Hirdetés
Hirdetés

Úgy fizetsz majd, ahogy még sosem - élménnyé válhat, amit eddig utáltál?

Veres Patrik, 2016. október 26., 17:10

Lassacskán elfelejtheted a percekig apróért kotorászó vásárlókat, de a kasszás pulttól is érzékeny búcsút vehetsz. A jövőben a fizetés nem egy szükséges rossz lesz, hanem egy személyre szabott élmény és megtakarított idő lesz. Mindezért cserébe a biztonságról sem kell lemondanunk. Interjú Szász Ferenccel, az Ingenico regionális menedzserével.

Privátbankár.hu (PB): A többség számára még mindig a készpénzes fizetés a legegyszerűbb megoldás. Miért kell változtatni ezen a hazai mentalitáson?

Szász Ferenc, Ingenico (Sz.F.)A készpénzes fizetés nagy múlttal rendelkezik, ezt láttuk a szüleinktől ezért hajlamosak vagyunk úgy gondolni, hogy ez a legegyszerűbb megoldás. Ugyanakkor lassan ez is változik, a statisztikák szerint folyamatosan emelkedik a kártyás fizetések száma, köszönhetően az olyan biztonságos és gyors fizetési módoknak, mint például az érintőkártyás fizetés. Környező országok statisztikái alapján továbbra is úgy gondoljuk, hogy a hazai készpénzmentes fizetési piacon még jelentős számú POS terminálnak akad hely.

Hirdetés

A változások egyik motorja az Y, Z, és a C mint „connected” generáció, amely egyértelműen formálja és átalakítja a vásárlási módot, ami maga után hozza a fizetési folyamat változását. Ez az a generáció, aki már nem, vagy csak minimálisan igényli a kiszolgálást és a személyes kontaktust. Ha pedig nincs szükség az eladóra, akkor nincs szükség a hagyományos értelemben vett pénztárra se. Ez kiváló alkalom a készpénzmentes fizetés bevezetésére; alternatívaként pedig tökéletes megoldás lehet a kártyás/érintésmentes vagy NFC vagy akár QR kód alapú megoldás is.

Az e-kereskedelem területén szintén változó trendekkel találkozhatunk. Ugyan még mindig van egy jelentős bizalomhiány az online vásárlások területén, ami azt eredményezi, hogy extrém nagy számban fizetnek a vásárlók készpénzes utánvéttel. Hisszük azonban, hogy az e-kereskedelem térnyerésével párhuzamosan nő a bizalom és folytatódni fog az online és a kártyás fizetések arányának emelkedése.

PB: A vásárló számára a fizetés teher, amin gyorsan túl akar esni. Hogyan alakítható át ez az élmény valami pozitívabb tapasztalattá?

Szász Ferenc - Country Sales Manager, Ingenico
Szász Ferenc - Country Sales Manager, Ingenico

Sz.F.: Az elektronikus fizetési módok létjogosultsága ma már nem kérdés. A pozitív élményhez legfőképpen a gyorsaság és a biztonság szükséges – vagy ahogy mi az Ingenico-nál mondjuk a zökkenőmentes élmény. Képzeljük csak el, hogy 2885 forintért vásárolunk a boltban. Ha készpénzzel fizetünk, elő kell keresnünk a papírpénzt majd az érméket, majd végül eltenni a visszajárót, ami átlagosan 20-25 másodpercet vesz igénybe. Ha viszont kártyával fizetünk, csak odaérintjük a terminálhoz a kártyánkat és 3-5 másodperc alatt megtörténik a fizetés. Az így megtakarított idők már számszerűsíthető hasznot termelnek a kereskedőnek és a vásárlónak egyaránt.

Természetesen POS terminál oldalon is jelentkeznek hasonló elvárások. A terminálnak illeszkednie kell a bolti környezetbe, amikor fizet a vevő azonnal és gyorsan kell végeznie a dolgát. Néhány éve még a telefonvonalat használó, betárcsázós eszközöket használta mindenki, manapság azonban az Internetes és a mobilnetes kapcsolattal rendelkező eszközök uralják a piacot. Egyre többen igénylik a pénztárgépes összeköttetést, mPOS termináljaink pedig az okostelefonnal összekapcsolva az Android, iOS, Windows integrációs igényeknek is eleget tesznek.

Azt is látjuk, hogy tőlünk nyugatabbra a monokróm kijelzős terminálok helyett egyre nagyobb az igény a színes, nagy érintőképernyős kijelzővel ellátott terminálokra. Ezt a változást várjuk ide haza is. A színes terminálokon a fizetési információk mellett hirdetések, képek is megjelennek, ezzel is fokozva a vásárlói élményt. Az új Ingenico Telium TETRA operációs rendszer kifejezetten az ilyen irányú igényeket elégíti ki egy zárt környezetben elérhető HTML5 felülettel. Így a terminálokon olyan applikációk futhatnak, amelyek reklámot jelenítenek meg, vagy éppen végezhetünk rajta elégedettségi felmérést is. Így alakulhat a fizetési terminál akár interaktív eszközzé ahelyett, hogy kizárólag a fizetések feldolgozására használnánk.

PB: A mai piacvezető vállalkozások mind törekednek arra, hogy perszonalizált élményt adjanak a vásárlónak. Személyesebbé, személyre szabottabbá lehet tenni a fizetést is?

Sz.F.: Igen, személyesebbé tehető. Erre jó példa a londoni közlekedési kártya kiváltása. A bankkártyámat használhatom úgy mint egy darab jegy, egy egész napos jegy vagy akár egy bérlet. A szolgáltató a háttérben összerendeli az utazásaimat a kártyámmal és a számomra kedvezőbb tarifát alkalmazza. De ha ennél egyszerűbb dolgot szeretnénk, minimális fejlesztéssel megvalósítható lehet egy névre szóló köszönet a terminál kijelzőjén; a kártyabirtokosi adatok beolvasásával.

PB: Eddig a zárt fizetési rendszerek voltak elterjedtek: a kereskedőn és a bankon kívül a platformokat biztosító harmadik fél volt jelen. Megnyitható ez a rendszer az innovatív fizetési megoldásokat használó kisebb szereplők előtt? Mit adhatnak ők hozzá a fizetés élményéhez?

Sz.F.: A jelenlegi POS terminálok és az azokon futó fizetési szoftverek, titkosító kulcsok nem, vagy csak korlátozottan teszik lehetővé egyéb applikációk vagy szoftverek futtatását. A fentiekben említett TETRA terminálok megnyitják a webalapú applikációk feltöltésére a lehetőséget egy Linux-os környezetben anélkül, hogy a fizetési applikációt kellene fejleszteni.

Érdekli a téma? A Privátbankár.hu Fintech Innovation 2016 konferenciáján még többet megtudhat a jövő fizetési szokásairól és találkozhat az innovatív pénzügyi technológiák hazai és nemzetközi szakértőivel. Jelentkezés >>>

PB: A boltok kultikus fizetőhelye a pult a kasszával. Meddig marad ez így? A terminálokból és kasszákból átköltözhet telefonokba a fizetés?

Sz.F.: Elindult a változás. A kártyás oldalon tokenizáljuk a kártyaszámokat és különböző appok segítségével, QR kóddal vagy NFC-vel fizetünk. Ezt egyelőre egy szűk réteg használja rendszeresen, de tökéletes fizetési forma lehetne például a BUBI esetében, vagy akár jövőben majd az elektromos autónk töltési díjának kifizetésére.

A hagyományos bolti környezetben más a helyzet. Itt a fizetést a vásárlási mód fogja megváltoztatni. Anno az önkiszolgáló bolt bevezetésével élménnyé vált a vásárlás. A változás pozitív, de maradt a sorban állás a kasszánál. A változást az önkiszolgáló kasszák jelenthetik, amelyeket a vásárlók szívesen használják, kortól nemtől függetlenül, lehet boltost játszani. Ezeknél a kasszáknál is megmaradt a készpénzes fizetés lehetősége, de egyre több helyen működik már az önkiszolgáló, kizárólag készpénzmentes gyors checkout. Itt csak kártyával fizethetünk és maximum 5 terméket vásárolhatunk, ezáltal a megoldás gyors és kényelmes. A következő lépés az lesz, amikor a kosárba helyezés alkalmával mi olvassuk be egy kézi scannerrel a terméket. A scanner lehet akár a telefonunk is, es egy applikációval kifizetjük a kilépés előtt a termékeket. Ez az úgynevezet „Scan as You Shop” már működik hazánkban is teszt jelleggel.

PB: Minden napra jut legalább egy hír, ami adatlopásról szól. Mi biztosítja a fogyasztók védelmét az Ingenico rendszereinél?

Sz.F.: Az elektronikus fizetés a bizalmon alapul. Amikor így fizetünk, nem bankjegyeket használunk, hanem a tranzakció bitekből és byte-okból áll, tehát ha nem bízunk adataink biztonságában, egyáltalán nem használunk kártyát. Az aktuálisan forgalmazott és elérhető Ingenico terminálok minden esetben megfelelnek a legszigorúbb és legfrissebb PCI előírásoknak hardver oldalon. Amikor a terminálok mellett a teljes megoldást is mi szállítjuk beleértve a tranzakciók továbbítását a banki feldolgozó rendszerek felé, legkorszerűbb technológiákkal védjük a személyes adatokat úgy, mint a SRED vagy az egyedileg generált biztonsági kulcsok.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Nagy bajban az európai film - miért nem tesz senki semmit?

Nagy bajban az európai film - miért nem tesz senki semmit?

Elindult a filmes díjszezon Európában, rögtön egy óriási magyar sikerrel. Beszélnünk kell azonban az európai film helyzetéről és fontosságáról, az Európai Unió tétlenségéről és az Európai Filmakadémia szégyenletes teljesítményéről. Miért nyom le minket az amerikai piac, miért értéktelenedik el a vászon és van-e ebből kiút?

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

AJÁNDÉK OKOSTELEFON

DíjNullázó Plusz Számlához új ügyfelek ajándék okostelefont kaphatnak!
(x)


Hirdetés

  • BUX34112.89-0.62%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • február 20
    Átlagos bruttó béremelkedés (év/év)
    Import (év/év) - január
    Export (év/év) - január
    Termelői árindex (év/év) - január
    Fogyasztói bizalom - előzetes - február
    február 21
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Home Depot - 2017 Q4
    Wal-Mart Stores - 2017 Q4
    Beszerzési menedzser index
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    február 22
    Magyar Telekom - 2016 Q4
    Bayer - 2016 Q4
    IFO üzleti hangulatindex - február
    GDP (év/év) - előzetes
    Fogyasztói árindex (végleges) - január
    Fed jegyzőkönyv
    Tesla - 2017 Q1
    Hewlett-Packard - 2017 Q1
    Airbus - 2016 Q4
    február 23
    GDP (év/év, naptárhatástól megtisztított) - Q4
    Henkel - 2016 Q4
    Axa - 2016 Q4
    Telefonica
    február 24
    BASF - 2016 Q4
    Újlakás értékesítések (ezer/hó) - január
    Újlakás építések (hó/hó) - január