Hirdetés

Nevedben a végzeted: tényleg ennyin múlik a siker?

BR, 2017. február 11., 13:48

A telefonkönyvben és a hirdetőlistában szereplő nevünk, legyen az a saját vagy a cégünké, alapjaiban határozza meg a sikerességünket. Mennyire lehet az ember kreatív? Tényleg csak a Kovácsoké, Tóthoké és Szabóké a világ? Megnéztük, mennyibe kerülhet, ha szokatlan névvel áldott – vagy vert meg – minket a sors, és hogyan hozhatjuk ki belőle a legtöbbet.

Forrás: Wikimedia Commons
Forrás: Wikimedia Commons

Legalább egyszer mindenki szembesült már a nevében rejlő előnyökkel és hátrányokkal, ehhez elég csak felidézni az iskolai számonkéréseket, vagy amikor ötödször kell lebetűznünk a kacifántos családnevünket. Később azonban már nem csak a saját, hanem adott esetben a vállalkozásunk nevével is kreatívan kell bánnunk, ha maximalizálni szeretnénk a nyereségünket, ez ugyanis nagyban meghatározza, hogy végül az emberek minket választanak-e, mindegy, hogy orvosként, mérnökként vagy karosszéria-lakatosként vadászunk-e ügyfelekre.

Egy életre megbélyegezve: vesszen a kreativitás?

Hirdetés
Lehet-e a gyerekem Gandalf, Hermione vagy Csiperke?Mindenki szeretne különleges nevet a gyermekének, ez azonban nem megy olyan könnyen, hiszen ezeket előzetesen engedélyeztetni kell, és szigorú szabályozás írja elő, végül milyen nevet aggathatunk a gyerekünkre. A Magyar Utónévkönyv rendszeresen frissül a Magyarországon adható keresztnevek listájával, a gyermeket várók és a kíváncsiak itt tudnak mazsolázgatni közülük. >>>

A későbbi sikerünk már egészen korán, a szüleink névadási hóbortjától függően eldől. Amellett, hogy a hatályos magyar jogszabályok kötelezik az állampolgárokat az idegenből vett nevek magyarosítására, nem is olyan biztos, hogy kifizetődő különleges nevet választani a gyermekünknek. A Bloomberg cikke egy amerikai kutatásra hivatkozva írja, hogy számos munkaterületen alulmaradnak azok, akik a helyi hagyományoktól eltérő névvel rendelkeznek, ez Magyarországon sincs másképp.

Tetszik vagy sem, mondjuk ki: itt pusztán az emberi előítélet játszik latba, ez azonban sokaknak álláslehetőségbe, hitelbe és lakhatásba kerül. A kutatás alapján Amerikában hátrányos helyzetből indulnak azok, akiknek tipikus „fekete” neve van, míg Európában az arab, török és közel-keleti nevek viselőinek az életrajzát dobják vissza csípőből a munkaadók. Ennek az ellentettjét azonban megtalálhatjuk Ázsiában, hiszen ma már egyre több kínai és japán üzletembernek van nyugati neve, ez ugyanis a helyiek véleménye szerint elsimítja az ellentéteket kelet és nyugat között.

A névsor fogságában

Jeffrey Zax professzor és egy végzős diák, Alexander Cauley a wisconsini középiskolákban végzett vizsgálatot arról, hogy összefügg-e a diákok teljesítménye a nevükkel, és meglepő felfedezést tettek. Azok a diákok ugyanis, akiknek a családneve az ABC valamelyik utolsó betűjével kezdődött, jellemzően rosszabbul teljesítettek, mivel rájuk kevesebb figyelem és számonkérés jutott az iskolában. Zax elmondása szerint a névsor elejére kerülő diákok 11,3 százalékkal nagyobb eséllyel kaptak „kimagasló” besorolást, mint azok, akik a névsor közepén vagy végén helyezkedtek el, pusztán azért, mert a névsor elejére kerültek.

Nem csak az iskolai naplóban és a telefonkönyvben számít ugyanakkor, hogy hová kerülünk, hiszen a mai napig a cégek és szolgáltatások listáját is névsorba rendezik a gyűjtőoldalak és tájékoztatók. A Review of Finance című szaklapban megjelent két tanulmány szerint ráadásul a tőzsdén is jobban forognak azok a papírok, amelyek a névsor elején állnak. Ennek egy egyszerű oka van: a befektetők gyorsan döntenek, nem böngésznek át feltétlenül minden papírt a legapróbb részletekig, így könnyebben választanak olyat, ami a névsor elején található.

Okok és kiutak

A kutatás szerint a betűkhöz kapcsolódik egy pszichológiai előítélet is, amely elsősorban a nyugati világ értékelésrendjéből fakad. Míg Magyarországon az oktatásban számmal, az angolszász vidékeken betűvel osztályoznak, ezt a fajta kondicionált besorolást pedig számos terület átveszi, ehhez elég az energetikai osztályozásra gondolni a villanykörtéken vagy a lakásoknál. Emiatt óhatatlanul összeolvad a fejekben egy értékelés az adott betűvel, ami később, ha tudat alatt is, de visszaköszön az önéletrajzok válogatásakor.

Vállalkozóként egyébként erre magunk is rájátszhatunk egy frappáns, de a névsorban elöl álló cégnév választásával. De mit tehetnek azok, akiket óhatatlanul a lista végére sorolt az élet? Zax professzor szerint egy egyébként szorgalmas és okos diák semmissé teheti a nevéből adódó hátrányt, a HR-esek és az iskolák pedig maguk tehetnek a sztereotípia ellen: egyszerűen fordítsák meg a névsort, vagy válogassanak véletlenszerűen az önéletrajzok közül, ahelyett, hogy ABC sorrendben haladnának. Ha meg így sem megy, ne csüggedjünk: 30 éves korunkra minden hátrány kikopik a nevünkből. Addig azonban meg kell szenvedni minden előnyt és hátrányt, ami vele jár.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

A pénztártól való távozás után – te mersz reklamálni a boltban?

A pénztártól való távozás után – te mersz reklamálni a boltban?

Bár egy friss felmérés szerint valamivel jobb lett a magyarok fogyasztói tudatossága, nemcsak a vásárlók, de a kereskedők se tudják mindig, hogy mi a teendő a reklámació során. A szabályozás évek óta nem változott, mégis kevesen vannak, akik tudják, meddig élhetnek jogaikkal. Az élelmiszerekkel, ruhákkal és cipőkkel van a legtöbb baj.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Hirdetés

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX32956.30-0.01%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • április 24
    Fogyasztói bizalmi index
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, február)
    IFO üzleti hangulatindex
    Alcoa (2017 Q1)
    T-Mobile USA (2017 Q1)
    április 25
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    McDonald's (2017 Q1)
    Újlakás értékesítések és építések
    április 26
    Daimler (2017 Q1)
    PepsiCo (2017 Q1)
    Twitter (2017 Q1)
    Boeing (2017 Q1)
    április 27
    Lufthansa (2017 Q1)
    Fogyasztói bizalom (végleges)
    EKB kamatdöntés
    Fogyasztói árindex
    Microsoft (2017 Q1)
    Alphabet (2017 Q1)
    április 28
    KSH: Foglalkoztatottság és munkanélküliség (január–március)
    KSH: Ipari termelői árak (március)
    Fogyasztói árindex
    Munkanélküliségi ráta
    Ipari termelés
    Fogyasztói árindex
    GDP (Q1)

Szavazás

Ön szerint hogyan kellene hívni a 2018-as költségvetést?