5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon is vannak beszállítói annak a 12 millió járműnek, amelyek a Volkswagen károsanyag-kibocsátási botrányában érintettek. Több országban perek sorozata indulhat a német autógyártó konszern ellen, sőt már német részvényesek is elkezdték perelni az őket ért tetemes árfolyamveszteség miatt. Mind több támadásról érkezik hír a cég ellen.
EPA/Julian Stratenschulte

Még nem lehet számszerűsíteni, hogy milyen hatással lehet a Volkswagen-botrány a magyar ipar teljesítményére, még tartanak a vizsgálatok - mondta Marczinkó Zoltán István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) helyettes államtitkára az M1-en.

Hozzátette: a csoport tavaly 12 millió gépjárművet értékesített, ezek beszállítói Európa különböző országaiban, így Magyarországon is jelen vannak. Megvizsgálják, hogy ha ez az értékesítési darabszám egy vagy kétmillióval csökken, akkor annak milyen hatása lehet a beszállítókra.

Kártérítési igények garmadája

Úgy vélte, hogy a csoport egyes tagjai különböző időpontokban teszik majd közzé azoknak az autóknak a számát, amelyek érintettek lehetnek az ügyben. Az mondta, hogy egészséges önmérsékletet várnak a csoporttól. Kijelentette, hogy elítéli azt, ha valaki meg nem engedett eszközökkel próbál a piacon előnyhöz jutni.

A Volkswagen Németországban és Franciaországban újabb eljárásoknak néz elébe, az Egyesült Államokban kongresszusi meghallgatásra idézték a VW amerikai részlegének vezetőjét, és az ügyvédi irodák kártérítési igényekkel kezdik bombázni a vállalatot.

Tovább zuhan a részvény

A VW korábban elismerte, hogy az Egyesült Államokban olyan szoftvert alkalmazott, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem korlátozza a motorteljesítményt. A vállalat közölte, hogy világszerte mintegy 11 millió VW-gépkocsi fut az emissziós értékeket manipuláló szoftverrel.

A VW részvénye pénteken tovább esett, a botrány kirobbanása óta a papír 43 százalékkal zuhant. Az elsőbbségi részvények tegnap 92 euró közelébe estek, miközben két nappal korábban még 101 eurón is forogtak, a botrány előtt pedig 160 euró volt az áruk.

Már németek is perelnek

Első ízben fordult pénteken egy német magánbefektető kártérítési igénnyel a bírósághoz hiányos tájékoztatás okozta árfolyamveszteség címén. A panaszos április és július között elsőbbségi részvényeket vásárolt, és most az ügyletek megsemmisítését kívánja, mert ügyvédei szerint ügyfelüket 20 ezer euró veszteség érte.

Az ügyvédek azzal érvelnek, hogy a VW sok esetben nem vagy csak hiányosan tájékoztatta részvényeseit, ezért ők jogosan léphetnek fel kárpótlási igénnyel. Egy 2011-ben hozott német legfelsőbb bírósági határozat szerint ezen a jogcímen megítélhető kártérítés. Az amerikai gyűjtőperekhez hasonló gyakorlat Németországban nem létezik ugyan, de csoportos perek indíthatók, és német irodák készülnek is erre.

A BMW-t is vizsgálják?

Jóval nagyobb méretekben számíthat hasonlókra a VW az Egyesült Államokban. Az amerikai kongresszus egyik bizottsága csütörtökön hallgatja meg Michael Hornt, a VW amerikai részlegének vezetőjét. Jelen lesznek a környezetvédelmi hivatal (EPA) képviselői is, ez a szervezet indította el a lavinát.

A Financial Times szerint az EPA azt tervezi, hogy a BMW-t is vizsgálat alá veszi. A BMW megerősítette, hogy tudomása van az EPA terveiről, de "minthogy minden előírást és szabályt betartottak, nem számítanak negatív meglepetésekre". Az EPA értesülések szerint még 28 további modellt készül megvizsgálni.

Szúrópróba a franciáknál

Az Egyesült Államokban a hivatalosan kiszabható maximális büntetés elérheti a 18 milliárd dollárt, a magánperek során többnyire "csalás" és "szerződésszegés" címén követelt összegek pedig megbecsülhetetlenek. Csupán a texasi Harris megye, ahol hatezer VW dízelautó fut, átszámítva 90 millió eurót követel a levegő tisztaságának rontása címén.

Franciaországban, ahol mintegy 950 ezer a manipulált autók száma, előzetes vizsgálat indult. A kormány elrendelte, hogy 100 kocsin végezzenek szúrópróbaszerű vizsgálatot, és kilátásba helyezte, hogy Spanyolországhoz hasonlóan visszaköveteli a környezetbarát VW-típusok értékesítésének támogatására fordított összeget.

