6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

KKV
A magyar családi vállalkozások jól alkalmazkodnak a változásokhoz és hosszú távra terveznek - a vezetés azonban gyakran egyetlen embert jelent, a tulajdonost - ha ő rossz formában van, akkor a cége is, ha pedig már nem képes irányítani, gondoskodni kell a megfelelő utánpótlásról. Hogyan és mikor adjuk át a vezetést? Hogyan válasszuk ki cégünk kulcsembereit?

A Privátbankár.hu Cégvezetés, ügyvezetői felelősség konferenciáján Mádi-Szabó Zoltán, a KPMG szenior auditmenedzsere, a magántulajdonú társaságokkal foglalkozó csoport vezetője a professzionális cégstruktúráról, döntéshozatali mechanizmusról tartott előadást.

Mit kell tudnia a családi vállalkozásnak a növekedéshez?

A sikeres növekedéshez az kell, hogy a piac igényeihez mindenkor tudjunk alkalmazkodni - nagyon ritka az, hogy valaki olyan monopolhelyzetbe tudjon kerülni, mint a Coca-Cola, aki ugyanolyan termékkel tud jelen lenni minden piacon - mondta Mádi-Szabó Zoltán.

Fontos a hosszú távú stratégiai gondolkodás - egyrészt üzletileg (pl. a beruházások megtervezése), másrészt pénzügyileg is.

Miben jók a családi vállalkozások?

A KPMG tapasztalatai szerint a magyar családi vállalkozások többsége nagyon jól tud alkalmazkodni. A vállalatvezetésben a családi vállalkozásoknál sincs demokrácia - a rájuk jellemző cégstruktúra segíti a gyors döntéseket, képes elfogadni a változásokat.

Mádi-Szabó Zoltán a Privátbankár.hu konferenciáján

A családi vállalkozások vezetői jellemzően hosszú távon gondolkodnak, a hosszú távú fennmaradásban és növekedésben érdekeltek. Nem ritka, hogy még a "családi ezüstöt" is hajlandóak kockáztatni a fennmaradás, növekedés érdekében - ez egy nagy cég vezetéséről biztos nem mondható el.

Miben gyengék a családi vállalkozások?

A stratégiai gondolkodás mindezek ellenére nem jellemző a magyar családi vállalkozásokra. Alapvetően mindenkivel szemben bizalmatlanok: a beszállítókkal, a vevőkkel, a kormánnyal szemben - ez történelmileg alakult így. Gond az is, hogy jellemzően a vezetők foglalkoznak mindennel a cégnél: kapacitásaikat lekötik a mindennapi problémák, az operatív feladatok.

A cég életgörbéje gyakorlatilag összeforr a vezető életgörbéjével: ha a megfelelő időpontban sikerül egy jól ütemezett váltással frissíteni a vezetést, a cég életciklusa alaposan megnyújtható - ez a titka a Nyugat-Európában évszázadokon át fennmaradó cégeknek.

Egy bizonyos méret felett pedig nem lehet minden egyetlen személy fejében - a cég növekedésének ilyenkor maga a vezető lesz a gátja - mondta Mádi-Szabó Zoltán. Az egyszemélyi vezetés nagyon megterhelő, hosszú távon fenntarthatatlan: a vezető nem mehet szabadságra, nem lehet beteg, a cég nélküle nem ér semmit - ilyenkor pedig a cég másnak nem ér semmit, nem lehet eladni vagy átörökíteni sem.

Hogyan és mikor adjuk át a vezetést?

Ideális esetben még időben bevon valakit a vezető, akinek átadhatja a céget. Az alapító megosztja a feladatokat azokkal a családtagokkal, akinek később átadhatja a vállalkozás vezetését - az alapító így fokozatosan kivonulhat a vezetésből. Így ráadásul marad erőforrás a stratégiai kérdések átgondolására: mibe fektessenek pénzt, miből finanszírozzák a befektetéseket. Arra a kérdésre, hogy ezt mikor kell elkezdeni, Mádi-Szabó azt mondta: minél hamarabb, annál jobb. 60-70 éves életkor között jellemzően mindenképp érdemes megkezdeni a folyamatot; az átvevő a tapasztalatok szerint jó esetben 35 évesnél fiatalabb, így megvan a kellő lendülete, és képes megújítani a vezetést.

Mi van akkor, ha az utódot egyáltalán nem érdekli a családi cég?

Ilyenkor semmiképp sem szabad erőltetni, ez semmiképp sem vezetne jóra - ha nincs megfelelő utód, szóba jöhet a cég eladása. A családi vállalkozások 60 százalékának kellene mostanában foglalkozni ezzel a kérdéssel, de a legtöbb esetben ez nem történik meg. Így az utolsó pillanatra marad a kapkodás, gyorsan, nem kellően átgondoltan, gyakran áron alul történik meg a cégek értékesítése. Ez nem csak az adott családnak, hanem a nemzetgazdaságnak is kárt okoz.

Növekedés: nincsenek (ne legyenek) határok

A családi vállalkozásoknak a növekedés biztosításához nem csak a versenytársakat kell figyelnie. A terjeszkedéshez érdemes a külföldi piacokat is fontolóra venni: a magyar piac kicsi, a gazdasági környezet kihívásokkal teli, a gazdasági növekedés korlátozott (ahogy egyébként az eurózónában is) - ez olyan adottság, amin nem tud változtatni a cég.  A külföldi terjeszkedéshez szükséges nyelvtudáson, a vezetői kapacitáson viszont igenis képes változtatni a cég - ezt az opciót mindenképp érdemes figyelembe venni - hívta fel a figyelmet Mádi-Szabó Zoltán.

A siker kulcsai:

  • Piackutatás - ismernünk kell az adott piacot
  • Átgondolt hosszú távú stratégia
  • Elegendő forrás és emberi kapacitás
  • Helyi jogszabályoknak való megfelelés
  • Legyenek megfelelő szövetségesek - akár tanácsadók, akár klasztertagok

Hogyan válasszuk ki a kulcsembereket?

Igrici Imre, a Motiv Artis partnere előadásában arról beszélt: mi alapján válasszák ki a tulajdonosok a cég kulcsembereit?

Kulcspozíciók betöltésénél a tulajdonosok olyan szakembert keresnek...

  • aki tovább tudja vinni a céget, leveszi a tulajdonosról a terhet és a döntési kényszert; aki aki felelősséget tud vállalni a munkájáért
  • aki tovább tudja vinni a céget, ha történik valami ("ha elüt a villamos")
  • akiben megvan a bizalom, akinek megvan az önbizalma, akivel megérti egymást a tulajdonos
  • a legfontosabb a lojalitás, mennyire tud azonosulni a céggel
  • saját szakterületén szakértőnek minősül

Ezek a válaszok egy felmérés során születtek; bizalom nélkül azonban az egész nem ér semmit: nem csak feladatokat, döntési jogosultságot és felelősséget is át kell ruházni a kulcsemberre a tulajdonosnak. A kulcsember tehát egyszerre motivált és felkészült: képes és hajlandó is megcsinálni a feladatot. A vállalat attól fog fejlődni, ha olyan embereket tud felvenni az alapító, akik valamilyen területen nála jobbak - idézte Árvai Péter Prezi-alapító gondolatait Igrici Imre.

Igrici Imre a Privátbankár.hu konferenciáján

A kulcsember kiválasztásánál mire figyeljünk?

Az első kérdés az, hogy kívülről vagy belülről hívjunk szakembert? A válasz nem ilyen egyszerű, és adott helyzetekben más-más válasz születhet. A fontos nem az, hogy kívülről vagy belülről jöjjön a szakember - a fontos az, hogy a szükséges ismeretek, rutinok, attitűdök, készségek legyenek meg a jelöltben, ami alapján a bizalom kialakulhat.

A keresésben kérhetünk külső segítséget, fejvadászt is - ilyenkor fontos, hogy olyan partnerhez forduljunk, aki megismeri a vállalatot, a cég kultúráját, működését, a vezetők elvárásait is. A kiválasztással nem ér véget a folyamat: pályára is kell állítani a kiválasztott munkatársat.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
KKV Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
  Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
KKV Vigye sikerre vállalkozását, alkalmazzon business mentort!
Natív tartalom | 2023. június 8. 10:01
A business mentor nem varázsló, ám mégis rendkívül fontos szerepet játszhat több, a hazai kkv-szektort rendkívüli mértékben érintő konfliktushelyzet kezelésében. Közreműködésével a vállalatok tulajdonosai és vezetői olyan külső támogatást kaphatnak, amely segíti őket a tudatosabb vállalatvezetésben és előmozdítja üzleti és személyes fejlődésüket. A Budapesti Gazdasági Egyetem rendhagyó szakirányú továbbképzéséről annak vezetőjével és egyik hallgatójával beszélgettünk.
KKV A K&H szerint az uniós pályázatok körüli zűrzavar nem ártott
Privátbankár.hu | 2023. május 24. 14:14
Az uniós pályázatok körüli bizonytalanság csak kismértékben vetette vissza a cégek bizakodását, mintegy felük továbbra is reálisnak tartja, hogy ilyen forráshoz juthat - közölte a K&H magyarországi mikro, kis- és középvállalkozások (kkv) bizalmi indexe első negyedévi eredménye alapján.
KKV Megnyitják a pénzcsapot a magyar cégeknek: milliárdokat érő bejelentést tett egy bank
Privátbankár.hu | 2023. május 10. 17:14
Jelentős beruházási hitelkeretről állapodott meg az UniCredit.
KKV Jó szakemberből gyenge vállalkozó lesz? – interjú
Natív tartalom | 2023. április 4. 12:02
Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyvének megjelenése kapcsán készült interjúnk második részében beszélgetünk a vállalkozók 90 százalékáról, a magukat halálra hajszoló emberekről, és arról is, mit tanácsol a bölcs varázsló a gonosz sárkány legyőzéséhez.
KKV Jövőkép nélkül csak szenvedés lesz, nem sikercég – interjú
Natív tartalom | 2023. március 22. 10:07
Ami tíz évvel ezelőtt még működött a magyar cégek számára, az tíz év múlva egyáltalán nem lesz elegendő, avagy hamarosan megérkezik az üzleti regény arról, hogy miért kulcsfontosságú a hazai vállalkozók számára egy jól megformált jövőkép. Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM cégvezetőjével és a Cégépítők alapítójával beszélgettünk Jövőkép című könyve megjelenése előtt.
KKV Csak a bizonytalanság biztos a kisvállalkozásoknál
Privátbankár.hu | 2023. február 3. 16:24
A kormány új hitelprogramról döntött a Baross Gábor újraiparosítási program keretében. Az elszálló kamatok mellett ez komoly segítséget jelenthet a kisvállalkozások számára, amelyek helyzete meglehetősen bizonytalan lett az utóbbi időben. Az ATV Start vendégeként Perlusz László, a VOSZ főtitkára és kollégánk, Király Béla beszélt a hazai vállalkozások helyzetéről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG