Hirdetés

De mikor kerülünk ki a bóvliból?

Borbély Péter, 2012. augusztus 22., 06:20

Január elejére mind a három nagy hitelminősítőnél a bóvli kategóriába került Magyarország. Azóta az európai válság csak aggasztóbb lett, és a hazai ügyeink sem állnak sokkal jobban, mint akkor. Egyre többen kérdezik, hogy mikor kerülünk ki a bóvliból. De számít ez?

De ki az a Fitch, és egyáltalán miért van ilyen furcsa nevük ezeknek az intézeteknek? A hitelminősítők történelméről itt olvashatnak>>

2012 január hatodikán jelentette be a Fitch, hogy a befektetésre nem ajánlott, népszerűbb nevén bóvli kategóriába sorolja a magyar állampapírokat. Korábban a Standard and Poor's és a Moody's már megtették ezt a lépést, így az év elejére Magyarország tripla bóvliba került. A forinteszközök emiatt nem szenvedtek el hatalmas visszaesést, már csak azért sem, mert közben a régió és az eurózóna is kőkemény válságba került. Az elmúlt hónapokban a piaci szereplők elsősorban az aktuális piaci híreket és a reményeiket tartják szem előtt, nincs nyoma annak, hogy a hitelminősítők által nyilvántartott besorolások szerint intéznék a portfólióik rendszerezését. Az alábbi ábrán például pontosan látszik, hogy a leminősítések után, januárban még határozott erősödésnek is indult a forint.


Hirdetés

 

A piac követi a hitelminősítőket, vagy fordítva?

Somi András, a KBC Equitas vezető elemzője szerint önmagában a hitelminősítői rendszerben is megingott a bizalom, ez is oka annak, hogy ma talán kevésbé számít a véleményük. A szakértő szerint egyébként a hitelminősítő intézetek eddig is késve követték az ítéleteikkel, illetve a besorolások bejelentésével a piaci folyamatokat, úgyhogy úgy véli, Magyarország esetleges felminősítése nem azon múlik, hogy az intézetek mit szólnak a hazai fejleményekhez, hanem először a piacnak kell normálisan reagálnia a magyar folyamatokra és aztán lépnek majd a minősítők. A piac pozitív szavazata szerinte magával hozza majd a felminősítést.

Máshonnan közelíti meg a kérdést Sarkadi-Szabó Kornél. A Hungária Értékpapír Zrt. stratégiai igazgatója emlékeztetett, hogy a három nagy hitelminősítő (S&P, Fitch, Moody's) ítéletében három közös pont volt:

- a külső környezet állapota

- a hazai gazdaságpolitika kiszámíthatósága és javulása

- az állam finanszírozhatóságának beláthatósága

Sarkadi-Szabó szerint ezen feltételek közül legalább kettőnek kell javulnia ahhoz, hogy valamelyik hitelminősítő meggondolja a felminősítést. A Hungária stratégiai igazgatója szerint ráadásul "a konfrontatív politika is kihívta maga ellen a sorsot." Ez nem azt jelenti szerinte, hogy a hitelminősítők megsértődtek volna a magyar kormány kommunikációjára, csupán nem látták abban a simulékonyságot és az elköteleződést. Az elemző szerint mindenképpen gazdaságpolitikai irányváltás kell ahhoz, hogy megváltozzon Magyarország piaci pozíciója, és ebben legalább annyira számít a nemzetközi megítélés és az IMF-megállapodás létrejötte is.

Mit rontott el a kormány?

A főleg tavaly karácsonyra és újévre időzített hitelminősítői lépésekbe az akkor még korlátokba nem ütköző dölyfös kormányzati kommunikáció is vastagon belejátszott. Köztudott, hogy azóta - főleg az EU és az IMF kitartó ellenkezésének és az elharapózó válság miatti kiszámíthatatlanságnak köszönhetően - a magyar kormány lassan visszakozott mind a jegybanki szabályok drasztikus megváltoztatásától, mind a különadók rendszerének korábban tervezett változatának bevezetéséről. Ugyanakkor érdemes visszaidézni a Standard and Poor's karácsony előtt két nappal közzétett leminősítésének indoklásának egy részletét:

"...továbbra is gyengül a magyar gazdaságpolitika kiszámíthatósága, részben olyan hivatalos intézkedések miatt, amelyekről a hitelminősítő úgy gondolja, hogy kérdéseket vetnek fel a felügyeleti szervek függetlenségével kapcsolatban, és bonyolultabbá teszik a működési környezetet a befektetők számára....az Alkotmányban és egyes független intézmények - köztük a jegybank és az Alkotmánybíróság - működésében végrehajtott változtatások gyengítették Magyarország intézményrendszerének hatékonyságát....az elmúlt egy évben hozott intézkedések - amelyek több szolgáltatási szektort érintenek - hátráltathatják a gazdasági növekedést azáltal, hogy csökkentik a bankok hitelezési, illetve a vállalatok beruházási készségét....különösen a távközlési, energiaipari, pénzügyi és kiskereskedelmi szektorokra kirótt átmeneti adók gyakorolhatnak nyomást rövid távon a beruházásokra és a munkahelyteremtésre...."

Mennyire számít az IMF-megállapodás?

Somi András, a KBC Equitas vezető elemzője szerint agyon fontos az IMF-megállapodás abból a szempontból is, hogy a hozamok csökkenjenek. Ha ugyanis a magyar állampapírpiacon csökkennek a hozamok az azt jelzi a befektetőknek, hogy visszatért a bizalom. Igaz ugyan, hogy az aktuális állampapír-piaci trendekben lehetnek aktuális adminisztratív és portfólió átrendezési okok is, de a csökkenő hozamszintek mindenképpen a bizalmat jelentenék.

Somi András szerint egyébként szeptember-októberre várható egy újabb stresszhullám a piacokon az euróövezeti problémák miatt, viszont az IMF-megállapodás "ismét mederbe terelné" a hazai piaci folyamatokat, abban az esetben is, ha a magyar kormány nem hívná le a pénzt a lejáró adósságok finanszírozására. A KBC Equitas vezető elemzője szerint azt kéne elkerülni, hogy az újabb európai stressz bekövetkezésekor még mindig csak a tárgyalási szakaszban legyünk az IMF-fel. Somi szerint nincs értelme találgatásokba bocsátkozni arról, hogy az IMF-megállapodás után hány hónappal minősít vissza minket bármelyik hitelminősítő is a befektetésre ajánlott kategóriába.

Ennél bátrabb előrejelzést közölt a Privátbankárral Sarkadi-Szabó Kornél, a Hungária Értékpapír Zrt. stratégiai igazgatója, aki szerint a Nemzetközi Valutaalappal kötendő megállapodás létrejötte utáni egy éven belül lehet arra számítani, hogy javul az ország adósi besorolása. Az elemző szerint a legfontosabb, hogy a magyar döntéshozói akarat, a kormányzati kommunikáció javuljon érdemben, hogy ne menjünk szembe a nemzetközi szervezetek akaratával. A leminősítések óta ugyanis érdemben romlott a helyzet és nőtt az aggodalom az eurózónában.

 

Véleménykülönbségek

Abban az elemzők nagy része egyetért, hogy a hitelminősítőket is hatalmas kár és presztizsveszteség érte a válsággal, ugyanis ezen intézmények rossz ítéletei is nagyban belejátszottak a pénzügyi rendszer összeomlásába. Ráadásul azóta is joggal érheti kritika az ítéleteket. Ahogy Somi András emlékeztetett rá: rendre a piaci árazás és értékelés után mennek, elcsúszva időben. A KBC Equitas vezető elemzője ezen az alapon véli azt, hogy előbb kell a piaci feltételeknek javulni, aztán hozza ez magával a hitelminősítők véleményének változását.

Sarkadi-Szabó Kornél pedig abból indul ki, hogy a hitelminősítők véleménye három pont mentén karakteresen egybecsengett. Szerinte emiatt inkább a hazai kormányzati magatartást és gazdaságpolitikát kell megváltoztatni, aztán ennek eredménye lehet a felminősítés. A Hungária elemzője nagy hangsúlyt fektet arra, hogy az elrontott hazai kormányzati kommunikáció a válságban sokat számított abban, hogy a hitelminősítőknek elfogyjon a türelme. Ezért elsősorban az itt elveszett bizalmat kell visszaszerezni.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Mégsem lesz elektromos? Az autóipar 6 nagy tévedése

Mégsem lesz elektromos? Az autóipar 6 nagy tévedése

Mindenütt az elektromos, önvezető autókról beszélnek, egyesek már az olajipart is temetik, és úgy vélik, évek múlva nem lesz szükség fosszilis tüzelőanyagokra. De van olyan vélemény is, amely szerint nem eszik ilyen forrón, a fejlődés lassabb lehet. A fogyasztók ugyanis nem ezt akarják.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

További cikkek

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • szeptember 26
    IFO üzleti hangulatindex - szeptember
    szeptember 27
    KSH: Foglalkoztatottság - június–augusztus
    KSH: Munkanélküliség - június–augusztus
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 25 mrdFt
    Ipari válallatok profittömege - augusztus
    S&P/Case-Shiller házárindex - július
    Conference Board fogyasztói bizalmi index - szeptember
    Nike - 2017 Q1
    szeptember 28
    szeptember 29
    KSH: Kalászos gabonák - 2016. év
    Munkanélküliségi ráta - szeptember
    Munkanélküliek számának változása (ezer fő) - szeptember
    Fogyasztói árindex (év/év, előzetes) - szeptember
    Fogyasztói bizalom (végleges) - szeptember
    Kiskereskedelmi forgalom (év/év) - augusztus
    GDP (negyedév/negyedév, évesített, végleges) - 2016 Q2
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek - szeptember
    szeptember 30
    KSH: Ipari termelői árak - augusztus
    KSH: Külkereskedelmi termékforgalom (második becslés) -- július
    MNB: A hitelintézetek összevont mérlegének alakulása - augusztus
    MNB: A háztartási és a nem pénzügyi vállalati kamatlábak - augusztus
    Kiskereskedelmi forgalom (év/év) - augusztus
    GDP (év/év, végleges) - 2016 Q2
    Fogyasztói árindex (év/év) - szeptember
    Munkanélküliségi ráta - augusztus
    Caixin feldolgozóipari BMI - szeptember
    Fogyasztói árindex (év/év) - augusztus
    Maginfláció (év/év) - augusztus
    Munkanélküliségi ráta - augusztus
    Ipari termelés (év/év) - augusztus
    Chicagói beszerzési menedzser index - szeptember
    Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index (végleges) - szeptember

Szavazás

Ön részt vesz az október 2-i népszavazáson?