Hirdetés
Hirdetés

Amit mindenkinek látnia kell: Rendfenntartó Rómeó és Hajléktalan Júlia

2016. március 04., 19:58
Cimkék
színház
, kultúra
, balett

Rómeó és Júlia a Cote d'Azur-ön, avatott és avatatlan szemeknek, hosszú combokkal, fényűző luxusban, kényelmes távolságból mutatják be nekünk a kelet-európai totalitárius rendszer finomságait. Angelin Preljocaj társulata görbe tükröt tart a realitásokról a leggazdagabbak elé.

Egy csepp Párizs a francia Riviérán

A Cote d’Azur egyik éke Antibes, a görögök által i.e. V. században alapított város egyik gyöngyszeme pedig a kortárs Anthéa Színház, mely valódi művészettel kápráztatja el közönségét, nem holmi vásári mutatványokkal. A színház olyan magas színvonalú prózai és operaelőadásokat, baletteket és koncerteket tűz műsorra, hogy sokak nem is a francia Riviérán való henyélés közepette tűznek be egy-egy színházlátogatást a megfelelő szelfi elkészítése érdekében, hanem a színházlátogatások közepette kullognak le a tengerpartra, mert mégiscsak ciki nem napozni egyet az óránként 70-140 euróba kerülő napozóágyakon.

Habár a Cote d’Azur varázsa nem csupán a festői tájban és a kék tengerben, hanem elsősorban a kultúrában rejlik, Angelin Preljocaj társulata mégis megbolygatja még a monte-carlói baletteken felnövőket is. (Monte-Carlo a balett egyik fővárosa.) Akik pedig ódzkodnak a mély tradícióktól és nem szívesen tekintenek másra, mint a Riviéra festőire Monet-től Picassón át Matisse-ig, végre olyat láthatnak a színpadon, amihez a zseniális festők hozzászoktatták már szemeiket.

Hirdetés

Párizsban érzékeny téma a balett. Köszönhető ez annak, hogy XIV. Lajos udvarából indult maga a műfaj, nyilván sajátjuknak érzik azt - azonban az oroszok mellett egészen a Szovjetunió felbomlásáig nem igazán tudtak labdába rúgni a klasszikus repertoárokban.

Egy új műfaj születése

Azonban elsősorban Rudolph Nureyevnek köszönhetően a kortárs és a kortárs műfajjal ötvözött klasszikus előadásokban épp mellettük nem nagyon tud labdába rúgni senki (leszámítva a Nederlands Dans Theatert, de ugye a kivétel erősíti a szabályt...).

Rudolph Nureyev egy zseni volt, azonban Ufában, ahol felnőtt nem volt lehetősége megkapni azt a képzést, amivel technikailag kifogástalanná válhatott volna. Már 17 éves elmúlt, mire a legendás Vaganova Akadémia növendéke lett. Azonban zsenialitásának nem lehetett gátat szabni, a klasszikus elemeket ötvözte az általa jól ismert, vad kozák táncmozdulatokkal, továbbá tehetségével el-elvakította a nézőket - ezzel elnyerve mind a közönség, mind a kritikusok rajongását. Nureyev Párizsba disszidált, ahol aztán később az opera balettigazgatója is lett, és ezzel teljesen felforgatta a táncéletet a francia fővárosban. Míg korábban (sajnos a világ sok táján mai napig) az táncolt kortárs balettet, aki nem tudta kinyújtani a lábát, addig Párizsban a legnagyobb zsenik kezdték összetörni a tradíciókat és kifordítani a tenduket: Nureyev, Béjart – akinél Markó Iván eltáncolta a legendás tűzmadarat - és Preljocaj.

Így megszületett az a különös klasszikus-kortárs balett műfaj, ami kizárólag a franciákra s leginkább Párizsra jellemző.

Preljocaj albán szülők gyermekeként született Párizsban, majd ott is tanult és nőtt fel. Táncolt a Bastille-ban és Amerikában, és habár kiváló táncos volt, mégis koreográfusként hivatkozunk rá.

31 évvel ezelőtt alapította meg a Ballet Perljocajt, mely azóta is töretlen sikernek örvend, s saját társulata mellett dolgozik az American Ballet Companyval, a New York City Ballettel és persze a Párizsi Operával is.

Perljocaj zsenialitását nem cifráznánk tovább, inkább magyarázatképpen ajánljuk ezt az etűdöt figyelmükbe (vigyázat, a videóban sok hosszú comb látható):

To be or not to be

Mint minden valamire való balettet, így a Rómeó és Júliát is Prokofjiev a Mariinszkij Színház számára írta 1935-ben. A szerző azonban a dráma végét megváltoztatta és a zene is túl modern, túl kísérletezgető volt a Mariinszkij számára, így elutasították a művet. A mű azonban néhány év elteltével nyugaton nagy sikert aratott, '62-ben Cranco, míg '65-ben McMillan is készített koreográfiát hozzá.

1997-ben pedig Preljocaj, aki az egész műnek egy kelet-európai, totalitárius helyszínt adott, és az ellentét sem két család, hanem katonák és hajléktalanok között van.

Az előadás trailere itt nézhető meg (a lap alján a Video feliratra kattintva, sajnos nem ágyazható be) >>

Az előadás a színház honlapján >>

Előadások: május 3-4., jegyárak: 18-35 euróig.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Majdnem 50 százalékkal növeli osztalékát a Richter

Majdnem 50 százalékkal növeli osztalékát a Richter

Ma tartotta éves közgyűlését a Richter, 106 forintot fizetnek részvényenként az előző évi 72 forint után. A papír ma az OTP-vel együtt esett, a Mol emelkedett. A Konzum és az Opimus esetében ma véget ért az őrület: az égben nyitottak, de jól megtömték a vevőket napközben. Amerikai ma is emelkedik, a forint gyengült.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Heti várható események, adatok

  • április 24
    Fogyasztói bizalmi index
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, február)
    IFO üzleti hangulatindex
    Alcoa (2017 Q1)
    T-Mobile USA (2017 Q1)
    április 25
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    McDonald's (2017 Q1)
    Újlakás értékesítések és építések
    április 26
    Daimler (2017 Q1)
    PepsiCo (2017 Q1)
    Twitter (2017 Q1)
    Boeing (2017 Q1)
    április 27
    Lufthansa (2017 Q1)
    Fogyasztói bizalom (végleges)
    EKB kamatdöntés
    Fogyasztói árindex
    Microsoft (2017 Q1)
    Alphabet (2017 Q1)
    április 28
    KSH: Foglalkoztatottság és munkanélküliség (január–március)
    KSH: Ipari termelői árak (március)
    Fogyasztói árindex
    Munkanélküliségi ráta
    Ipari termelés
    Fogyasztói árindex
    GDP (Q1)

Szavazás

Ön szerint hogyan kellene hívni a 2018-as költségvetést?