6p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

A Volkswagen megpróbálta hosszú távon bebiztosítani kobaltellátását az elektromos autókhoz, és kudarcot vallott. A lítium fogyása miatt is gyakran aggódnak. Lehet, hogy a nyersanyaghiány fogja alaposan lelassítani az elektromos autók elterjedését? Nem biztos. Látott már hasonló ijedelmet az autóipar, de hamar túltette magát rajta.

A Ford, a Daimler, a Volkswagen (VW) egyaránt komoly terveket dédelget, hogy az elektromos autók terén piacvezető lehessen. A VW például 30 elektromos modellt készül piacra dobni 2025-ig, a GM hat év alatt 20 elektromos modellt tervez. A Daimler pedig teljes autóflottáját elektromossá akarja alakítani – írta a német N-Tv.de.

Csakhogy az elektromos autók forradalma egyesek szerint fizikai korlátokba ütközhet, mert nincs elég nyersanyag. A lítum mellett a kobalt az egyik legfontosabb alapanyag, a Volkswagen megpróbálta ellátását hosszú távú, öt éves szerződésekkel biztosítani, és erre versenytárgyalást írt ki. Ám nem járt sikerrel, a szeptember végi határidőig alig akadt jelentkező. Ezért meghosszabbították a határidőt október végéig.

Nincs elég anyag

A Financial Times feltételezése szerint az autóipari óriás eközben túlságosan elbízta magát, és megpróbálta alaposan leszorítani az árakat a piaci ár alá. Márpedig nincs elég anyag a piacon, a gyár majdnem annyit akart lekötni, mint a világ egész éves kobalt-kitermelése (évi 123 ezer tonna).

A kobaltnak van tőzsdei ára, az LME londoni fémtőzsdén bő egy év alatt 28 ezerről 60 ezer dollárra emelkedett tonnánként. A gyárak igyekeznek bespájzolni belőle, a kitermelés felét pedig a problémás Kongó adja. A UBS svájci bank szerint ha csak elektromos autók közlekednének, a jelenlegi kobalt-felhasználás 19-szeresére, és a lítium-mennyiség 29-szeresére lenne szükség.

A kobalt árfolyama Londonban (Investing.com)

Nyomulnak a kínaiak

Hogy mennyire megoszlanak a vélemények az elektromos autók jövőjéről, az jól látszik abból, hogy ugyanazon a napon, ugyanazon a német híroldalon megjelent egy másik cikk is „Az e-autók a fellendülés küszöbén” címmel. Főleg arra alapozzák a jóslatot, hogy a kínai kormány komoly intézkedés-csomagot fogadott el az e-autók elterjesztése érdekében.

Az ország egyrészt komoly környezetszennyezési gondokkal küzd, másrészt a kínai gyártók lemaradása az elektromotorok terén kisebb a nyugati versenytársakhoz képest, mint a robbanómotoroknál. Kína óriási, 7000 euróig terjedő támogatást fog adni az elektromos autók és 3800 eurót a hibrid járművek megvásárlásához. A hagyományos autók nagyon drága és nagyon lassú engedélyeztetésével szemben pedig itt gyors és ingyenes lesz a forgalomba állítás.

Tovább kutatnak

A jelenlegi ismeretek szerint van elég lítium a világon, 2030-ig az ismert készletek kevesebb mint egy százalékát kell csak kibányászni. Ám a bányák üzembe helyezése nem tudott lépést tartani a kereslet növekedésével – írtuk nemrég.

Kobalt. (Kép forrása: Wikipedia)

Ám mivel az akkumulátor-probléma megoldója mesés gazdagságra számíthat, világszerte rengeteg tudós dolgozik ezen. Szinte havonta jönnek arról hírek, hogy valamely kutatócsoport milyen ígéretes kísérleteket folytat valamely másik módszerrel. Most például a Mining.com számolt be egy újszerű alkaline (cink-mangán-dioxid) elemfajtáról, amely öt év múlva lehet piacérett.

Másutt szilíciummal vagy nátriummal kísérleteznek. Nem biztos, hogy az eddig ismert megoldásoké lesz a jövő. Újonnan felfedezett lítium-készletekről is beszámolnak, például szupervulkánoknál.

Platinától a ritka földfémekig

A Bloomberg akkumulátor-cikksorozata azzal kezdte, hogy ötven évvel ezelőtt azért aggódtak, a platina- és palládium-készletek nem lesznek elegendőek. Akkoriban a katalizátorok terjedésével nagyon megnőtt a felhasználás, az ár háromszorozódott, a cégek elkezdtek tartalékolni, bespájzolni belőlük. Később ebből nem sok maradt, kiderült, van elég a fémekből, és az ár is normalizálódott. (Említhették volna a 2010 körüli, mára szintén majdnem feledésbe merült ritkaföldfém-pánikot is – a szerk.)

Helyettesítik és megspórolják

A sorozat második része szerint arra a kérdésre, van-e elég lítium, a válasz attól függ, kit kérdezünk. A becslések között a módszertől függően óriásiak a különbségek. Van olyan becslés, hogy 100 millió, és van, hogy 10 milliárd új autóra is elegendőek az ismert lítiumkészletek. Ráadásul a várható kereslet is változik, az akkumulátorok hatásfoka például egyre javul. Az üveggyártásban pedig, amely nemrég még a lítium legnagyobb felhasználója volt, a megdrágult lítiumot káliummal és nátriummal helyettesítik.

Többféle recept a vegykonyhában

Ahhoz az 53 kilowatt-órás akkumulátor-telephez, amit a Tesla 2008-ban készített, még 38 kilogramm kobalt kellett, ma már egy hasonló teljesítményűhöz csak 4,8 kilogramm – írják a következő fémről. Így 2008-ban 51 dollár is volt egy font kobalt ára, majd sok évig jóval alacsonyabb, 10-20 dollár. A 2016 eleji mélyponton 10 dollár közelébe esett, most nem egészen 30. (Inflációval is korrigálva még olcsóbbnak bizonyulna - a szerk.)

A Bloomberg szerint a kobaltot a kínai előírások változása drágította meg, ahol egy főleg vasat tartalmazó lítiumelemről egy nikkel-mangán-kobalt akkumulátorra tértek át. De léteznek más receptek is, amelyeknél több nikkelt és kevesebb kobaltot használnak fel. A kémiai eljárások változása hatalmas változásokat okozhat az egyes fémek keresletében – és a kobalt hiánya esetleg már nem is lesz akkora probléma.

Vehetsz, ha mersz

Ha valaki mégis abban bízik, hogy a kobalt vagy a lítium ára még felmegy, az előbbit megveheti a londoni árutőzsdén, az utóbbit pedig részvényeken keresztül. Két lítium-bányászokra szakosodott ETF (tőzsdén kereskedett részvényalap) is van, LIT, illetve SOLLIT jelzéssel (Global X Lithium, illetve Solactive Global Lithium).

A Global X Lithium (LIT) ETF árfolyama

Mások szerint, mint a Seekingalpha egyik szerzője, a lítium azonban inkább a „big short” esete, azaz a részvényárak esésére érdemes játszani. A megnövekedett kereslet és árak miatt 2018-2019-re nagy új kapacitások épülhetnek ki a lítium-bányászatban, ami csúnyán visszavetheti az árakat.

„Kipukkadhat a lítium-lufi”, ami csődbe viheti vagy olcsó felvásárlási célpontokká teheti a kisebb és drágábban termelő lítiumbányász cégeket. Igaz, a megmaradók később megerősödve kerülhetnek ki ebből, konszolidálódhatnak 2020-tól, amikor új, nagy akkumulátor-gyárak állnak munkába.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 16980 16895 17050 +0,50% 16980 16995 921 302 085 HUF 2024-03-19 11:26:45
MOL 2958 2952 2978 -0,47% 2956 2958 136 037 768 HUF 2024-03-19 11:25:11
MTELEKOM 896 893 898 -0,22% 894 896 11 363 272 HUF 2024-03-19 11:21:44
RICHTER 9340 9310 9375 +0,48% 9330 9340 714 145 235 HUF 2024-03-19 11:27:12
OPUS 396 395 396 -0,50% 395 396 2 962 249 HUF 2024-03-19 11:14:29
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru A Dunának megy, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. március 18. 18:33
Átmenetinek bizonyult a forint magához térése, hétfőn már megint lefelé vette az irányt az árfolyama, az euróval szemben például majdnem 2 egységet veszített.
Részvény / Deviza / Áru Meghatódva nyugtázhatta Csányi Sándor és Hernádi Zsolt e történéseket
Privátbankár.hu | 2024. március 18. 17:39
A Mol részvényei 1,5, az OTP Bankéi 0,66 százalékos erősödéssel járult hozzá a Budapesti Értéktőzsde indexének 0,71 százalékos emelkedéséhez.
Részvény / Deviza / Áru Merre tovább, földgáz? Merre tovább, forint?
Eidenpenz József | 2024. március 18. 12:07
Újra a kamatokra, a jegybankokra figyelnek a befektetők, először az USA-ban, majd Magyarországon is lesz ülés. Az Eurózónában júniusban jöhet a csökkentés, ami segítheti az európai tőzsdéket. A bitcoin tíz százalékos korrekciója megállni látszik, tízmilliárd dollárt ér a Binace Labs. Ezért drágulnak az energiahordozók.
Részvény / Deviza / Áru Itt van, hogyan kezdte a forint a hetet - mi lesz ebből?
Privátbankár.hu | 2024. március 18. 07:32
Így teljesít hétfő reggel a forint.
Részvény / Deviza / Áru Garantáltan jókedve lesz, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 07:53
Az uniós pénz szombat reggel csaknem 3 forinttal állt alacsonyabb szinten, mint egy nappal korábban.
Részvény / Deviza / Áru Lehet ok az ünneplésre, ha meglátja, mennyibe kerül az euró
Privátbankár.hu | 2024. március 15. 08:11
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel a csütörtök kora esti jegyzésekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
Részvény / Deviza / Áru Idegtépő kötéltáncot járt a forint a szakadék felett
Privátbankár.hu | 2024. március 14. 18:41
A 400-as szintet szerencsére ma sem kóstolta meg, de azért nem dőlünk hátra.
Részvény / Deviza / Áru Rejtélyes ok miatt zuhant a Richter
Privátbankár.hu | 2024. március 14. 18:11
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 612,3 pontos, 0,93 százalékos csökkenéssel, 64 988,33 ponton zárt csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Megemberelte magát a forint, sok Tesla készülhet Európában
Eidenpenz József | 2024. március 14. 12:18
A tőzsdék fel-le mozgása tovább tart, ma az optimisták vannak túlsúlyban. Az euró/forint eltávolodott a 400-as határtól, az olaj pedig viszonylag drága. A Richter a biotechnológia felé fordul, a Mol komoly osztalékokat fizethet. Szárnyalnak a magyar kötvényalapok, sikeres volt az Ethereum újabb reformja.
Részvény / Deviza / Áru Reggel elindult a forint, a dollár és az euró - eddig jutott
Privátbankár.hu | 2024. március 14. 08:01
Vegyesen alakult, de kevéssé változott a forint árfolyama csütörtök reggelre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG