Hirdetés
Hirdetés

ÁSZ: a költségvetés adóbevételeinek harmada nem megalapozott

2012. június 22., 12:09
MTI

Az ÁSZ véleménye szerint a jövő évi költségvetési törvényjavaslatban a jövőre tervezett 1,6 százalékos GDP növekedés mellett tartható a 2,2 százalékos hiánycél. Ugyanakkor a vártnál kedvezőtlenebb makrogazdasági környezet komoly kockázatot jelent. A számvevőszék véleménye szerint az adóbevételek harmada nem megalapozott, többek között a pénzügyi tranzakciós illeték és a regisztrációs adó.

Az Állami Számvevőszék bemutatta a 2013. évi költségvetési törvényjavaslatról alkotott véleményét. A számvevőszék ellenőrzése a bevételi főösszeg 88 százalékát, a kiadási főösszeg 82 százalékát fedte le, és 11 költségvetési fejezetet érintett. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) véleménye szerint a 2013. évi költségvetési javaslat felkészíti az országot arra, hogy a bizonytalan nemzetközi környezetben bekövetkező eseményekre is jól reagálhasson.

A 2013. évi költségvetési törvényjavaslat szerint az egykulcsos szja végre egykulcsos lesz, a bankadó marad, az ágazati különadók nem vesznek el csak átalakulnak, valamint a nyugdíjak reálértéke csökkenhet. Részletek>>

Domokos László, az ÁSZ elnöke kiemelte: a törvényjavaslatban foglaltak szerint érvényesül jövőre az adósságszabály, vagyis az államadósság mértéke megfelel a Stabilitási törvény szerinti csökkenésnek, miután az államadósság a 2012. végi 78 százalékról a jövő év végére 76,8 százalékra csökken.

Hirdetés

Tartható lesz a hiánycél, de sok a kockázat

Horváth Margit, az ÁSZ felügyeleti vezetője kiemelte: az előirányzott 2,2 százalékos hiánycél tartható, ugyanakkor a központi tartalékok csak a fejezeti tartalékokkal kiegészítve nyújtanak kellő fedezetet a nem tervezett, de szükségképpen teljesítendő kiadásokra.

Domokos László kiemelte: minél bizonytalanabb a külső környezet, annál fontosabb, hogy biztos kapaszkodók legyenek. Felhívta a figyelmet arra, hogy a költségvetési törvényjavaslat Országgyűléshez történő benyújtási határidejét a kormány szeptember 30-ról június 15-re hozta előre. Az ÁSZ az új időponthoz igazította véleményezését, emellett először alkalmazott új módszertant a törvényjavaslat előirányzatainak elemzésére.

Az ÁSZ véleményében azt is megjegyzi, hogy kockázatot hordoz a bevételek teljesíthetősége, és az egyeztetések rövid határideje hiányossá tette a tervezés alátámasztottságát. Megjegyzik: az idei, a vártnál kedvezőtlenebb makrogazdasági feltételek komoly kockázatot jelentenek a 2013. évi költségvetési célok teljesülésére. A világgazdaság növekedési folyamatainak lassulása és az euró-övezeti válságjelenségek a 2012. évi adóbevételek mérséklődését, a kiadások növekedését vetítik előre. A számvevőszék véleménye szerint a 2013. évi kockázatot elsősorban az export tervezett növekedési ütemének tartása jelenti.

Az adóbevételek 30 százaléka nem megalapozott

Azt is kockázatosnak tartják, hogy a Országvédelmi Alap 2013. évi előirányzata alacsonyabb az ideinél, és külön kamatkockázati tartalékot nem tartalmaz. A bázishoz képest tehát 168 milliárddal csökken a makrogazdasági kockázatok ellensúlyozására alkalmas tartalékok összege az ÁSZ szerint.

Az ÁSZ véleménye szerint a 2013. évi költségvetési törvényjavaslatban az adóbevételek tervezett előirányzatai nincsenek teljes körűen részletes számításokkal alátámasztva, továbbá egyes jogszabályok hiányoztak, illetve a törvényjavaslatok egy részét az OGY még nem fogadta el. A költségvetés adóbevételeinek 58 százaléka megalapozott, 12 százaléka részben megalapozott, 30 százaléka nem megalapozott.

