4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mivel Lengyelország az EU-támogatások legnagyobb felvevője és a brit munkaerőpiac messze legnagyobb ellátója, nem vitás, hogy a brit EU-kilépés erre az országra lehet a legnagyobb hatással. Ha a jelenlegi, bezárkózó kormány emellett a többsebességes Európa szélére viszi az országot, ahogy tervezi, akkor vége a sokéves fejlődésnek, ami a rendszerváltás nyertesévé tette az országot.

Lengyelország igen rossz állapotban volt a rendszerváltáskor: előtte áruhiány, üres boltok, utána hiperinfláció, óriási munkanélküliség, igen alacsony életszínvonal. Az ország aztán szép lassan fejlődésnek indult a többi volt kommunista országgal együtt, de aztán igen nagyot lendített rajta az EU-belépés, valamint a Donald Tusk vezette kormány intézkedései, és előállt az az egyedülálló helyzet, hogy Lengyelország meg sem érezte a 2008-as válságot, míg szinte mindenki más nagyot esett vissza.

Sereghajtóból éllovas

Így Lengyelország szép lassan be is érte a visegrádi csoportot (Csehország, Szlovákia, Magyarország), sőt néhány mutatóban előzött is. Az EU-támogatások az elmúlt években ömlöttek, és a brit munkaerőpiac kissé korai megnyitása óta majdnem 1 millió lengyel vállalt munkát a szigetországban, 2011, a német piac megnyitása óta pedig ott is szép számmal helyezkedtek el. Ez a gazdasági növekedéssel együtt lecsökkentette a munkanélküliséget, sőt mostanra erős munkaerőhiányhoz vezetett.

A népvándorlás előnyei

A külföldön dolgozó tömegek egy része így már hiányzik, viszont azt a jótékony hatást kikényszerítették, hogy a bérek erősen növekedni kezdtek, megindult a felzárkózás, és a lengyel bérszint felkapaszkodott a brit harmadára. Ez persze még kevés, és nem indul meg tőle a visszavándorlás, de a béremelkedés dinamikus, jó okunk van feltételezni, hogy valahol a brit és a német szint feléig fog tartani, nagyjából a gazdaság teljesítménye is így aránylik a két fejlett országéhoz.

Az óriási munkaerő-vándorlásnak más jótékony hatása is volt: az óriási embertömeg időről időre hazalátogat, ezzel rendkívül megnövelve a légiforgalmat, és az ahhoz kapcsolódó beruházásokat. Az igények kielégítésére újabb és újabb repülőterek állnak üzembe (általában volt katonai bázisok), ráadásul egy részük eleve az EU-támogatásokból újul meg. A Bloomberg szerint ezek egyike az Olsztyn-Mazury repülőtér, melyet 31 millió dollár összegű EU-pénzből alakítottak át, és főleg Nagy-Britanniába indulnak onnan járatok.

Csökkenő támogatások

A támogatások összege azonban 2020-tól csökkenni fog, viszont mivel az Egyesült Királyság volt a második legnagyobb befizető Németország után, kiesése az eredetileg vártnál nagyobb mértékben veti vissza a támogatásokat, melyekből méreténél fogva Lengyelország részesült a legnagyobb mértékben. Az eddig kapott összeg olyan nagy volt, ami az egykor a nyugat-európai országok által kapott amerikai Marsall-segély méretével vetekszik.

Peremre kerülhetnek

Ami különösen nagy veszélyt rejt, az a jelenlegi lengyel kormány hozzáállása az Európai Unióhoz. Nem elég, hogy a brit kilépés lecsökkenti a támogatásokat és esetleg több százezer lengyel sorsa válik bizonytalanná, de a kormányzó Jog és Igazságosság Párt a brit kilépés után nem hogy mélyíteni, de egyenesen lazítani akarja az Unióval való lengyel kapcsolatot.

Miroslaw Gronicki volt pénzügyminiszter szerint ez önmagában lefékezheti az eddigi robusztus gazdasági növekedést, és az ország ismét lemaradóvá válhat. Gronicki szerint a legnagyobb növekedést nem a támogatások okozták, hanem az, hogy a lengyel gazdaság az egységes piac által milyen mélyen bele tudott integrálódni az európai gazdaságba, és ha a többiek tovább mélyítik ezt az együttműködést, a kimaradók biztosan hátrányba kerülnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kihúz-e minket a csávából Nagy Márton új elképzelése?
Privátbankár.hu | 2024. április 19. 11:29
A Klasszis Média Lapcsoport állandó szerzője, Bod Péter Ákos volt jegybankelnök, egyetemi tanár, közgazdász a nemzetgazdasági miniszter által jegyzett versenyképességi stratégiát elemzi.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Medgyessy Pétertől - hétfőn, a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 15:13
Ehhez nem kell mást tennie, mint ingyenesen regisztrálni az április 22-én, hétfőn 15:30 órakor kezdődő eseményre.
Makro / Külgazdaság Kalapozásba fogott az ukrán kormány Washingtonban
Mester Nándor | 2024. április 18. 15:01
A Világbank és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) tavaszi ülését használja fel az ukrán vezetés, hogy megszerezze a gazdaság stabilizálásához szükséges pénzt vagy annak egy részét. Közben amerikai befektetőkkel is tárgyal az újjáépítési projektekről.
Makro / Külgazdaság Rekordmagas szinten a csehországi személyautó-gyártás
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 14:29
Az első negyedévben éves szinten 11,5 százalékkal 394 443 darabra nőtt a személyautó-gyártás Csehországban - közölte a cseh autóipari szövetség csütörtökön Prágában. A közlemény szerint ez az eddigi legmagasabb első negyedévi termelési adat.
Makro / Külgazdaság Fizethetjük majd a gigantikus kamatokat
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 12:33
A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal nagyobb összegben, 50 milliárd forintért értékesített 3, 5 és 10 éves lejáratú államkötvényeket, emelkedő átlaghozam mellett csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ.
Makro / Külgazdaság A háborúnak van egy eddig nem látott veszélye is
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:57
Környezeti károkat okozhatnak a rossz kondíciójú, biztosítással nem rendelkező, homályos orosz tulajdoni hátterű árnyékflotta tankerei.
Makro / Külgazdaság Szeretne új autót? Itt vannak az európai piac statisztikái!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:28
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb inflációs adatok érkeztek, nézze csak!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 10:38
Az OECD-országokban februárban átlagosan 5,7 százalék volt az éves infláció, míg az élelmiszer- és energiaárak nélkül számított maginfláció 6,4 százalékra csökkent.
Makro / Külgazdaság Itt van V. Naszályi Márta válasza a Várnegyed fideszes kerületi lapjára
Kormos Olga | 2024. április 18. 08:11
Budapest I. kerületében már jóval az önkormányzati választások kampányhajrája előtt dúlt a harc. A Várnegyed irányításáért már most négyen jelezték indulásukat, miközben V. Naszályi Márta, a Budavári Önkormányzat polgármestere úgy döntött: a kormánypárt kezébe került kerületi lap ellenében saját hírlevelet indít, és feljelenti Sára Botond főispánt. Sorozatunkban a június 9-i önkormányzati választások legérdekesebbnek ígérkező összecsapásait mutatjuk be.
Makro / Külgazdaság Vigyázat! Hatalmas benzinár-emelés közeleg
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 10:17
A 95-ös oktánszámú üzemanyag bruttó 7 forinttal kerül többe péntektől, a gázolaj ára viszont 6 forinttal csökken, így utóbbi lesz már olcsóbb.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG