Hétfőn egyéni képviselői indítvány formájában benyújtják a parlamentnek a reklámadóról szóló törvényt, értesült az Atv.hu. A kormány tavaly már tervezte a hazai médiapiac megadóztatását, de erről a tervéről átmenetileg lemondott.
A reklámadó elsősorban a hazai kereskedelmi televíziókat érintené, emellett a tervezet külön kitér azokra a szolgáltatókra is, amelyek Magyarországon nem telepedtek meg, de napi műsoridejük legalább felében magyar nyelvű médiatartalmat tesznek elérhetővé a hazai piacon. Reklámadóval sújtanák - az egyébként is nehéz helyzetben lévő - nyomtatott napi- és hetilapokat, valamint az internetes portálokat, szabadtéri reklámhordozókat és járműreklámokat is.
A kormány az igazságosabb közteherviselés jegyében akarja kivetni az új terhet a "jelentős nyereséget termelő" médiaszektorra.
A tervezet szerint az adóalap félmilliárd forintot meg nem haladó része után nem kell a cégeknek reklámadót fizetniük. 5 milliárd forintig 1 százalékot, az adóalap 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó része után 10 százalékot, 10 milliárd forintot meghaladó, de 15 milliárd forint alatt 20 százalékot, 15 és 20 milliárd között 30 százalékot, 20 milliárd forintot meghaladó rész után 40 százalékot kell adózniuk a médiavállalatoknak.
A legnagyobb adófizető biztosan az RTL Klub lesz. A cég 2009-2011 között stabilan 29 milliárd forintos árbevételt könyvelt el, aminek legalább a háromnegyede, de inkább még nagyobb szelete reklámbevétel lehet. A TV2 ugyanebben az időszakban 16-21 milliárdos árbevételt tett közzé, árbevétele folyamatosan csökkenő.
A reklámadó korábban háromszor is szóba került. Először 2000-ben, akkor az írott és az elektronikus sajtó reklámbevételeinek 6 százalékát vette volna el különadóként az állam. De akkor a kormány végül nem támogatta saját képviselőinek ötletét, és a Fidesz végül le is szavazta a javaslatot. 2008-ban az Országos Érdekegyeztető Tanács egyik ülésén a szakszervezetek 3 százalékos reklámadó bevezetését ajánlották a bankok agresszív hitelreklámozása miatt. Ebből sem lett semmi. Ahogy a 2010-ben szóba került elképzelésből sem.