Az adóbevételek közül nem megalapozott (nem teljesíthető és nincs alátámasztva) a gazdálkodó szervezetek befizetései közül 23 százalék (225,3 Mrd Ft), ezen belül a hitelintézeti járadék, a cégautóadó és az eva. Nem megalapozott továbbá a fogyasztáshoz kapcsolt adókból a regisztrációs adó (15,0 Mrd Ft), a pénzügyi tranzakciós illeték (283,0 Mrd Ft) és a lakosság költségvetési befizetésein belül 91 százalék (1541,4 Mrd Ft) az szja, az egyéb lakossági adók és a magánszemélyek jogviszony megszűnéséhez kapcsolódó különadó.

Nem megalapozott minősítést kapott továbbá az elektronikus útdíj bevétel 75,0 Mrd Ft-os összege. A nem megalapozottnak értékelt előirányzatok esetében hiányoztak az adott bevételtípus bevezetéséhez szükséges jogszabályok, nem volt megfelelő a tervezés bázisa, hiányoztak egyes számítások, egyéb dokumentumok, ezért a bevétel nem teljesíthető.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 0 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!

Címlapon

A diákmunka nem csak zsebpénzt jelent - ki mit nyer vele?

A diákmunka nem csak zsebpénzt jelent - ki mit nyer vele?

A diákmunka legerősebb motivációja a pénzkereset, de nem ez az egyetlen ok. A diákmunka a szakmai karrier első lépcsőfoka, afféle belépő a munka világába, ami nem csak anyagilag segíti a diákokat, hanem az álláskeresésnél hasznos munkatapasztalatokkal, személyes kapcsolatokkal, önéletrajzba beírható referenciával is.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Utánajártunk

Hirdetés

A nap kommentárja

Ajánlatunk

  • Hova tegyem a pénzemet?

    Az elmúlt időszak eseményei rámutattak, mennyire fontos megbízható szolgáltatót választani megtakarításaink kezeléséhez. A tőzsdei és nem tőzsdei befektetésekről Barlai Róbertet, az OTP Bank regionális Treasury Igazgatóságának ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Hirdetés

  • BUX22850.53+1.16%
    DAX11297.8-0.26%
    EUR/HUF305.88+0.6%
    EUR/USD1.1355+1.5%
    Arany1191.55-0.13%

Heti várható események, adatok

  • május 4
    09:00 Külkereskedelmi termékforgalom, február (második becslés)
    Bankszünnap (May Day)
    03:45 HSBC Beszerzési menedzser index (BMI)
    10:00 Beszerzési menedzser index (BMI)
    10:30 Sentix befektetői hangulatindex
    16:00 Gyári megrendelések
    május 5
    09:00 Lakásépítések, I. negyedév (második becslés)
    11:30 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció
    Bankszünnap (Gyerekek Napja)
    09:00 Munkanélküliség
    10:30 Építőipari Beszerzési menedzser index (BMI)
    11:00 Az Európai Bizottság tavaszi gazdasági előrejelzése
    14:30 Külkereskedelmi mérleg
    16:00 ISM Beszerzési menedzser index (BMI)
    május 6
    09:00 Kiskereskedelem, 2015. március (első becslés)
    14:00 Jegyzőkönyv a Monetáris Tanács kamatdöntő üléséről
    Bankszünnap (Alkotmány Napja)
    10:00 Szolgáltatói szektor beszerzési menedzser index (BMI)
    14:15 ADP Munkaerőpiaci adatok
    15:15 Janet Yellen Fed-elnök konferencia-panelbeszélgetés
    május 7
    09:00 Ipari termelés, 2015. március
    09:00 MNB devizatartalék, 2015. április
    11:30 12 hónapos diszkont kincstárjegy aukció
    16:00 Az államháztartás április végi egyenlege
    Parlamenti választások
    09:00 Ipari megrendelések
    09:00 Devizatartalékok
    14:30 Friss munkanélküli-segély kérelmek
    május 8
    09:00 Fogyasztói árak, 2015. április
    Bankszünnap (Győzelem Napja)
    08:00 Ipari termelés
    08:00 Külkermérleg
    14:30 NFP munkaerőpiaci adatok
    14:30 Munkanélküliség

Privátbankár Árkosár

Szavazás

Ön szerint hogyan fogják hívni a 2017-es költségvetést?