1p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Háromból két hipermarketben olcsóbban vásárolhatunk be, mint egy hónappal ezelőtt - a Privátbankár májusi Árkosár-felmérésében csak egy helyen kértek 18 ezer forintnál többet mintakosarunkért. A magyar eperért mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, a fagyit és a ketchupot viszont fillérekből is megúszhatja, aki bírja az ilyesmit.

Olcsóbb, mint áprilisban - drágább, mint tavaly

A KSH kedden közli az infláció áprilisi alakulásával kapcsolatos adatait.

Márciusban mélypontra került a magyar infláció, a KSH áprilisi jelentése szerint mindössze 2,2 százalékkal emelkedtek egy év alatt a fogyasztói árak -  az élelmiszerek árai azonban az átlagosnál nagyobb mértékben emelkedtek - hasonló eredményre jutott a Privátbankár Árkosár-felmérése. A május elején végzett felmérésünk szerint a hipermarketek élelmiszer-árai egy hónap alatt csökkentek, azonban továbbra is drágább a nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt.

Május 9-én vettük nyakunkba az Auchan, a Tesco és az Interspar egy-egy hipermarketjét, hogy megvizsgáljuk, az elmúlt egy hónapban mennyivel kell többet vagy kevesebbet fizetnünk 30 élelmiszerből álló minta-nagybevásárlásunk végén.

Összességében nincsenek rossz híreink: a 3 áruházból kettőben kevesebbe került a beszerzés, mint egy hónapja, egyedül a Tescóban kellett mélyebben a zsebünkbe nyúlnunk. Mivel a legtöbbet épp a múlt havi 3. helyezett Interspar engedett az áraiból, átrendeződött az áruházak ársorrendje: az Auchan maradt az élen, de a holland fenyőfás lánc megelőzte a briteket.

Az Interspar leelőzte a Tescót

Éves összehasonlításban ugyanis míg az Auchan 4,2 százalékot emelt az árakon, a Tescoban a számla végösszege 10 százalékkal mutatott többet, mint egy évvel ezelőtt. (Az Intersparnak ez a kilencedik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba. Bár az égvilágon semmilyen következtetést nem lehet levonni belőle, de a statisztika kedvelőinek kedvéért feljegyezhetjük: az Intersparban ma 6,9 százalékkal magasabbak az árak, mint a szépemlékű Corában voltak egy évvel ezelőtt.)

 

 

A három áruház adatai alapján az átlagos kosárérték május elején 17 421 forint volt. Az Auchanban 16, az Intersparban 17, míg a Tescóban ezúttal 18 ezer forint fölött volt a számla végösszege. Az átlagérték egy hónap alatt 2,5 százalékkal csökkent, míg egy év alatt 7,2 százalékos a növekedés (az éves adat számításánál csak az Auchan és a Tesco árait vettük figyelembe). 448 forinttal kell kevesebbet fizetnünk, mint egy hónapja, míg egy évvel ezelőtt még 1152 forinttal olcsóbb volt a nagybevásárlás.

Az éves áremelkedés mértéke, azaz a Privátbankár Árkosár árindexe

A legolcsóbb és a legdrágább áruház között ebben a hónapban viszonylag nagy a különbség: több mint 10 százalék, azaz 1 841 forint. A legkevesebbet persze akkor kellene fizetnünk, ha mindent ott vennénk meg, ahol az a legolcsóbb: ezesetben csak 15 654 forintot kellene a kasszánál hagynunk. Nem árt azonban azt is figyelembe venni, hogy ekkor viszont tripla utazgatásra, illetve tripla létszámú bevásárló-csapatra lenne szükség - ez pedig még a csökkenő üzemanyagárak mellett is igencsak megfontolandó választás.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Mivel a múlt hónaphoz képest olcsóbb lett a nagybevásárlás, több olyan terméket találtunk, amelyek legalább 10 százalékkal olcsóbbak lettek, mint amelyek hasonló mértékben drágultak. Bár az almáért és a felvágottért nagyjából 20, a joghurtért 10 százalékkal többet kellett kifizetnünk, legalább 10 százalékkal olcsóbb lett viszont a csirkemell, a csokoládé, a kávé, a tej és a tojás. A krumpli bár továbbra is jóval többe kerül, mint egy éve, az előző hónaphoz képest ötödével csökkent az ára.

Éves összehasonlításban tehát a krumpli vezeti a listát (116 százalékos áremelkedéssel), több mint 30 százalékkal drágult a liszt, a száraztészta, a májas. Több mint 10 százalékkal emelkedett egyes üdítők, a whisky, a pezsgő, a felvágott és a chips ára.

Idén viszont 32 százalékkal olcsóbb a tojás, és 10 százalékos vagy azt meghaladó mértékben csökkent a banán, a tea, a csoki, a cukor ára is egy év alatt.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal is választottunk 3 terméket, és megnéztük, hogy minőségre, márkára, összetevőkre és küllemre való tekintet nélkül, egyedül egyetlen szempontot - az árat - szem előtt tartva melyik hipermarketben tudnánk azokat a legolcsóbban beszerezni.

Egyre közelítünk az eperszezonhoz - hogy még nem igazán vagyunk benne, az abból látszik, hogy a külföldi földieper (külföldieper?) egyelőre jóval olcsóbb, mint a magyar. A Tescóban kilónként 798 forintért már hozzájuthatunk a spanyol gyümölcshöz (a magyar változat még közel 1600 forint volt ottjártunkkor). Az Interspar 898-ért adta a szamóca kilóját, az Auchan 956-ért.

Egyre gyakoribbak a kánikulára emlékeztető napok, egy melegebb hétvégi napon már szép sorok állnak a fagyisnál - aki nem akar várakozni a gombócokra, vagy sokallja a bőven 100 forint fölötti egységárat a néhány dekás adagokért, az vehet dobozos jégkrémet otthonra. Nem kell sokat költeni: a Tescóban a Real Delights márka literje mindössze 229 forintba kerül. 249-ért az Intersparban Bambo márkájú fagyit vehetünk. az Auchanban hiába került csak 269 forintba a Limka, még így is a legdrágább volt a versenyben. Ezért a pénzért persze ne számítsunk főzött kézműves fagylaltra diódarabokkal és friss gyümölccsel.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Nem szezonális termék, de a szerkesztőségnek szüksége volt rá, így felmértük a ketchup-kínálatot is. Megdöbbentő, de elég egy kétszázas egy egykilós flakonra: a lengyel Nektavit és a Tesco gazdaságos terméke ugyanis 1000 grammos kiszerelésben éppen 195 forintba kerül. Az Interspar legolcsóbb versenyzője ugyanaz a Nektavit, de itt 239 forintot kértek érte. Meg is kóstoltuk a lengyel ketchupot - bár a fűszerek hiányoznak belőle, és valamivel kevesebb paradicsomot látott, mint drágább versenytársai, szükség esetén vállalható alternatíva, az ára pedig gyakorlatilag a márkás termékek töredéke.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG