4p
Kilenc hónap után újra éves áremelkedést mértünk a Privátbankár Árkosár-felmérésében: a szinte egész éven át tartó árcsökkenésnek egyelőre vége szakadt. Kérdés, hogy a kiskereskedelmi szektor új terhei vagy a bázishatás felel nagyobb részt az irányváltásért - éves szinten csak egy áruház húzta fel az átlagot, havi szinten viszont mindenki emelte az árakat.

2015. január 12-én nyakunkba vettük három kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketét: az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban jártunk. Érdeklődésünk nem újkeletű: felmérésünk keretében 2007 februárja óta járjuk a hipermarketeket. A dolognak persze most különös aktualitást ad a kormányzat és a kereskedelmi láncok viszonya. A hipermarket-láncokat sújtó jogszabályváltozások - a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket; drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszeripari felügyeleti díj; vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek; kibővítik a plázastopot - súlyos milliárdokba kerülnek a cégeknek, akik válaszul elhalasztják beruházásaikat, üzleteket zárnak be, elbocsátják dolgozóikat. Az is biztos, hogy az új terhek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meglátszódnak majd.

 

 

2015. januárjában mindhárom hipermarket-lánc emelt árain decemberhez képest - ez azonban nem meglepetés, gyakorlatilag törvényszerű, hogy a decemberi akciók után januárban drágábban vásárolunk be. Ha éves távlatban nézzük a számokat, azt látjuk: egyedül az Auchanban tölthettük meg drágábban a kosarunkat, mint egy éve - az Interspar 0,5, az Auchan pedig 1,6 százalékkal kevesebbért adta most a 30 termékből álló árkosarat.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Az átlagos éves adatot így az Auchan 4 százalékos emelése lendítette pluszba. A tavalyi folyamatos árcsökkentés után az sem lenne meglepő, ha az alacsony árak jelentette bázishatás tolná a pozitív tartományba az árindexet az elkövetkező hónapokban.

 

 

Az is igaz, hogy ez ugyan összébb rázta a mezőnyt, az élen még sincs változás: továbbra is az Auchan az első, a második-harmadik helyen viszont helyet cserélt az Interspar és a Tesco. A három áruház átlagára 17 657 forintra emelkedett 2015 januárjára: ez 3,7 százalékkal magasabb az egy hónappal ezelőttinél, és 0,6 százalékos emelkedést jelent tavaly januárhoz képest.

A legkevesebbet persze akkor kellene fizetni, ha mindent ott vennénk, ahol az a legolcsóbb: 1 421 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna. Az Auchan ennél 6, a másik két áruház 8,7 illetve 11,5 százalékkal drágább. (Igaz: a tripla utazgatás a folyamatos üzemanyagár-zuhanás mellett már kezd megfontolandó lenni...)

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH holnap (szerdán) közli az infláció decemberi alakulásáról szóló adatait - megtudjuk, 2014 egészében hogyan alakult az árindex.

A fogyasztói árak színvonala 2014-ben 0,2 százalékkal csökkenhetett, 2015-ben 0,9 százalékkal emelkedhet a jegybank legfrissebb előrejelzése szerint.

Régen láttunk már ekkora havi áremelkedéseket: a banán ötödével drágult, egyes tömény szeszesitalok pedig közel 30 százalékkal kerülnek most többe, mint decemberben. Legalább tizedével drágult a narancslé és a liszt is.

Tavaly januárhoz képest a tejföl drágult a legnagyobb mértékben (közel harmadával). Jelentősebb, 10 százalékot meghaladó éves áremelkedést mértünk a banánnál, a lisztnél, a száraztésztánál, a joghurtnál, egyes szeszesitaloknál és az ásványvíznél is.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is kiválasztottunk három élelmiszert, hogy megvizsgáljuk, hol lehet a legolcsóbban beszerezni. A narancsból a görög a nyerő, legalábbis ezt árulják mindenhol a legolcsóbban: a Tescóban már 249 forintért megkaphattuk, az Auchanban 269-ért, az Intersparban 279-ért adták ottjártunkkor.

Csirkemellfilét a legolcsóbban az Auchanban találtunk, kilónként 1279-ért; az Interspar 1399-ért adta, a Tescóban most 1629 forintba került.

Aki rajong az ecetes nyers halért, de nem akar sokat költeni, a Tescóba menjen: ruszlit kilónként 1400 forint alatt is találtunk itt. 1471-ért kínálták az Auchanban, míg az Intersparban 2198 forintba került a legolcsóbb ruszli kilója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG