Küszöbön a jövő: el a kezekkel a pénztárcától!

Gáspár András, 2012. február 21., 15:51

Hatalmas áttörés előtt áll az érintés nélküli fizetés világa: a mobiltelefonokba integrált új technológia nem csak a pénzügyek világát forradalmasíthatja, hanem teljes egészében kiválthatja a pénztárcát, a jegyeket és bérleteket, de átalakíthatja a személyre szabott szolgáltatások és reklámok világát is. Magyarország nem alszik: igyekszünk az elsők között kiaknázni az egyelőre gyerekcipőben járó technika előnyeit.

2012-ben már minden az érintés nélküli technológia és a mobilfizetés körül forog - ez volt a vezető gondolata az IIR Magyarország által szervezett Kártyapiac 2012 konferenciának, melynek médiatámogatója a Privátbankár.hu is.

Mit tud az NFC?

A Near Field Communication (NFC) egy maximum néhány centiméter távolságra tervezett, vezeték nélküli, rádiófrekvenciás kapcsolódási technológia, amely lehetővé teszi, hogy két vagy akár több eszköz is biztonságos csatornán és érintés nélkül egymással kommunikáljon, adatokat cseréljen ki egymással.

Az NFC alapú szolgáltatások eredménye, hogy a jelenleg a tárcánkban tartott minden kártya és készpénzhelyettesítő fizetőeszköz a közeljövőben átköltözhet a mobiltelefonokba. Lehetőséget biztosít például az érintésnélküli bankkártyák mobiltelefonon történő használatára, de a hűségkártyák, kuponok, közlekedési- és belépőjegyek elektronikus formában való megjelenésére is.

Hogy a fizetési folyamat mennyire gyors, az alábbi demonstráció szemlélteti: a fizetés és a személyre szabott kupon nyomtatása néhány pillanat alatt megtörténik:

A szolgáltatás elterjedése szempontjából kiemelten fontos, hogy minél több helyen lehessen azt használni, függetlenül attól, hogy melyik operátor telefonját használja az ügyfél. Az ehhez szükséges ökoszisztéma felépítése együttműködést igényel az összes szereplőtől. A Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone felismerték ezen együttműködés szükségességét, és három piacvezető szolgáltatóval – MasterCard, OTP Bank és SuperShop – karöltve 2011. júniusában megalakították a Magyar Mobil Tárca Egyesületet, melyhez időközben több piaci szereplő is csatlakozott.

A tavaly nyári Sziget fesztivál ideje alatt 200 kiválasztott ügyfél már tesztelte a szolgáltatást. A folyamat rendkívül egyszerű: a vásárlóknak néhány centiméterre oda kell tartaniuk telefonjaikat a fizető terminálhoz, és a vásárlás ezzel meg is történt. Ugyanígy működhet bármilyen jegyvásárlás is, de NFC-chipek elhelyezhetőek képeslapon, névjegykártyán, reklám-szórólapon, vagy akár egy pólón is. Az NFC egy újabb híd a nyomtatott és az online kommunikáció között - akár egy újsághirdetésben is könnyen elhelyezhető, ahogy az alábbi videó is bemutatja.



Az NFC használatára alkalmas készülékek listája máris hosszú, és egyre bővül - az NFC World angol nyelvű listáján a már elérhető és a hamarosan érkező készülékek is szerepelnek.

Úttörő magyar program

Lemák Gábor
Lemák Gábor

Lemák Gábor, a Magyar Mobil Tárca egyesület főtitkára a konferencián tartott előadásában elmondta: a felhasználók számára elsődlegesen az a technológia előnye, hogy egy olyan eszközzel váltható ki a bankkártya, a készpénz, a kuponok, illetve pénztárcák teljes tartalma, amely gyakorlatilag éjjel-nappal nálunk van: a mobiltelefonnal. A kibocsátók, bankok, üzemeltetők számára pedig az NFC az elektronikus tranzakciók számának megugrásán keresztül biztosít lényeges előnyöket, amely pontosabban segíthet feltérképezni a fogyasztói szokásokat, viselkedéstípusokat, lehetővé téve a szolgáltatások, marketingtevékenységek személyre szabottá válását.

A Google saját NFC-rendszert fejlesztett Wallet néven, ahogy a PayPal Mobile is működik már. A tavasszal megjelenő iPhone 5 is tartalmazza majd a technológiát - az Apple minden bizonnyal igyekezni fog a legtöbbet kihozni a lehetőségből. Banki oldalról a Raiffeisent említette a szakember, amely Ausztriában már teszteli saját megoldását. Az Egyesült Államokban nagyjából szabványosították az NFC technológiát, az első pilot-projektek a nagy kártyatársaságok nevéhez (Visa, MC) fűződnek. de a telekom-szektor sem tétlenkedik: az AT&T, a Verizon és a T-Mobile 100 millió dolláros összefogást indított a Google legyőzésére.

Magyarországon a 3 nagy mobilszolgáltató már házon belül elkezdte az NFC tesztelését, az első tapasztalatok alapján az MMTE égisze alatt közösen folytatódik a projekt. A cél az, hogy az év végéig megvalósuljon az első tranzakció a Magyarországon kialakítandó környezetben - a terv ambíciózus, Lemák Gábor szerint európai viszonyban is igyekeznek az élen járni a magyar szakemberek.

Ki van a vonal másik végén?

Veres János
Veres János

A rendszer kiépítésének egyik fő kérdése, hogy az NFC-technológiát ki integrálja az eszközbe. Egyrészt a mobiltelefongyártó beépítheti a készülékbe, másrészt egy memóriakártyába is beépíthető, harmadrészt akár a SIM-kártyába is integrálhatóak a szükséges áramkörök, más-más szereplőt téve a folyamat kulcspozíciójába (egy mobilgyártót, egy bankot vagy épp egy mobilszolgáltatót).

Veres János, az Állami Nyomda mobilfejlesztési igazgatója bemutatta, hogy az NFC technológia használata ezen is túlmutat: egy olyan mobiltokot mutatott be, amely egy egyébként NFC-technológiát nem tartalmazó készüléket is felruházott az érintésnélküli fizetés képességével. Ugyanígy számos átmeneti megoldás létezik az elfogadóhelyeken lévő POS-terminálok felkészítésére a contactless technológia fogadására. A rendszer használóinak dönteni kell arról is, hogy saját "virtuális pénztárca"-alkalmazást fejlesztenek, vagy valamiféle közös platformon teszik elérhetővé a fizetési megoldásokat. Az előzetes tanulmányok szerint mindenesetre a piaci szereplők együttműködésével kidolgozott megoldások lényegesen komolyabb előnyökkel kecsegtetnek, mint a külön-külön fejlesztett, egymástól független módszerek. Jelenleg a hazai helyzet az, hogy mindenki keresi a helyét az értékláncban - mondta Veres.

Mobil sem feltétlenül kell

Dr. Kóka János, a Cellum Global Zrt. elnök-vezérigazgatója előadásában elmondta: a Cellum a MasterCard Mobile szolgáltatás hátterének biztosításával vált ismertté, de az ezt megelőző 10 évben is komoly tapasztalatokat szereztek a biztonságos mobil fizetési megoldások terén. Magyarországon ugyanis már 1,4 millió ember már használta a mobiltelefonját fizetésre, ami azt jelenti, hogy ez a piac elképesztően gyorsan növekszik, mivel a felhasználók számára könnyen adaptálható.

A biztonság kiemelt fontossági tényezőként jelenik meg a mobilfizetési rendszerekben; a MasterCard Mobile technikai hátterében például az érzékeny információk számára a Cellum háromelemű rendszert dolgozott ki. Minden titkosított adatot két részre bontanak, az egyik rész a szerveren, a másik a telefonon tárolódik, a rendszer harmadik eleme pedig az egyesítéshez elengedhetetlen mPIN-kód, amelyet csak az ügyfél tud.

Az NFC-vel kapcsolatban Kóka János elmondta: a kialakult ökoszisztéma hiánya miatt nem tudott eddig a mobiltelefonos rendszer valódi robbanást okozni, holott már 10 éve ismert a technológia. A mobilkészülékek, SIM-kártyák NFC-képessé tétele komolyabb beruházást igényel a gyártók részéről, bizonyos felhasználási területeken pedig nehezen alkalmazható - például strandokon, vagy általános iskolai büfékben. Kóka szerint az NFC nem jelent valódi előnyt a fizikai jelenlétet igénylő fizetéseknél a meglévő és működő, például QR-kóddal operáló rendszerekhez képest. A Cellum ezért unortodox megoldást választott a technológia kiaknázására: mobiltelefon helyett egy egyszerű plasztikkártyát „vérteznek fel”. A mobiltelefon egyfajta kommunikációs hídként szerepel a folyamatban, amely a kártya feltöltésére, menedzselésére használatos. Az etyeki pincefesztivál fizetési kártyáját hozta fel példaként, melyet a borospincékben, offline környezetben, térerő és akár áram nélküli helyeken is fizetésre lehet használni.

 

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Meghökkentő jövő vár ránk – leáldozott az érintőképernyők kora?

Meghökkentő jövő vár ránk – leáldozott az érintőképernyők kora?

A technológiai forradalom korában pár év alatt akkorát fordulhat a világ, amely korábban teljesen elképzelhetetlen lett volna. Tényleg meszeltek az érintőképernyőknek? Milyen nagy újítások jöhetnek a belátható jövőben? Legújabb videónkból ez is kiderül.

További cikkek

Utánajártunk

Videók

Ajánlatunk

Ajánlatunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX40021.89+0.9%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • január 15
    KSH - Mezőgazdasági termelői árak (november, év/év)
    KSH - Építőipari termelés (november, év/év)
    Gépipari megrendelésállomány (év/év, december)
    január 16
    Kereskedelmi szálláshelyek forgalma (november, év/év)
    Fogyasztói árindex (év/év, december)
    Fogyasztói árindex (év/év, december)
    Citigroup 2017 Q4
    New York-i feldolgozóipari beszerzési menedzser index (január)
    január 17
    Fogyasztói árindex - végleges (december)
    Ipari termelés (év/év, december)
    Bézs könyv
    Bank of America 2017 Q4
    Goldman Sachs 2017 Q4
    Alcoa 2017 Q4
    január 18
    GDP (negyedév/negyedév, év/év, Q4)
    Kiskereskedelmi forgalom (év/év, december)
    Ipari termelés (év/év, december)
    Friss és tartós munkanélküli-segélykérelme
    Philadelhpiai Fed index (január)
    Morgan Stanley 2017 Q4
    IBM 2017 Q4
    Amercan Express 2017 Q4
    január 19
    KSH: Átlagos bruttó béremelkedés (év/év, november)
    Termelői árindex (év/év, december)
    Euróövezet folyó fizetési mérleg (milliárd euró, november)
    {{uk}} Kiskereskedelmi forgalom (év/év, december)

Szavazás

Ön elégedett az idei nyugdíjemelés mértékével? (3%)