Hirdetés
Hirdetés

Amit mindenkinek látnia kell: Rendfenntartó Rómeó és Hajléktalan Júlia

2016. március 04., 19:58
Cimkék
színház
, kultúra
, balett

Rómeó és Júlia a Cote d'Azur-ön, avatott és avatatlan szemeknek, hosszú combokkal, fényűző luxusban, kényelmes távolságból mutatják be nekünk a kelet-európai totalitárius rendszer finomságait. Angelin Preljocaj társulata görbe tükröt tart a realitásokról a leggazdagabbak elé.

Egy csepp Párizs a francia Riviérán

A Cote d’Azur egyik éke Antibes, a görögök által i.e. V. században alapított város egyik gyöngyszeme pedig a kortárs Anthéa Színház, mely valódi művészettel kápráztatja el közönségét, nem holmi vásári mutatványokkal. A színház olyan magas színvonalú prózai és operaelőadásokat, baletteket és koncerteket tűz műsorra, hogy sokak nem is a francia Riviérán való henyélés közepette tűznek be egy-egy színházlátogatást a megfelelő szelfi elkészítése érdekében, hanem a színházlátogatások közepette kullognak le a tengerpartra, mert mégiscsak ciki nem napozni egyet az óránként 70-140 euróba kerülő napozóágyakon.

Habár a Cote d’Azur varázsa nem csupán a festői tájban és a kék tengerben, hanem elsősorban a kultúrában rejlik, Angelin Preljocaj társulata mégis megbolygatja még a monte-carlói baletteken felnövőket is. (Monte-Carlo a balett egyik fővárosa.) Akik pedig ódzkodnak a mély tradícióktól és nem szívesen tekintenek másra, mint a Riviéra festőire Monet-től Picassón át Matisse-ig, végre olyat láthatnak a színpadon, amihez a zseniális festők hozzászoktatták már szemeiket.

Hirdetés

Párizsban érzékeny téma a balett. Köszönhető ez annak, hogy XIV. Lajos udvarából indult maga a műfaj, nyilván sajátjuknak érzik azt - azonban az oroszok mellett egészen a Szovjetunió felbomlásáig nem igazán tudtak labdába rúgni a klasszikus repertoárokban.

Egy új műfaj születése

Azonban elsősorban Rudolph Nureyevnek köszönhetően a kortárs és a kortárs műfajjal ötvözött klasszikus előadásokban épp mellettük nem nagyon tud labdába rúgni senki (leszámítva a Nederlands Dans Theatert, de ugye a kivétel erősíti a szabályt...).

Rudolph Nureyev egy zseni volt, azonban Ufában, ahol felnőtt nem volt lehetősége megkapni azt a képzést, amivel technikailag kifogástalanná válhatott volna. Már 17 éves elmúlt, mire a legendás Vaganova Akadémia növendéke lett. Azonban zsenialitásának nem lehetett gátat szabni, a klasszikus elemeket ötvözte az általa jól ismert, vad kozák táncmozdulatokkal, továbbá tehetségével el-elvakította a nézőket - ezzel elnyerve mind a közönség, mind a kritikusok rajongását. Nureyev Párizsba disszidált, ahol aztán később az opera balettigazgatója is lett, és ezzel teljesen felforgatta a táncéletet a francia fővárosban. Míg korábban (sajnos a világ sok táján mai napig) az táncolt kortárs balettet, aki nem tudta kinyújtani a lábát, addig Párizsban a legnagyobb zsenik kezdték összetörni a tradíciókat és kifordítani a tenduket: Nureyev, Béjart – akinél Markó Iván eltáncolta a legendás tűzmadarat - és Preljocaj.

Így megszületett az a különös klasszikus-kortárs balett műfaj, ami kizárólag a franciákra s leginkább Párizsra jellemző.

Preljocaj albán szülők gyermekeként született Párizsban, majd ott is tanult és nőtt fel. Táncolt a Bastille-ban és Amerikában, és habár kiváló táncos volt, mégis koreográfusként hivatkozunk rá.

31 évvel ezelőtt alapította meg a Ballet Perljocajt, mely azóta is töretlen sikernek örvend, s saját társulata mellett dolgozik az American Ballet Companyval, a New York City Ballettel és persze a Párizsi Operával is.

Perljocaj zsenialitását nem cifráznánk tovább, inkább magyarázatképpen ajánljuk ezt az etűdöt figyelmükbe (vigyázat, a videóban sok hosszú comb látható):

To be or not to be

Mint minden valamire való balettet, így a Rómeó és Júliát is Prokofjiev a Mariinszkij Színház számára írta 1935-ben. A szerző azonban a dráma végét megváltoztatta és a zene is túl modern, túl kísérletezgető volt a Mariinszkij számára, így elutasították a művet. A mű azonban néhány év elteltével nyugaton nagy sikert aratott, '62-ben Cranco, míg '65-ben McMillan is készített koreográfiát hozzá.

1997-ben pedig Preljocaj, aki az egész műnek egy kelet-európai, totalitárius helyszínt adott, és az ellentét sem két család, hanem katonák és hajléktalanok között van.

Az előadás trailere itt nézhető meg (a lap alján a Video feliratra kattintva, sajnos nem ágyazható be) >>

Az előadás a színház honlapján >>

Előadások: május 3-4., jegyárak: 18-35 euróig.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Biztonságban van a pénzünk, de vannak gyenge láncszemek

Biztonságban van a pénzünk, de vannak gyenge láncszemek

Az Európai Bankhatóság (EBA) legújabb stressztesztje alapján az európai nagybankok zöme talpon maradna egy esetleges újabb pénzügyi-gazdasági válság esetén, de továbbra is vannak gyenge láncszemek a rendszerben. Hogy áll az OTP?

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Heti várható események, adatok

  • július 25
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, május)
    IFO üzleti hangulatindex
    Export, import
    július 26
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 30 mrdFt
    McDonald's (2016 Q2)
    Beszerzésimenedzser-index
    Conference Board fogyasztói BMI
    Újlakás építések
    Apple (2016 Q3)
    július 27
    Airbus (2016 Q1)
    GDP
    július 28
    KSH: Foglalkoztatottság és munkanélküliség (április–június)
    Richter (2016 Q1)
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói BMI
    Friss és tartós munkanélküli-segélyek
    július 29
    KSH: Ipari termelői árak (június)
    KSH: Lakásépítések, építési engedélyek (I. félév)
    MNB: A hitelintézetek összevont mérlegének alakulása (június)
    MNB: A háztartási és a nem pénzügyi vállalati kamatlábak (június)
    GDP
    GDP

Szavazás

Ön sajnálja, hogy az Uber úgy döntött, kivonul Magyarországról?