A lakásra és a kajára kell a pénz - nyaralásra nem futja?

2012. július 07., 07:30

Huszonnyolc megkérdezett európai ország lakosai közül a magyarok költik a legtöbbet a lakás fenntartására, de élelmiszerre is az átlagnál többet költünk.

A magyarok adják ki havi költségvetésükből a legnagyobb részt lakással kapcsolatos szolgáltatásokra huszonnyolc európai ország lakói közül. Amíg nálunk az átlagos kiadások 36 százalékát szokták lakhatásra fordítani, addig az európai átlag 25 százalék - állapítja meg a Nielsen friss, az internetező fogyasztók körében végzett globális felmérése.

Az internetező magyarok a büdzséjük 25 százalékát költik étkezésre, ez szintén meghaladja az európai átlagot, amely 21%.

Forrás: Nielsen


A kommunikációra honfitársaink a havi büdzséjük 8 százalékát költik, ebbe a mobiltelefontól a kábeltévéig a net számlán keresztül minden beletartozik. A mindennapi közlekedésre 7% jut, ami nem tűnik soknak a horribilis benzinár mellett, de jó, ha tudjuk, hogy a Nielsen ebbe a kategóriába az autózás mellett belevette a tömegközlekedést is.

A havi büdzsé elenyésző részét, csupán 4%-át költjük az egészségre, jellemzően akkor ha valami bajunk van (tehát nem az egészségmegőrzésre adjuk ennek a pénznek a nagy részét, hanem a gyógyulásra). A magyarok ezek után az otthonon kívüli étkezésre (3%) és a megtakarításaikra (3%) költik még a "legtöbbet".

További 2-2 százalék jut képzésre vagy tanulásra, háztartási elektromos készülékekre vagy szórakoztató elektronikára, továbbá pihenésre/szórakozásra.

Hazánkban a havi költésekből kedvtelésből történő utazás vagy üdülés 1,2 százalékkal részesedik. Ez a legalacsonyabb arány a huszonnyolc vizsgált európai országban. Szintén a magyarok költik a legkevesebbet pihenésre valamint a szórakozásra. Ez annak fényében nem meglepő, hogy egy nemrég készült régiós felmérés szerint mi fordítjuk a legkevesebb időt a pihenésre.

A Nielsen azt is vizsgálta, hogy a megkérdezettek hogyan osztanák be pénzüket, ha a jelenleginél 10 százalékkal több állna rendelkezésére a havi elszámolásnál. Ebből az összegből Magyarországon az online megkérdezettek átlag 2-2 százalékot fordítanának otthoni étkezésre, illetve megtakarítanának vagy befektetnének. További 1-1%-ot pedig a lakhatásra, a ruházkodásra, a pihenésre és a szórakozásra valamint a mindennapi közlekedésre költenénk el.

Érdekes, hogy az otthon fogyasztott élelmiszerre büdzséjükből a legkisebb arányt a svájciak és dánok költik 21, 22, valamint az írek és olaszok 23-23 százalékos aránnyal.

A lakhatás általában a déli országokban a legolcsóbb, ahol keveset kell fűteni (19-24 százalékos aránnyal). Figyelmet érdemel, hogy északabbra fekvő országok lakóinak havi kiadásaiból lakásra és a vele kapcsolatos szolgáltatásokra pénzük mindössze 22 százalékát adják ki a svédek, 23-23-at pedig az oroszok és svájciak - állapítja meg a Nielsen kutatása.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

7+1 tipp arra az esetre, ha tele van a Gmail-ed

7+1 tipp arra az esetre, ha tele van a Gmail-ed

A legnagyobb láda is betelik egyszer, ha sohasem takarítanak benne, az e-mail meg már nélkülözhetetlen a modern élethez. Sokaknál ezer, sőt tízezer számra halmozódnak a levelek, teljes kitakarításuk szinte már reménytelen. De nincs minden veszve, egy hasznos Gmail gyorstisztítás akár percek alatt is végrehajtható.

További cikkek

Utánajártunk

Napi kommentár - videó

Ajánlatunk

Ajánlatunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX35599.51-0.5%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • június 19
    Export és import

    június 20
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    Euróövezet folyó fizetési mérleg
    Folyó fizetési mérleg
    június 21
    KSH: Keresetek (január-április)
    MNB: Negyedéves fizetési mérleg és külfölddel szembeni állományok
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének május végi helyzetéről
    Jelzáloghitel igénylések
    Használtlakás értékesítések
    június 22
    Tartós és friss munkanélküli-segély kérelmek
    Bloomberg gazdasági várakozások és fogyasztói elégedettség
    Fogyasztói bizalom
    június 23
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, április)
    Feldolgozóipari BMI
    Szolgáltatóipari és feldolgozóipari BMI
    Szolgáltatóipari és feldolgozóipari BMI
    Feldolgozóipari BMI

Szavazás

Ön szerint hogyan kellene hívni a 2018-as költségvetést?