5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

A világ első számú operaházában a világ legjobb karmestere a legkiválóbb művészekkel viszi színpadra a lélegzetelállító eposzt - ennyiből már tudhatjuk, hogy valami egészen rendkívüli dolog vár ránk január 22-én, amiből persze jó eséllyel szinte mind kimaradunk. Csakhogy ez utóbbi most nem igaz: a Bayerische Staatsoper A walkürjét most az is élőben láthatja, akinek éppen nincs 842 eurós belépőjegye.

Január 22-én a müncheni Bayerische Staatsoper színpadán Kirill Petrenko vezénylésével, Andreas Kriegenburg rendezésében, Simon O’Neill, Nina Stemme és Wolfgang Koch főszereplésével lesz látható A Nibelung gyűrűjének második epizódja, A walkür. S mindezt az operaház saját oldalán, ingyen élőben közvetíti.

Miután mindenki kiőrjöngte magát a hirtelen jött örömteli sokkhatástól, vegyük sorra, miért is örülünk ennek ennyire.

A világ első számú operaháza

A Bayerische Staatsoper a világ első számú operaháza. Lehet nagy neve a Scalának, lehet nagyon trendi a Covent Garden, csodálhatjuk a Metropolitant, mégis még ezek közül a vezető, hibátlan munkát folytató házak közül is képes kiemelkedni a müncheni intézmény. A Bayerische sikere összetett. Egyrészt ők dolgoznak a legnagyobb költségvetésből – a magas jegyárak mellett az állami támogatásuk sem elhanyagolható, de a privát mecenatúra is biztosítja az eurómilliókat a produkciók létrehozására.

Ugyanakkor a Nikolaus Bachler vezette intézmény nem retten meg a hatalmas összegektől és komoly felelősségtől. Nem a biztosra megy, nem fixen sikeres kész előadásokat vásárol meg, hanem felkutatja a legjobb rendezőket a világ minden tájáról, a legjobb alkotókat szerződteti és a színvonalat kegyetlenül magasan tartja. Bachler egy élő, lüktető színházat tart a kezében, ami mind művészi és anyagi szempontból is a vezető operaház a világon. Ehhez az is hozzá tartozik, hogy az intendáns aktívan és állandóan részt vesz a színháza életében - a közönség pedig igyekszik mindezzel tartani a lépést. Ez nem az a hely, ahol a jegyeladás felpörgetése érdekében csökkentenének a színvonalon, hogy a nézőnek is könnyen fogyasztható legyen a végeredmény. Nem, itt a lehető legjobb a néző-alapanyag, akiknek már-már küzdeniük kell a jegyekért.

Különösen fontos volt a ház számára egy olyan A Nibelung gyűrűjét színpadra tenni, ami mind zeneileg, mind tartalmilag felülmúlja a bayreuthi előadásokat - de legalábbis egy színvonalon van azokkal. (Bayreuthban szintén Kirill Petrenko vezényli az operaciklust.) Az előadást Andreas Kriegenburg progresszív-konzervatív, a vizualitásra komolyan építő német rendező jegyzi, aki egyébként a Bayerische állandó, visszatérő rendezője. Egy zseni.

A walkürt nagyon pontosan értelmezte és egészen észveszejtően mozgatja a teljes masinériát - A Gyűrűk Ura-rajongókban is meg-megáll az ütő előadás alatt. Valóban sikerült megugrania a szintet, és bár szentségtörés volna azt mondani, hogy a bayeruthi előadások fölé került, azt mindenképp kimondhatjuk, hogy nem árnyékolja be Bayreuth a müncheni előadásokat.

Honnan vette remek ötleteit J. R. R. Tolkien...?

A Rajna kincse, A walkür, a Siegfried és Az istenek alkonya külön-külön is műsorra tűzhetők, ám Wagner álma az volt, hogy egymást követő napokon játsszák a műveket - júniusban a Bayerische így tűzi majd műsorára a műveket. A Nibelung gyűrűje talán az egyik legtöbbet emlegetett operamű, ahogy Wagner neve is közkincs lett. Akiket érdekel az opera és tudják is, hogy miről beszélnek, vagy rettegnek tőle vagy imádják. A Ring (mert így szoktunk rá hivatkozni leginkább) elképesztően bonyolult és lírai, egy lélegzetelállító eposz a világunk keletkezéséről és létezéséről, leginkább germán és skandináv mítoszok alapján.

A zene és a librettó is tökéletes, ugyanakkor borzasztóan bonyolult és színpadra állítani igen költséges. Csak a legjobb énekesek, karmesterek, zenekarok és rendezők tudnak megbirkózni vele.

Mit lehet elérni csillagászati költségvetéssel?

Kirill Petrenko napjaink legfontosabb, legjobb karmestere. Zsenialitása megkérdőjelezhetetlen. Az omszki fiatalember bécsi tanulmányai után minden olyan helyen vezényelt, ami fontosnak számít, majd 2002 és 2007 között a Komische Oper főzeneigazgatója volt. 2013-tól a Bayeruthi Wagner Fesztivál karmestere, szintén 2013-tól a Bayerische Oper főzeneigazgatója. A szerződése eredetileg 2018-ig szólt, de 2015-ben meghosszabbították azt 2021-ig, amikor azonban mindenképpen távoznia kell a frissesség fenntartása érdekében, de vendégkarmesterként egészen 2025-ig van produkciós szerződése az operaházzal - és valószínűleg később is vissza fog járni vezényelni.

Ezek után nem meglepő, hogy az énekesek terén sem fukarkodik a pénzzel és energiával az operaház. Az adott szerepekre a legjobb művészeket szerződtetik, nem számít a név, a karrier - semmi, csak az, hogy az adott karaktert színészileg, külsőre és hangban egyaránt tökéletesen tudja produkálni. Az operaházban még a legnagyobb neveknek is presztízs fellépni - ha valaki a Bayerischében énekel, akkor el van intézve az élete.

A közvetítés január 22-én délután öt órakor kezdődik, és tartja a wagneri tradíciókat, így a szünetek megfelelően hosszúak lesznek. 18:05 és 18:40 között lesz az első szünet majd 20:10 és 20:55 között a második. Az előadás 22:05-kor fejeződik be - és ezt percre pontosan be fogják tartani. A vendégek egy része a magángépet ehhez szervezte - hogy még elérjen egy pár órával későbbi tárgyalást valahol a világban...

Nagyon jó lesz.

Az előadás honlapja itt található, a jegyek természetesen már évekkel ezelőtt elfogytak, amíg még kaphatóak voltak, addig 57 és 842 euró közötti áron kínálták őket. A közvetítés Facebook-eseménye itt található, maga a közvetítés ezen a linken lesz elérhető.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Hihetetlen áron kelt el egy festmény a Sotheby’s árverésén
Kenessei András | 2024. március 10. 14:38
A világ két legnagyobb árverőháza közül a Sotheby’s (a másik a Christie’s) március 6-án tartotta az évad elejének egyik legfontosabb árverését, mint hangsúlyos évnyitót.
Kultúra Párhuzamok a Kádár-kori második nyilvánosság és a mai független média között - Klasszis podcast Haraszti Miklóssal és Danyi Gáborral
Szarvas György | 2024. január 20. 18:07
A napokban jelent meg Danyi Gábor Az írógép és az utazótáska című monográfiája a magyarországi szamizdat irodalom történetéről. Bár az 1980-as években, és annak főleg a második felében már gyakorlatilag nagyüzemi módszerekkel, gyakran állami nyomdákban, feketén folyt a hazai illegális  könyvek és folyóiratok nyomtatása, a szamizdatok kiadása és annak gyökerei az 1950-es évekre nyúlnak vissza. Ennek szerteágazó történetét, illetve a nagyon is sokszínű résztvevői kört idézi meg Danyi Gábor most megjelent munkájában. A Klasszis podcast adásában vele és a szamizdat Beszélő korabeli szerkesztőjével, Haraszti Miklóssal közösen azt kutattuk, miféle hasonlóságot lehet felfedezni a kádári és a mai Magyarország nyilvánosságában.
Kultúra A nap képe: újabb elképesztő tiltás a magyar könyvesboltokban
Kormos Olga | 2024. január 17. 10:03
Az Alexandra egyik könyvesboltjában olyan tájékoztató táblát tettek ki, amely már a fóliázáson is túlmutat. 
Kultúra Matrózpulcsi 500 dollárért - itt az új, nemzeti orosz divat
Elek Lenke | 2024. január 1. 18:15
Nem járja, hogy az oroszok a hanyatló Nyugat termékeiben parádézzanak. Ezen változtatna többek közt a Nina Donis divatház is - a cári és a nyugati kulturális panelek kevergetésével.
Kultúra Willy Wonka – a nagy csokiüzlet és filmbiznisz
Elek Lenke | 2023. december 17. 18:41
Mese és csokoládé – gyerekeknek biztos recept, de már évtizedek óta tudjuk, hogy nemcsak nekik. Mintha a XXI. században menekülnének a valóság elől a felnőttek, lásd a Harry Potter őrületet, meg a különféle fantasy-k és animációk sikerét.
Kultúra A legnagyobb karácsonyi sikerre Gyurcsány Ferenc is táncolt
Elek Lenke | 2023. december 16. 18:23
Mi a töretlen siker titka, és hányféle módon hoz pénzt máig is a karácsonyi romkomok koronázatlan királya?
Kultúra A botránymúzeum: miért áll a bál a világ egyik leghíresebb intézménye körül?
Kollár Dóra | 2023. december 10. 15:08
A British Museum jelentősége nem kérdéses, ám az intézmény így is problematikus több szempontból is.  
Kultúra A kölni nemcsak szagos víz, hanem színes árverés is
Kenessei András | 2023. november 19. 18:31
A november elején, Kölnben tartott árverésen Közép- és Kelet-Európa számos országából érkezett művek vártak a licitálókra. Megnéztük, hogyan szerepeltek a magyar művészek.
Kultúra Végetért Hollywood eddigi leghosszabb színészsztrájkja
Privátbankár.hu | 2023. november 9. 16:29
A hollywoodi színészcéh (SAG-AFTRA) szerdán előzetes megállapodásra jutott a film- és televízióstúdiókkal, és bejelentették, hogy csütörtökön délben véget ért Hollywood történetének mindeddig leghosszabb, 118 napig tartó színészsztrájkja.
Kultúra Komoly dilemma előtt Silvio Berlusconi örökösei
Kormos Olga | 2023. október 23. 17:52
A volt olasz miniszterelnök élete utolsó éveiben becslések szerint 20 millió eurót költött műalkotásokra. Gyakran televíziós aukciókon keresztül vásárolt álmatlan éjszakáin, ám ezek a művek nem feltétlenül képviseltek nagy értéket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG