Hirdetés
Hirdetés

Ennyi üzletet még sosem zártak be Amerikában

Fellegi Tamás, 2017. április 10., 15:10

Idén Amerikában több kiskereskedelmi üzlet fog bezárni, mint 2008-ban, az összeomlás idején. Nem mintha válság lenne: a gazdaság dübörög, csak épp átrendeződik a piac. Túl sok üzlet nyílt, miközben az internetes vásárlás szerepe is növekszik. Azért lesz még hol vásárolni: a méretes országban csak plázából 1200 várja a közönséget.

Itthon megszokott jelenség lett, hogy az egykor virágzó főútvonalak, mint a budapesti Rákóczi út mentén az üzletek sorra bezártak, üres, piszkos kirakatok fogadják az arra járókat. Az ok egyszerű volt: az üzletek beköltöztek a plázákba, és oda tódul a közönség. Azóta már kissé változik a helyzet, a Körút például egészen feléledt, de a folyamat teljesen nem fog visszafordulni. Most Amerikában is zajlik egy átalakulás, bár egész másmilyen.

Túl sok pláza

A plázák ott már 50 éve elindultak hódító útjukra, de miután hatalmas országról van szó a hazainál többszörösen nagyobb fejenkénti vásárlóerővel, és persze nem egy nagyvárosban koncentrálódik a gazdaság és a vásárlóerő java, mint nálunk, így annak idején nem is volt ilyen drámai a hatás. Viszont tény, hogy Amerikában egy lakosra hatszor annyi üzlet-alapterület jut, mint Európában vagy Japánban, és most látszik, hogy ez egyszerűen nem fenntartható, pláne, hogy az internetes vásárlás is csökkenti a piac méretét.

Hirdetés

Az üzletek gyakran épp a plázákban zárnak be, így rengeteg kiadó terület lesz, és persze csökkennek a bérleti díjak. Mindez persze nem is meglepő egy olyan országban, ahol 1200 pláza van, kissé talán több az indokoltnál, vagy legalábbis a jelenlegi piaci igényeknél. Az Urban Outfitters vezérigazgatója szerint a plázák túl sok üzletet építettek kiadásra. Szerinte lufit fújtak, és mint a piaci lufik szoktak, ez most kipukkad.

Soha még ennyi

Az ezredforduló óta egyébként évente átlagosan 2-3000 üzlet zárt be az országban, de 2008-ban 6000 volt ez a szám, idén pedig a Bloomberg szerint 8000 fölött lehet ez a szám. Egyes kiskereskedelmi cégek csődöt jelentenek, így sokszor összes üzletük bezár, mások, mint pl. a J.C. Penney üzleteik egy részét, értelemszerűen a veszteségeseket zárják be. Van olyan is, amelyik teljesen átáll az e-kereskedelemre, és ezért zárja be minden boltját.

Azonban az internetes kereskedelemben sem könnyű bővülni: ott van az óriás, aki még időben kapcsolt, és most a piac nagy részét letarolja: az Amazon. Tavaly az internetes kereskedelem teljes növekedésének 53 százalékát vitte el az Amazon, a többi, sok ezer kereskedőnek jutott a maradék 47 százalék összesen.

A népszerűek kitartanak

Az üzletek bezárása területileg és az egyes bevásárlóközpontban meglehetősen eltérő mértékű: vannak népszerűbb, felkapottabb plázák, ezek remekül mennek, mindenki megtartja bennük az üzletét. Vannak gyengébben muzsikáló, úgynevezett C és D osztályúak, szinte kizárólag ezeket sújtja az üzletek bezárása. Ezek az összes bevásárlóközpont 30 százalékát képviselik.

A jólmenő plázákban egyébként nem is csökken a vásárlók száma: felmérések szerint a vásárlók 75 százaléka továbbra is szereti fizikailag megtekinteni a kínálatot és úgy vásárolni, így ők hosszabb távon sem térnek át az e-kereskedelemre, legfeljebb egy-egy termék esetében.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Bűzös alkoholisták vagy szerencsétlen emberek? Ezt gondoljuk a hajléktalanokról

Bűzös alkoholisták vagy szerencsétlen emberek? Ezt gondoljuk a hajléktalanokról

Előítéletesek a magyarok a hajléktalanokkal szemben, ráadásul viszonylag keveset is tudunk a témáról. A Kantar Hoffmann felmérése alapján a legtöbb ember szánalommal gondol az otthontalanokra, viszont a lakosság ötödének kifejezetten negatív a véleménye.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • április 24
    Fogyasztói bizalmi index
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, február)
    IFO üzleti hangulatindex
    Alcoa (2017 Q1)
    T-Mobile USA (2017 Q1)
    április 25
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    McDonald's (2017 Q1)
    Újlakás értékesítések és építések
    április 26
    Daimler (2017 Q1)
    PepsiCo (2017 Q1)
    Twitter (2017 Q1)
    Boeing (2017 Q1)
    április 27
    Lufthansa (2017 Q1)
    Fogyasztói bizalom (végleges)
    EKB kamatdöntés
    Fogyasztói árindex
    Microsoft (2017 Q1)
    Alphabet (2017 Q1)
    április 28
    KSH: Foglalkoztatottság és munkanélküliség (január–március)
    KSH: Ipari termelői árak (március)
    Fogyasztói árindex
    Munkanélküliségi ráta
    Ipari termelés
    Fogyasztói árindex
    GDP (Q1)

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Ön szerint hogyan kellene hívni a 2018-as költségvetést?