3p
A vasárnapi nyitva tartás, vagy inkább zárva tartás körüli viták mulatságos fordulatot hoztak: az adóhivatal számításokkal próbálja alátámasztani a kormány igazát, amelyek azonban durva módszertani hibákat tartalmaznak, értékelhetetlenek. Sikerült ugyanis a január-februári pangás adatait összehasonlítani a húsvéti nagybevásárláséval.
MTI Fotó: Mohai Balázs

A vasárnapi nyitva tartás tilalmát elrendelő törvény „március 15-i hatályba lépését követően nem csökkent, sőt kismértékben nőtt a kereskedelmi ágazat forgalma a megelőző hetekhez képest. Az érintett három hét átlagos kereskedelmi forgalma meghaladja a március 15-ét megelőző kilenc hét - a január 5. és március 8. közötti időszak - forgalmi átlagát” – írtuk ma a jó kormánypárti kapcsolatokkal rendelkező Napi Gazdaság nyomán, amely a NAV-ot kérdezte az online pénztárgépek adatairól.

Az online pénztárgépek hatalmas előnyt jelenthetnek a statisztikakészítésnél, úgy látszik, napra kész adatokat lehet belőlük kinyerni, csak tudni kéne ezeket értelmezni. A január 5-e és március 8-a közötti időszak ugyanis leginkább pangásáról híres a kereskedelemben, sok bolt ki sem nyit január elején, a kiskereskedők is sokszor leltároznak, síelnek. Nincsenek családi ünnepek, bár a Valentin nap kissé fel szokta lendíteni a csokoládé- és plüssmaci-eladásokat.

Március 15-én mindenképpen zárva szoktak tartani az üzletek, az ez után következő, húsvét előtti hétvége viszont a vásárlás jegyében tellett. Kicsiben mint az aranyvasárnap Karácsony előtt, az ünnepre való felkészülés jegyében szokták tölteni az emberek. Olyannyira, hogy a legtöbb hipermarket, szupermarket el is használta kevés szabadon beosztható vasárnapi nyitvatartási napjából az egyiket, és nyitva tartott március utolsó vasárnapján. (Erről a Hvg.hu készített részletes összefoglalót annak idején.)

Bár a NAV azt állítja, hogy a boltbezárási tilalom óta nőtt a kereskedelmi forgalom, ez aligha mérvadó. Hogy a húsvéti időszak eléggé erősen tudja befolyásolni a kiskereskedelmet, arra többek között a KSH kiadványai is utalnak. Eszerint 2013-ban például a kiskereskedelmi forgalomban „az első kéthavi 2,7–2,8%-os csökkenés márciusra (a húsvéti vásárlások miatt) enyhült (-1,1%)”. Vagy érdemes lehet áttanulmányozni a Zwack Unicum, mint nyilvános tőzsdei cég negyedéves jelentéseit, amelyekben aszerint fluktuál eléggé rendesen a cég negyedéves árbevétele és nyeresége, hogy a húsvét éppen az első, vagy a második negyedévre esett abban az évben.

A helyes leginkább az lenne, ha ennek a három hétnek az adatait az előző év hasonló időszakával, pontosabban a 2014-es húsvét (2014. április 20-21.) előtti három hét adataival hasonlítanák össze. Bár ezt is nehezíti, hogy egyrészt akkor március 15-e nem esett bele ebbe az időszakba. Másrészt azóta állítólag, ha az állami statisztikáknak még hinni lehet, általában is nőtt a lakossági fogyasztás és a kiskereskedelem, a reálbér-növekedés következtében.

Vagy egyszerűen csak ki kellene várni egy hosszabb, összehasonlításra jobban alkalmas adatsort. A vasárnapi bevásárlást kedvelő vagy arra kényszerülő emberek bosszúsága egyébként sem mérhető számokkal.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG