Hirdetés
Hirdetés

Ezt a csatát a kormány megnyerte – így verték le a sztrájkolókat

2016. március 23., 13:05

A vasútnál elmarad a sztrájk, a pedagógusokat engedményekkel elégítené ki a kormány, egyedül a Volán-társaságoknál van készülődés. Röviden március végén így néz ki a társadalmi elégedetlenség. Ugyanakkor a kormánynak nem sikerült minden konfliktusforrást ártalmatlanítania, de egyenlőre elkerülte egy nagyobb sztrájk lehetőségét.

Pedagógustüntetés a Kossuth térnél. MTI Fotó: Marjai János
Pedagógustüntetés a Kossuth térnél. MTI Fotó: Marjai János

A Policy Agenda elemzése szerint február elején készített elemzésében még azt írta, „Időben a következő lépés a közlekedési ágazat lesz (MÁV, Volán), ahol ténylegesen letehetik a munkát a dolgozók (a sztrájktörvény adta kereteken belül), és megmérhetik, hogy mit képesek ezzel kikényszeríteni a cégből, és rajta keresztül a kormányból. Ha az ország életére kiható sztrájkot képesek szervezni a szakszervezetek, az nyilvánvalóan lökést ad a pedagógusoknak, a szociális szférában és az egészségügyben dolgozóknak is.

Azóta a kormánynak sikerült megállapodást elérni a legveszélyesebb területen a MÁV-nál. A 3 százalékos béremelést elfogadták a szakszervezetek, bár érezhetően magyarázkodásra kényszerítette őket a tagság. Ez a Policy Agenda szerint alapvetően kihatott a tiltakozások több szereplőjére is, akik megosztottá váltak abban, hogy a társadalmi szolidaritás meddig terjed ki.

Hirdetés

társadalmi csoport mérete

érintettek száma

jelen állapot

sztrájk valószínűsége (február eleje)

sztrájk valószínűsége (március vége)

közoktatásban dolgozók

kb. 190 ezer közalkalmazott (ebből 130 ezer fő a KLIK alkalmazottainak száma)

két sztrájkbizottság is működik, a nagyobbik szakszervezet megkezdte a sztrájk előkészítését

közepes

érdemi nem várható, csak vadsztrájk

egészségügyben dolgozók

kb. 100 ezer közalkalmazott

nincsen sztrájkbizottság, kisebb demonstrációk vannak

nem várható

nem várható

MÁV-csoport dolgozói

kb. 38 ezer munkavállaló

még nem alakult meg a sztrájkbizottság, február 20-ig adtak határidőt a szakszervezetek a megegyezésre

 

magas

 

megállapodással zárult

Volán-társaságok dolgozói

kb. 18.5 ezer munkavállaló

sztrájkbizottság alakult, február 28-ig adtak határidőt a megállapodásra

magas

magas

szociális szféra

kb. 60 ezer közalkalmazott

sztrájkbizottság alakult tavaly ősszel

alacsony

nem várható

Miskolci Városi Közlekedés Zrt. dolgozói

kb. 800 munkavállaló

sztrájk kezdődött

folyamatban

megállapodással zárult

BKV dolgozói

kb. 12 ezer munkavállaló

sztrájkbizottságot alakított az egyik szakszervezet

közepes

nem várható

vízügyi közszolgáltatásban dolgozók

kb. 6 ezer munkavállaló

nincsen sztrájkbizottság, március 22-re demonstrációt helyeztek kilátásba

nem várható

nem várható

villamosenergia-ipar

kb. 12 ezer munkavállaló (nagyobb cégeknél)

nincsen sztrájkbizottság, a tárgyalások megakadtak

-

alacsony

 

A kormány utolsó pillanatban kapcsolt, és hatalmi szempontból komolyan vette a társadalmi elégedetlenséget, és próbálja kezelni a helyzetet. Jelen pillanatban nem látszik, hogy az egyes ágazatok követelései összeállhatnának egy mozgalomba. Az pedig elképzelhetetlen, hogy a pedagógusok vadsztrájkja mögé odaállnának a versenyszférában dolgozók.

Az ügy, amiben a kormány meghátrálásra kényszerült

Az elmúlt hónapok tiltakozásai megmutatták, hogy miképpen tudnak összekeveredni a szakpolitikai követelések, és az általános kormányellenes elégedetlenség. Éppen emiatt nem lehet meghatározni az elérhető minimális célokat, és emiatt szakadnak szét ezek a mozgalmak. A közoktatás terültén indult tiltakozás egyértelműen szakmai indíttatású volt, és a „mostani helyzet nem jó, változtassatok” karakterből indult ki.

Ehhez érezhetően komoly társadalmi támogatottságot is kapott, amelynek politikailag a kormányra nézve legkárosabb pontja a szülő-gyerek sztrájk volt (egy napra a tiltakozó szülők nem engedték iskolába a gyereküket). Ez ugyanis „bevitte” a politikát azokba a háztartásokba is, ahol amúgy nem követik nyomon a kormány-ellenzék ütésváltásokat. A szülők otthon mérlegelték, hogy tényleg jó-e a mostani oktatási rendszer, mernek e tiltakozni, vagy félnek a bosszútól. Ez pedig sokkal károsabb volt a kormányzat és a kormánypártok számára, mint egy 50 ezer fős tüntetés Budapesten.

A tiltakozás azóta érezhetően két mederben folytatódik tovább. A radikálisabb vonal vadsztrájkot szervez, a mérsékeltebbek (köztük a szakszervezetek) alternatívát ugyan nem nyújtva, de tompítani igyekeznek a feszültséget. Ezáltal gyengült az egész mozgalom ereje, miközben a kormány azt a képet sugározza magáról, hogy gesztusokat tesz, és jelentősen átalakítja a közoktatási rendszert.

A radikálisabb vonal olyan követeléseket fogalmazott meg, amelyek lehetetlenné teszik velük a megegyezést. Ezáltal az elégedetlenség lezárása részükről sikerrel nem lehetséges. Miközben a mérsékeltebb vonal fél a szakmai alapon való megegyezésről (árulónak tartanák őket), és emiatt nem tud beleállni teljes szívvel a tárgyalásokba sem. A kormány ezt az űrt kihasználva saját közegével egyeztet.

Sztrájkkal nem lehet semmit elérni?

A pedagógusok vadsztrájk kezdeményezése kapcsán megint felerősödöttek azok a követelések, hogy lazítani kell a sztrájktörvényen, amely lehetetlenné teszi az érdemi munkabeszüntetést. Valójában országosan egyetlen szakszervezet sem tesztelte a törvényt. Ahol helyi szinten került sor sztrájkra (Miskolcon a helyi tömegközlekedési társaságnál) ott végül megállapodással zárult a konfliktus.

Ezért félreértés lenne azt mondani, hogy a sztrájk hiányának oka csak a jogi környezet. Ennél talán sokkal fontosabb, hogy egy ágazati konfliktus hamar politikai konfliktussá válik (így akarja a kormány és az ellenzék is). Ezáltal már nem csak az adott szakmai kérdésről, területről van szó, hanem a kormány általános megítéléséről. A tiltakozók egy része pedig nem abban érdekelt, hogy lemondjon a kormány, hanem hogy változtasson az adott ügyben.

A szakszervezetek is éppen emiatt nem képesek megmozdítani akár szolidaritás alapon a tiltakozásukat, mert az átpolitizálódott helyzet nekik sem kezelhető a tagságuk politikai heterogenitása miatt. A kormánynak ebben a helyzetben  azaz érdeke, hogy folyamatosan erősítse azt a benyomást, hogy nem szakmai a tiltakozás, hanem politikai céljai vannak.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Mibe kerülhet a bankok stabil finanszírozásának biztosítása?

Mibe kerülhet a bankok stabil finanszírozásának biztosítása?

A Bázeli Bankfelügyeleti Bizottság két számszerű likviditási előírást dolgozott ki a bankok sokkellenálló-képességének erősítésére. Lang Péter, az MNB munkatársa szakcikkében azt vizsgálja, hogy a bankok miként készülhetnek föl az egyik ilyen követelmény, a két év múlva bevezetésre kerülő nettó stabil finanszírozási mutató (NSFR) teljesítésére.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Hirdetés

Utánajártunk

Hirdetés
  • BUX27092.00+0.01%
    DAX9823.5-4.93%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • május 23
    május 24
    MNB - Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos kincstárjegy aukció, D160831, 40 mrd Ft
    Külkereskedelmi egyenleg - március
    Ipari termelés (év/év) - március
    ING - 2016 Q1
    Nokia - 2016 Q1
    Walt Disney - 2016 Q2
    május 25
    KSH: Kiskereskedelem (március, részletes adatok)
    OMV - 2016 Q1
    Deutsche Post - 2016 Q1
    E.ON - 2016 Q1
    Metro - 2016 Q2
    május 26
    ÁKK - államkötvény aukciók (3, 5 és 10 év)
    KSH: Munkaerőpiaci adatok (munkanélküliség, foglalkoztatottság, február-április)
    Raiffeisen - 2016 Q1
    Ipari termelés (év/év) - március
    BoE kamatdöntő ülése
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    május 27
    Fogyasztó árindex (év/év, végleges) - április
    GDP - 2016 Q1
    GDP - 2016 Q1

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Ön szerint Magyarországnak nagyobb szerepet kell vállalnia a terrorizmus elleni harcban?