Hirdetés

Ezen bukhat el a Facebook

Fellegi Tamás, 2016. január 05., 06:07
Cimkék
Facebook
, iwiw

Mark Zuckerberg egyedülállót alkotott: az emberiség ötödét összehozta egy platformon, és most már egyre nagyobb profitot is nyer belőle a cég, illetve annak részvényesei. Ennek azonban ára is van: az erős reklámtevékenység a fogyasztók kedvét szegheti, mint a TV filmeknél.

A Facebook központja Kaliforniában. Fotó: EPA/Peter DaSilva
A Facebook központja Kaliforniában. Fotó: EPA/Peter DaSilva

Kellett egy nagy

Az internet elterjedése után nem sokkal megjelentek a közösségi oldalak, melyek lényege az volt, hogy az emberek végre könnyedén megtalálhatják ismerőseiket, köztük sok olyat, akit a netkorszak előtt esetleg már sosem értek volna el. Könnyebb lett a kapcsolattartás, majd az elektronikus fényképezés elterjedésével fényképeink közzététele.

Eleinte több ilyen hálózat működött, nálunk egy „nemzeti” példánnyal, amit csak a hazai közönség használt. Ez volt az iwiw, melynek nevében az első i ugyan a nemzetközit jelenti (international), de mégiscsak hazai maradt. Márpedig az emberek azt is igényelték, hogy külföldi ismerőseikkel is ugyanazon a felületen tartsák a kapcsolatot, így óhatatlan volt, hogy előbb-utóbb lesz egy nagy, a világ nyitottabbik felét lefedő oldal.

Hirdetés

Ráérzett

És hogy ez miért épp a Facebook lett? Az oldal fejlesztői felismerték, hogy ha néhány többletet tesznek az addig inkább csak online telefonkönyvként működő rendszerbe, megnövekszik az érdeklődés. Ez volt a hírfolyam, de még annál is fontosabb a lájkolás, vagyis a felhasználók tetszésnyilvánítása, ami végül hatalmas világméretű játékká alakította az oldalt.

Mohók lettek

Lényeges változás akkor kezdődött, amikor a cég tőzsdére jött. A részvényesek részéről óriási nyomás nehezedett a cég vezetésére a profit erős növekedésére, amihez agresszív reklámkampány kellett. Miután túl sok lett a felhasználó, mindenkinek sok ismerőse lett, köztük a kedvelt szervezetek, újságok stb. is, egyre több lett a tartalom, amiből értelemszerűen egyre kevesebbet lát a felhasználó.

Remek lehetőség lett ez a cég számára: pénzt kérni azért, hogy valaki előrébb kerüljön, vagy egyszerűen több embert érjen el. Ettől aztán be is robbant a profit, mindez remekül működik, csak épp a felhasználónak kezd megterhelő lenni, valahogy úgy, mint egy TV film közben a túl sok reklám, amit aztán megpróbál a néző elkerülni. Ugyanígy itt is lehetősége van a felhasználónak leállítani, mit szeretne látni, és mit nem. Így viszont óhatatlanul sokan fogják szűrni a kapott tartalmat, ami viszont elkerülhetetlenül az árbevétel visszaeséséhez fog vezetni.

Fenntartani

Nem véletlen, hogy a cég most az emberiség még elérhető részére pályázik, bármi áron. Ez ugyanis átmenetileg pótolhatja a régi felhasználók visszavonulásából adódó bevételkiesést. Arra ugyanis vigyázni kell, hogy a régi felhasználók ne pártoljanak el, ezért nem szabad túlterhelni őket kéretlen tartalommal. Ebben az esetben ugyanis indít valaki egy másik oldalt, ahol minden ugyanígy van, de azt ígéri, hogy megelégszik kevesebb nyerővel is, így beéri kevesebb reklámbevétellel, mint a Facebook. Ilyen esetben a közönség először lassan mozdul, de miután a gyors ifjúság átugrik, követi őket a többi generáció is. Ha megtörtént ez az iwiw-vel és jónéhány másik oldallal is, megtörténhet a most egyeduralkodóval is.

Így ahhoz, hogy a Facebook tartósan fennmaradhasson, feltehetően egy idő után le kell mondani a további növekedésről, és a cégnek árgus szemekkel kell figyelnie, mi zavarja a felhasználókat, mi tetszik nekik, mit tolerálnak. A internetet a Facebookra korlátozó életforma úgyis csak átmeneti, hisz mindig lesz, aki újat, érdekesebbet kínál.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Nincs terved a hétvégére? Tanulj meg programozni!

Nincs terved a hétvégére? Tanulj meg programozni!

Rengeteg ingyenes lehetőséget kínál az internet, összeszedtük a legjobbakat.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

További cikkek

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • július 25
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, május)
    IFO üzleti hangulatindex
    Export, import
    július 26
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 30 mrdFt
    McDonald's (2016 Q2)
    Beszerzésimenedzser-index
    Conference Board fogyasztói BMI
    Újlakás építések
    Apple (2016 Q3)
    július 27
    Airbus (2016 Q1)
    GDP
    július 28
    KSH: Foglalkoztatottság és munkanélküliség (április–június)
    Richter (2016 Q1)
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói BMI
    Friss és tartós munkanélküli-segélyek
    július 29
    KSH: Ipari termelői árak (június)
    KSH: Lakásépítések, építési engedélyek (I. félév)
    MNB: A hitelintézetek összevont mérlegének alakulása (június)
    MNB: A háztartási és a nem pénzügyi vállalati kamatlábak (június)
    GDP
    GDP

Szavazás

Ön sajnálja, hogy az Uber úgy döntött, kivonul Magyarországról?