5p
Német szakértők szerint radikális átalakulás előtt állnak a diszkont üzletláncok, nemsokára nem olyan lesz az Aldi és a Lidl, ahogy megismertük. Mindkét áruházlánc áttervezte üzlethelyiségeit, és kíméletlen árharcot folytat, már a márkás termékek piacán is. A diszkontok és a hagyományos szupermarketek közötti különbség idővel teljesen eltűnhet.

„Az Aldi-elv halála”, „Aldi és Lidl hamarosan nem lesz többé” – próbálja sokkolni az olvasót az N24.de. A nálunk is működő diszkontláncok egyik legnagyobb konkurense, a hagyományos szupermarketeket üzemeltető, szövetkezeti hátterű Rewe főnöke, Alain Caparros szerint a klasszikus élelmiszer-diszkontoknak végük. Öt év múlva egy ilyen sem lesz majd Németországban, főleg az Aldi fejlődik éppen a klasszikus szupermarketek irányába.

A szupermarketek és a diszkontok közötti különbség várhatóan el fog tűnni. Az Aldi a korábbi 600 cikk helyett már 2000 -féle árut kínál, és most az úgynevezett raklapos értékesítésnek is búcsút kíván mondani. A Rewe szerint a jövő szupermarketje nem annyira bolt lesz, hanem közösségi tér, a vásárló pedig vendéggé avanzsál, élményeket, fogyasztási lehetőségeket kínálnak majd neki. A vezérigazgató elsősorban a belvárosokban és városrész-központokban, este is sokáig nyitva tartó üzleteket tervez nyitni.

Külföldön terjeszkednek nagyon

A Planet Retail piackutató nyomán azt írják, hogy az Aldi és a Lidl továbbra is sikeres lesz és újabb tízmilliárdokkal növelheti forgalmát 2020-ig. A 2016-os is rekordév lehet a két lánc számára. Ez azonban részben külföldi terjeszkedésnek köszönhető, az Aldi 1000, a Lidl 1200 új üzlet nyitását tervezi 2020-ig.

Németországban is tendencia, hogy a kis üzletek, kisebb szupermarketek nem tudnak megélni a nagyok mellett. Sokat kritizálják azt a döntést is, amely lehetővé tette, hogy az Edeka üzletlánc átveheti a Kaiser's Tengelmann üzleteit, ezzel 50 százalék körüli piaci részesedésre téve szert.

Luxus kontra kiugró minőség

„Luxus-Lidl a minőségi Aldi ellen”, „A Lidl megtámadja az Aldit” – írja a német Wirtschaftswoche is. Eszerint a két üzletlánc párbaja a következő fázisába ért, az Aldi után a Lidl is minőségi termékekre áll át. Csinos dizájnt alakít ki áruházaiban, nagyobb tereket épít és vásárlói mosdót nyit babapelenkázóval. Ugyanakkor az árakat is tovább kívánja csökkenteni, akciós ajánlatok rendszerét építve ki. (Arról, hogy hogy néznek ki az új német Lidl-üzletek, itt van egy kisebb fotóalbum.)

Azt ígérik, ennek ellenére a vásárlás ugyanolyan egyszerű és gyors marad, a kínált termékek 1600 körüli számán sem változtatnának. A dolgozóknak is kedveznek, például választhatnak a pénztárosok, hogy állva vagy ülve szeretnének dolgozni. Öltözőket és pihenőhelyiséget, oktatótermet terveznek nekik. Az újfajta fiókokat azonban egyelőre csak ott vezetik be, ahol új üzlethelyiségeket nyitnak.

Heti öt nagy leárazás

A Lidl csak Németországban hárommilliárd eurót szánt az átalakításokra, azután amikor tudomást szerzett az Aldi Süd terveiről, még megtoldotta 200 millióval. A Lidl főleg azért keres új megoldásokat, mert nemrég az Aldi is elkezdett márkás termékeket – például Nutella, Coca Cola, Red Bull – felvenni a kínálatába, amelyek a Lidlnél már régen kaphatók. Folyik az árharc, most a Lidl hetente öt márkás termékre tervez nagy leárazást rendezni. (A fogyasztóknak kedvez az árharc – írtuk a napokban.)

Eközben Magyarországon...

A 2017-es évtől ismét belepiszkálnának az ágazat működésébe. Ledhet, hogy a kormány újabb trükköt készít elő a multik elriasztása érdekében? Már abba is beleszólna, hogy mit árulhatnak a boltok és mit nem. Cikkünk itt>>>>>>>>>

A Lidl a 2015/2016-os üzleti évben 64,6 milliárd eurónyi árbevételt ért el nemzetközi szinten, ez 9,5 százalékos növekedést jelent. Júniustól Litvániában nyitnak 15 üzletet, 2018-ban pedig az USA-ban szeretnének megjelenni. Az Aldi becslések szerint idén öt százalékkal 76 milliárdra, a Lidl 71 milliárdra növelheti bevételét. A 2020-as évre a két cégtől 91, illetve 89 milliárdot várnak.

Minek ide a luxus?

Miért van szükség az Aldi luxuscikk-offenzívájára? - teszi fel a kérdést a Wirtschaftswoche másik cikke. A cég május elején mutatta be Bajorországban a „jövő áruházát”, és 2019-ig az összes egységét modernizálni szeretné Németországban. A cég 2012-ben a Coca Colával indított, majd azóta 70 márkás terméket vezetett be üzleteibe a korábban szerényebb választékot kínáló polcokra.

Persze olcsón. „Azt kell elérnünk, hogy a vásárlónak az legyen a benyomása, hogy sehol másutt nem tud olcsóbban bevásárolni” - idéznek egy illetékest. Az Aldi azonban tavaly szerény, két százalék körüli bevétel-csökkenést szenvedett el Németországban. A márkás termékek értékesítése nélkül ez több is lehetett volna.

Vékony kötélen egyensúlyoz

A márkás termékekkel az Aldi főleg az Edeka és a Rewe hagyományos szupermarket-láncokkal veszi fel a versenyt. Az eredeti diszkont-koncepció felpuhítását a márkás termékekkel azonban vékony kötélen való egyensúlyozáshoz hasonlítják a cikkben. Nem szabad ugyanis elveszíteniük az olcsóság imidzsét.

A konkurensek sem alszanak, és gyakran aláígérnek az Aldi luxustermék-árainak. Ezért óvatosan adagolják a márkás termékeket, és az olcsó diszkont-árucikkeknek tartják fenn a döntő helyet a polcokon.

A cikk utal arra, hogy a háttérben is szörnyű harc folyik, a márkás termékek előállítói például a nagyobb Edeka és Rewe láncokkal való jó kapcsolatot kockáztatják, ha az Aldiba is beengedik a termékeiket. A gyártók számára viszont az Aldi mintegy 4000 fiókja rendkívül vonzó piac.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG