Hirdetés

Nevedben a végzeted: tényleg ennyin múlik a siker?

BR, 2017. február 11., 13:48

A telefonkönyvben és a hirdetőlistában szereplő nevünk, legyen az a saját vagy a cégünké, alapjaiban határozza meg a sikerességünket. Mennyire lehet az ember kreatív? Tényleg csak a Kovácsoké, Tóthoké és Szabóké a világ? Megnéztük, mennyibe kerülhet, ha szokatlan névvel áldott – vagy vert meg – minket a sors, és hogyan hozhatjuk ki belőle a legtöbbet.

Forrás: Wikimedia Commons
Forrás: Wikimedia Commons

Legalább egyszer mindenki szembesült már a nevében rejlő előnyökkel és hátrányokkal, ehhez elég csak felidézni az iskolai számonkéréseket, vagy amikor ötödször kell lebetűznünk a kacifántos családnevünket. Később azonban már nem csak a saját, hanem adott esetben a vállalkozásunk nevével is kreatívan kell bánnunk, ha maximalizálni szeretnénk a nyereségünket, ez ugyanis nagyban meghatározza, hogy végül az emberek minket választanak-e, mindegy, hogy orvosként, mérnökként vagy karosszéria-lakatosként vadászunk-e ügyfelekre.

Egy életre megbélyegezve: vesszen a kreativitás?

Hirdetés
Lehet-e a gyerekem Gandalf, Hermione vagy Csiperke?Mindenki szeretne különleges nevet a gyermekének, ez azonban nem megy olyan könnyen, hiszen ezeket előzetesen engedélyeztetni kell, és szigorú szabályozás írja elő, végül milyen nevet aggathatunk a gyerekünkre. A Magyar Utónévkönyv rendszeresen frissül a Magyarországon adható keresztnevek listájával, a gyermeket várók és a kíváncsiak itt tudnak mazsolázgatni közülük. >>>

A későbbi sikerünk már egészen korán, a szüleink névadási hóbortjától függően eldől. Amellett, hogy a hatályos magyar jogszabályok kötelezik az állampolgárokat az idegenből vett nevek magyarosítására, nem is olyan biztos, hogy kifizetődő különleges nevet választani a gyermekünknek. A Bloomberg cikke egy amerikai kutatásra hivatkozva írja, hogy számos munkaterületen alulmaradnak azok, akik a helyi hagyományoktól eltérő névvel rendelkeznek, ez Magyarországon sincs másképp.

Tetszik vagy sem, mondjuk ki: itt pusztán az emberi előítélet játszik latba, ez azonban sokaknak álláslehetőségbe, hitelbe és lakhatásba kerül. A kutatás alapján Amerikában hátrányos helyzetből indulnak azok, akiknek tipikus „fekete” neve van, míg Európában az arab, török és közel-keleti nevek viselőinek az életrajzát dobják vissza csípőből a munkaadók. Ennek az ellentettjét azonban megtalálhatjuk Ázsiában, hiszen ma már egyre több kínai és japán üzletembernek van nyugati neve, ez ugyanis a helyiek véleménye szerint elsimítja az ellentéteket kelet és nyugat között.

A névsor fogságában

Jeffrey Zax professzor és egy végzős diák, Alexander Cauley a wisconsini középiskolákban végzett vizsgálatot arról, hogy összefügg-e a diákok teljesítménye a nevükkel, és meglepő felfedezést tettek. Azok a diákok ugyanis, akiknek a családneve az ABC valamelyik utolsó betűjével kezdődött, jellemzően rosszabbul teljesítettek, mivel rájuk kevesebb figyelem és számonkérés jutott az iskolában. Zax elmondása szerint a névsor elejére kerülő diákok 11,3 százalékkal nagyobb eséllyel kaptak „kimagasló” besorolást, mint azok, akik a névsor közepén vagy végén helyezkedtek el, pusztán azért, mert a névsor elejére kerültek.

Nem csak az iskolai naplóban és a telefonkönyvben számít ugyanakkor, hogy hová kerülünk, hiszen a mai napig a cégek és szolgáltatások listáját is névsorba rendezik a gyűjtőoldalak és tájékoztatók. A Review of Finance című szaklapban megjelent két tanulmány szerint ráadásul a tőzsdén is jobban forognak azok a papírok, amelyek a névsor elején állnak. Ennek egy egyszerű oka van: a befektetők gyorsan döntenek, nem böngésznek át feltétlenül minden papírt a legapróbb részletekig, így könnyebben választanak olyat, ami a névsor elején található.

Okok és kiutak

A kutatás szerint a betűkhöz kapcsolódik egy pszichológiai előítélet is, amely elsősorban a nyugati világ értékelésrendjéből fakad. Míg Magyarországon az oktatásban számmal, az angolszász vidékeken betűvel osztályoznak, ezt a fajta kondicionált besorolást pedig számos terület átveszi, ehhez elég az energetikai osztályozásra gondolni a villanykörtéken vagy a lakásoknál. Emiatt óhatatlanul összeolvad a fejekben egy értékelés az adott betűvel, ami később, ha tudat alatt is, de visszaköszön az önéletrajzok válogatásakor.

Vállalkozóként egyébként erre magunk is rájátszhatunk egy frappáns, de a névsorban elöl álló cégnév választásával. De mit tehetnek azok, akiket óhatatlanul a lista végére sorolt az élet? Zax professzor szerint egy egyébként szorgalmas és okos diák semmissé teheti a nevéből adódó hátrányt, a HR-esek és az iskolák pedig maguk tehetnek a sztereotípia ellen: egyszerűen fordítsák meg a névsort, vagy válogassanak véletlenszerűen az önéletrajzok közül, ahelyett, hogy ABC sorrendben haladnának. Ha meg így sem megy, ne csüggedjünk: 30 éves korunkra minden hátrány kikopik a nevünkből. Addig azonban meg kell szenvedni minden előnyt és hátrányt, ami vele jár.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Mekkora hozamokat lehet elérni mostanában a befektetési alapokkal? – interjú

Mekkora hozamokat lehet elérni mostanában a befektetési alapokkal? – interjú

Nagyon felül szokta becsülni az inflációt és az elérhető kamatokat az átlagember, sokan szeretnének évi 6-7 százalékos hozamot, amit azonban csak nagyobb kockázatvállalással lehet elérni. Jelenleg elsősorban vegyes alapokat javasolnak nekik, ezek között vannak kisebb és nagyobb kockázatúak. Az állampapírok által támasztott verseny mérséklődhet. Interjú Vízkeleti Sándorral, a Pioneer Alapkezelő elnök-vezérigazgatójával.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Hirdetés

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX31876.22-0.69%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • március 27
    Fogyasztói bizalmi index
    IFO üzleti hangulatindex
    március 28
    MNB kamatdöntés
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    Conference Board fogyasztói bizalmi index
    Richmondi Fed feldolgozóipari index
    március 29
    KSH: munkanélküliségi ráta
    Függőben lévő lakásértékesítések (év/év)
    március 30
    KSH: Kiskereskedelem (január)
    MNB: Negyedéves fizetési mérleg és külfölddel szembeni állományok
    Fogyasztói bizalom (végleges)
    Fogyasztói árindex (év/év, végleges)
    GDP (negyedév/negyedév, végleges)
    Tartós és friss munkanélküli-segély kérelmek
    március 31
    KSH: termelői árindex (év/év)
    KSH: a kormányzati szektor egyenlege
    Fogyasztói árindex
    Munkanélküliségi ráta
    Ipari termelés
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói árindex (év/év)

Szavazás

Önt zavarja a vörös csillag a Heineken sörök csomagolásán?