Hirdetés
Hirdetés

Úgy fizetsz majd, ahogy még sosem - élménnyé válhat, amit eddig utáltál?

Veres Patrik, 2016. október 26., 17:10

Lassacskán elfelejtheted a percekig apróért kotorászó vásárlókat, de a kasszás pulttól is érzékeny búcsút vehetsz. A jövőben a fizetés nem egy szükséges rossz lesz, hanem egy személyre szabott élmény és megtakarított idő lesz. Mindezért cserébe a biztonságról sem kell lemondanunk. Interjú Szász Ferenccel, az Ingenico regionális menedzserével.

Privátbankár.hu (PB): A többség számára még mindig a készpénzes fizetés a legegyszerűbb megoldás. Miért kell változtatni ezen a hazai mentalitáson?

Szász Ferenc, Ingenico (Sz.F.)A készpénzes fizetés nagy múlttal rendelkezik, ezt láttuk a szüleinktől ezért hajlamosak vagyunk úgy gondolni, hogy ez a legegyszerűbb megoldás. Ugyanakkor lassan ez is változik, a statisztikák szerint folyamatosan emelkedik a kártyás fizetések száma, köszönhetően az olyan biztonságos és gyors fizetési módoknak, mint például az érintőkártyás fizetés. Környező országok statisztikái alapján továbbra is úgy gondoljuk, hogy a hazai készpénzmentes fizetési piacon még jelentős számú POS terminálnak akad hely.

Hirdetés

A változások egyik motorja az Y, Z, és a C mint „connected” generáció, amely egyértelműen formálja és átalakítja a vásárlási módot, ami maga után hozza a fizetési folyamat változását. Ez az a generáció, aki már nem, vagy csak minimálisan igényli a kiszolgálást és a személyes kontaktust. Ha pedig nincs szükség az eladóra, akkor nincs szükség a hagyományos értelemben vett pénztárra se. Ez kiváló alkalom a készpénzmentes fizetés bevezetésére; alternatívaként pedig tökéletes megoldás lehet a kártyás/érintésmentes vagy NFC vagy akár QR kód alapú megoldás is.

Az e-kereskedelem területén szintén változó trendekkel találkozhatunk. Ugyan még mindig van egy jelentős bizalomhiány az online vásárlások területén, ami azt eredményezi, hogy extrém nagy számban fizetnek a vásárlók készpénzes utánvéttel. Hisszük azonban, hogy az e-kereskedelem térnyerésével párhuzamosan nő a bizalom és folytatódni fog az online és a kártyás fizetések arányának emelkedése.

PB: A vásárló számára a fizetés teher, amin gyorsan túl akar esni. Hogyan alakítható át ez az élmény valami pozitívabb tapasztalattá?

Szász Ferenc - Country Sales Manager, Ingenico
Szász Ferenc - Country Sales Manager, Ingenico

Sz.F.: Az elektronikus fizetési módok létjogosultsága ma már nem kérdés. A pozitív élményhez legfőképpen a gyorsaság és a biztonság szükséges – vagy ahogy mi az Ingenico-nál mondjuk a zökkenőmentes élmény. Képzeljük csak el, hogy 2885 forintért vásárolunk a boltban. Ha készpénzzel fizetünk, elő kell keresnünk a papírpénzt majd az érméket, majd végül eltenni a visszajárót, ami átlagosan 20-25 másodpercet vesz igénybe. Ha viszont kártyával fizetünk, csak odaérintjük a terminálhoz a kártyánkat és 3-5 másodperc alatt megtörténik a fizetés. Az így megtakarított idők már számszerűsíthető hasznot termelnek a kereskedőnek és a vásárlónak egyaránt.

Természetesen POS terminál oldalon is jelentkeznek hasonló elvárások. A terminálnak illeszkednie kell a bolti környezetbe, amikor fizet a vevő azonnal és gyorsan kell végeznie a dolgát. Néhány éve még a telefonvonalat használó, betárcsázós eszközöket használta mindenki, manapság azonban az Internetes és a mobilnetes kapcsolattal rendelkező eszközök uralják a piacot. Egyre többen igénylik a pénztárgépes összeköttetést, mPOS termináljaink pedig az okostelefonnal összekapcsolva az Android, iOS, Windows integrációs igényeknek is eleget tesznek.

Azt is látjuk, hogy tőlünk nyugatabbra a monokróm kijelzős terminálok helyett egyre nagyobb az igény a színes, nagy érintőképernyős kijelzővel ellátott terminálokra. Ezt a változást várjuk ide haza is. A színes terminálokon a fizetési információk mellett hirdetések, képek is megjelennek, ezzel is fokozva a vásárlói élményt. Az új Ingenico Telium TETRA operációs rendszer kifejezetten az ilyen irányú igényeket elégíti ki egy zárt környezetben elérhető HTML5 felülettel. Így a terminálokon olyan applikációk futhatnak, amelyek reklámot jelenítenek meg, vagy éppen végezhetünk rajta elégedettségi felmérést is. Így alakulhat a fizetési terminál akár interaktív eszközzé ahelyett, hogy kizárólag a fizetések feldolgozására használnánk.

PB: A mai piacvezető vállalkozások mind törekednek arra, hogy perszonalizált élményt adjanak a vásárlónak. Személyesebbé, személyre szabottabbá lehet tenni a fizetést is?

Sz.F.: Igen, személyesebbé tehető. Erre jó példa a londoni közlekedési kártya kiváltása. A bankkártyámat használhatom úgy mint egy darab jegy, egy egész napos jegy vagy akár egy bérlet. A szolgáltató a háttérben összerendeli az utazásaimat a kártyámmal és a számomra kedvezőbb tarifát alkalmazza. De ha ennél egyszerűbb dolgot szeretnénk, minimális fejlesztéssel megvalósítható lehet egy névre szóló köszönet a terminál kijelzőjén; a kártyabirtokosi adatok beolvasásával.

PB: Eddig a zárt fizetési rendszerek voltak elterjedtek: a kereskedőn és a bankon kívül a platformokat biztosító harmadik fél volt jelen. Megnyitható ez a rendszer az innovatív fizetési megoldásokat használó kisebb szereplők előtt? Mit adhatnak ők hozzá a fizetés élményéhez?

Sz.F.: A jelenlegi POS terminálok és az azokon futó fizetési szoftverek, titkosító kulcsok nem, vagy csak korlátozottan teszik lehetővé egyéb applikációk vagy szoftverek futtatását. A fentiekben említett TETRA terminálok megnyitják a webalapú applikációk feltöltésére a lehetőséget egy Linux-os környezetben anélkül, hogy a fizetési applikációt kellene fejleszteni.

Érdekli a téma? A Privátbankár.hu Fintech Innovation 2016 konferenciáján még többet megtudhat a jövő fizetési szokásairól és találkozhat az innovatív pénzügyi technológiák hazai és nemzetközi szakértőivel. Jelentkezés >>>

PB: A boltok kultikus fizetőhelye a pult a kasszával. Meddig marad ez így? A terminálokból és kasszákból átköltözhet telefonokba a fizetés?

Sz.F.: Elindult a változás. A kártyás oldalon tokenizáljuk a kártyaszámokat és különböző appok segítségével, QR kóddal vagy NFC-vel fizetünk. Ezt egyelőre egy szűk réteg használja rendszeresen, de tökéletes fizetési forma lehetne például a BUBI esetében, vagy akár jövőben majd az elektromos autónk töltési díjának kifizetésére.

A hagyományos bolti környezetben más a helyzet. Itt a fizetést a vásárlási mód fogja megváltoztatni. Anno az önkiszolgáló bolt bevezetésével élménnyé vált a vásárlás. A változás pozitív, de maradt a sorban állás a kasszánál. A változást az önkiszolgáló kasszák jelenthetik, amelyeket a vásárlók szívesen használják, kortól nemtől függetlenül, lehet boltost játszani. Ezeknél a kasszáknál is megmaradt a készpénzes fizetés lehetősége, de egyre több helyen működik már az önkiszolgáló, kizárólag készpénzmentes gyors checkout. Itt csak kártyával fizethetünk és maximum 5 terméket vásárolhatunk, ezáltal a megoldás gyors és kényelmes. A következő lépés az lesz, amikor a kosárba helyezés alkalmával mi olvassuk be egy kézi scannerrel a terméket. A scanner lehet akár a telefonunk is, es egy applikációval kifizetjük a kilépés előtt a termékeket. Ez az úgynevezet „Scan as You Shop” már működik hazánkban is teszt jelleggel.

PB: Minden napra jut legalább egy hír, ami adatlopásról szól. Mi biztosítja a fogyasztók védelmét az Ingenico rendszereinél?

Sz.F.: Az elektronikus fizetés a bizalmon alapul. Amikor így fizetünk, nem bankjegyeket használunk, hanem a tranzakció bitekből és byte-okból áll, tehát ha nem bízunk adataink biztonságában, egyáltalán nem használunk kártyát. Az aktuálisan forgalmazott és elérhető Ingenico terminálok minden esetben megfelelnek a legszigorúbb és legfrissebb PCI előírásoknak hardver oldalon. Amikor a terminálok mellett a teljes megoldást is mi szállítjuk beleértve a tranzakciók továbbítását a banki feldolgozó rendszerek felé, legkorszerűbb technológiákkal védjük a személyes adatokat úgy, mint a SRED vagy az egyedileg generált biztonsági kulcsok.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

A néma gyilkostól a főnixmadárként viselkedő Mol-ig

A néma gyilkostól a főnixmadárként viselkedő Mol-ig

Hiányoztak ma a nagyobb piacmozgató hírek, de végül Európában és Amerikában is emelkedtek a tőzsdék. Az olajszektornak megint jó napja volt, az amerikai GDP is várt feletti mértékben nőtt. Nálunk a Mol hozott izgalmakat, nagy utat járt be napon belül, hamvaiból támadt fel. A nagy csomag eladása után jó vételnek tartja az egyik legnagyobb brókercég.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

AJÁNDÉK OKOSTELEFON

DíjNullázó Plusz Számlához új ügyfelek ajándék okostelefont kaphatnak!
(x)


Hirdetés

  • BUX32144.67-0.27%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • március 27
    Fogyasztói bizalmi index
    IFO üzleti hangulatindex
    március 28
    MNB kamatdöntés
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    Conference Board fogyasztói bizalmi index
    Richmondi Fed feldolgozóipari index
    március 29
    KSH: munkanélküliségi ráta
    Függőben lévő lakásértékesítések (év/év)
    március 30
    KSH: Kiskereskedelem (január)
    MNB: Negyedéves fizetési mérleg és külfölddel szembeni állományok
    Fogyasztói bizalom (végleges)
    Fogyasztói árindex (év/év, végleges)
    GDP (negyedév/negyedév, végleges)
    Tartós és friss munkanélküli-segély kérelmek
    március 31
    KSH: termelői árindex (év/év)
    KSH: a kormányzati szektor egyenlege
    Fogyasztói árindex
    Munkanélküliségi ráta
    Ipari termelés
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói árindex (év/év)