások szerint is 3 százalék alatt lesz, a jegybank az idei évre 2 százalékos áremelkedéssel számol.

Egy év alatt 8 százalékot ugrottak az árak

A lakosság jelentősen túllőtt "inflációs célja" talán annak köszönhető, hogy azokból a termékekből indulnak ki, amelyekkel hónapról hónapra találkoznak a boltokban, Az élelmiszerek pedig akár ilyen mértékben is drágulhatnak. A Privátbankár Árkosár  felmérése szerint például októberben 8 százalékkal emelkedett az élelmiszerek ára a tavalyi azonos időszakhoz képest.

A Privátbankár felmérése augusztusban és szeptemberben is kellemes meglepetést hozott: júliushoz képest 6 százalékkal mérséklődtek az árak augusztusban és egy kicsit tovább csökkentek szeptemberben is. Szeptemberben év/év alapon is csekély, 3,4 százalékos áremelkedést mértünk.

Októberben az árcsökkenés véget ért, bár előző hónaphoz képest nem nőttek az árak nagy mértékben, csak 0,7 százalékkal lettek drágábbak, tavaly októberhez hasonlítva már jelentősen megugrottak, 8 százalékos áremelkedésről beszélhetünk a vizsgált hipermarketek esetében.

Ebben a hónapban csak a Tesco árai csökkentek szeptemberhez képest, de a tavalyi árakhoz hasonlítva itt emelkedtek legjobban az árak: 12,4 százalékkal. Éves alapon az Auchan is 10 százalék körüli áremelést hajtott végre, míg az Interspar szolidabb, 2,8 százalékost, szeptemberhez képest azonban itt drágultak leginkább az élelmiszerek.

 

 

Az említett változásoknak köszönhetően októberben már csak az Auchanban úsztuk meg a minta-bevásárlást 18 ezer forint alatt, sőt a francia áruházlánc árai jócskán lefelé húzzák az átlagot (17 663 forint), hiszen 16 485 forintból vásárolhattunk itt be. Ha a legolcsóbb helyet választjuk a legdrágábbal szemben, 1878 forintot spórolhatunk a mintakosáron, míg ha minden terméket ott vennénk meg ahol a legolcsóbb, akkor 15 916 forintból megúsznánk a vásárlást, de ez természetesen csak elméletben működik, hiszen így három helyet kellene végigjárni, vagy három párhuzamosan dolgozó bevásárló csapatot kellene elindítani.

A két "régi" versenyző átlaga valamelyest csökkent

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt 15 százalék felett drágult a májas és a tojás, de majdnem ugyanakkora áremelkedést mértünk a chips esetében is, a whisky pedig 11 százalékkal kerül többe. Olcsóbb lett viszont az alma 16 százalékkal, 13 százalékkal csökkent a banán, a tea, és a kávé ára, de a csoki is tizedével olcsóbb lett szeptemberhez képest.

Tavalyhoz képest a termékek harmadánál mértünk 10 százalékot meghaladó drágulást: még mindig a krumpli (67%) és a száraztészta (61%) ára ugrott legnagyobbat, de a tej ára is jelentősen, 30 százalékkal megnőtt. Húsz százalék körüli drágulás figyelhető meg a whiskeynél, a sajtnál és a csirkemellnél is, de jócskán megdrágult a párizsi (15%), a rizs (12%) és a sör (12%) is. A liszt ára azonban 25 százalékkal esett, a kávé 17, az olaj 13 és a májas 12 százalékkal lett olcsóbb egy év alatt.

Havi legolcsóbbak: Hello, Halloween!

Ezúttal is választottunk 3 terméket, és megnéztük, hogy minőségre, márkára, összetevőkre és küllemre való tekintet nélkül, egyedül egyetlen szempontot - az árat - szem előtt tartva melyik hipermarketben tudnánk azokat a legolcsóbban beszerezni.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Közeleg Mindenszentek és az angolszász kultúrából átvett szokás szerint lassan kezdhetjük faragni a töklámpást. A piacokon és a hipermarketek polcain is megjelent a sütőtök, amely nem csak kiváló dísz, de nagyon finom sütve vagy főzve is. Az Auchanban kapható a legolcsóbb tök, itt már 129 forintos kilónkénti áron megvehetjük kanadai fajtát, a nagydobosihoz jobban a zsebünkbe kell nyúlni, 169 forinttal kell kalkulálni. A Tescóban 149, míg az Intersparban 179 forintért adják a sütőtököt.

Halloween-buliba vigyünk pálinkát: ha igazi pálinkát keresünk (nem likőrt vagy egyéb szeszesitalt) akkor az Auchanban verhetetlen áron találjuk a Zsindelyes által gyártott Crystal márkájú törkölypálinkát -  literenkénti ára 2495 forint, a többi hipermarketben a pálinkák 4300 forint körül kezdődnek.

Érik az alma, olcsóbb is lett szeptemberhez képest: átlagosan 16 százalékkal. Almát legolcsóbban (164 forintért) az Auchanban vehetünk, de a Tesco 169-es kilónkénti ára sem sokkal drágább, az Intersparban kicsivel többet kérnek érte, 266 forint kilója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
Vásárló Újabb forradalom indul az otthoni mosógépeknél, nyugdíjba mehetnek a kapszulák
Buksza blog | 2024. március 11. 10:33
Változást hoztak a mosásban a kapszulás mosószerek, amelyek célja a hagyományos mosószeres flakonok kiváltása volt kapszulákkal, ám úgy fest, egy évtizeddel megjelenésük után eljárt felettük az idő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG