4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt 21 évben ötvenszeresére emelkedett a napijegyek, 33-38-szorosára a hetijegyek ára a Sziget Fesztiválon. A programok és a szolgáltatások is nyilván óriásit változtak azóta, de az utóbbi tíz év alatt mindenképpen az inflációt sokszorosan túlszárnyalva mentek fel az árak.

Míg 1993-ban 300 forintért lehetett bemenni a Sziget Fesztiválra, ma ugyanez 15 000 forintba kerül. Az ötvenszeresébe. (Sőt, holnaptól, meg a helyszínen már 16 000 lesz ugyanez.)  A hetijegy akkor 1800 volt, ma, július 31-én 68 000 forint, ez pedig 38-szoros emelkedés. Vagy választhatunk olcsóbb, ötnapos bérletet 59 ezerért, ez csak 33-szorosa az egykori napijegynek.

Eközben a fogyasztói árak színvonala a KSH szerint majdnem pontosan hatszorosára emelkedett, tehát a jegyárak sokszorosan lekörözik a pénzromlást. Nem csoda, hogy a hrek szerint a hazai vendégek ma már elég kevesen vannak, a fő vendégkört elsősorban a külföldiek teszik ki.

Szinte halljuk is a szervezőket, akik elmondják, hogy a legelső Szigethez képest mekkora óriásit fejlődött a szolgáltatások színvonala és főleg a programkínálat, ma már milyen nívós és drága előadók vannak, hányféle színpad, sátor és különböző más program, össze se lehet hasonlítani. Vagy hogy korábban kapott némi állami támogatást is a Sziget, de most már évek óta nem, ráadásul régen nem fizetett a területhasználatért.

Ettől azonban a tény tény marad: a heti bérlet drágább, mint a havi nettó minimálbér 66 483 forintos összege, és a napijegy is hasonlóan nagy érvágás a lakosság nagy részének, még ha több tucatnyi koncertet is kapunk érte.

Az első fesztiválok biztosan nagyon fapadosak voltak, de akkor ne menjünk annyira vissza. Csakhogy az utóbbi években is eléggé szépen galoppoztak az árak. Például most az utóbbi 12 hónap inflációja inkább szerényen negatív volt, mégis hét százalékkal nőtt a napijegy és hárommal a heti belépő ára. Ha okot akarunk rá keresni, a forint gyengülését biztosan ide lehet venni, amely főleg a külföldi fellépők gázsiján keresztül hat. A nyugat-európai lassú, de létező gazdasági növekedés is növelheti a keresletet az előadók iránt.

Tíz évre visszatekintve pedig másfélszeresére nőtt az árszínvonal (mintegy 50 százalék volt az infláció), miközben 3,7-4,3-szeresére mentek fel a különböző belépők árai. De lentebb mellékeljük az egész táblázatot, bárki néhány osztással kiszámolhatja, melyik két év alatt mennyi volt a változás. (A valóság bonyolultabb, van még engedmény elővételnél, lépcsőzetesen nő az ár, ott a nulladik és a mínusz egyedik nap stb.)

Brujería, azaz Boszorkányság - spanyol brutál metál-együttes (Fotó: Wikimedia Commons, 2009)

Az index.hu két évvel ezelőtt készített egy összehasonlítást, amiben hasonló eredményekre jutott, nagy érdeme, hogy az étel- és italárakról is van benne szó, hiszen ilyet bevinni tilos, muszáj a helyszínen fogyasztani. A lényege, hogy öt év leforgása alatt, 2005 és 2012 között – miközben volt egy elképesztő pénzügyi és gazdasági válság – a vizsgált élelmiszer- és italfajták ára másfél-kétszeresére ment fel, sokkal, de sokkal jobban, mint a KSH szerint a hasonló termékek általában az országban.

A sör például több mint duplájára, 270-ről 580 forintra – aztán hogy az idén hol lesz majd… Azt mindenesetre megállapították, hogy a Budapest belvárosi szórakozóhelyek jelentős része még a fesztiválnál is drágább.

(A grafikonok hátterében Jarvis Cocker 2011-ben, fotó: Wikimedia Commons.)

(Wikipedia, KSH)
Napijegy (forint) Olcsóbb hetijegy (forint) Drágább hetihegy (forint) Fogyasztói árak (jobb skála, 1993=100)
1993 300 1 800 1 800 100
1994 300 1 800 1 800 119
1995 500 2 500 2 500 152
1996 700 2 800 2 800 188
1997 800 5 000 5 000 223
1998 1 200 6 000 6 000 254
1999 1 500 7 000 7 000 280
2000 2 000 8 000 8 000 307
2001 2 500 10 000 10 000 336
2002 3 000 12 000 12 000 353
2003 3 500 14 000 14 000 370
2004 4 000 16 000 16 000 395
2005 5 000 20 000 20 000 409
2006 6 000 20 000 24 000 425
2007 8 000 25 000 30 000 459
2008 8 000 25 000 30 000 487
2009 10 000 37 500 45 000 508
2010 12 000 38 000 46 000 533
2011 12 000 38 000 46 000 554
2012 13 000 55 000 63 000 585
2013 14 000 58 000 66 000 595
2014 15 000 59 000 68 000 595
2014/1993 50,0 32,8 37,8 6,0
2014/2004 3,8 3,7 4,3 1,5
2014/2013 1,071 1,017 1,030

1,000

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG