Nincs nyári áreső: mennyivel lett drágább az élelmiszer?

Gáspár András, 2012. július 10., 15:47

Júliusban gyakorlatilag az egy hónappal ezelőtti szinten ragadt a Privátbankár Árkosarának ellenértéke. Tavaly ilyenkor viszont jelentős áresést mértünk a hipermarketekben, így az éves áremelkedés szintje 9 hónapja nem látott mértékűre ugrott. A Corában már Auchanos árcímkéket nyomtatnak, a dinnye és a sárgabarack még csak elvétve magyar.

Két és fél cég

Mint 2007 februárja óta minden hónapban, július 5-én is nyakunkba vettük három - illetve két és fél - hipermarket-lánc egy-egy áruházát, hogy 30 termékből álló élelmiszerkosarunk árának alakulását felmérhessük. A Corában egyre inkább teret nyer az Auchan, folyamatosan zajlik az átalakítás, a mérlegek és a kinyomtatott árcímkék már az Auchan nevét és logóját tartalmazzák.

Az árakban azonban még mindig van eltérés: mindössze 6 terméknél egyezett meg az ár az Auchanban és a Corában a vizsgált élelmiszerek között, ha viszont a Tescóval hasonlítjuk össze a madaras láncot, 7 termék esetében forintra ugyanaz szerepel az árcédulán - pedig nem a brit lánc magyar üzleteit vette meg a francia érdekeltségbe tartozó cég.

- 18 forint 1 hónap alatt, + 913 egy év alatt

Ami az árkosár értékét illeti, épp az Auchan volt az egyetlen, ahol a múlt hónaphoz képest összességében áremelkedést mértünk. A Tescóban és a Corában egyaránt olcsóbban töltöttük meg mintakosarunkat, mint egy hónappal ezelőtt. A három áruház átlaga így 0,1 százalékos, 18 forintos csökkenést mutat.

Tavaly júliusban viszont ennél sokkal jelentősebb, 3,8 százalékos csökkenést mértünk egy hónap alatt, a bázishatás így jelentősen felfelé nyomta az éves árindexünket. A 16 687 forintos kosárérték azt jelenti, hogy 913 forinttal, 5,8 százalékkal drágább lett a bevásárlás idén júliusban, mint egy évvel ezelőtt.

A havi áremelkedés ellenére az Auchanban volt a legalacsonyabb a kosár összesített ára, a Cora végzet a második helyen, a Tescóban a 17 ezer forint fölötti kosárérték a harmadik helyre volt elegendő. A különbség a legolcsóbb és a legdrágább áruház között 1078 forintos, 6,22 százalékos volt.

A 30 élelmiszer és élelmianyag beszerzését akár 15 417 forintból is megúszhattuk volna, ehhez azonban mindent ott kellett volna megvennünk, ahol épp a legolcsóbb. Ehhez azonban 3 áruházat is végig kellett volna járnunk, ami nem egyszerű és nem olcsó feladat.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt a rizs ára csökkent legnagyobb mértékben (-23%), 17 százalékkal olcsóbb a banán és a tészta, 11 százalékkal a margarin. Közel 20 százalékkal drágább viszont az alma és 12 százalékkal a csirkemell, mint júniusban.

A KSH szerdán közli a fogyasztói árak alakulásával kapcsolatos friss tájékoztatóját.

Az éves áremelkedésben továbbra is a tojás az első bő 36 százalékkal, de a chipsért és a kávéért is közel 30 százalékkal többet kell fizetni, mint egy éve. Bő 20 százalékkal drágább lett az alma és a csirkemell, de egyes felvágottaknál is 30 százalék körüli éves áremelkedést mértünk. Aki a szeletelt húskészítmények helyett az egyben árult termékeket szereti, fokozott figyelemmel vásároljon: ezt a termékkört is elérte a zsugorodó csomagolás, a korábban félkilós termékek ma már esetenként csak 400 grammot nyomnak - természetesen változatlan, vagy magasabb áron.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Július elején még nem indult be mindenhol a magyar dinnyeszezon: a Tescóban 139-ért a spanyol görögdinnye kilóját adták, a Corában 179-ért magyar dinnyét vehettünk (ráadásul akár jégről is). Az Auchanban 299 forint volt a Fashion márkanevű dinnye kilója, címkéjéről megtudtuk négy nyelven, hogy mag nélküli, de a származási országról nem találtunk információt.

A sárgabarackot is egyelőre inkább a mediterrán vidéken szüretelik a multikm 569-ért olaszt kaptunk a Corában, 599-ért spanyolt a Tescóban, az Auchan pedig 699-ért kínálta az olasz barack kilóját.

Aki mindenáron magyar UHT-tejet venne, a másfél százalékos zsírtartalmúból 129 forintos literenkénti áron vehet a Corában és az Auchanban (Alföldi), 135-ért pedig a Tescóban (Magyar tej). A Tescóban ennél pár forinttal olcsóbb volt a külföldi versenytárs terméke, összességében azonban kifejezetten alacsony áron juthattunk hozzá a magyar mezőgazdaság tejéhez az áruházakban.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Aldi-Lidl-effektus: a fogyasztóknak kedvez az elkeseredett árharc

Aldi-Lidl-effektus: a fogyasztóknak kedvez az elkeseredett árharc

Németország a diszkont üzletláncok paradicsoma, az elkeseredett árharc oda vezetett, hogy relatíve olcsóvá váltak ott az alapvető élelmiszerek. Az Aldi és a Lidl kezdték, de másoknak sem maradt más választásuk, minthogy beszálljanak. Nagy-Britanniában éppen most teljesedik ki ez a folyamat.

További cikkek

Utánajártunk

Napi kommentár - videó

Privátbankár Árkosár

Ajánlatunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX26711.67+1.3%
    DAX9823.5-2.32%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • május 23
    május 24
    MNB - Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos kincstárjegy aukció, D160831, 40 mrd Ft
    Külkereskedelmi egyenleg - március
    Ipari termelés (év/év) - március
    ING - 2016 Q1
    Nokia - 2016 Q1
    Walt Disney - 2016 Q2
    május 25
    KSH: Kiskereskedelem (március, részletes adatok)
    OMV - 2016 Q1
    Deutsche Post - 2016 Q1
    E.ON - 2016 Q1
    Metro - 2016 Q2
    május 26
    ÁKK - államkötvény aukciók (3, 5 és 10 év)
    KSH: Munkaerőpiaci adatok (munkanélküliség, foglalkoztatottság, február-április)
    Raiffeisen - 2016 Q1
    Ipari termelés (év/év) - március
    BoE kamatdöntő ülése
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    május 27
    Fogyasztó árindex (év/év, végleges) - április
    GDP - 2016 Q1
    GDP - 2016 Q1

Szavazás

Újra kinyithatnak a nagyobb üzletek is vasárnap - ön vásárol a hét utolsó napján?