Hirdetés

Európa fejős tehenét kímélni kell

2012. július 07., 10:47
MTI

A németek eddig nem tudtak eladósodni, ők lettek Európa "szent tehene".

Junior portfólió-menedzsert keres az Aegon Alapkezelő!

Ha ismered a tőke-, pénz- és kötvénypiacokat, érdekel a makroökonómia, egyetemi közgazdasági végzettséged van, precíz vagy és haladó szinten kezeled az Excelt, akkor várjuk a jelentkezésed!”

Hirdetés

Nem valószínű, hogy a német adórendszert úgy átalakítanák, hogy a nagy jövedelműek és a vállalatok befizetéséből teljék egész Európát támogató gazdasági növekedési programok finanszírozására. A nemzetközi versenyképességi verseny kárvallottjai, a bérből és fizetésből élő németek pedig egyszerűen nem terhelhetők már adóemeléssel.

Ha Németországot mégis rá akarják venni az európai támogatások növelésére, akkor ebből a dilemmából - hogy ahol van pénz, az exportőr nagyvállalatoknál, onnan nem lehet elvenni, ahonnan meg el lehetne venni, a lakosságtól, ott pedig már nincs pénz - egyetlen kiút kínálkozik: ez pedig a hitel, vagyis a német államháztartás hiányának növelése. Ez azonban a rév és a vám tipikus esete.

Rövid távon a kedvezményezettek bizonyára örömmel zsebre vágnák a németek pénzét. Csakhogy, mibe kerülne ez mindenkinek hosszabb távon?

Mentőalapok: kezesség, nem pedig készpénz

Az eddigi és a jövendő európai mentőalapok (EFSF, EFSM, ESM) úgy működnek, hogy ezekben az alapok gazdáinak - részint az Európai Bizottságnak, részint az euróövezeti országoknak - nem, vagy alig kell készpénzt rendelkezésre tartaniuk. Az alapok úgy segítenek a rászoruló országoknak, hogy kötvényt bocsátanak ki a piacon az Európai Bizottság, illetve az EFSF-ben, majd nemsokára az ESM-ben részt vevő euróövezeti országok garanciájával, azaz kezességével. Ennek mindenki örülhet: az alapok, jó hitelminősítésüknek hála, alacsony kamatra kapnak kölcsönt a piacon, így azt szintén olcsón kölcsönözhetik tovább a rászorulóknak, akik a piacon már nem, vagy csak horribilis kamatra kapnának hitelt.

Ez a mechanizmus azonban csak akkor és addig működik, amíg az európai mentőalapok hitelminősítése jó. Márpedig az már most sem nagyon jó. Az európai bankok és kormányok között a magánadósságok megromlása miatt kialakult fertőzés-visszafertőzés folyamat láttán a hitelminősítők megkezdték a legjobbak leminősítését is. A jelenleg legnagyobb, legfontosabb euróövezeti mentőalap, az EFSF garantáló országai közül már csak négynek - köztük Németországnak - van lehető legjobb, azaz "AAA" adósosztályzata a legnagyobb nemzetközi minősítőnél, a Standard & Poor'snál, és a minősítések közül csak egyetlen egynek a kilátása stabil - a német osztályzaté, miután a minősítő intézet januárban felülvizsgálta az euróövezeti országok hitelbesorolását.

A Standard & Poor's magát az EFSF-et is leminősítette - "AAA"-ról egy fokozattal "AA plusz"-ra - szintén még januárban, azzal az indoklással, hogy adósságpályáik kilátásai miatt rontotta a szavatoló országok osztályzatait, amelyek az EFSF közbejöttével tulajdonképpen rossz hitelekért kezeskednek jó hitelekkel.

A németek nem tudtak eladósodni

Németország tehát egyelőre őrzi lehető legjobb, "AAA" minősítését a hitelminősítőknél. Ezt több oknak köszönheti: gazdasága viszonylagos szilárdságnak, a nagy kereskedelmi és folyómérlegtöbbletének és újabban főleg annak, hogy pénzügyi rendszerét nem fertőzik rossz magánadósságok, mint Spanyolországét vagy Olaszországét. Ez persze nem csak a németek legendás takarékosságának köszönhető, hanem inkább annak, hogy az elmúlt évtized csaknem folyamatos reálbércsökkenése közben a lakosságnak egyszerűen nem volt módja, lehetősége eladósodni.

Mindenesetre ma az a helyzet, hogy az európai mentőalapok azért tudnak működni, mert legnagyobb kezesük - az EFSF-nek több mint 27 százalék erejéig - Németország. Mivel az EFSF-ben az a szabály, hogy a megsegített országoktól nem várnak garanciát, így minél több a támogatott, annál nagyobb a maradék kezesek terhe - értelemszerűen Németországé a legnagyobb.

Ha Németországot európai gazdaságmentő, ösztönző kalandba keverik vagy kényszerítik például valamiféle "európai Marshall-terv" keretében, amit sokfelől sokan javasolnak és követelnek, akkor a német államháztartás hiánya nőni fog - más forrás nincs. A német kormányzati adósság jelenleg is meghaladja a GDP 80 százalékát, de a kilátások jók abban a tekintetben, hogy a német kormánynak ezentúl sem kell magánbankokat mentenie a lakossági adósok fizetésképtelensége miatt.

Ha viszont a német államháztartás hiánya és következésképp az ország kormányzati adóssága megugrik, akkor a hitelminősítők Németországtól is könyörtelenül elveszik elsőrendű minősítését.

Ennek azonnali következménye lenne, hogy a hitelminősítők még jobban leértékelik az európai mentőalapokat. Ettől az alapok számára mind jobban drágulna a kölcsönfelvétel, vagyis már nem tudnák a maguk részéről szintén olcsó kamatra továbbkölcsönözni a pénzt a rászorulóknak.

Más szóval, ha Németországot túlságosan "megfejnék", akkor ettől az egész eddig feltalált európai mentőrendszer összeomlana, értelmét vesztené. Egyedül pedig még Németország sem lenne képes semmilyen nagy tettre.

Ezt a fejőstehenet tehát kímélni kell.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 1 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!
Hirdetés

Címlapon

Kinek mekkora szelet jut az internetes tortából?

Kinek mekkora szelet jut az internetes tortából?

Egy 20 éve még nem is létező iparág mára az egyik legnagyobb lett, őrületes árbevételt és profitot generál világszerte, és ennek nagy részén néhány gigantikus cég osztozik. Megnézzük, melyiknek mennyi jut belőle, és tudnak-e még növekedni.

Utánajártunk

Mi történt az elmúlt órákban?

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Facebook

Szavazás

A lakosság több mint kétharmada enyhének tartja a hazai bevándorlási törvényeket, és szigorítaná a szabályozást – derítette ki a Századvég közvéleménykutatása. Ön mennyire van tisztában a magyar bevándorlási törvényekkel?

Hirdetés
Hirdetés