„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei,
a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.
Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!
Ha a közoktatásba nem fér bele, akkor majd a versenyszféra kitanítja az embereket a helyes pénzügyi döntések meghozatalára - legalábbis jelenleg valami ilyesmi a helyzet Magyarországon, ha pénzügyi tudatosságról beszélünk. Ebbe a sorba állnak be lassanként a bankok is, amelyeknek szintén érdeke a jól felkészült ügyfél. Bartha Ákos, az MKB retail ügyvezető igazgatója szerint együtt kell dolgozni az ügyféllel a siker érdekében. Interjú.
Privátbankár.hu (PB): Mit tapasztal az MKB? Milyen szintű pénzügyi kultúrával rendelkeznek az ügyfelek? Mondhatjuk, hogy a válságok és a brókerbotrányok egy pénzügyileg tudatosabb társadalomhoz vezettek?
Bartha Ákos (B.Á.), az MKB retail ügyvezető igazgatója: Egyértelműen tudatosabbá, óvatosabbá, megfontoltabbá váltak az emberek. A folyamat a devizahiteles problémákkal vette kezdetét, a brókerbotrányok pedig megtakarítási oldalon erősítették a tudatosságot. Az sem mellékes szempont, hogy a szigorodó szabályozás teljesebb tájékoztatást ír elő a pénzügyi szolgáltatóknak, és ennek a hatásait sem tudja „kikerülni” az ügyfél. Ugyanakkor a pénzügyi termékek között egyre több komplex tűnik fel, amelyek a mindennapokban elsőre nehezen értelmezhetők, nehezen összehasonlíthatók. Adódnak tehát olyan tényezők, amelyeket nem pótol a jogszabályokban előírt tájékoztatási kötelezettség. Ráadásul a kötelező, szükséges megfogalmazások gyakran szárazak, erősen jogi nyelvezetűek, ezért aztán még fontosabbá válik, hogy a tanácsadók le tudják fordítani őket magyarra. Ezzel együtt elengedhetetlen, hogy az emberek különféle csatornákon tájékozódjanak, például az interneten.
PB: Melyek azok a termékek, ahol égető szükség lenne a tudatosabb ügyfelekre?
Bartha Ákos - MKB
B.Á.: A tudatosság a banki termékek és szolgáltatások teljes körében szükséges, ideális esetben alapfeltétel lenne. Természetesen más és más mélységekre van szükség eltérő esetekben, de az például elengedhetetlen, hogy az emberek minél pontosabban tudják felmérni, meddig nyújtózhatnak, amikor hitelt vesznek fel. Ahogyan a számlatermékeknél az volna az elsődleges, hogy mindenki a bankolási szokásaihoz leginkább igazodó megoldást válasszon. Ez esetben a kötelező minimum nyilván az, hogy tudjam, milyen módon intézem a pénzügyeimet, és nem árt tisztában lennem azzal sem, hogy valóban optimális-e vagy ahhoz legalább közelítő a helyzet. A megtakarításoknál kulcskérdés, hogy gondolkodjunk, tervezzünk előre, legyünk szisztematikusak és kitartóak, és jól jön a türelem, hogy például realizált veszteség nélkül vészeljünk át egy kritikus időszakot.
PB: Van különbség generációk között? Miben különbözik az X,Y generáció az idősebbektől?
B.Á.: Elsősorban a tájékozódás módjában látok eltérést. Az idősebbek személyes informálást és fizikai kapcsolatot igényelnek, és körükben nem ritka, hogy teljesen tájékozatlanul érkeznek. A fiatalok sokkal bátrabban használják a modern csatornákat, és jellemzően felkészültebben érkeznek egy-egy személyes találkozóra. Ebből adódóan érdemi kérdéseket tudnak feltenni, emiatt rövidebb, célratörőbb a kommunikáció, és sokszor már a helyszínen megszületik a döntés. A korábbi generációknál általában több idő eljutni idáig.
PB: Érdemes egy banknak oktató szerepet vállalnia, szolgálhat-e tudásbázisként?
B.Á.: Persze, és egyáltalán nem mindegy ennek a milyensége. Oda kell figyelnünk, hogy milyen nyelvezetet használunk, hogyan kommunikálunk, ne öltsön az egész túlságosan és érthetetlenül szakmai színezetet. A félreértések elkerülése végett: a tartalomnak szakmainak kell lennie, de a megjelenési formában legalább annyira fontos az érthetőség, az egyszerűség. Nem kicsi a felelőssége az oktatási rendszernek sem: a pénzügyi edukációt érdemes fiatal korban, akár játékos, szórakoztató formában elkezdeni. Végezetül pedig otthon is előkerülhet néha a Gazdálkodj okosan!, esetleg ennek valamelyik jelenleg divatos hipszterváltozata.
PB: Milyen csatornákon, hogyan érdemes ma az ügyfeleket elérni? Milyen eszközökkel válhat egy pénzügyi intézmény megbízható tudásforrásává az egyszeri ügyfélnek?
B.Á.: A fiókhálózat változatlanul erős csatorna, és nem változott a személyes konzultációk fontossága sem. Tapasztalataink szerint hasonlóan közkedvelt a telefonos tájékoztatás. Az elmúlt időszakban ezek mellé nőtt a honlapok, a kalkulátorok és az internet jelentősége, és hatékonyan lehet felkelteni a figyelmet appokon, sms-en és push üzeneteken keresztül.
PB: Milyen lehetőségei lesznek a jövő bankjának, hogyan bővül a szerepkör?
B.Á.: A jövő bankja olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyek megkönnyítik az ügyfelek mindennapjait. Mi szeretnénk ennek a folyamatnak az élére állni, a digitális bankolás hazai éllovasává válni. Ennek érdekében hamarosan lecseréljük banki számlavezető rendszerünket, olyan informatikai alapokra téve szert, amelyekkel a jövő nálunk már jövőre elérhető. Ezen túlmenően átfogó együttműködési programot indítottunk a fintech szférával, hiszen az érdekünk közös: az ügyfelek elégedettsége. Miért ne dolgozhatnánk együtt olyan megoldásokon, amelyeknek köszönhetően az ügyfelek kényelmesen és egyszerűen intézhetik ügyeiket?
Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas
szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Előfizetőink máshol
nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért. Előfizetésünk
egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek
között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is
tartalmaz.
Izgalmas és magas színvonalú döntő után a budakeszi Prohászka Ottokár Katolikus Gimnázium csapata nyerte a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! 2024 tavaszi pénzügyi vetélkedőt. A több mint 1 millió forint összdíjazású verseny szervezésében a Privátbankárt szakmai partnerként számos nagy pénzügyi vállalat, szakmai és állami szervezet is segítette.
Nem sok hiányzott, hogy megint csúcsot döntsön az Ausztriában dolgozó magyarok száma, és ahhoz sem kell sok, hogy utolérjük a németeket. A többi fontos küldő ország létszáma is többnyire növekszik, de még sokkal kevesebben vannak, mint a magyarok. Tavaly is Ausztria volt honfitársaink fő célországa.
Az elmúlt hónapokban folyamatosan csökken a személyi kölcsönök kamata, ezzel párhuzamosan az elmúlt időszakban fokozódott a kereslet a személyi kölcsönök iránt, 2023-ban közel 12 százalékkal igényeltek többen ilyen típusú hitelt, mint az azt megelőző évben. Az MNB friss adatai szerint 2024 februárjában 21,5 ezer ügyfél vett fel személyi kölcsönt mintegy 54 milliárd forint értékben, ami további jelentős növekedés az előző év hasonló időszakához képest. Az MBH Bank kamatcsökkentéssel és a hazai piacon egyedülálló, halasztott törlesztéssel igényelhető személyikölcsön-konstrukció bevezetésével készül a személyi kölcsönök iránti növekvő kereslet kielégítésére.
A Revolut, a világszerte több mint 40 millió ügyféllel rendelkező globális pénzügyi alkalmazás hétfőn bejelentette, hogy megjelent az első, pénzügyi bűnügyi és fogyasztóbiztonsági jelentése, amely exkluzív információkat tartalmaz a csalásokról és átverésekről. A kiterjedt belső kutatáson és adatelemzésen alapuló jelentés célja, hogy rávilágítson a világszerte növekvő átverési és csalási iparág jellegzetességeire, és kézzelfogható tanácsokkal szolgáljon ahhoz, hogyan védekezhetünk a csalások ellen. A Revolut azt tervezi, hogy folyamatosan felülvizsgálja ezeket az adatokat, hogy nyomon kövesse a csalások helyzetét.
Újabb nyugdíjreform készül Németországban, részvénybefektetésekkel egészítenék ki az egyre nehezebben finanszírozható kifizetéseket, de valakinek az indulótőkét is be kell fizetni. Mindenki jól jár majd ezzel, vagy csak egy 500 milliárd eurós pénzkidobás lesz? A fiatalok duplán fizetnek az időseknek? A nők és a külföldiek mentették meg a nyugdíjakat?
Kihelyezési rekordot hozott az idei év első két hónapja a személyi hiteleknél, ezzel az állomány is új csúcsra emelkedett. A kereslet annak ellenére nagy, hogy a kamatok nem csökkentek érdemben az elmúlt egy évben. Az online igénylés további terjedése, és az otthonfelújítási program felélesztése miatt a kilátások sem rosszak a személyi kölcsönöknél.
Bár a parlament megszavazta és a Magyar Közlönyben meg is jelent a készpénzfelvét ingyenességét postai POS-terminálra kiterjesztő törvény, az csak a jövő év elején lép hatályba.
Csongrád-Csanád, Baranya, és Zala vármegyei, budapesti, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Győr-Moson-Sopron vármegyei valamint Somogy és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei gimnáziumi csapatokkal lett teljes a döntős mezőny.