5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy hirtelen rendelettel az építkezések miatt kitiltanák a turistabuszokat a Budai Várból, ami a városban dolgozó idegenvezetők szerint visszavetheti a fontos bevételi forrásokat jelentő turizmust és káoszt okozhat az egész városban. A buszos csoportok jelenleg napi 33 millió, fél évre több mint hatmilliárd forintos bevételt jelentenek a Várban, amiben a vendéglátóhelyek és üzletek bevétele még nincs is benne.

A Budapesten praktizáló idegenvezetők május 5-én szakmai egyeztetést tartottak amiatt, hogy a turistabuszok behajtását a budai várba május 15-től betiltanák. „Ennek állítólagos oka az, hogy a várban megkezdett építkezésekhez szükséges tehergépjárművek és munkagépek, valamint a turistabuszok együttes súlya veszélyezteti a Vár alatti barlangrendszert” - írják az idegenvezetők.

Az idegenvezetők szerint a legtöbben kimaradtak az előzetes egyeztetésből, kész tények elé állították a turizmus összes szereplőjét az utasokkal együtt, „minden előzetes egyeztetés, vizsgálat és hatástanulmány nélkül, a szezon közepén”. Márpedig szerintük ez nem csak egy szűk szakma belügye, ugyanis a hazai GDP 10,3 százalékát a turizmus adja (ez szerintük körülbelül 14 milliárd dollár).

Három perces járatsűrűség kéne

Rövidtávon káosz várható a vár környékén, a döntéshozók által említett 66 fős helyettesítő buszok száma (5 darab) elégtelen a feladathoz. Az elmúlt évek statisztikái szerint szezonban naponta átlagosan 35 ezer turista fordult meg a Várban a Budavári Önkormányzat számlálása alapján, ebből legalább 15 ezer szervezett csoporttal érkezik. Ha ezt a számot elosztjuk 12 nappali órára, akkor 1250 utast jelentene óránként, ami 19 buszt, azaz három perces járatsűrűséget igényelne.

Logisztikailag megoldatlannak, sőt megoldhatatlannak tűnik egyelőre az is, hogy hol zajlana a turistabuszokról a BKK által üzemeltetendő járatokra való átszállás (lévén, hogy a csoportot együtt kell mozgatni, enélkül elvesznek emberek), majd fordítva. Az átlagban 49 fős turistabuszok súlya a közlemény szerint nem nagyobb, mint a tervezett helyettesítő buszoké, és harmadannyi, mint a felújításban részt vevő munkagépeké.

Minden VIP-vendég felmegy a várba

Minden mozgásában korlátozott személy (idősek, kisgyerekesek, kerekesszékesek) számára ez a lépés különösen diszkriminatív – írják. A kongresszusi és konferenciaturizmus VIP-résztvevőitől sem várható el, hogy buszt cseréljenek. (A 2015-ös év 1020 kongresszusának és konferenciájának 77 százalékát Budapesten rendezték, ezek résztvevői minimum egy alkalommal meglátogatták a Budai Várat.)

Az idegenvezetők azt mondják, hogy nem tudnak ezekkel a feltételekkel 40-60 fős csoportokat egyben mozgatni. Sem a turisták, sem a magyar vagy külföldi utazási irodák nem tudják vállalni annak a veszélyét, illetve felelősségét, hogy szétszakadjon a csoport egy általuk ismeretlen városban, amelynek a nyelvét sem beszélik. A tervezett intézkedés miatt kialakuló kaotikus állapotok komoly kártérítési igényekre adhatnak jogalapot.

Napi 33 millió forint bevétel

Kieső bevételek keletkezhetnek, hiszen csak a buszparkolás (1920 forint beszorozva napi 320 busszal, mert az új, 10 percre csökkentett ingyenes áthaladást nemigen fogják tudni teljesíteni) a Mátyás-templom (kedvezményekkel együtt is átlag 1000 forint) és a Halászbástya (700 forint) 15 000 szervezett turistát érintő kieső bevételei meghaladják a napi 33 millió forintot.

Fél évre ez több, mint hatmilliárd forint elmaradt bevétel, amiben nincs benne a várbeli vendéglátóhelyek és boltok kieső bevétele és a többi múzeumokhoz szervezett csoportok sem, csak a két említett műemlék. A Várba így fel nem jutó turistabuszok egész Budapest forgalmára komoly kihatással lesznek, kezelhetetlen dugókat okozva.

Az idegenvezetők bíznak abban, hogy a döntéshozók a fent leírtak ismeretében felülvizsgálják a tervezett határidőt, és a szakmai szervezetekkel egyeztetve új alternatívákban gondolkodnak.

Van három javaslatuk

A felvetést a közlemény szerint több szakmai szervezet támogatja, és nyomatékosan követelik az autóbuszok várból való kitiltási tervezetének haladéktalan felülvizsgálatát, az időpont elhalasztását. Három javaslatot dolgoztak ki a helyzet megoldására, az első szerint a döntés elhalasztása lenne szükséges legalább október 31-ig.

Ezzel párhuzamosan a vár mögötti területen a korábban tervezett mintegy 30 férőhelyes autóbusz-parkolót kellene kialakítani a személygépkocsik kitiltása mellett. Ez lehetővé teszi a turistacsoportok zökkenőmentes feljutását a várba, és a vár tehermentesítése mellett a buszok kulturált parkolását.

A második szerint is kellene a döntés elhalasztása minimum október 31-ig, ezzel párhuzamosan a MÁV Mészáros utcai mozdonyjavítójának területét lehetne parkolási céllal átalakítani a Várnegyedben az átmenő buszos forgalom engedélyezése mellett.

A harmadik javaslat lényege a döntés elhalasztása legkorábban október végéig, majd ezt követően a buszos átmenő forgalom biztosítása.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kihúz-e minket a csávából Nagy Márton új elképzelése?
Privátbankár.hu | 2024. április 19. 11:29
A Klasszis Média Lapcsoport állandó szerzője, Bod Péter Ákos volt jegybankelnök, egyetemi tanár, közgazdász a nemzetgazdasági miniszter által jegyzett versenyképességi stratégiát elemzi.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Medgyessy Pétertől - hétfőn, a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 15:13
Ehhez nem kell mást tennie, mint ingyenesen regisztrálni az április 22-én, hétfőn 15:30 órakor kezdődő eseményre.
Makro / Külgazdaság Kalapozásba fogott az ukrán kormány Washingtonban
Mester Nándor | 2024. április 18. 15:01
A Világbank és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) tavaszi ülését használja fel az ukrán vezetés, hogy megszerezze a gazdaság stabilizálásához szükséges pénzt vagy annak egy részét. Közben amerikai befektetőkkel is tárgyal az újjáépítési projektekről.
Makro / Külgazdaság Rekordmagas szinten a csehországi személyautó-gyártás
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 14:29
Az első negyedévben éves szinten 11,5 százalékkal 394 443 darabra nőtt a személyautó-gyártás Csehországban - közölte a cseh autóipari szövetség csütörtökön Prágában. A közlemény szerint ez az eddigi legmagasabb első negyedévi termelési adat.
Makro / Külgazdaság Fizethetjük majd a gigantikus kamatokat
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 12:33
A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal nagyobb összegben, 50 milliárd forintért értékesített 3, 5 és 10 éves lejáratú államkötvényeket, emelkedő átlaghozam mellett csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ.
Makro / Külgazdaság A háborúnak van egy eddig nem látott veszélye is
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:57
Környezeti károkat okozhatnak a rossz kondíciójú, biztosítással nem rendelkező, homályos orosz tulajdoni hátterű árnyékflotta tankerei.
Makro / Külgazdaság Szeretne új autót? Itt vannak az európai piac statisztikái!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:28
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb inflációs adatok érkeztek, nézze csak!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 10:38
Az OECD-országokban februárban átlagosan 5,7 százalék volt az éves infláció, míg az élelmiszer- és energiaárak nélkül számított maginfláció 6,4 százalékra csökkent.
Makro / Külgazdaság Itt van V. Naszályi Márta válasza a Várnegyed fideszes kerületi lapjára
Kormos Olga | 2024. április 18. 08:11
Budapest I. kerületében már jóval az önkormányzati választások kampányhajrája előtt dúlt a harc. A Várnegyed irányításáért már most négyen jelezték indulásukat, miközben V. Naszályi Márta, a Budavári Önkormányzat polgármestere úgy döntött: a kormánypárt kezébe került kerületi lap ellenében saját hírlevelet indít, és feljelenti Sára Botond főispánt. Sorozatunkban a június 9-i önkormányzati választások legérdekesebbnek ígérkező összecsapásait mutatjuk be.
Makro / Külgazdaság Vigyázat! Hatalmas benzinár-emelés közeleg
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 10:17
A 95-ös oktánszámú üzemanyag bruttó 7 forinttal kerül többe péntektől, a gázolaj ára viszont 6 forinttal csökken, így utóbbi lesz már olcsóbb.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG