5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár alig kellett néhány forinttal többet fizetnünk a nagybevásárlásért, mint szeptemberben, egy év távlatában jókora drágulást mértünk a Privátbankár Árkosár-felmérésében. Jó hír viszont, hogy az előző hónaphoz képest csak egy hipermarket emelt az árakon. Ősz van, sütőtökből bőven van választék, nincs viszont könnyű dolga annak, aki zserbót sütne és ehhez venne diót.

Ebben a hónapban a hét elején, egészen pontosan október 5-én vettük nyakunkba három hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, miként alakult 30 élelmiszerből álló mintakosarunk ára az előző hónaphoz és tavaly októberhez képest.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Szeptemberhez viszonyítva 0,1 százalékot csökkentek az árak, így lényegében ugyanannyit fizettünk mintakosarunkért, mint az előző hónapban. Az általunk vizsgált három áruháznál a legolcsóbb és a legdrágább között 1231 forint volt a különbség a nagybevásárlásnál.

Éves távlatban viszont az elmúlt hónapok trendje októberben is folytatódott: magasabb árakat mértünk, mint az előző év azonos időszakában, egészen pontosan 6,1 százalékkal drágultak az árak tavaly októberhez képest.

A három hipermarket közül a Tescoban 2 százalékos, az Intersparban 1,3 százalékos havi árcsökkenést mértünk, az Auchanban viszont 3,4  százalékkal magasabb volt a számla vége, mint egy hónappal korábban. Így a legolcsóbb és a legdrágább áruház között a különbség 776 forint volt.

Ha egy éves távlatban nézzük meg az árakat, már komolyabb áremelés látszik. Tavaly októberhez képest mindhárom hipernél nőttek az árak: 6,1 százalékkal került többe a nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt. A legnagyobb drágulás egy év alatt az Auchannál (10,5 százalék) volt, a Tesco és az Interspar egyaránt 4,1 százalékkal emelt árain minkatosarunk szerint. Az élelmiszerkosár átlagára így 18 223 forint volt októberben.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Persze most is úgy járnánk a legjobban, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbb. Ha ez kivitelezhető lenne, akkor 16771 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1451 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Havi átlagban 10 százaléknál nagyobb árcsökkenést a banánnál és a sajtnál mértünk. Úgy tűnik, ezzel tényleg vége az akciós sajtok időszakának, bár még így is 21 százalékkal kerül kevesebbe a termék, mint egy évvel ezelőtt. (Hogy miért árulták néhány hétig meglepően áron a sajtot, ennek hátteréről bővebben itt és itt is olvashat).

Egy év távlatában viszont már több termék ára ugrott meg: 44 százalékkal kell többet fizetnünk a krumpliért, de nagyot drágult a rizs, a tea, a szeszes italok, az olaj és a csoki ára is. Jó hír viszont, hogy az almáért 34 százalékkal, a tésztáért pedig 12 százalékkal kell kevesebbet adnunk, mint szeptemberben. Tavaly októberhez képest pedig a tej, a májas és a sajt került kevesebbe.

A Központi Statisztikai Hivatal csütörtökön közli az infláció augusztusi alakulásáról szóló adatait.

Havi legolcsóbbak: tök, só, dió

Ha október, akkor a boltok polcain biztos megjelennek a szezonálisan kapható zöldségek, gyümölcsök. Így két ilyen terméket, a sütőtök és a dió árát külön megnéztük.

Sütőtökből mindhárom hiperben volt választék. A Tescoban például árultak külön bio sütőtököt is, kilóját 249 forintért. Akinek jó a hagyományos "orange" sütőtök, száz forinttal olcsóbban, 149 forintért vehette kilóját. Ennél 10 forinttal, 159 forintért adta az Auchan a sütni való tököt, míg az Intersparban ugyancsak két féle közül lehetett választani: a szeletelt, előre csomagolt tököt 299 forintért, az egészet 169 forintért árulták.

Ugyanakkor nincs könnyű dolga annak, aki diót akar ropogtatni (esetleg törni) az egyre hosszabbra nyúló őszi estéken. Héjas, egészben kapható dióval egyedül a Tescóban találkoztunk, 2299 forintért adták kilóját. Darált, csomagolt, 200 grammos kiszerelésű diót 645-ért lehet kapni (kilója így 3325 forint). A Tesco saját márkás, ugyancsak  200 grammos termékét 849 forintért kínálta. A pucolt, egész diót 400 grammos kiszerelésben lehetett kapni, 2099 forintért. Az Intersparban egész, előre csomagolt formában volt dió, 899 forintért a 200 grammos (egy kiló így 4495 forintra jön ki). Az Auchanban is hasonlót tapasztaltunk: itt már a kilós ár 4995 forintra jött ki a 200 grammos kiszerelésnél.

Harmadik terméknek a sót választottuk. Ennek oka, hogy a Néhih nemrég lesújtó eredményt tett közzé: jódozott, fluorozott és csökkentett nátrium-tartalmú termékeket vizsgáltak, 45 termékből 40-nél találtak valamilyen problémát. Erről itt olvashat részleteket >>>

Legolcsóbb sót az Auchanban lehet kapni: 68 forintért egy kilót, a Tescóban a saját márkás sót 69 forintért kínálják, míg az Intersparban a legolcsóbb, jódozott só kilója 99 forint volt.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG