3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Most, hogy a KSH által közzétett infláció nulla százalékra süllyedt, érdemes megismerkedni egy másik inflációs mutatóval, a maginflációval. Az éppen nem jelez javulást, ám ez nem biztos, hogy nagy baj. Egy kis infláció ugyanis hasznos, sőt szükséges lehet.

A kormányzat büszkén hangoztatja, hogy az infláció évtizedek óta nem látott mélységben van, sőt januárban immáron nullára csökkent. Ám a sajtó szerint ez egyszeri hatások – szinte kizárólag a rezsicsökkentés – következménye. Ezt mutatja be nekünk a „maginfláció” nevű mutató, amely az infláció velejét, kemény magját, az egyszeri hatásoktól, rendkívüli eseményektől megtisztított értékét ábrázolja (lásd a grafikont).

Tehát nincsenek benne az olyan párját ritkító dolgok, mint a 2013-as kormányzati beavatkozás a lakhatási költségekbe. Látszik, hogy ez a mutató most sem alacsony, januárban is 3,4 százalék volt éves szinten. Ha nem lennének rendkívüli események, ennyi lenne a pénzromlás. Leegyszerűsítve azt is mondhatjuk: a szabadáras termékek igenis drágulnak tovább.

 

„Mindegy, hogy az élelmiszer vagy a fűtés ára csökken, csak javuljon már valami” – mondhatja Mari néni, vagy bárki, aki nehezen osztja be a pénzét, és a maga szempontjából teljesen igaza is van. Az alacsony infláció mindenképpen jó a fogyasztónak, bármiből is táplálkozik. De egyébként sem lenne jó, ha hosszabb távon nulla közelében lenne, vagy mínuszba fordulna az infláció.

 

A defláció veszélyes, visszavetheti a termelést (erről itt írtunk legutóbb), amint az csúnyán megmutatkozott korábbi gazdasági válságok idején. Nem véletlen, hogy például a japán gazdaságpolitika egyik fő célja, hogy végre elérjék legalább az évi két százalékos inflációt. Nyugat-Európában és az USA-ban is jobban félnek a deflációtól, mint az infláció növekedésétől. Infláció és növekedés, vagy árstabilitás, de stagnáló gazdaság? – kérdezik sokszor a közgazdászok.

Amit a maginflációról tudni akartál

A KSH a maginfláció tudnivalóit módszertani útmutatójában így foglalja össze:

"Az alap- vagy maginflációs mutató célja, hogy a fogyasztóiár-index különböző egyszeri hatásoktól való megtisztításával (pl.: időjárás, világpiaci ármozgás, stb.) feltárja az infláció ún. kemény magjának, az alapinflációnak az alakulását. Számítása a fogyasztóiár-indexből történik, a 2009. januári változtatásoknak megfelelően kihagyva a következő tételeket:

* nem feldolgozott élelmiszerek

* háztartási energia

* járműüzemanyagok

* TB által támogatott gyógyszerek

* hatósági áras szolgáltatások

(...) Így a maginfláció lefedettsége 66 százalékos, számítása a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően az index újrasúlyozásával, illetve szezonális kiigazítással történik."

 

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG