Hirdetés

Európa fejős tehenét kímélni kell

2012. július 07., 10:47
MTI

A németek eddig nem tudtak eladósodni, ők lettek Európa "szent tehene".

Hirdetés

Nem valószínű, hogy a német adórendszert úgy átalakítanák, hogy a nagy jövedelműek és a vállalatok befizetéséből teljék egész Európát támogató gazdasági növekedési programok finanszírozására. A nemzetközi versenyképességi verseny kárvallottjai, a bérből és fizetésből élő németek pedig egyszerűen nem terhelhetők már adóemeléssel.

Ha Németországot mégis rá akarják venni az európai támogatások növelésére, akkor ebből a dilemmából - hogy ahol van pénz, az exportőr nagyvállalatoknál, onnan nem lehet elvenni, ahonnan meg el lehetne venni, a lakosságtól, ott pedig már nincs pénz - egyetlen kiút kínálkozik: ez pedig a hitel, vagyis a német államháztartás hiányának növelése. Ez azonban a rév és a vám tipikus esete.

Rövid távon a kedvezményezettek bizonyára örömmel zsebre vágnák a németek pénzét. Csakhogy, mibe kerülne ez mindenkinek hosszabb távon?

Mentőalapok: kezesség, nem pedig készpénz

Az eddigi és a jövendő európai mentőalapok (EFSF, EFSM, ESM) úgy működnek, hogy ezekben az alapok gazdáinak - részint az Európai Bizottságnak, részint az euróövezeti országoknak - nem, vagy alig kell készpénzt rendelkezésre tartaniuk. Az alapok úgy segítenek a rászoruló országoknak, hogy kötvényt bocsátanak ki a piacon az Európai Bizottság, illetve az EFSF-ben, majd nemsokára az ESM-ben részt vevő euróövezeti országok garanciájával, azaz kezességével. Ennek mindenki örülhet: az alapok, jó hitelminősítésüknek hála, alacsony kamatra kapnak kölcsönt a piacon, így azt szintén olcsón kölcsönözhetik tovább a rászorulóknak, akik a piacon már nem, vagy csak horribilis kamatra kapnának hitelt.

Ez a mechanizmus azonban csak akkor és addig működik, amíg az európai mentőalapok hitelminősítése jó. Márpedig az már most sem nagyon jó. Az európai bankok és kormányok között a magánadósságok megromlása miatt kialakult fertőzés-visszafertőzés folyamat láttán a hitelminősítők megkezdték a legjobbak leminősítését is. A jelenleg legnagyobb, legfontosabb euróövezeti mentőalap, az EFSF garantáló országai közül már csak négynek - köztük Németországnak - van lehető legjobb, azaz "AAA" adósosztályzata a legnagyobb nemzetközi minősítőnél, a Standard & Poor'snál, és a minősítések közül csak egyetlen egynek a kilátása stabil - a német osztályzaté, miután a minősítő intézet januárban felülvizsgálta az euróövezeti országok hitelbesorolását.

A Standard & Poor's magát az EFSF-et is leminősítette - "AAA"-ról egy fokozattal "AA plusz"-ra - szintén még januárban, azzal az indoklással, hogy adósságpályáik kilátásai miatt rontotta a szavatoló országok osztályzatait, amelyek az EFSF közbejöttével tulajdonképpen rossz hitelekért kezeskednek jó hitelekkel.

A németek nem tudtak eladósodni

Németország tehát egyelőre őrzi lehető legjobb, "AAA" minősítését a hitelminősítőknél. Ezt több oknak köszönheti: gazdasága viszonylagos szilárdságnak, a nagy kereskedelmi és folyómérlegtöbbletének és újabban főleg annak, hogy pénzügyi rendszerét nem fertőzik rossz magánadósságok, mint Spanyolországét vagy Olaszországét. Ez persze nem csak a németek legendás takarékosságának köszönhető, hanem inkább annak, hogy az elmúlt évtized csaknem folyamatos reálbércsökkenése közben a lakosságnak egyszerűen nem volt módja, lehetősége eladósodni.

Mindenesetre ma az a helyzet, hogy az európai mentőalapok azért tudnak működni, mert legnagyobb kezesük - az EFSF-nek több mint 27 százalék erejéig - Németország. Mivel az EFSF-ben az a szabály, hogy a megsegített országoktól nem várnak garanciát, így minél több a támogatott, annál nagyobb a maradék kezesek terhe - értelemszerűen Németországé a legnagyobb.

Ha Németországot európai gazdaságmentő, ösztönző kalandba keverik vagy kényszerítik például valamiféle "európai Marshall-terv" keretében, amit sokfelől sokan javasolnak és követelnek, akkor a német államháztartás hiánya nőni fog - más forrás nincs. A német kormányzati adósság jelenleg is meghaladja a GDP 80 százalékát, de a kilátások jók abban a tekintetben, hogy a német kormánynak ezentúl sem kell magánbankokat mentenie a lakossági adósok fizetésképtelensége miatt.

Ha viszont a német államháztartás hiánya és következésképp az ország kormányzati adóssága megugrik, akkor a hitelminősítők Németországtól is könyörtelenül elveszik elsőrendű minősítését.

Ennek azonnali következménye lenne, hogy a hitelminősítők még jobban leértékelik az európai mentőalapokat. Ettől az alapok számára mind jobban drágulna a kölcsönfelvétel, vagyis már nem tudnák a maguk részéről szintén olcsó kamatra továbbkölcsönözni a pénzt a rászorulóknak.

Más szóval, ha Németországot túlságosan "megfejnék", akkor ettől az egész eddig feltalált európai mentőrendszer összeomlana, értelmét vesztené. Egyedül pedig még Németország sem lenne képes semmilyen nagy tettre.

Ezt a fejőstehenet tehát kímélni kell.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 1 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!

Címlapon

Brüsszel miatt lett Quaestor-törvényünk?

Brüsszel miatt lett Quaestor-törvényünk?

Egyes hírek szerint Brüsszel előzetes aggályai miatt (is) volt szükség arra, hogy külön törvényben rendezzék a Quaestor-kötvényesek kártalanítását. Ha ugyanis a jegybank jogi érvei megállnának, a Beva alapvető kártalanítási kötelezettsége miatt kellene, hogy megtérítse a károkat - persze, alacsonyabb összegben.

Hirdetés
Hirdetés
  • BUX22482.75+1.65%
    DAX11761.4-0.08%
    EUR/HUF309.520%
    EUR/USD1.0925+0.22%
    Arany1189.25+0.13%

Utánajártunk

Hirdetés

A nap kommentárja

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • május 25
    május 26
    Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    11:30 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 40 mrdFt
    14:30 Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó)
    15:45 Beszerzési menedzser index
    15:45 Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index
    16:00 Conference Board fogyasztói bizalmi index
    16:00 Újlakás építések
    16:00 Richmondi Fed feldolgozóipari index
    május 27
    09:00 Kiskereskedelem (második becslés) - március
    május 28
    09:00 Beruházás - I. negyedév
    09:00 Foglalkoztatottság - február-április
    09:00 Munkanélküliség - február-április
    11:30 2018/C államkötvény aukció, 20 mrdFt; 2020/B államkötvény aukció, 15 mrdFt; 2025/B államkötvény aukció, 12 mrdFt

    09:00 GDP-adatok (igazított) - Q1
    10:30 GDP-előzetes - Q1
    11:00 Fogyasztói bizalmi index - végleges, május
    14:30 Friss munkanélküli-segély kérelmek - május
    14:30 Tartós munkanélküli-segély kérelmek - május
    május 29
    09:00 Ipari termelői árak - április
    A hitelintézetek összevont mérlege - április
    A háztartási és a nem pénzügyi vállalati kamatlábak - április
    08:00 Kiskereskedelmi forgalom - április
    10:00 GDP-adatok (igazított) - Q1
    14:30 GDP-előtetes - Q1
    15:45 Chicagói beszerzési menedzser index - május
    16:00 Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - végleges, május

Szavazás

Ön elégedett a devizahiteles elszámolással?