1p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Februárban és márciusban a pénztárcánknak kedveztek a hipermarketek a Privátbankár Árkosár felmérése szerint, április elején azonban ismét drágább lett a nagybevásárlás. Aki a krumplit és a lisztet szereti, jól nem járhat.

Márciusban mind a Privátbankár Árkosár, mind pedig a KSH inflációs adata is arról tanúskodott: az előző hónap során szokatlanul kedvezően alakult az árszínvonal Magyarországon. A statisztikai hivatal 7 éve nem látott alacsony inflációt jelentett, a Privátbankár pedig közel egy év után mért éves szintű árcsökkenést a hipermarketekben.

Úgy tűnik, a nyert árelőnyből most valamennyit visszakérnek az áruházak: április 9-i felmérésünk szerint a 30 termékből álló élelmiszerkosár ára mind havi, mind pedig éves összehasonlításban drágább lett. Az áruházak között nem volt olyan, amelyikben csökkentek volna az árak: az Auchanban 3,6, a Tescóban 4,9, az Intersparban 6 százalékkal kellett többet fizetnünk, mint március elején. Tavaly ilyenkor az Auchanban 5,8, a Tescóban 6,8 százalékkal volt olcsóbb a nagybevásárlás.

(Az Intersparnak ez a nyolcadik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.)

 

 

A három áruház árai alapján az átlagos kosárérték 17 869 forint volt – ez történelmi csúcs, magyarán 2007 óta vezetett felmérésünkben még sosem kellett ennyit fizetni a súlyozott mintakosárért. Már a legolcsóbb versenyző – jelenleg az Auchan – is csak egy hajszállal kínálja 17 ezer forintért a 30 terméket, a felmérésben ezúttal 3. helyen végző Intersparban 18 876 forint lett a számla végösszege.

A Privátbankár Árkosár éves árindexe

Az átlagos áremelkedés egy hónap alatt 4,9 százalékos (827 forintos), míg az Auchan és a Tesco árai alapján számolt éves áremelkedés 6,3 százalék lett, magyarán egy év alatt több mint egy ezressel lett drágább a nagybevásárlás.

A KSH csütörtökön közli az infláció márciusi alakulásával kapcsolatos adatait. Szakértők szerint tovább lassulhat a pénzromlás üteme: 2,5-2,6 százalékos, teljes éves inflációt valószínűsítenek - részletek >>

A legolcsóbb és legdrágább „versenyző” között 10 százalékosra nőtt a különbség áprilisra, ez közel 2 ezer forintos különbséget jelent. Persze a legkevesebbet akkor kellene fizetnünk a termékekért, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják – ezesetben csak 16 418 forintot kellene fizetnünk, de ehhez még hozzájön a tripla utazgatás költsége, vagy a tripla létszámú bevásárlócsapat megszervezésének nehézsége.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Februárhoz képest főleg a krumpli lett drágább, közel 40 százalékkal ugrott az ár egy hónap alatt. A csirkemell-filéért bő 20 százalékkal kell többet fizetnünk, mint egy hónapja, de 10 százalékot meghaladó mértékben drágult az ásványvíz, a felvágott, a májas, a csokoládé is. Komolyabb (10 százalékot meghaladó) árcsökkenést ezzel szemben csak a banánnál mértünk.

Forrás: Privátbankár Árkosár

A krumpli éves szinten is vezeti az áremelkedést, 150 százalékkal nőtt az ára. 20 százaléknál többet drágult tavaly áprilishoz képest a liszt, a csoki, a száraztészta, a csirkemell, a sajt, 10 százalékot meghaladó mértékben emelkedett egyes üdítők, a pezsgő, a margarin, az olaj, a tea ára. A joghurtért, a rizsért, a banánért viszont bő 10 százalékkal kevesebbet kérnek, a tojás harmadával olcsóbb, mint egy éve.

Forrás: Privátbankár Árkosár

Az éves áremelkedésben élenjáró krumpli és liszt a fő alapanyagai számos élelmiszernek, például a krumplis lángosnak vagy a nudlinak is - akinek ezek a kedvencei, tényleg mélyebben a zsebébe nyúlhat.

Havi legolcsóbbak: sonka-sokk után

Az éves sonkaadag jelentős részét húsvétkor fogyasztják el a magyarok, így röviddel az ünnep után jobbnak láttuk (a nyúlhús helyett) három olyan termék árát megvizsgálni, amit azok is szívesen fogyasztanak, akik egy darabig rá sem tudnak nézni a húsfélékre.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Tofut például már kilónként 1146 forintért is találtunk – ehhez a Tescóban a füstölt Toffinit kell választanunk. A három felkeresett hipermarketben egyébként kizárólag ugyanennek a gyártónak a termékeit találtuk meg, az Auchanban a natúr változat volt a legolcsóbb kilónként 1217-ért, az Intersparban 1363 forintot kértek érte.

Aki avokádót akart venni, az az Auchanban hoppon maradhatott: ottjártunkkor csak a címke volt kint, az aligátorkörtének is nevezett gyümölcsből már egy darab sem volt. A Tescóban és az Intersparban egyaránt 249 forint volt darabja, az Intersparban valamivel szebb terméket kaphattunk ezért a pénzért.

Mungóbabcsírából viszont az Auchanban találtuk a legolcsóbbat, kilónként 2295 forintért, a Tesco 2395 forintot, az Interspar 2745-öt kért kilójáért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
Vásárló Újabb forradalom indul az otthoni mosógépeknél, nyugdíjba mehetnek a kapszulák
Buksza blog | 2024. március 11. 10:33
Változást hoztak a mosásban a kapszulás mosószerek, amelyek célja a hagyományos mosószeres flakonok kiváltása volt kapszulákkal, ám úgy fest, egy évtizeddel megjelenésük után eljárt felettük az idő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG