Hirdetés

Don’t like: egy hónapos a Facebook-részvény

2012. június 18., 15:34

Óriási várakozás, aztán sorozatos balhék, folyamatosan csökkenő részvényárfolyam. Röviden így nézett ki a Facebook-részvény első hónapja. Igaz, hogy közben jelentősen erősödött a turbulencia a piacokon, ez ellen pedig tehetetlen volt a papír. Korábban többen a részvény túlárazottságára, egyesek egyenesen újabb dotcom-lufira figyelmeztettek. Az eredetileg 38 dolláros papír ma 30 dollárt ér.

Az összes amerikai elsődleges kibocsátás között a Facebooké a bronzérem: az aranyérem a Visáé, amely 2008 márciusában 19,7 milliárdot kaszált, az ezüst a General Motorsé, amely 2010 novemberében 18,1 milliárdok kasszírozott. A Facebook a nagy érdeklődésre való tekintettel 25 százalékkal több részvényt dobott piacra, mint amennyit eredetileg tervezett. Összesen 421 milliót a korábban jelzett 337 millió helyett. A kibocsátás után Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató 503.6 millió részvényt tartott meg magának, ami 31 százalékos részesedés a cégben. Részvénycsomagjának értéke 19,1 milliárd dollár.

A világ legnépszerűbb közösségi oldalát működtető Facebook nagyjából 16 milliárdos bevételre számított részvényeinek piacra dobásától, ami minden idők legnagyobbika volt az internetes cégek elsődleges kibocsátásai közül. Az IPO-t óriási várakozás előzte meg világszerte, elemzők és részvényesek pro és kontra véleményétől volt hangos a gazdasági média. Voltak, akik szerint a részvényben és a cégben még hatalmas potenciál van, ugyanakkor sokan figyelmeztettek arra, hogy a szektortársakkal (Pandora, Linkedin, Groupon) kapcsolatos IPO-elvárások sorra dőltek meg az elmúlt években, a kezdeti eufóriát rendre kijózanodás és árfolyamcsökkenés követte. A kételkedők másik ellenérve az volt, hogy a felhasználók és az oldal lehetőségei végesek, így a Facebook előbb utóbb saját korlátaiba ütközik majd, ami miatt a részvényének árfolyama is korlátozott.

Hirdetés

A Facebook elsősorban a felhasználóiról birtokolt információkban bízik. Ez teszi lehetővé, hogy pontosan definiált célcsoportokat lehessen megcélozni hirdetésekkel. E reklámok hatékonyságával kapcsolatban azonban mindig is voltak kételyek, a General Motors például beszüntette hirdetéseit, mert elégedetlen volt a hatásfokukkal. A másik akadály az úgynevezett "mobilprobléma". A 900 millió felhasználó legalább fele okostelefonon vagy táblagépen csatlakozik a hálózathoz. Ezeken a Facebook jószerével semmit sem keres, mert a mobiltelefonos applikációkba egyelőre nem sikerült beépíteni a hirdetéseket. Adatvédelmi szakembereknek is vannak aggályaik. A Facebook üzleti modellje sokuk szerint sérti az európai személyiségi jogi szabályokat, és ha az európai hatóságok mozgásba lendülnek, ez az üzleti modell összeomolhat. Egyébként az, hogy személyiségi jogi problémák felmerülhetnek, a Facebook kibocsátási prospektusában is hangsúlyosan szerepel.

Nem szerepelt viszont az, ami később az első igazán nagy botrányt okozta, nevezetesen, hogy visszavett a Facebook várható eredményére vonatkozó előrejelzéséből a papír legnagyobb kibocsátás-szervezője, a Morgan Stanley elemzője, napokkal a részvény tőzsdére bocsátása előtt. A szokatlan időpont meglepte a piacot. Mint utólag kiderült, a kisrészvényeseket és a tágabb közvéleményt nem tájékoztatták a lépésről, kizárólag a bank legnagyobb ügyfeleinek mondták el az IPO előtt tartott road-show-n. Az eset nagy meglepetés volt az ügyletben érintetteknek, ugyanis az nagyon szokatlan a kibocsátáshoz ennyire közeli időpontban. A Reuters szerint a háttérben az állt, hogy a Facebook nem sokkal a részvények árusítása előtt közzétett egy aktualizált ismertetőt, amiből a szakértők arra következtettek, hogy gondok lehetnek a mobil-eszközökhöz kapcsolódó fejlesztésekkel. Az ügylethez közelálló források szerint a kibocsátás többi szervezőjének, a J.P. Morgannek és a Goldman Sachsnak az elemzői szintén visszavágták a várakozásokat ugyanerre az aktualizált tájékoztatóra hivatkozva.

A botrány odáig fajult, hogy tömegével fordultak kártérítésért a pórul járt részvényesek. A kibocsátáskor ugyan volt némi technikai zavar is a New York-i tőzsde Nasdaq indexében, viszont ahogy utólag bizonyossá vált, nem ez volt a fő oka a jelentős árfolyamveszteségnek, hanem inkább a háttérben terjedő kilátásrontások. Amikor erre fény derült a befektetők egyenesen Mark Zuckerberget vádolták azzal, hogy eltitkolta a cég valós értékét és a kétségeket a mobilalkalmazásokról. A Nasdaq később közölte, hogy kártalanítja a befektetőket, egyelőre úgy tudni, hogy a tranzakciós díj elengedésével fogják őket kompenzálni. A részvényesek egy része ugyanakkor kártérítés nélkül marad, emiatt várhatóan perek tömege indul a cég ellen.

Facebook
Forrás: Yahoo Finance

A Facebook-részvény kibocsátási ára egyébként végül 38 dollár volt. A hatalmas csinnadrattával beharangozott IPO már az első kereskedési napon elég csúnya képet festett. A május 18.-i kibocsátás első negyedórájában 13 százalékkal értékelődött fel a részvény, 42,5 dollárra. A későbbi csúcsa 45 dollár volt, aztán innen hamar jött a kijózanodás, a részvényárfolyam kisebb-nagyobb megszakításokkal, határozottan gyengült. Mélypontját június 5.-én érte el, amikor néhány centtel 26 dollár alá került az ár. Innen nagyon lapos, oldalazással elkezdett ugyan magához térni a papír, de mára is csak 30 dollárig tudott emelkedni. A gyengülésben a botrányokon kívül nagy szerepe volt, hogy éppen ebben a hónapban fordult élesbe a pánik az európai adósságválsággal kapcsolatban. A spanyol pénzügyi problémák, a görög eurótagság kétségei, illetve a nagy jegybankok (Fed, EKB) ellenállása az újabb pénznyomdákkal szemben masszív negatív korrekciót okoztak szinte minden szegmensben, így ez sem elhanyagolható a Facebook gyatra teljesítményének okaiban.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Bosszantó hír az autósoknak: méretes áremelés jön a kutakon

Bosszantó hír az autósoknak: méretes áremelés jön a kutakon

A GKI Energiakutató elkészítette szokásos benzinár-előrejelzését, egyelőre nem valami jók az autósok heti kilátásai. A Reuters adatközlése alapján az április 25 - április 29-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 4,7 százalékkal lett drágább, a gázolajé 5,3 százalékkal emelkedett meg. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,2 százalékkal gyengült a dollárhoz viszonyítva. De mit jelent ez az autósoknak?

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Napi kommentár - videó

Hirdetés
  • BUX26871.59+0.11%
    DAX9823.5-4.82%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

Hirdetés

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • április 25
    Fogyasztói bizalmi index (április)
    Halliburton (2016 Q1)
    Xerox (2016 Q1)
    Újlakás építések (hó/hó, március)
    Újlakás értékesítések (ezer/hó, március)
    IFO üzleti hangulatindex (április)
    április 26
    MNB: kamatdöntés
    Bayer (2016 Q1)
    Apple (2016 Q1)
    Twitter (2016 Q1)
    AT&T (2016 Q1)
    eBay (2016 Q1)
    Du Pont (2016 Q1)
    Eli Lilly (2016 Q1)
    Lockheed Martin (2016 Q1)
    Office Depot (2016 Q1)
    Procter & Gamble (2016 Q3)
    Whirpool (2016 Q1)
    T-Mobile USA (2016 Q1)
    Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó, március)
    Beszerzési menedzserindex (április)
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzserindex (április)
    Fiat Chrysler Automotives (2016 Q1)
    április 27
    Banco Santander (2016 Q1)
    Total (2016 Q1)
    GDP előzetes (év/év Q1)
    Boeing (2016 Q1)
    United Technologies (2016 Q1)
    NASDAQ OMX (2016 Q1)
    Facebook (2016 Q1)
    PayPal (2016 Q1)
    Fed: kamatdöntés (április)
    Jelzáloghitel igénylések (április)
    április 28
    KSH: munkanélküliségi ráta (március)
    Munkanélküliségi ráta (április)
    Fogyasztói árindex - előzetes (év/év, április)
    Philadelphiai Fed index - április
    Coca-Cola Enterprises (2016 Q1)
    Celgene (2016 Q1)
    Mastercard (2016 Q1)
    Ford Motors (2016 Q1)
    UPS (2016 Q1)
    Viacom (2016 Q2)
    Amazon.com (2016 Q1)
    LinkedIn (2016 Q1)
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét, április)
    GDP - előzetes (Q1, negyedév/negyedév, évesített)
    Fogyasztói bizalom - végleges (április)
    Banco Bilbao (2016 Q1)
    Deutsche Bank (2016 Q1)
    április 29
    Termelői árindex (év/év március)
    GDP (év/év, igazított)
    Fogyasztói árindex (év/év, igazított, április)
    Munkanélküliségi ráta (március)
    BASF (2016 Q1)
    Linde (2016 Q1)
    GDP (év/év, igazított, Q1)
    General Electric (2016 Q1)
    Exxon Mobil (2016 Q1)
    Moody's (2016 Q1)
    Chicagói beszerzési menedzser index (április)
    GDP (év/év, igazított, Q1)

Szavazás

Újra kinyithatnak a nagyobb üzletek is vasárnap - ön vásárol a hét utolsó napján?