5p
A februári áremelkedés után pár forinttal olcsóbban jöttünk ki márciusi nagybevásárlásunk során. Rossz hír, hogy elszállt a burgonya ára, sajtot viszont harmadával olcsóbban tudtunk venni, mint egy éve. Három hét és itt a húsvét, így ebben a hónapban annak is utánajártunk, mennyibe kerül a legolcsóbb "sonka", tojás, nyúlhús és a csokinyúl.

Előző Árkosár-felmérésről készült cikkünk megjelenése után vettük csak észre, hogy februárban ünnepelte a Privátbankár az Árkosár kilencedik születésnapját. 2007 februárjában kezdtük el minden hónapban végigjárni a hipermarketek egy-egy áruházát, hogy megnézzük, miként alakult 30 termékből álló minta-kosarunk ára. Mint ahogy az elmúlt évek alatt minden hónapban, így márciusban is felkerekedtünk (egészen pontosan március 5-én, a szombati munkanapon), hogy megnézzük az Auchan, a Tesco és az Interspar egy-egy üzletében, miként alakultak az árak.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Kedvező, hogy márciusban egyetlen áruház sem emelt az árakon, mindhárom egységnél árcsökkenést mértünk előző hónaphoz képest. A legnagyobb áresést az Auchannál mértük, itt 2,2 százalékkal voltak alacsonyabbak az árak, mint februárban. A francia láncot az Interspar követi 0,8 százalékos csökkenéssel, harmadik helyen így a Tesco végzett a maga 0,6 százalékos csökkenésével.

Ha éves távlatot nézünk, már nem ennyire fényes a helyzet. Mindhárom egységnél drágulás történt. Az Intersparban 6,4, a Tescóban 2,6, az Auchanban 1,7 százalékkal emelkedtek az árak egy év alatt. Így az éves Árindexünk 3,6 százalék lett.

Mintakosarunkért a legkevesebbet, 17 701 forintot ismételten az Auchanban fizettük volna. A Tescóban pedig ugyanezekért a termékekért 18 399 forintot kérnek, az Intersparban pedig most 19 029 forintot fizettünk volna. A három áruház átlagára így 18 593 forintra jött ki, ami kevesebb, mint előző hónapban, amikor 18 321 forint volt a számla vége. Éves alapon tehát 3,6, havi alapon pedig 1,2 százalékkal lett alacsonyabb az átlagár.

Bár minden Árkosár-felmérésünk után elmondjuk: ha a legolcsóbban akartuk volna megúszni a nagybevásárlást, és mindent ott vettünk meg volna, ahol a legkedvezőbb áron kínálják, akkor 1420 forintot tudtunk volna megspórolni. De lássuk be, ez majdhogynem lehetetlen vállalkozás lenne...

Mi lett olcsóbb, mi drágult?

Havi átlagban 10 százalék feletti árcsökkenést öt terméknél (tészta, csokoládé, tojás és a pezsgő) mértünk. (A csokoládénál és a tojásnál tapasztalt árcsökkenésnek valószínűleg a húsvéthoz is köze lehet.) 10 százalékot meghaladó áremelkedés négy terméknél volt. Drágább lett a kávé és a tea (mindkettő 17 százalékkal), de a burgonyáért és az almáért (11, illetve 12 százalékkal) is többet kértek az üzletek, mint februárban.

Ha tavaly márciushoz viszonyítjuk az árakat, 30 százalékkal kerül kevesebbe a sajt és 10 százalékkal a tojás. Drágább lett viszont az alma, a liszt, a kávé, a csokoládé, az olaj, a cukor, a májas és az ásványvíz. A legnagyobb áremelkedést egy év alatt a burgonyánál mértük: 30 százalékkal kerül többe, mint tavaly ilyenkor. Rossz hír azoknak, akik a krumplit szeretik, a nyári aszályok miatt jóval kevesebb burgonya termett Európa-szerte. Ha ez nem lenne elég, az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer kötelezővé tétele szintén komoly hatással volt arra, mennyit fizetünk kilónként. Részleteket ebben a cikkben olvashat >>>>

Havi legolcsóbbak

Idén különösen korán, március végén lesz húsvét. Ezért már e havi felmérésünkben a húsvéti asztal néhány kihagyhatatlan szereplőjére esett a választásunk, azaz:

  • a sonkára
  • a nyúlhúsra,
  • a csokoládényúlra
  • és a tojásra.

A sonka a húsvéti ünnep egyik főfogása, ezért megnéztük, hogy három héttel az ünnep előtt milyen sonkát kínálnak az üzletek. Ezer forint körül mindhárom egységben találtunk már sonkát (vagy annak nevezett húst). A legolcsóbbat a Tescóban kaptuk: 990 forintba került a "lapockasonka". Az Intersparban 1090 forintért árulták a saját márkás füstölt, gyorspácolt, kötözött sonkát. Az Auchanban pedig 1099 forintba került a hazai füstölt, főtt, szintén gyorspácolt, kötözött lapocka.

Nyúlhúst legolcsóbban az Intersparban kaptunk. A tálcás, előre csomagolt, darabolt, 600 grammos fél nyulat 1399 forintért adták, azaz egy kiló 2332 forintba került. Az Auchanban 2398 forintra jött ki egy kiló nyúlhús, a Tescóban pedig 2831 forintra.

Ugyanakkor nincs könnyű helyzetben az, aki a legolcsóbb csokinyulat keresi: nehezen összehasonlíthatóak a termékek, nem mindig tüntetik fel a kilónkénti egységárat sem az áruházak. Az Auchanban ottjártunkkor egyébként is éppen átépítették az áruházat, ami a szokásosnál sokkal nehezebbé tette a nagybevásárlást, a nyulak összehasonlítását pedig egyenesen lehetetlenné tette, de máshol is azt tapasztaltuk: a hipermarketek különböző pontjain lehetett csokinyulakba és -tojásokba botlani, így nehéz megmondani, melyik (lett volna) a legolcsóbb. Amit mi találtunk: míg a Tescóban a Nicole márkájú, 60 grammos kiszerelésű csokinyulat 199  forintért adták, addig az Intersparban a Figaro márkájú, étcsokoládé bizonyult a legolcsóbbnak: 189 forint volt 40 grammos kiszerelés.

Bár felmérésünkben egyébként is szerepel a tojás, húsvét alkalmával külön is megnéztük, hogy hol és mennyiért kapni a legolcsóbbat. A Tescóban a 30 darabos, tálcás tojás bizonyult a legkedvezőbbnek, itt egy darab tojás 26,63 forintra, addig az Auchanban 28 forintra jött ki egy darab. Az Intersparban nem találtunk tálcás tojást, a legolcsóbb 10 darabos, S-es méterű tojás 299 forintba került, azaz itt 30 forintra jött ki egy darab. Ez persze nem a legjobb módszer az olcsó tojás megkeresésére: igazából a kilónkénti árat kellene nézni, a darabár a méret miatt igencsak megtévesztő lehet - erre nemrég ebben a cikkben is felhívtuk a figyelmet >>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG