Hirdetés
Hirdetés

Erős a frank - bajban a svájci gazdaság?

2016. január 10., 14:19
Cimkék
Svájc
, frank

A frank erősödése nehézségeket okoz ugyan az exportorientált ágazatoknak, egyúttal azonban lehetőséget teremt Svájcnak gazdasága modernizálására azáltal, hogy a termelékenység folyamatos növelésére kényszeríti a termelővállalatokat - mondta Daniel Küng, a külkereskedelmi kapcsolatok fejlesztésével foglalkozó Switzerland Global Enterprise igazgatója.

Mire nem képesek a cégek

Rövid távon nem kedvez a svájci gazdaságnak a frank árfolyamának az emelkedése - jelezte egy interjúban Daniel Küng. Hozzátette: hosszabb távon azonban a folyamatos felértékelődésnek nemzetgazdasági előnyei is lehetnek azáltal, hogy termelékenységük fokozására kényszeríti a feldolgozóipari vállalatokat.

Hirdetés
Daniel Küng. Kép forrása: s-ge.com.
Daniel Küng. Kép forrása: s-ge.com.

Megfogalmazása szerint ámulatba ejtő, hogy versenyképességük megőrzése érdekében mi mindenre voltak képesek a svájci vállalatok az utóbbi időkben. Óriási eredményeket értek már el a frank erősödésének a kivédésében, "és még korántsem merítették ki a lehetőségeiket" - tette hozzá. 

Kockázatok

Az alkalmazkodási kényszernek vannak azonban kockázatai - mutatott rá. Számos cég igyekszik ugyanis nyereségessége rovására megőrizni piaci részesedését. A Switzerland Global Enterprise felmérésében az exportorientált kis- és középvállalatok háromnegyede számolt be nyereségessége csökkenéséről, kétharmaduk pedig egyenesen nagymértékű visszaesésről. "Van persze értelme a piaci részesedésen őrködni" - mondta Küng -, "a nyereségesség csökkenése azonban a beruházások és az innováció finanszírozásához, a termelőeszközök modernizálásához szükséges források elapadásához vezet".

Daniel Küng szerint a svájci vállalatok növekvő számban törekszenek nemzetközi szerepvállalásuk fokozására, és a Switzerland Global Enterprise sem tud jobb tanácsot adni az exportorientált cégeknek annál, mint hogy diverzifikálják felvevőpiacaikat, és ne csak egyoldalúan Európára koncentráljanak.

A külkereskedelem-fejlesztéssel foglalkozó svájci intézet a legjobb piaci lehetőségeket azokban a régiókban látja, ahol a legnagyobb ütemben bővül a középosztály, azaz Ázsiában és Latin-Amerikában, valamint az Öböl menti államokban.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Aldi-Lidl-effektus: a fogyasztóknak kedvez az elkeseredett árharc

Aldi-Lidl-effektus: a fogyasztóknak kedvez az elkeseredett árharc

Németország a diszkont üzletláncok paradicsoma, az elkeseredett árharc oda vezetett, hogy relatíve olcsóvá váltak ott az alapvető élelmiszerek. Az Aldi és a Lidl kezdték, de másoknak sem maradt más választásuk, minthogy beszálljanak. Nagy-Britanniában éppen most teljesedik ki ez a folyamat.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Hirdetés

Utánajártunk

Hirdetés
  • BUX26711.67+1.3%
    DAX9823.5-2.32%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • május 23
    május 24
    MNB - Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos kincstárjegy aukció, D160831, 40 mrd Ft
    Külkereskedelmi egyenleg - március
    Ipari termelés (év/év) - március
    ING - 2016 Q1
    Nokia - 2016 Q1
    Walt Disney - 2016 Q2
    május 25
    KSH: Kiskereskedelem (március, részletes adatok)
    OMV - 2016 Q1
    Deutsche Post - 2016 Q1
    E.ON - 2016 Q1
    Metro - 2016 Q2
    május 26
    ÁKK - államkötvény aukciók (3, 5 és 10 év)
    KSH: Munkaerőpiaci adatok (munkanélküliség, foglalkoztatottság, február-április)
    Raiffeisen - 2016 Q1
    Ipari termelés (év/év) - március
    BoE kamatdöntő ülése
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    május 27
    Fogyasztó árindex (év/év, végleges) - április
    GDP - 2016 Q1
    GDP - 2016 Q1

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Újra kinyithatnak a nagyobb üzletek is vasárnap - ön vásárol a hét utolsó napján?