Hirdetés

Ezen bukhat el a Facebook

Fellegi Tamás, 2016. január 05., 06:07
Cimkék
Facebook
, iwiw

Mark Zuckerberg egyedülállót alkotott: az emberiség ötödét összehozta egy platformon, és most már egyre nagyobb profitot is nyer belőle a cég, illetve annak részvényesei. Ennek azonban ára is van: az erős reklámtevékenység a fogyasztók kedvét szegheti, mint a TV filmeknél.

A Facebook központja Kaliforniában. Fotó: EPA/Peter DaSilva
A Facebook központja Kaliforniában. Fotó: EPA/Peter DaSilva

Kellett egy nagy

Az internet elterjedése után nem sokkal megjelentek a közösségi oldalak, melyek lényege az volt, hogy az emberek végre könnyedén megtalálhatják ismerőseiket, köztük sok olyat, akit a netkorszak előtt esetleg már sosem értek volna el. Könnyebb lett a kapcsolattartás, majd az elektronikus fényképezés elterjedésével fényképeink közzététele.

Eleinte több ilyen hálózat működött, nálunk egy „nemzeti” példánnyal, amit csak a hazai közönség használt. Ez volt az iwiw, melynek nevében az első i ugyan a nemzetközit jelenti (international), de mégiscsak hazai maradt. Márpedig az emberek azt is igényelték, hogy külföldi ismerőseikkel is ugyanazon a felületen tartsák a kapcsolatot, így óhatatlan volt, hogy előbb-utóbb lesz egy nagy, a világ nyitottabbik felét lefedő oldal.

Hirdetés

Ráérzett

És hogy ez miért épp a Facebook lett? Az oldal fejlesztői felismerték, hogy ha néhány többletet tesznek az addig inkább csak online telefonkönyvként működő rendszerbe, megnövekszik az érdeklődés. Ez volt a hírfolyam, de még annál is fontosabb a lájkolás, vagyis a felhasználók tetszésnyilvánítása, ami végül hatalmas világméretű játékká alakította az oldalt.

Mohók lettek

Lényeges változás akkor kezdődött, amikor a cég tőzsdére jött. A részvényesek részéről óriási nyomás nehezedett a cég vezetésére a profit erős növekedésére, amihez agresszív reklámkampány kellett. Miután túl sok lett a felhasználó, mindenkinek sok ismerőse lett, köztük a kedvelt szervezetek, újságok stb. is, egyre több lett a tartalom, amiből értelemszerűen egyre kevesebbet lát a felhasználó.

Remek lehetőség lett ez a cég számára: pénzt kérni azért, hogy valaki előrébb kerüljön, vagy egyszerűen több embert érjen el. Ettől aztán be is robbant a profit, mindez remekül működik, csak épp a felhasználónak kezd megterhelő lenni, valahogy úgy, mint egy TV film közben a túl sok reklám, amit aztán megpróbál a néző elkerülni. Ugyanígy itt is lehetősége van a felhasználónak leállítani, mit szeretne látni, és mit nem. Így viszont óhatatlanul sokan fogják szűrni a kapott tartalmat, ami viszont elkerülhetetlenül az árbevétel visszaeséséhez fog vezetni.

Fenntartani

Nem véletlen, hogy a cég most az emberiség még elérhető részére pályázik, bármi áron. Ez ugyanis átmenetileg pótolhatja a régi felhasználók visszavonulásából adódó bevételkiesést. Arra ugyanis vigyázni kell, hogy a régi felhasználók ne pártoljanak el, ezért nem szabad túlterhelni őket kéretlen tartalommal. Ebben az esetben ugyanis indít valaki egy másik oldalt, ahol minden ugyanígy van, de azt ígéri, hogy megelégszik kevesebb nyerővel is, így beéri kevesebb reklámbevétellel, mint a Facebook. Ilyen esetben a közönség először lassan mozdul, de miután a gyors ifjúság átugrik, követi őket a többi generáció is. Ha megtörtént ez az iwiw-vel és jónéhány másik oldallal is, megtörténhet a most egyeduralkodóval is.

Így ahhoz, hogy a Facebook tartósan fennmaradhasson, feltehetően egy idő után le kell mondani a további növekedésről, és a cégnek árgus szemekkel kell figyelnie, mi zavarja a felhasználókat, mi tetszik nekik, mit tolerálnak. A internetet a Facebookra korlátozó életforma úgyis csak átmeneti, hisz mindig lesz, aki újat, érdekesebbet kínál.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Nem elég lelkesek az irodában? 5 tipp, hogy hogyan motiváld az embereid

Nem elég lelkesek az irodában? 5 tipp, hogy hogyan motiváld az embereid

A lelkes munkaerő nem csak, hogy kevesebbet beteg, de hatékonyabban is dolgozik. Ehhez azonban nem kell feltétlenül csődközelbe juttatni a céget, van néhány egyszerű, olcsó, de emberbarát trükk, amivel ismét felszíthatod a lelkesedést a kiégett munkatársakban.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • február 20
    Átlagos bruttó béremelkedés (év/év)
    Import (év/év) - január
    Export (év/év) - január
    Termelői árindex (év/év) - január
    Fogyasztói bizalom - előzetes - február
    február 21
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Home Depot - 2017 Q4
    Wal-Mart Stores - 2017 Q4
    Beszerzési menedzser index
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    február 22
    Magyar Telekom - 2016 Q4
    Bayer - 2016 Q4
    IFO üzleti hangulatindex - február
    GDP (év/év) - előzetes
    Fogyasztói árindex (végleges) - január
    Fed jegyzőkönyv
    Tesla - 2017 Q1
    Hewlett-Packard - 2017 Q1
    Airbus - 2016 Q4
    február 23
    GDP (év/év, naptárhatástól megtisztított) - Q4
    Henkel - 2016 Q4
    Axa - 2016 Q4
    Telefonica
    február 24
    BASF - 2016 Q4
    Újlakás értékesítések (ezer/hó) - január
    Újlakás építések (hó/hó) - január

Szavazás

5 százalékra csökkentenék a hal- és vadhús áfáját. Ha ezek a termékek olcsóbbak lennének, többet venne belőlük?