Hirdetés
Hirdetés

ÁSZ: a költségvetés adóbevételeinek harmada nem megalapozott

2012. június 22., 12:09
MTI

Az ÁSZ véleménye szerint a jövő évi költségvetési törvényjavaslatban a jövőre tervezett 1,6 százalékos GDP növekedés mellett tartható a 2,2 százalékos hiánycél. Ugyanakkor a vártnál kedvezőtlenebb makrogazdasági környezet komoly kockázatot jelent. A számvevőszék véleménye szerint az adóbevételek harmada nem megalapozott, többek között a pénzügyi tranzakciós illeték és a regisztrációs adó.

Az Állami Számvevőszék bemutatta a 2013. évi költségvetési törvényjavaslatról alkotott véleményét. A számvevőszék ellenőrzése a bevételi főösszeg 88 százalékát, a kiadási főösszeg 82 százalékát fedte le, és 11 költségvetési fejezetet érintett. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) véleménye szerint a 2013. évi költségvetési javaslat felkészíti az országot arra, hogy a bizonytalan nemzetközi környezetben bekövetkező eseményekre is jól reagálhasson.

A 2013. évi költségvetési törvényjavaslat szerint az egykulcsos szja végre egykulcsos lesz, a bankadó marad, az ágazati különadók nem vesznek el csak átalakulnak, valamint a nyugdíjak reálértéke csökkenhet. Részletek>>

Domokos László, az ÁSZ elnöke kiemelte: a törvényjavaslatban foglaltak szerint érvényesül jövőre az adósságszabály, vagyis az államadósság mértéke megfelel a Stabilitási törvény szerinti csökkenésnek, miután az államadósság a 2012. végi 78 százalékról a jövő év végére 76,8 százalékra csökken.

Hirdetés

Tartható lesz a hiánycél, de sok a kockázat

Horváth Margit, az ÁSZ felügyeleti vezetője kiemelte: az előirányzott 2,2 százalékos hiánycél tartható, ugyanakkor a központi tartalékok csak a fejezeti tartalékokkal kiegészítve nyújtanak kellő fedezetet a nem tervezett, de szükségképpen teljesítendő kiadásokra.

Domokos László kiemelte: minél bizonytalanabb a külső környezet, annál fontosabb, hogy biztos kapaszkodók legyenek. Felhívta a figyelmet arra, hogy a költségvetési törvényjavaslat Országgyűléshez történő benyújtási határidejét a kormány szeptember 30-ról június 15-re hozta előre. Az ÁSZ az új időponthoz igazította véleményezését, emellett először alkalmazott új módszertant a törvényjavaslat előirányzatainak elemzésére.

Az ÁSZ véleményében azt is megjegyzi, hogy kockázatot hordoz a bevételek teljesíthetősége, és az egyeztetések rövid határideje hiányossá tette a tervezés alátámasztottságát. Megjegyzik: az idei, a vártnál kedvezőtlenebb makrogazdasági feltételek komoly kockázatot jelentenek a 2013. évi költségvetési célok teljesülésére. A világgazdaság növekedési folyamatainak lassulása és az euró-övezeti válságjelenségek a 2012. évi adóbevételek mérséklődését, a kiadások növekedését vetítik előre. A számvevőszék véleménye szerint a 2013. évi kockázatot elsősorban az export tervezett növekedési ütemének tartása jelenti.

Az adóbevételek 30 százaléka nem megalapozott

Azt is kockázatosnak tartják, hogy a Országvédelmi Alap 2013. évi előirányzata alacsonyabb az ideinél, és külön kamatkockázati tartalékot nem tartalmaz. A bázishoz képest tehát 168 milliárddal csökken a makrogazdasági kockázatok ellensúlyozására alkalmas tartalékok összege az ÁSZ szerint.

Az ÁSZ véleménye szerint a 2013. évi költségvetési törvényjavaslatban az adóbevételek tervezett előirányzatai nincsenek teljes körűen részletes számításokkal alátámasztva, továbbá egyes jogszabályok hiányoztak, illetve a törvényjavaslatok egy részét az OGY még nem fogadta el. A költségvetés adóbevételeinek 58 százaléka megalapozott, 12 százaléka részben megalapozott, 30 százaléka nem megalapozott.

Az adóbevételek közül nem megalapozott (nem teljesíthető és nincs alátámasztva) a gazdálkodó szervezetek befizetései közül 23 százalék (225,3 Mrd Ft), ezen belül a hitelintézeti járadék, a cégautóadó és az eva. Nem megalapozott továbbá a fogyasztáshoz kapcsolt adókból a regisztrációs adó (15,0 Mrd Ft), a pénzügyi tranzakciós illeték (283,0 Mrd Ft) és a lakosság költségvetési befizetésein belül 91 százalék (1541,4 Mrd Ft) az szja, az egyéb lakossági adók és a magánszemélyek jogviszony megszűnéséhez kapcsolódó különadó.

Nem megalapozott minősítést kapott továbbá az elektronikus útdíj bevétel 75,0 Mrd Ft-os összege. A nem megalapozottnak értékelt előirányzatok esetében hiányoztak az adott bevételtípus bevezetéséhez szükséges jogszabályok, nem volt megfelelő a tervezés bázisa, hiányoztak egyes számítások, egyéb dokumentumok, ezért a bevétel nem teljesíthető.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Ragadós vagy elrettentő a brit példa? Mi várna más EU országokra, ha kilépnének?

Ragadós vagy elrettentő a brit példa? Mi várna más EU országokra, ha kilépnének?

A brit népszavazás eredménye pár nap alatt elképesztő kárt okozott az Egyesült Királyságban: politikai káosz, megosztott lakosság, sőt, az ország esetleges felbomlása, miközben azt sem tudják, mit szeretnének, mi a menetrend. Nézzük meg, más tagállamokra mi várna egy ilyen szituációban?

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • június 27
    Fogyasztói BMI
    Beszerzésimenedzser-index
    június 28
    KSH: KSH: Foglalkoztatottság, munkanélküliség (március–május)
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 40 mrdFt
    GDP
    Conference Board BMI
    Az Európai Parlament szavazása a Brexitről
    Az Európai Tanács ülése
    június 29
    Fogyasztói bizalom (végleges, június)
    június 30
    KSH: Ipari termelői árak (május)
    KSH: Külkereskedelmi termékforgalom (második becslés, április)
    MNB: Negyedéves fizetési mérleg és külfölddel szembeni állományok MNB: Pénzügyi számlák (I. negyedév)
    MNB: A hitelintézetek összevont mérlegének alakulása (május)
    Kiskereskedelmi forgalom
    Munkanélküliségi ráta
    GDP (végleges)
    Chicagói BMI
    Fogyasztói bizalom
    július 1
    Feldolgozóipari BMI
    Feldolgozóipari BMI
    Munkanélküliségi ráta
    Feldolgozóipari BMI

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Ön szerint Magyarországnak nagyobb szerepet kell vállalnia a terrorizmus elleni harcban?