Hirdetés
Hirdetés

Don’t like: egy hónapos a Facebook-részvény

2012. június 18., 15:34

Óriási várakozás, aztán sorozatos balhék, folyamatosan csökkenő részvényárfolyam. Röviden így nézett ki a Facebook-részvény első hónapja. Igaz, hogy közben jelentősen erősödött a turbulencia a piacokon, ez ellen pedig tehetetlen volt a papír. Korábban többen a részvény túlárazottságára, egyesek egyenesen újabb dotcom-lufira figyelmeztettek. Az eredetileg 38 dolláros papír ma 30 dollárt ér.

Az összes amerikai elsődleges kibocsátás között a Facebooké a bronzérem: az aranyérem a Visáé, amely 2008 márciusában 19,7 milliárdot kaszált, az ezüst a General Motorsé, amely 2010 novemberében 18,1 milliárdok kasszírozott. A Facebook a nagy érdeklődésre való tekintettel 25 százalékkal több részvényt dobott piacra, mint amennyit eredetileg tervezett. Összesen 421 milliót a korábban jelzett 337 millió helyett. A kibocsátás után Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató 503.6 millió részvényt tartott meg magának, ami 31 százalékos részesedés a cégben. Részvénycsomagjának értéke 19,1 milliárd dollár.

A világ legnépszerűbb közösségi oldalát működtető Facebook nagyjából 16 milliárdos bevételre számított részvényeinek piacra dobásától, ami minden idők legnagyobbika volt az internetes cégek elsődleges kibocsátásai közül. Az IPO-t óriási várakozás előzte meg világszerte, elemzők és részvényesek pro és kontra véleményétől volt hangos a gazdasági média. Voltak, akik szerint a részvényben és a cégben még hatalmas potenciál van, ugyanakkor sokan figyelmeztettek arra, hogy a szektortársakkal (Pandora, Linkedin, Groupon) kapcsolatos IPO-elvárások sorra dőltek meg az elmúlt években, a kezdeti eufóriát rendre kijózanodás és árfolyamcsökkenés követte. A kételkedők másik ellenérve az volt, hogy a felhasználók és az oldal lehetőségei végesek, így a Facebook előbb utóbb saját korlátaiba ütközik majd, ami miatt a részvényének árfolyama is korlátozott.

Hirdetés

A Facebook elsősorban a felhasználóiról birtokolt információkban bízik. Ez teszi lehetővé, hogy pontosan definiált célcsoportokat lehessen megcélozni hirdetésekkel. E reklámok hatékonyságával kapcsolatban azonban mindig is voltak kételyek, a General Motors például beszüntette hirdetéseit, mert elégedetlen volt a hatásfokukkal. A másik akadály az úgynevezett "mobilprobléma". A 900 millió felhasználó legalább fele okostelefonon vagy táblagépen csatlakozik a hálózathoz. Ezeken a Facebook jószerével semmit sem keres, mert a mobiltelefonos applikációkba egyelőre nem sikerült beépíteni a hirdetéseket. Adatvédelmi szakembereknek is vannak aggályaik. A Facebook üzleti modellje sokuk szerint sérti az európai személyiségi jogi szabályokat, és ha az európai hatóságok mozgásba lendülnek, ez az üzleti modell összeomolhat. Egyébként az, hogy személyiségi jogi problémák felmerülhetnek, a Facebook kibocsátási prospektusában is hangsúlyosan szerepel.

Nem szerepelt viszont az, ami később az első igazán nagy botrányt okozta, nevezetesen, hogy visszavett a Facebook várható eredményére vonatkozó előrejelzéséből a papír legnagyobb kibocsátás-szervezője, a Morgan Stanley elemzője, napokkal a részvény tőzsdére bocsátása előtt. A szokatlan időpont meglepte a piacot. Mint utólag kiderült, a kisrészvényeseket és a tágabb közvéleményt nem tájékoztatták a lépésről, kizárólag a bank legnagyobb ügyfeleinek mondták el az IPO előtt tartott road-show-n. Az eset nagy meglepetés volt az ügyletben érintetteknek, ugyanis az nagyon szokatlan a kibocsátáshoz ennyire közeli időpontban. A Reuters szerint a háttérben az állt, hogy a Facebook nem sokkal a részvények árusítása előtt közzétett egy aktualizált ismertetőt, amiből a szakértők arra következtettek, hogy gondok lehetnek a mobil-eszközökhöz kapcsolódó fejlesztésekkel. Az ügylethez közelálló források szerint a kibocsátás többi szervezőjének, a J.P. Morgannek és a Goldman Sachsnak az elemzői szintén visszavágták a várakozásokat ugyanerre az aktualizált tájékoztatóra hivatkozva.

A botrány odáig fajult, hogy tömegével fordultak kártérítésért a pórul járt részvényesek. A kibocsátáskor ugyan volt némi technikai zavar is a New York-i tőzsde Nasdaq indexében, viszont ahogy utólag bizonyossá vált, nem ez volt a fő oka a jelentős árfolyamveszteségnek, hanem inkább a háttérben terjedő kilátásrontások. Amikor erre fény derült a befektetők egyenesen Mark Zuckerberget vádolták azzal, hogy eltitkolta a cég valós értékét és a kétségeket a mobilalkalmazásokról. A Nasdaq később közölte, hogy kártalanítja a befektetőket, egyelőre úgy tudni, hogy a tranzakciós díj elengedésével fogják őket kompenzálni. A részvényesek egy része ugyanakkor kártérítés nélkül marad, emiatt várhatóan perek tömege indul a cég ellen.

Facebook
Forrás: Yahoo Finance

A Facebook-részvény kibocsátási ára egyébként végül 38 dollár volt. A hatalmas csinnadrattával beharangozott IPO már az első kereskedési napon elég csúnya képet festett. A május 18.-i kibocsátás első negyedórájában 13 százalékkal értékelődött fel a részvény, 42,5 dollárra. A későbbi csúcsa 45 dollár volt, aztán innen hamar jött a kijózanodás, a részvényárfolyam kisebb-nagyobb megszakításokkal, határozottan gyengült. Mélypontját június 5.-én érte el, amikor néhány centtel 26 dollár alá került az ár. Innen nagyon lapos, oldalazással elkezdett ugyan magához térni a papír, de mára is csak 30 dollárig tudott emelkedni. A gyengülésben a botrányokon kívül nagy szerepe volt, hogy éppen ebben a hónapban fordult élesbe a pánik az európai adósságválsággal kapcsolatban. A spanyol pénzügyi problémák, a görög eurótagság kétségei, illetve a nagy jegybankok (Fed, EKB) ellenállása az újabb pénznyomdákkal szemben masszív negatív korrekciót okoztak szinte minden szegmensben, így ez sem elhanyagolható a Facebook gyatra teljesítményének okaiban.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 0 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!

Címlapon

Mégiscsak sötét jövő elé nézünk? Itt az összeomlás újabb jele

Mégiscsak  sötét jövő elé nézünk? Itt az összeomlás újabb jele

A legfőbb tőzsdei mutató, az S&P 500 az év elején igen aggasztó jeleket mutatott, amiből úgy tűnt, hogy idén komolyabb esés következik. Ezek aztán falsnak bizonyultak, jöttek a csúcsok, maradt a bika. Most ismét egy egész komoly vészjelzés rajzolódott ki, lehet hogy mégis megjön a mackó?

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

A nap kommentárja

  • BUX22416.48+1.2%
    DAX11155.3+0.89%
    EUR/HUF309.74-0.21%
    EUR/USD1.1045-0.44%
    Arany1095.55+0.01%

Utánajártunk

Hirdetés

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

Hirdetés

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • július 27
    IFO Üzleti hangulatindex - július

    július 28
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 35 mrdFt
    GDP - előzetes (év/év) - Q2
    S&P/Case-Shiller házárindex - május
    Conference Board fogyasztói bizalmi index - július
    július 29
    KSH: Foglalkoztatottság -- április–június
    KSH: Munkanélküliség -- április–június
    Bayer - 2015 Q2
    Linde - 2015 Q2
    Wizz Air - 2015 Q2
    Volkswagen - 2015 Q2
    Facebook - 2015 Q2
    Federal Reserve kamatdöntés
    július 30
    GDP (év/év, igazított) - 2015 Q1
    Deutsche Bank - 2015 Q2
    Lufthansa - 2015 Q2
    Siemens - 2015 Q2
    Munkanélküliségi ráta - július
    Fogyasztói árindex (év/év) - előzetes - július
    T-Mobile US - 2015 Q2
    Coca Cola Enterprise - 2015 Q2
    {{us} LinkedIn - 2015 Q2
    GDP (negyedév/negyedév, évesített) - előzetes - Q2
    Friss munkanélküli-segély kérelmek (fő/hét) - július
    Fogyasztói Bizalom - végleges - július
    Tartós munkanélküli-segély kérelmek (fő/hét) - július
    július 31
    KSH: Ipari termelői árak -- június
    KSH: Lakásépítések, építési engedélyek -- I. félév
    MNB: A hitelintézetek összevont mérlege -- június
    MNB: A háztartási és a nem pénzügyi vállalati kamatlábak -- június
    Fogyasztói árindex (év/év) - július
    Munkanélküliségi ráta - június
    Exxon Mobil - 2015 Q2
    Chicagoi beszerzési menedzser index - július
    Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - végleges

Szavazás

Ön szerint engedélyezni kellene Magyarországon az azonos neműek házasságát?