12 millió munkahely sorsa a tét

Az európai autógyártók szövetsége (ACEA) ugyanakkor óvta a politikusokat attól, hogy túlreagálják az ügyet. "El kell kerülni az olyan intézkedéseket, amelyek aláássák iparágunk versenyképességét, amely 12 millió embernek ad munkát Európában" - írta az EU ipari minisztereihez intézett levelében Carlos Ghosn, a Renault vezérigazgatója, az ACEA elnöke. Egyben gyanújának adott hangot, hogy az Egyesült Államok eljárásával az európaiaknak a dízelautók terén betöltött piacvezető szerepét akarta megtámadni.

A VW oroszországi részlegének igazgatója szerint a konszern tevékenységét Oroszországban nem érinti a dízelbotrány.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalatok A Mol-részvényesek osztaléka is csúszik
Privátbankár.hu | 2020. március 24. 09:58
A rendkívüli helyzetre és a jogszabályi kötelezettségekre hivatkozva ugyanis a tőzsdei társaság nem tartja meg az április 16-ára meghirdetett éves közgyűlését. 
Vállalatok Napi 25 ezer orvosi maszk gyártását kezdi meg egy pécsi lakástextil üzem
Privátbankár.hu | 2020. március 18. 13:59
A napokban érkezhet meg Litvániából az az orvosi textil alapanyag szállítmány, melyből összesen 400 ezer egészségügyi maszkot gyárt majd le a Rovitex Hungária Kft.
Vállalatok Hétfőtől elkezdődik a magyarországi vonatok teljes fertőtlenítése
Privátbankár.hu | 2020. március 15. 14:36
Teljes fertőtlenítést vezet be a MÁV a vasúti és HÉV-szerelvényeken a koronavírus-járvány elleni védekezés részeként - mondta a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Elindult az első emeletes KISS motorvonat a Budapest-Cegléd vonalon.
Vállalatok Nyolc magyar cég került fel a kistigrisek listájára
Privátbankár.hu | 2020. március 8. 17:06
A Financial Times FT1000 néven már a negyedik évben jelentette meg listáját Európa leggyorsabban növekvő társaságairól.
Vállalatok Óriási pénzt kap a Huawei konkurense
Privátbankár.hu | 2020. március 6. 13:48
Félmilliárd eurós hitellel fejleszt 5G technológiát a Nokia. Korábban felmerült az is, hogy amerikaiak vennék meg, hogy erősebb legyen a Huawei vetélytársa.
Vállalatok Nemzetközi légikikötő, vagy kisrepülőgépek fogadására alkalmas hely lesz a fehérvári reptér?
Privátbankár.hu | 2020. március 4. 12:10
Úgy tűnik, hogy részben meghallgatásra talált a székesfehérvári önkormányzat igénye, és kormányzati segítséggel megkezdődik a város repterének régóta tervezett fejlesztése.
Vállalatok Meghalt Jack Welch
Privátbankár.hu | 2020. március 2. 18:53
A General Electric legendás vezére újraértelmezte a vállalatvezetést.
Vállalatok Hogyan kezeld és ne kezeld a munkavállaló jelöltjeidet
Privátbankár.hu | 2020. január 11. 11:36
Manapság se a munkaválalóknak, se a munkaadóknak nincsen könnyű dolguk. Mivel gyökeresen megváltoztak a viszonyok az álláskeresésben és a foglalkoztatásban, így ezekhez kell alkalmazkodnia annak a vállalatnak, ami fent szeretne maradni. Lássuk, hogy milyen fontos dolgokra kell figyelni, amikor interjúztatunk.
Vállalatok Több mint 23 milliárdot érhet a Takarék-ingatlanvagyon
Csabai Károly | 2019. december 23. 17:11
Ilyen értéken apportálta ugyanis azokat abba a társaságba, amelyet néhány hónapja azért alapított, hogy a Takarékbank által használt banküzemi ingatlanokat kezelje.
Vállalatok A cégeknek a járművek tulajdonlása egyszerűen nem gazdaságos
Privátbankár.hu | 2019. december 16. 13:36
Ha egy vállalkozás járműbeszerzésben gondolkodik, akkor a tartósbérleti konstrukció az egyik legjobb megoldás. A költségek kiszámíthatók és jól tervezhetők, egy, az év elején hatályba lépett jogszabályi változás révén pedig a konstrukció adóterhelése kedvezőbb lett, mondta el Penz Tamás, a Merkantil Bérlet Kft. ügyvezetője.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG